Inlägg av Fletchett

Inlägg som Fletchett har skrivit i forumet

Trailer? Det där var en bild. Hoppas spelet blir bra, men knappt värt att uppmärksamma om de inte har mer att visa.

Detta är en av de gånger jag verkligen inte förstår recensionerna. Enda jag kan tänka mig är att det är kombination av lite dålig optimering, samt att spelet ser ut som vilken Diablo klon som helst, men har tempot av ett Souls spel. Kanske att folk inte får ihop de två koncepten och väntar sig något annat?

För spelet är långt över "mixed", otroligt snyggt och riktigt kul!

Skrivet av Casimir2323:

Detta känns som en lista som representerar de mest populära karaktärerna just nu hos dem som röstade, inte de mest ikoniska hos allmänheten. Konstig placering på flera karaktärer i listan och många saknas ju helt som t ex Samus Aran, Donkey Kong, Zelda, Mega Man, Geralt, Luigi, Bowser, osv osv.

Dessutom så ser det konstigt ut när Mario inte är #1, det måste ju vara den mest ikoniska TV-spelskaraktären genom alla tider.

Håller med, detta känns som "2023's most iconic characters" och inte "of all time". Tror de som röstade missförstod uppdraget.

Skrivet av Novdid:

Bra idé och Homeworld passar bra för konceptet. Jag har förr tänkt att alla klassiska RTS hade kunnat höjas av att stå vid ett virtuellt "bord" och styra trupperna (tänk C&C, Starcraft eller Supreme Commander).

Men i detta fall är det tråkigt att det är för Quest 2/3 och den begränsning det innebär i spelets skala. Förhoppningsvis vågar andra dra konceptet hela vägen!

Finns redan flera spel som är precis som du beskriver det. BattleGroupVR är ett RTS där du styr ifrån bryggan av ditt eget skepp, på en 3D karta framför dig. Och i Carrier Command 2 VR så gör man samma sak, fast på ett hangarfartyg ute på havet. Det sistnämnda kräver dock en besättning i co-op för att det ska vara roligt, medans det första är singleplayer.

Det finns också enklare RTS spel så som exempelvis Skyward Kingdom Brawl, där du igen står vid ett bord och styr dina trupper. Lite enklare RTS där man inte har direkt kontroll på trupperna, men kul ändå.

Skrivet av s_o_n_y:

Men hur bra fungerar dom här ? Jag bytte grafikkort på pojkens dator. I samma veva uppgraderade jag bios och ökade på hertzen på ram-minnena.

Sen när han skulle starta Fortnite så vart han permanentbannad ??!

Hur säker är du på att killen inte har installerat något fuffens vid något tillfälle? Det är ju sällan att själva ban:en utfärdas precis när fusket detekteras. Brukar vara en lång fördröjning för att fånga många i samma veva.

Nu säger jag inte att det är så, men har sett det scenariot utspela sig om och om på diverse forum. Föräldrar som går till kamp med anti-fusk bolagen, för att sedan visa vara en helt legitim bannlysning.

Skrivet av Lofa:

Men va, är det sant!

Var sånt man skämtade om när det blev lite väl mycket mtx i spel... och nu är vi där.

Tragiskt.

Vi kanske skojade, men de högsta hönsen på företagen var 100% allvarliga. Glöm aldrig bort vad den föregående VDn för EA, John Ricatello, sa om mikrotransaktioner:

Skrivet av Rydell1986:

Riktigt dålig jämförelse.

Ändrade om mitt inlägg.

Ni har båda köper samma bil ni får båda efter 1000 mil valmöjligheten att ändra lack.
Din vän väljer att betala för att ändra lack redan efter 500 mil för en slant extra.

Ni har fortfarande samma bil

Förutom då att spelet är designat runt dessa koncept och mikrotransaktioner. Fast travel system finns i spelet, men otroligt oförlåtande, tydligen får man endast runt 3 fast travel kristaller i en hel spelomgång - och nu när vi ser att det finns mikrotransaktioner för att åtgärda detta så är det ju uppenbart varför. Lika så med varför det endast finns en save fil. Det är utvecklarna som medvetet gör spelet sämre, för att du ska känna dig tvingad att lägga mer pengar.

Detta är ungefär som om du fick en stöt varje gång du tog i ratten på den där bilen vi snackar om, tills att du köper ett "De-shockify upgrade kit". Samt att den säljs utan passagerarsäte. Visst är det "samma bil" om man köper sig ifrån dessa problem, men det ska verkligen inte behövas.

Sånt här får bara inte hända... EA borde dra i nödbromsen och ta ner servrarna tills att exploiten är åtgärdad. Så pass allvarligt är detta. Vi snackar ju inte bara om fusk här, detta kan ju teoretiskt låta hackarna få kontroll över folks datorer.

Skrivet av almblad:

Känns som det är dags och lägga ned serien, tänka om, göra ny IP

Behövs inte. Går de bara tillbaka till seriens rötter, så fungerar det. Själva IPet är inte problemet. Bort med allt Call of Duty/Fortnite trams, fokusera inte på mikrotransaktioner, och gör ett spel som känns autentiskt utan att gå full milsim. Bing, bang, smash hit.

Vi har en industri där företagen höjer priserna, samtidigt som kunderna bokstavligt skriker att det är för dyrt. Mycket konstigt varför det går dåligt...

Bara titta på de spel som slaget igenom på senare, visst är de "indie", men prislappen på titlarna har också varit lägre. Det är A och O tror jag. Folk är villiga att ta risker på titlar om priset är rimligt, men när ett spel kostar nästan kostar 800kr i basutgåva, då vill det verkligen till att man är inbiten gamer för att motivera det.

Härligt att det här spelet fick en remaster... men 30 Euro för det känns lite väl saftigt för ett spel från 1995. Känns som 9,99€ så som exempelvis Quake 2 Remastern kostade är mer rimligt.

De har ju rakt av stulit storyn till Army of Darkness, och det förvånar faktiskt att ingen gjort tidigare. Tycker det här ser hur kul ut som helst!

Gillar också ambitionen med att de lagt in både RTS och city-builder element. Antar att det är väldigt simpla grejer, men kan fungera om de får ihop det.

Det är inget för mig. Assassin's Creed Black Flag kändes så mycket bättre att spela, och det kom ut mer än 10 år sedan vid det här laget. Och vill jag lira ett co-op online piratspel, ja då är Sea of Thieves oändligt mycket trevligare.

Problemet med batterier på Quest 3 är att den förhandlar fram en massa konstiga USB PD lägen som de flesta batteri helt enkelt inte klarar. Provade en massa olika batterier innan jag helt enkelt köpte en lösning som var gjord för syftet.

Det blev en "ZyberVR neck battery", den gör vad den ska. Kanske lite dyr för vad det är, men batteriet på Questen går inte ner en enda procent förrens den är slut. Så den får en rekommendation från mig. 👍

Rätt kul hur upprörda folk är över NFTs, men inte detta. Skillnaden är ju hårfin utifrån sett. Vavle har ju till och med haft samma skins med i två olika spel nu, något som alltid lovas med NFTs men aldrig levereras.

Å andra sidan klagar jag inte heller, också tjänat en bra slant på skins över åren.

Skrivet av Gaara:

Såg bra ut..för att vara ett VR spel, kul att det börjar hända lite, borde ju komma till PSVR2 oxå kan man tycka

Väldigt osannolikt. Meta äger studion som skapat Asguard's Wrath 2. Det skulle vara som om Sony släppte God of War till Xbox.

Min fråga är mer varför Capcom bryr sig om ett så gammalt spel? DRM är ju mest viktigt precis när ett spel släppts, då det är då större delen av kopior säljs. 11 år senare kvittar det ju?

Skrivet av Aletheides:

Fast efter att ha läst Steams föreslagna riktlinjer så handlar detta om upphovsrätt i grunden. Vi tycker inte det är censur idag när spel som stjäl assets som skapats av någon annan bespottas. Men när det görs via en mellanhand, AI, så är det OK? Det finns idag ingen proprietary AI som inte tränats på upphovsrättsskyddat material eller som tränats på material som andra skapat efter att fråga dem om lov.

Vill man använda AI som ett verktyg i spelutveckling så måste man kontrollera vad för material verktyget är tränat på och det kommer dröja innan det finns AI med helt rent material som inte kostar licens. Nej Chat GPT/OpenAIs Dall-E image genererings tjänst är inte ren från skyddat material. Chat GPT har tränats på i princip hela det publika internet utan att fråga någon om lov.

Så helt rätt av Valve. 14 åringarna som skapar innehåll får förlita sig på det traditionella sättet, sin egen talang, istället för att snylta på andras.

Visst är det så, men samtidigt så används inte träningsdatan direkt i vad en AI spottar ur sig. På gott och ont är vad en AI genererar unikt. Man kan använda argumentet att det inte är annorlunda från en 14 åring som Googlar "game character" för att sedan rita av första bästa bildresultat.

Tvärt om kan man göra argumentet att om publik data inte får användas för träningssyfte, så blir alla AI modeller nedstängda efter ett tag. Storföretag kommer däremot, för eller senare, kunna köpa in licensierade modeller som underlättar deras arbete (med pris därefter så klart). Lilla 14åriga Pelle kommer inte ha en chans att konkurrera med det. Vad någon kommer kunna skapa med AI jämfört de som har tillgång inte till en, kommer endast bli större... och större.

Till slut kommer hoppet mellan de två kategorierna vara så stort att man kan ge upp om man sitter utan.

Skrivet av Gaara:

Går väl upptäcka om spelet känner av vilket system man kör på, brukar ju stå vilken bildskärm och grafikkort, hur mycket ramminne man har etc. Bara banna folk men den bildskärmen om man nu vill klassa det som fusk

Det är inte så lätt, skärmar går att omprogrammera vad de rapporterar för namn och modell till datorn. Och sker all behandling i själva skärmen så är sånt här i princip omöjligt att känna av.

Det finns också andra som jobbar på likande AI fusk (som ex. aimbot), som kan köras utanför datorn... och i princip är det enda sättet att känna av ett sådant fusk att utvecklarna använder ett AI-baserat anti-fusk på server sidan. Annars finns det tyvärr inte mycket de kan göra åt det. Det är därför denna utveckling verkligen inte bådar gott för multiplayer spel som helhet.

Skäms lite. Om det sen är för att jag för högt eller för lågt, låter jag vara osagt. 😉