Fusk eller inte? MSI visar skärm som markerar fiender i spel

Robot
Fusk eller inte? MSI visar skärm som markerar fiender i spel

Använder AI för att analysera minikartan.

#Fusk, #League-of-legends, #Msi


Testpilot

Nu snackar vi Pay to win nej skämt åsido. Tycker inte att det är fusk, det kommer alltid vara någon som har bättre hårdvara än dig, är det då också fusk?

Releasehästryttare

Meh

Det är som att säga att kort räknare i Heartstone är fusk. ALLA använder det. Annars så halkar din winrate efter.

Medlem

Pay to win.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Spontant ville jag säga att det låter fuskigt men å andra sidan spelar vi ju många av oss med möss som har extra knappar som underlättar, hörlurar med 3d ljud, bättre framerate osv. Macron i spel ses ju både som fusk och godkända hjälpmedel beroende på vilket spel man pratar om osv. Detta är väl nästa steg av sådant bara. Men inte säker på att jag förstod helt vad skärmen gjorde. Visar den info från minimap på ”spelplanen”/där man tittar mestadels av tiden?

Skribent
Skrivet av Govein:

Spontant ville jag säga att det låter fuskigt men å andra sidan spelar vi ju många av oss med möss som har extra knappar som underlättar, hörlurar med 3d ljud osv. Macron i spel ses ju både som fusk och godkända hjälpmedel beroende på vilket spel man pratar om osv. Detta är väl nästa steg av sådant bara. Men inte säker på att jag förstod helt vad skärmen gjorde. Visar den info från minimap på ”spelplanen”/där man tittar mestadels av tiden?

Exakt, istället för att behöva titta på minikartan ser man direkt "i spelvärlden" var fienderna befinner sig.

Medlem

Så länge skärmen inte börja sikta själv eller titta genom väggar så äre lugnt! Sånt brukar bara bli störigt för spelaren i slutändan.

Medlem
Skrivet av Mutumba:

Nu snackar vi Pay to win nej skämt åsido. Tycker inte att det är fusk, det kommer alltid vara någon som har bättre hårdvara än dig, är det då också fusk?

Om hårdvaran ger dig fördelar som inte kan fås av normal hårdvara, ja.


signatur

I drank what?

Medlem

Det är solklart fusk i mina ögon. Att kunna ha koll på minimapen och spelplanen samtidigt är en skill som särskiljer de som är bra och de som inte är bra. Att få informationen direkt i spelvärlden är en stor fördel, du kan sätta 100% av ditt fokus på det som händer där och inte titta på minimapen.

Det går inte att jämföra med bättre hårdvara, mer knappar på musen/tangentbordet, hårdvara gör ju bara att det flyter på bättre med bättre grafik, fler knappar på musen/tangentbordet spelar ingen roll, de får bara utföra en sak per knapptryck, så visst kan du göra en keybind som är ctrl + alt + ö och sätta på musknapp 7, men man kan fortfarande göra exakt samma sak med ctrl + alt + ö. Men du kan inte få det att visa i spelvärlden utan denna skärmen.

Testpilot
Skrivet av Mirage:

Om hårdvaran ger dig fördelar som inte kan fås av normal hårdvara, ja.

Frågan är väl var går gränsen i så fall? Om du har tillgång till macron kan du göra aktioner snabbare än de som inte har samma tillgång till det. Är det också fusk?

Medlem

Tycker att det borde räknas som fusk. Kanske inte i alla spel men ska exempelvis spelare i Warzone eller liknande få en indikation på skärmen var någon senast sköt ett skott skulle det ge en otvivelaktig fördel och gränsa till wallhack.
Vet inte om detta är möjligt men eftersom markeringarna ska vara baserade på kartan så känns det inte omöjligt.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Förstår inte hur det är en diskussion? Det blir väl inte mer tydligt än såhär att det faktiskt ger ett övertag över de som inte använder SkySight? Tanken är ju att minimapen ska ge information och du därför behöver använda din tid att faktiskt se över minimapen under gameplay för att ha övergripande koll på vad som händer i spelet. Nya spelare är usla på att använda minimap då det kräver skill och erfarenhet att veta när/hur mycket du ska nyttja minimapen.

Helt ärligt så låter det ju mer som en lite mer basic variant av "wallhack"? Du kanske inte kan se genom väggar men bara för att du vet ungefär vart en fiende är på minimapen, så betyder ju inte det nödvändigtvis att du kan veta exakt vart du ska skjuta för att träffa fienden. Det ger en "ny" typ av information som inte ges till andra spelare, så det bör 100% bannlysas.

Detta kommer gissningsvis bara att bli värre och värre med utvecklingen av AI, så det gäller att sätta tydliga gränser väldigt tidigt så vi inte hamnar i en sits i framtiden att det finns massivs med hårdvara som ger olika former av information som man annars inte kan få.

Medlem
Skrivet av Jinxad:

Det är solklart fusk i mina ögon. Att kunna ha koll på minimapen och spelplanen samtidigt är en skill som särskiljer de som är bra och de som inte är bra. Att få informationen direkt i spelvärlden är en stor fördel, du kan sätta 100% av ditt fokus på det som händer där och inte titta på minimapen.

Det går inte att jämföra med bättre hårdvara, mer knappar på musen/tangentbordet, hårdvara gör ju bara att det flyter på bättre med bättre grafik, fler knappar på musen/tangentbordet spelar ingen roll, de får bara utföra en sak per knapptryck, så visst kan du göra en keybind som är ctrl + alt + ö och sätta på musknapp 7, men man kan fortfarande göra exakt samma sak med ctrl + alt + ö. Men du kan inte få det att visa i spelvärlden utan denna skärmen.

Nu säger jag inte att du har fel men vill ändå utmana dina argument lite. Det fanns en tid då bättre hårdvara och internet gjorde markant skillnad. När jag var liten och spelade på modem medan någon annan hade bredband, vilket då var för dyrt för mig så var det stor skillnad. Det klassades dock inte som fusk men att sitta på 120 ping vs 40 ping tror jag många av oss tycker är en betydande skillnad när man försöker prestera. Och så var det ofta förr i half life 2 haha. 60fps är för många ospelbart(jag är för dålig för att märka större skillnad 😆) och anser sig inte kunna prestera på topp om de inte har 120fps. View distansen i vissa spel är en fördel och det är betydligt sämre på vissa datorer osv. Allt sådant accepterar vi och vill väl inte påstå att det är ett problem idag. Framförallt sågs det aldrig som fusk. Men det var en fördel vissa hade under en tid. Musbind istället för ctrl + alt + ö som du nämner sparar ju nån hundradel eller två vilket på vissa nivåer spelar roll. Om jag spelar ett spel med block timings så vill jag verkligen ha den knappen på musen och inte en komplicerad keybind osv. Men ja, nitpick. Menar bara att fördelar finns det ju i alla former. Dock håller jag med om att visa konturer av spelare på skärmen är ett jäkla stort kliv. Det känns lite fuskigt men är inte beredd att kalla det fusk ännu. Vill se mer av det innan jag bestämmer mig.

Edit: men ja ju mer jag tänker på det så är det ju en mjukvara som nyttjas för att skapa en fördel. Det är lite fuskigt. Hade vi laddat ner sådana program och använt i LoL så hade man ju absolut sett det som fusk.

Medlem

Superfusk!


signatur

Meep!

Medlem

Snart sitter alla med sådan skärm så blir jämt i spelet.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Uppenbart fusk, det ändrar ju förutsättningarna fullständigt. Vad är nästa grej, den markerar genom väggarna i fps när folk dyker upp på minimappen vid skottlossning. Ai skräpet kommer göra allt möjligt helt obsolete, inte minst inom gaming via nätet.

Medlem
Skrivet av Govein:

Nu säger jag inte att du har fel men vill ändå utmana dina argument lite. Det fanns en tid då bättre hårdvara och internet gjorde markant skillnad. När jag var liten och spelade på modem medan någon annan hade bredband, vilket då var för dyrt för mig så var det stor skillnad. Det klassades dock inte som fusk men att sitta på 120 ping vs 40 ping tror jag många av oss tycker är en betydande skillnad när man försöker prestera. Och så var det ofta förr i half life 2 haha. 60fps är för många ospelbart(jag är för dålig för att märka större skillnad 😆) och anser sig inte kunna prestera på topp om de inte har 120fps. View distansen i vissa spel är en fördel och det är betydligt sämre på vissa datorer osv. Allt sådant accepterar vi och vill väl inte påstå att det är ett problem idag. Framförallt sågs det aldrig som fusk. Men det var en fördel vissa hade under en tid. Musbind istället för ctrl + alt + ö som du nämner sparar ju nån hundradel eller två vilket på vissa nivåer spelar roll. Om jag spelar ett spel med block timings så vill jag verkligen ha den knappen på musen och inte en komplicerad keybind osv. Men ja, nitpick. Menar bara att fördelar finns det ju i alla former. Dock håller jag med om att visa konturer av spelare på skärmen är ett jäkla stort kliv. Det känns lite fuskigt men är inte beredd att kalla det fusk ännu. Vill se mer av det innan jag bestämmer mig.

Edit: men ja ju mer jag tänker på det så är det ju en mjukvara som nyttjas för att skapa en fördel. Det är lite fuskigt. Hade vi laddat ner sådana program och använt i LoL så hade man ju absolut sett det som fusk.

Gigantisk skillnad att jämföra ping, när spelet är gjort för att spela på så låg ping som möjligt för bästa spelupplevelsen så är det helt upp till spelaren själv att se till att han/hon har utrustningen för att uppnå bästa spelupplevelsen. Det är som att säga att om en spelare väljer att spela FPS med en handkontroll på PC, så fuskar alla andra som spelar med mus bara för att det är en fördel. Det är menat att spela med mus+tangentbord, på samma sätt det är menat att man ska försöka uppnå låg ping. (dessutom är hög ping en nackdel för alla spelare involverade, men det är väl en annan diskussion)

Att man däremot visas information på ett helt annat sätt än vad spelet var menat för, baserat på din hårdvara, är en helt annan sak. Spelen är skapade för att titta på minimapen, för att få ytterligare information än den information som visas utanför minimapen.

Personligen tycker jag det är en löjlig diskussion, kan väldigt tydligt klassas som "fusk" och som jag tidigare nämnt i annan kommentar, så kommer detta bara bli värre och värre med utveckling av AI. Så därför är det viktigt att sätta tydliga gränser tidigt.

Medlem

Fusk! Kommer aldrig tillåtas på turneringar! Ändrar ju hur spelet beter sig i grunden. Fusk!


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

Valfri 360 Hz-skärm? Fusk.
Zaunkoenig M2K mus? Fusk.
Wooting 60HE tangentbord? Fusk.
Nvidia Reflex? Fusk.

...eller?

Medlem

Är det fusk att använda en arcade stick istället för en kontroll i t.ex Street Fighter? Ger väl fördelar.

Edit: Folk använder väl också Action Keys i Trackmania. Är det fusk?

Medlem
Skrivet av superapan:

Valfri 360 Hz-skärm? Fusk.
Zaunkoenig M2K mus? Fusk.
Wooting 60HE tangentbord? Fusk.
Nvidia Reflex? Fusk.

...eller?

nää, allt det där minskar bara inputlag, ändrar inte hur spelen spelas.

Medlem

Använder man något som inte finns med i spelet är det fusk. Så enkelt är det.

Medlem

Då kan man väl lika gärna köra med wallhacks och liknande fusk.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Klart det där är fusk

Medlem

I så fall borde all hårdvara kunna räknas som fusk. Snabbare grafikkort, bättre upplösning, snabbare internetuppkoppling etc. Nej det här är inte fusk.

Medlem

Absolut fusk, kan inte förstå hur någon ens kan påstå något annat. Det introducerar en ny funktion som inte finns i spelet.

Medlem
Skrivet av Jinxad:

Det är solklart fusk i mina ögon. Att kunna ha koll på minimapen och spelplanen samtidigt är en skill som särskiljer de som är bra och de som inte är bra. Att få informationen direkt i spelvärlden är en stor fördel, du kan sätta 100% av ditt fokus på det som händer där och inte titta på minimapen.

Det går inte att jämföra med bättre hårdvara, mer knappar på musen/tangentbordet, hårdvara gör ju bara att det flyter på bättre med bättre grafik, fler knappar på musen/tangentbordet spelar ingen roll, de får bara utföra en sak per knapptryck, så visst kan du göra en keybind som är ctrl + alt + ö och sätta på musknapp 7, men man kan fortfarande göra exakt samma sak med ctrl + alt + ö. Men du kan inte få det att visa i spelvärlden utan denna skärmen.

Håller med! Jag som har spelat CS sedan 1.6 tiden har lärt mig att kolla minimapen under spelets gång. Det sker per automatik att jag håller ett öga på den för att förstå vart fienderna kan vara och inte vara.

Medlem

Vad nostalgiskt. Minns att på stenåldern, dvs under CS betatid, så inkluderade en viss grafikkortstillverkare wallhack i sina drivrutiner en gång, de försvann illa kvickt i nästa uppdatering.

Medlem

Dom nämner ju dessutom att man kommer kunna träna AIn till att fungera med mer spel, att i BR spel kunna spinna baklänges en snabbis och monitoren sen ger dig info ifall någon var bakom dig kommer vara en massiv fördel för den spelaren, AIn är nog jättenöjd med 30 frames av det som skedde bakom dig, och kan sen flagga för att den såg 2 fiender på horisonten. fusk.

Detta kan nog kombineras på flera sätt, men i tex SC2 eller liknande så kan man nog scouta med 1 scan ifrån terran och sen så rekommenderar AIn vad fienden troligtvis har för build osv. kommer bara bli vanligare.

Medlem

Folk som anser att detta är fusk är samma personer som alltid skyller på andra saker när de spelar dåligt i spel. ”musen är kass”, ”tangentbordet hade fel lutning” osv..

12
Skriv svar