11 år gamla Resident Evil Revelations fick DRM-skydd på Steam – spelarna rasar

Robot
11 år gamla Resident Evil Revelations fick DRM-skydd på Steam – spelarna rasar
Medlem

Lite kul ändå att folk rasar när hela Steam är ett DRM? 😄

Medlem
Skrivet av baxtex:

Lite kul ändå att folk rasar när hela Steam är ett DRM? 😄

Inte ett ryskt DRM från ett nystartat företag utan huvudkontor och som samtidigt identifieras som malware i ett trettiotal virusdatabaser. 🤷‍♂️

Medlem
Skrivet av baxtex:

Lite kul ändå att folk rasar när hela Steam är ett DRM? 😄

Lite kul ändå att du försöker jämföra de båda med varandra. (Steamworks är också helt valfritt att tillämpa i spelen)

Enigma kommer förhindra hederliga kunder, även i äldre spel som detta, att kunna modifiera spelet
Allting handlar om PENGAR, varför köpa nästa spel eller DLC om kunderna kan lägga in mods själva.

Sen om det också kommer med stora prestandaproblem så kan Capcom gå och skita ner sig.

På PC kommer det alltid finnas sätt att kringgå sånna här saker, men en vanlig svensk bonde som är rädd för att google fiskar hans kakor, han kommer inte hitta en lösning på detta.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Dags att segla in i bukten då.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Som vanligt börjar steam spelare grina

Medlem

Just det här DRM Skyddet är specifikt för att blokera mod scenen, så det är förståligt att kunder blir upprörda.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Som vanligt börjar steam spelare grina

Så du menar man ska bara acceptera?
Bra att folk klagar, det bevisar bara att dom inte har looser mentalitet.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Så du menar man ska bara acceptera?

Vanligt tankesätt bland konsolspelare och Epic-apologeter.

Medlem

Min fråga är mer varför Capcom bryr sig om ett så gammalt spel? DRM är ju mest viktigt precis när ett spel släppts, då det är då större delen av kopior säljs. 11 år senare kvittar det ju?

ELF
Medlem

Men släpp spelen på GOG allready. Suck.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Lite kul ändå att du försöker jämföra de båda med varandra. (Steamworks är också helt valfritt att tillämpa i spelen)

Enigma kommer förhindra hederliga kunder, även i äldre spel som detta, att kunna modifiera spelet
Allting handlar om PENGAR, varför köpa nästa spel eller DLC om kunderna kan lägga in mods själva.

Sen om det också kommer med stora prestandaproblem så kan Capcom gå och skita ner sig.

På PC kommer det alltid finnas sätt att kringgå sånna här saker, men en vanlig svensk bonde som är rädd för att google fiskar hans kakor, han kommer inte hitta en lösning på detta.

Du får 10 lax av mig om du hittar crackat lies of p, sonic frontiers eller avatar pandora

Vi som spelar på konsol har inte den iq som krävs för att ladda hem spel installera och sen kopiera över crack.exe

Medlem
Skrivet av kingzla:

Du får 10 lax av mig om du hittar crackat lies of p, sonic frontiers eller avatar pandora

Vi som spelar på konsol har inte den iq som krävs för att ladda hem spel installera och sen kopiera över crack.exe

Gäller erbjudandet även mig, och hur vet jag i så fall att du verkligen står för ditt ord?

Medlem
Skrivet av kingzla:

Du får 10 lax av mig

Sorry, äter inte fisk.

Sonic Frontiers finns på YuZu emulator förövrigt.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Sorry, äter inte fisk.

Sonic Frontiers finns på YuZu emulator förövrigt.

Jahaaa, så pcspelarna kör konsol spel trots allt. En rktkigt fet dator för att lira switch-spel på kontoret?

Medlem
Skrivet av Molotov:

Så du menar man ska bara acceptera?
Bra att folk klagar, det bevisar bara att dom inte har looser mentalitet.

Ja hoppas du har många näsdukar för DRM är någon ni få leva med

Medlem
Skrivet av Gaara:

Ja hoppas du har många näsdukar för DRM är någon ni få leva med

Det där kan du applicera på allt och det är felaktigt. Om alla hade den inställningen så hade vi inga spel alls.

Medlem
Skrivet av baxtex:

Lite kul ändå att folk rasar när hela Steam är ett DRM? 😄

Mjo, men behövs mer DRM i så fall? Och om Steam är dåligt som DRM så är det väl knappast störande?

Skrivet av kebbe:

Inte ett ryskt DRM från ett nystartat företag utan huvudkontor och som samtidigt identifieras som malware i ett trettiotal virusdatabaser. 🤷‍♂️

Intressant information. Stämmer det så borde det vara DRM för att få bort det. Reagerar anti-virus på sådant här?

Skrivet av Gaara:

Som vanligt börjar steam spelare grina

Satan va toxic du var då. Man skall inte ifrågasätta DRM på en spelsida? Fan, stolt över att vara Steam:are om community reagerar starkt på skit som DRM. Finns bra mycket värre saker som steam-användare gör än att ifrågasätta DRM....

----------------

Förstod jag det hela rätt att de införde DRM långt efter release datum?

Det är väll upp till kunden om man vill köpa eländet.
Dock om det inte haft DRM i innan och spelet har köpts utan, så är det andra bullar.
Speciellt om det inte presterar eller erbjuder samma funktionalitet som tidigare.

Medlem
Skrivet av KAOSMAN:

Det där kan du applicera på allt och det är felaktigt. Om alla hade den inställningen så hade vi inga spel alls.

Om vi inte hade DRM så hade vi inga spel alls...

Medlem
Skrivet av kingzla:

Jahaaa, så pcspelarna kör konsol spel trots allt. En rktkigt fet dator för att lira switch-spel på kontoret?

Jag har en Steam Deck.

Men det var en snabbkoll bara, inget spel jag är intresserad av att spela.

Är du ledsen över att vara låst till konsol eller?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av kingzla:

Jahaaa, så pcspelarna kör konsol spel trots allt. En rktkigt fet dator för att lira switch-spel på kontoret?

Lol, swisha grabben 10k nu

Medlem
Skrivet av Gaara:

Om vi inte hade DRM så hade vi inga spel alls...

Nej det är inte sant. Släpps spel utan DRM också, nu som då. Faktum är att DRM i många fall ställer till det mer för betalande kunder än för crackers. Vem piratkopierar ens spel idag, är det potentiella kunder?

"You wouldn't steal a car" blabla.
Det här är en tankevurpa som med all rätt ska ifrågasättas och som vanligt ska vi rösta med plånboken och vägleda branschen med att uttrycka missnöje när det är nog.

Den som trånar efter att köpa DLC för 2000kr som endast är spelbart under natten när elen är billigare kan glatt fortsätta förboka mjukvara och bara ge positiv feedback. Knyt näven i fickan, varsågod men fortsätt gärna göra så när andra faktiskt visar lite ryggrad också. Eller för att använda retoriken i första inlägget jag svarade på: ge upp!

Medlem
Skrivet av Gaara:

Ja hoppas du har många näsdukar för DRM är någon ni få leva med

Sluta nu tramsa.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av kebbe:

Vanligt tankesätt bland konsolspelare och Epic-apologeter.

Och vi har samtidigt inte mycket att klaga på. Jag skulle aldrig klara mentalt att spela seriöst på PC. Det är jätte stor skillnad. Lugnet jag har när jag spelar på min PS5a är väldigt värdefullt.

Medlem

DRM Skydded var implementerat för att kontrollera och minimera mod scenen till spelet.
Klart användare blir besvikna.

Medlem

"Rösta med plånboken och köp spel från GOG" säger jag.
"Spelet finns inte på GOG" svarar du.
"Ju fler som köper spel från GOG desto större chans att andra spel börjar säljas där" svarar jag.
DRM är skit och visst kan man dra hem spelen från piratbukten istället men vill man bidra till en lösning på problemet så hjälper det mycket mer att belöna de utvecklare som faktiskt gör rätt med sina surt förvärvade slantar.

Medlem
Skrivet av noreason:

Lol, swisha grabben 10k nu

Varför?

Medlem
Skrivet av Gaara:

Som vanligt börjar steam spelare grina

Not sure if bad take or trolling.


signatur

FZ behöver mer avancerade signaturer <<;;

Medlem
Skrivet av kebbe:

Inte ett ryskt DRM från ett nystartat företag utan huvudkontor och som samtidigt identifieras som malware i ett trettiotal virusdatabaser. 🤷‍♂️

Om det är sant är det givetvis illa. Har inte kollat upp det då jag har noll intresse av Capcom spel oavsett deras ålder.

1
Skriv svar