Asgard's Wrath 2

Robot
Asgard's Wrath 2

En bred motorväg in i den virtuella verkligheten, men också ett riktigt bra rollspel.

#asgards-wrath-2


Medlem

Värt att nämna är att arbete påväg, med både bättre texturer till Quest 3an, samt noterbart mindre komprimerat ljud till både 2an och 3an.
De har komprimerat ljudfilerna alldeles för mycket för att få ner spelstorleken.

https://www.reddit.com/r/OculusQuest/comments/193pt6q/asgards...
https://www.reddit.com/r/OculusQuest/comments/18jvlls/aw2_aud...

Passar på att lägga in en lite fotnot här rörande Quest 3an, justerar man volymen via metas ui så får man bara ut ca 65% av volymen på 3.5mm utgången, använder man den fysiska knappen på högra undersidan så får man *betydligt* högre ljudvolym 🤣

Medlem

Härligt med en till VR-recension från Fredrik

ska sätta tänderna i detta spelet när jag är klar med Re4 Remake VR Mode


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Såg bra ut..för att vara ett VR spel, kul att det börjar hända lite, borde ju komma till PSVR2 oxå kan man tycka

Medlem
Skrivet av Molotov:

Härligt med en till VR-recension från Fredrik

ska sätta tänderna i detta spelet när jag är klar med Re4 Remake VR Mode

Gillar fz recensioner, men när det gäller vr så inväntar jag Molotov reaktioner. 🙂👍


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem
Skrivet av Gaara:

Såg bra ut..för att vara ett VR spel, kul att det börjar hända lite, borde ju komma till PSVR2 oxå kan man tycka

META äger utvecklarna, och har betalat hela produktionen specifikt för deras plattform. Det kommer tyvärr inte ske 😅

Medlem
Skrivet av Gaara:

Såg bra ut..för att vara ett VR spel, kul att det börjar hända lite, borde ju komma till PSVR2 oxå kan man tycka

Väldigt osannolikt. Meta äger studion som skapat Asguard's Wrath 2. Det skulle vara som om Sony släppte God of War till Xbox.

Medlem

Extremt bra, speciellt att ha fått ihop det på en stand alone enhet. Nu lär det väl inte hända men hade varit extremt intressant att se vad de hade fått ihop med samma resurser på PC med färre begränsningar.

För övrigt väldigt uppfriskande att se VR recensioner på FZ. Alldeles för lite sånt. Det är ju inte så att det faktiskt inte finns bra titlar.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Såg bra ut..för att vara ett VR spel, kul att det börjar hända lite, borde ju komma till PSVR2 oxå kan man tycka

Tyvärr sabbar META en del genom att bara pusha stand alone, kolla jämförelser på 1an vs 2an.
Varför inte erbjuda både PCVR och Standalone?

Medlem
Skrivet av Comstedt:

Tyvärr sabbar META en del genom att bara pusha stand alone, kolla jämförelser på 1an vs 2an.
Varför inte erbjuda både PCVR och Standalone?

För att studion som gjort spelet ägs av Meta


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem
Skrivet av Comstedt:

Tyvärr sabbar META en del genom att bara pusha stand alone, kolla jämförelser på 1an vs 2an.
Varför inte erbjuda både PCVR och Standalone?

META satsar på att gör allt så smidigt som möjligt, och blöder pengar på en nivå som är helt vansinnig (till största del pga deras massiva RnD labb för MR/VR).

Standalone Är framtiden, då det är sjukt osmidigt att vara kopplad till något. Trådlös VR fungerar förvisso riktigt bra. Men det är extra latens, och att spela det utanför ens egna hus innebär rejäl kvalitetsförlust och ännu mer latens.

Den största barriären för att VR/MR faktiskt skall få bra spridning, är just att det måste vara så smidigt som möjligt.

/VR enthusiast som häng på sedan viven. Vars Index bara samlat damm i ett skåp just för hur osmidigt den faktiskt är.
Och som nu spelar tonvis med vr igen med Quest 3an, både standalone och PCVR.

Medlem
Skrivet av Xerx:

META äger utvecklarna, och har betalat hela produktionen specifikt för deras plattform. Det kommer tyvärr inte ske 😅

Skrivet av Fletchett:

Väldigt osannolikt. Meta äger studion som skapat Asguard's Wrath 2. Det skulle vara som om Sony släppte God of War till Xbox.

Skrivet av Comstedt:

Tyvärr sabbar META en del genom att bara pusha stand alone, kolla jämförelser på 1an vs 2an.
Varför inte erbjuda både PCVR och Standalone?

Vad synd, nu letar jag inte direkt men känns inte som det finns något system seller för PSVR2. Behövs spel som är bra och exklusiva för VR, inte vanliga spel med påklistrat VR stöd.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Vad synd, nu letar jag inte direkt men känns inte som det finns något system seller för PSVR2. Behövs spel som är bra och exklusiva för VR, inte vanliga spel med påklistrat VR stöd.

Sony har ju ett par själva som man velat spela men som kräver just en Playstation 😅
Horizon, Resident Evil Village VR, Resident Evil 4 Remake VR, WipEout Omega Collection (psvr1), Astro Bot.

Fördelen med Q2/Q3 är att man har tillgång till alla meta spelen, Och hela PCVR biblioteket med Alyx osv om man har en dator som kan hantera det med.

Nu ser det dock ut som att PSVR2 relativt snart kommer kunna användas till PCVR med tack vare en drös hackare.

Medlem

Har inte hunnit testa det än men fick det med mitt Quest 3 så ska bli spännande att hugga in på sen. Trevlig överraskning att det verkar så pass bra också, det hade jag inte väntat mig när jag fick det.

Redaktör
Skrivet av Molotov:

Härligt med en till VR-recension från Fredrik

ska sätta tänderna i detta spelet när jag är klar med Re4 Remake VR Mode

Medlemsrec av RE4 VR?


signatur
Medlem

Hur lång tid tar det innan man kommer in i spelet?

Har bara snabbtestat men har noll sug att stå där med ett svärd med en gigantisk boss man ska parrera eldkulor eller liknande. Jag vill vandra runt i en fin värld och inte vara låst till ett rum.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Kul att ni testar lite VR 🥳

Medlem

Tror inte VR kommer lämna entusiast sfären förrän headsets är mer eller mindre gratis och inte större än glasögon samt behöver inte en PC för bra grafik. så ett årtionde till minst.

Tror det underskattas hur lite gemene man vill ha en sak på huvudet, samt hur lite dom är villiga att betala för det. Och för att det ska slå igenom så stort att det nu är ett alternativ till en monitor så måste enheten vara väldigt liten och kosta väldigt lite.

Jag gillar tekniken rejält, men tror man har lång väg att gå innan man övertygar medelsvensson att detta är ett alternativ till att slå på tvn.

Riktigt nice att ett bra långt spel som faktiskt är bra kommer ut dock, detta är ett bra steg frammåt, VR saknar ett spel i stil av CS:GO, WoW, DOTA, LOL etc, ett spel som en ung kille kan förstöra sin akademiska karriär med, som spelas 12 timmar per dag.
Den dagen vi ser nyhetsartiklar om att Peter ifrån Månkarbo är spelberoende pga VR spel X och har inte gått till skolan på 3 månader, då är vi på rätt spår.

Medlem

Tack för ännu en bra recension av VR-spel, Fredrik!
Högre betyg än jag förväntat mig. Installerade det igår på Q3:an - tänkte testa det i helgen, så det passade ju fint

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Medlemsrec av RE4 VR?

Jag gjorde en medlems recension på VR versionen av originalet till Quest 2.
Jag vill påstå att Remaken är precis samma fast i Remaken då
Det är samma för och nackdelar i stortsett. Nackdelarna vägs upp av att det i grunden är ett så bra spel och det passar in som VR spel väldigt bra.
Jämför man med Village så har Village lite mer "VR anpassat" än vad Remake 4an har. Det hade dock längre utvecklingstid av VR-mode.

Skrivet av Piigge:

Tror inte VR kommer lämna entusiast sfären förrän headsets är mer eller mindre gratis och inte större än glasögon samt behöver inte en PC för bra grafik. så ett årtionde till minst.

Tror det underskattas hur lite gemene man vill ha en sak på huvudet, samt hur lite dom är villiga att betala för det. Och för att det ska slå igenom så stort att det nu är ett alternativ till en monitor så måste enheten vara väldigt liten och kosta väldigt lite.

Jag gillar tekniken rejält, men tror man har lång väg att gå innan man övertygar medelsvensson att detta är ett alternativ till att slå på tvn.

Riktigt nice att ett bra långt spel som faktiskt är bra kommer ut dock, detta är ett bra steg frammåt, VR saknar ett spel i stil av CS:GO, WoW, DOTA, LOL etc, ett spel som en ung kille kan förstöra sin akademiska karriär med, som spelas 12 timmar per dag.
Den dagen vi ser nyhetsartiklar om att Peter ifrån Månkarbo är spelberoende pga VR spel X och har inte gått till skolan på 3 månader, då är vi på rätt spår.

Det finns spel i liknande stil av CS, Tarkow, Rainbow six mm. Det är antalet spelare som är betydligt mindre än dom spelen du räknar upp. Men dom populäraste spelen har man som oftast inga problem med att det är "tomma servrar".
Ang beroende så vet jag inte, verkar vara många beroende av VRChat 😄

Sen det här med vissa som hakar upp sig på vr och om gemene man kommer använda det. Det spelar väll ingen roll egentligen, köper man ett VR headset idag så finns det gott om innehåll som passar dom flesta.
Det handlar om vilja, man måste vilja sätta på sig headsetet. Med Quest tycker jag allt är väldigt lätt, man är inne väldigt snabbt och man slipper sladd och även hörlurar kan man skippa.
PSVR2 är lite värre, där är det som att man måste "klä på sig". Plugga in headset, på med headset på med lurar, på med kontrollerna osv. Men det är det värt iaf just nu för mig och spela Resident Evil

Det är så mycket enklare att sätta sig på soffan och spela på konsol, det är också lättare att sätta sig vid datorn, det är också lättare att plocka upp en handheld eller en mobiltelefon. Det går väll att dra det hur långt som helst


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Redaktör
Skrivet av Molotov:

Jag gjorde en medlems recension på VR versionen av originalet till Quest 2.
Jag vill påstå att Remaken är precis samma fast i Remaken då
Det är samma för och nackdelar i stortsett. Nackdelarna vägs upp av att det i grunden är ett så bra spel och det passar in som VR spel väldigt bra.
Jämför man med Village så har Village lite mer "VR anpassat" än vad Remake 4an har. Det hade dock längre utvecklingstid av VR-mode.

Tumme upp! Tack!


signatur
Medlem

Hur är detta på quest 2? Blurrigt o jävligt? Hag blrjat spela massor med vr nu igen (vertigo 2,hl2 vr mod mm) och är väldigt sugen på detta meb samtidigt är jag van vid att spela pcvr i mkt bra kvalitet så....

Medlem
Skrivet av mondo:

Hur är detta på quest 2? Blurrigt o jävligt? Hag blrjat spela massor med vr nu igen (vertigo 2,hl2 vr mod mm) och är väldigt sugen på detta meb samtidigt är jag van vid att spela pcvr i mkt bra kvalitet så....

Jag har själv inte testat, men det utvecklades ju från början specifikt med Q2 i åtanke, så det kan ju inte vara alltför jävligt. Tänker jag i alla fall. Det finns videon och recensioner på YT med Q2-gameplay annars.


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem
Skrivet av mondo:

Hur är detta på quest 2? Blurrigt o jävligt? Hag blrjat spela massor med vr nu igen (vertigo 2,hl2 vr mod mm) och är väldigt sugen på detta meb samtidigt är jag van vid att spela pcvr i mkt bra kvalitet så....

Skrivet av Balunan:

Jag har själv inte testat, men det utvecklades ju från början specifikt med Q2 i åtanke, så det kan ju inte vara alltför jävligt. Tänker jag i alla fall. Det finns videon och recensioner på YT med Q2-gameplay annars.

På Quest 2 körs spelet i 72hz och upplösningen är lägre än Quest 3.
Quest 3 har ingen egen quest 3 version men har ju högre upplösningen på panelerna än Quest 2 så det gör sitt plus att det går i 90.
Dock så uppdateras spelet pö om pö med Quest 3 "förbättringar" men spelet har ingen egen "Quest 3 version" vad jag vet, som vissa andra spel utan spelet är i grunden gjort för Quest 2 i första hand.
oavsett ett imponerande arbete.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Piigge:

Tror inte VR kommer lämna entusiast sfären förrän headsets är mer eller mindre gratis och inte större än glasögon samt behöver inte en PC för bra grafik. så ett årtionde till minst.

Tror det underskattas hur lite gemene man vill ha en sak på huvudet, samt hur lite dom är villiga att betala för det. Och för att det ska slå igenom så stort att det nu är ett alternativ till en monitor så måste enheten vara väldigt liten och kosta väldigt lite.

Jag gillar tekniken rejält, men tror man har lång väg att gå innan man övertygar medelsvensson att detta är ett alternativ till att slå på tvn.

Riktigt nice att ett bra långt spel som faktiskt är bra kommer ut dock, detta är ett bra steg frammåt, VR saknar ett spel i stil av CS:GO, WoW, DOTA, LOL etc, ett spel som en ung kille kan förstöra sin akademiska karriär med, som spelas 12 timmar per dag.
Den dagen vi ser nyhetsartiklar om att Peter ifrån Månkarbo är spelberoende pga VR spel X och har inte gått till skolan på 3 månader, då är vi på rätt spår.

Vad tycker du om Meta Quest 3 när du spelat med den då?
Varför ogillar du den på huvudet?

När det gäller spel som CS eller liknande multiplayer spel så föredrar jag hellre att spela singelplayer då det är precis som i verkliga livet, man måste interagera med människor och jag är en blyg människa som helst är själv. Det kanske fungerar om jag är i ett sällskap att träffa andra spelare men jag skulle aldrig starta en server och hoppa in bland random spelare.
På en platt skärm är det annat, där döljer man sig bakom datorn eller konsolen, i VR är du där precis som i livet.

Det jag tror skulle behövas är att precis alla spel går att köra i VR läge.
Då tror jag fler och fler kommer hoppa på tåget, då måste inte alla spelen köras från ögonperspektiv.

Jag har nu lirat genom hela Resident Evil 3 remake och spelar Star Wars: Jedi Fallen Order i VR och kan bara säga att det slår vilken Widescreen skärm som helst. Även om du stirrar rakt fram när du spelar i 3e persons vy så fyller det ut synfältet som ingen widescreen skärm skulle ha gjort och tittar du dig runt omkring så får du mycket större möjlighet att förstå sig på omgivningen. Att vara låst till en skärm efter att ha lirat samma spel i VR känns väldigt begränsande. Som att gå från 180 graders perspektiv till 55, fyrkant rutan "skärmen" är i vägen.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

VR-recensioner uppskattas!

Redaktör
Ponny
Skrivet av lonian:

Hur lång tid tar det innan man kommer in i spelet?

Har bara snabbtestat men har noll sug att stå där med ett svärd med en gigantisk boss man ska parrera eldkulor eller liknande. Jag vill vandra runt i en fin värld och inte vara låst till ett rum.

Sorry för segt svar. Förra veckan var konferens och hej och hå, så hamnade lite efter. Jag tyckte det var ganska omedelbart, men spelets första stora "dungeon" kommer efter kanske en halvtimme. Sedan efter den (två timmar grovt uppskattat) öppnar världen upp sig. Inledningen du beskriver är inte talande för resten av spelet.


signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Ponny
Skrivet av Molotov:

Härligt med en till VR-recension från Fredrik

ska sätta tänderna i detta spelet när jag är klar med Re4 Remake VR Mode

Skrivet av perihelion74:

Extremt bra, speciellt att ha fått ihop det på en stand alone enhet. Nu lär det väl inte hända men hade varit extremt intressant att se vad de hade fått ihop med samma resurser på PC med färre begränsningar.

För övrigt väldigt uppfriskande att se VR recensioner på FZ. Alldeles för lite sånt. Det är ju inte så att det faktiskt inte finns bra titlar.

Skrivet av Milos:

Kul att ni testar lite VR 🥳

Skrivet av Leon_:

Tack för ännu en bra recension av VR-spel, Fredrik!
Högre betyg än jag förväntat mig. Installerade det igår på Q3:an - tänkte testa det i helgen, så det passade ju fint

Skrivet av AstroCreep:

VR-recensioner uppskattas!

Tack för alla hejarop! Håller med, det är skitkul med VR-recensioner (och att producera dom). Mer kommer of course. Men kan så klart köpa ditt argument, @Tassel. Expertisen hos @Molotov är svårslagen!

Skrivet av Tassel:

Gillar fz recensioner, men när det gäller vr så inväntar jag Molotov reaktioner. 🙂👍


signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Ponny
Skrivet av mondo:

Hur är detta på quest 2? Blurrigt o jävligt? Hag blrjat spela massor med vr nu igen (vertigo 2,hl2 vr mod mm) och är väldigt sugen på detta meb samtidigt är jag van vid att spela pcvr i mkt bra kvalitet så....

Som en som spelat 95 procent i Quest 2 och 5 procent i Quest 3 säger jag så här: klart blurrigare i Quest 2 än i 3. Men samtidigt inte till den grad att det förstörde, utan snarare störde då och då. Funkar absolut bra.

Sedan var Quest 3-upplevelsen förbluffande bra, det måste jag erkänna. Min känsla när jag kickade igång det där gjorde det svårt att gå tillbaka. Och min spelbudget för 2024 har ritats om en smula...


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Som en som spelat 95 procent i Quest 2 och 5 procent i Quest 3 säger jag så här: klart blurrigare i Quest 2 än i 3. Men samtidigt inte till den grad att det förstörde, utan snarare störde då och då. Funkar absolut bra.

Sedan var Quest 3-upplevelsen förbluffande bra, det måste jag erkänna. Min känsla när jag kickade igång det där gjorde det svårt att gå tillbaka. Och min spelbudget för 2024 har ritats om en smula...

Köpte det i förrgår. Förjäkla bra spel! Funkar ändå som du säger helt ok på Quest 2 även om man inte kan låta bli att tänka på hur det hade kunnat se ut i högre upplösning och hz på pcvr. Men som sagt otroligt bra spel

12
Skriv svar