Spelarna lade över 10 miljarder kronor på CS-lådor under 2023

Robot
Spelarna lade över 10 miljarder kronor på CS-lådor under 2023
Medlem

Haha, jag tänkte först "Har en spelare lagt över tio miljarder kronor på CS?!". Ibland är man allt bra korkad...

Quake-konnässsör

Man kan inte annat än att gratulera marknadsföringen över CS lådorna, att få in så mycket pengar på skins är fascinerande. Inte så konstigt att företag vill lägga in loot-lådor i spel

Har vi någon statistik över hur mycket som de har sålt för sedan släppet för dessa lådor till CS? Skulle vara intressant

Skulle aldrig själv betala för detta, men tydligen vill många göra det.

Gen
Medlem

Vilka galna pengar.

Jag är helt oinsatt i hur det där med nyckar och lådor fungerar. Lådor förstår jag droppas lite då och då när man lirar matcher och genereras av spelet? Men var kommer nycklarna ifrån? Har sett dem på Marketplace och antar att Valve får 30% av priset som betalas av köparen?

Medlem

Det är väldigt mycket pengar, men ändå långt under vad Fortnite drar in.

Medlem
Skrivet av Gen:

Vilka galna pengar.

Jag är helt oinsatt i hur det där med nyckar och lådor fungerar. Lådor förstår jag droppas lite då och då när man lirar matcher och genereras av spelet? Men var kommer nycklarna ifrån? Har sett dem på Marketplace och antar att Valve får 30% av priset som betalas av köparen?

Du köper nycklarna genom valve. Om du säljer skins, nycklar eller lådor genom marketplace tar valve 15%.

Medlem

Tänk om det skulle löna sig att göra bra saker inom nöjesbranschen istället, man kan ju drömma.

Medlem
Skrivet av reaver:

Haha, jag tänkte först "Har en spelare lagt över tio miljarder kronor på CS?!". Ibland är man allt bra korkad...

Jag läste rubriken likadant.
Snacka om pengatvätt!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Rättfärdigade precis valve mina inköp av skepp i star citizen?! 😆


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Med 10 miljarder kunde FZ:a ge alla FZ medlemmar flera miljoner var, som tack för att vara medlemmar.

Här är en intressant sida där man kan köpa och spendera saker för alla Bill Gates pengar. https://neal.fun/spend/

Det börjar blir tomt på kontot om man köper för många attack helikoptrar och flygplan.

KoP
Medlem
Medlem

Såg inte ni skrev det men valves intäkter var över 10 miljarder sek, helt sjuka summor. Var hamnar pengarna ens?

Medlem
Skrivet av nils45:

Med 10 miljarder kunde FZ:a ge alla FZ medlemmar flera miljoner var, som tack för att vara medlemmar.

Här är en intressant sida där man kan köpa och spendera saker för alla Bill Gates pengar. https://neal.fun/spend/

Det börjar blir tomt på kontot om man köper för många attack helikoptrar och flygplan.

Tror faktiskt det är betydligt fler än 5 000 medlemmar på FZ, vilket skulle ge 2 miljoner kronor var, Men visst fortfarande sjuka summor.

Medlem

Samtidigt gnälls det på loot lådor, måste vara en väldigt liten skara som inte gillar dom.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av noreason:

Såg inte ni skrev det men valves intäkter var över 10 miljarder sek, helt sjuka summor. Var hamnar pengarna ens?

Inte går det till utvecklingen av spelet i alla fall med tanke på att CS2 raderade halva innehållet från GO och sista uppdateringen med faktiskt innehåll var i April 2023.

Skribent
Skrivet av almblad:

Man kan inte annat än att gratulera marknadsföringen över CS lådorna, att få in så mycket pengar på skins är fascinerande. Inte så konstigt att företag vill lägga in loot-lådor i spel

Har vi någon statistik över hur mycket som de har sålt för sedan släppet för dessa lådor till CS? Skulle vara intressant

Skulle aldrig själv betala för detta, men tydligen vill många göra det.

Den största anledningen är ju att skinsen är som en aktiemarknad, många köper i spekulation. Det som är den stora skillnaden och gör att folk köper ännu mer för det är som ett casino med lådorna eftersom det du får kan du sälja till andra och köpa spel för eller sälja på tredjepartssidor/till privatpersoner och få ut i riktiga pengar. Det finns bl.a. stora Facebookgrupper för köpa/sälja skins. I t.ex. Fortnite, FIFA och Valorant är skinsen du öppnar låsta till ditt konto - om jag inte är helt ute och cyklar, spelar inget av spelen

En låda som öppnas har olika chans att droppa olika skins där kniv och handskar är det mest sällsynta (du ser i lådorna vad du kan få innan du öppnar). Utöver att skinsen är olika sällsynta att få så har varje skin en "float" som avgör om skinet i fråga är factory new, minimal wear, field tested, well worn eller battle scared. De här skinsen kan se olika ut beroende på "floaten" och allt som oftast är ju lägre float desto värdefullare skin. Vidare så kan skinsen ha en "Stattrack" funktion så att du har en räknare på vapnet som visar hur många kills du fått med just det vapnet, det här gör skinet mer värdefullt. UTÖVER det här så har vissa skin olika "finish". Det vill säga att om ett skin har finish 661 så ser den ut på ett visst sätt med färgpaletten och har den finish 324 har den en annan nyans. OIika finish är olika mycket eftertraktade och priserna sätts av communityn beroende på vad de är beredda att betala.

Jämförelse factory new/Battle Scared.

Skrivet av Gen:

Vilka galna pengar.

Jag är helt oinsatt i hur det där med nyckar och lådor fungerar. Lådor förstår jag droppas lite då och då när man lirar matcher och genereras av spelet? Men var kommer nycklarna ifrån? Har sett dem på Marketplace och antar att Valve får 30% av priset som betalas av köparen?

I CS2 fungerar det som så att du får en låda i veckan om du "går upp i level" En level tar ungefär 5-10 matcher beroende på hur det går. Vinner du får du mer poäng och förlorar du får du mindre. Får även poäng efter varje gång du spelat en session Deathmatch. Poängen sparas mellan veckorna så missar du just en vecka med några poäng så får du garanterat en låda veckan efter, men du kan inte ta igen förlorade veckor genom att spela mer så en typ av FOMO där.

Nycklar fås genom att köpa i storen för 2,35€ styck där lejonparten går till Valve, men en viss summa går till de communitymedlemar som skapat skinsen som är i lådorna. Vi har en här på FZ som gjort ett skin som finns i en låda, däremot är man under strikt NDA att avslöja hur mycket man får.

För några år sedan så var nycklar "huvudvalutan" i spelet. Priset på en nyckel var konstant, men skinsen gick upp och ner i värde. Folk "sålde" alltså t.ex. en kniv för 25 nycklar genom att byta med varandra. Det här gjorde ju dock så att Valve inte fick sina 15 % på försäljningen eftersom det skedde genom ett byte så Valve gjorde så att alla nyköpta nycklar inte går att byta med varandra. De nycklar som köptes innan Valve gjorde ändringen går fortfarande att sälja och byta men det är meningslöst att sälja för mer än vad det kostar att köpa en nyckel direkt från Valve.

Vidare så tror jag inte försäljningen från stickers från Majoren är medräknad. Kort förklarat kan man köpa "capsules" med autografer i. Autograferna kommer i olika varianter och den som är guld är värd mest. Det går inte att välja spelare utan det är ett lotteri vilken spelare man får, det man vet däremot är vilka spelare som ingår i vilken "capsule". En capsule kostar inget att öppna men kostar 1€ att köpa. T.ex. en guldsticker av S1mple eller Zywoo går nog att sälja för en bra bit över 1000$. Sedan finns det även lagstickers man kan köpa som fungerar på samma sätt. De här stickerspengarna fördelas 50/50 mellan Valve och lagen/spelarna. Hur mycket spelarna får är beroende på kontraktet med organisationen, men en vanlig andel är 50/50 där också. Vilket betyder att en enskild spelare får en femtedel av 50 % alltså 10 % eller 5 % av den totala försäljningen, men det skiljer sig åt som sagt. De dyraste capsules som går att köpa en från Katowice 2014 och säljs för cirka 12 000 - 15 000$.

Stickers sätter man alltså på vapnet och när den sitter där så sitter den tills du "skrapat" bort den och då är den borta för alltid. Det går alltså inte att köpa en sticker, sätta på vapnet, ta bort och sälja. Lagt kort ligger så att säga.

Till det här så kommer pengarna från ett "viwerpass" till varje Major som kostar i runda slängar 17-20€ och ger dig "souvenirlådor" beroende på hur bra du är på att förutspå resultaten i Majoren. Varje souvenirlåda innehåller olika skins som är olika mycket värda enligt vilken låda som helst. De här lådorna är gratis att öppna eller så kan du sälja dem via market.

Enligt prognoser som jag sett drog stickers från senaste Majoren in rekordmycket pengar, nämligen cirka 110 000 000$ och varje spelare beräknats fått 200 000 - 250 000$ var. Då är det alltså 24x5 spelare med i Majoren.

https://www.hltv.org/news/37930/sources-paris-major-sticker-e...

Hoppas det blev lite tydligare

Det finns sidor som listar alla skins som finns och vilka som är mest sällsynta o.s.v. I veckan sägs det att ett skin värt 1 000 000$ unboxades. En AK av de mer sällsynta varianterna, i en av de mest sällsynta lådorna (den första som någonsin släpptes) factory new med den tredje lägsta float som någonsin öppnats och den mest eftertraktade finishen. Allt som allt så har vi mer än 1 100 000 000 stycken skins på marknaden (om man ska tro på räknaren på hemsidan).

https://www.dexerto.com/counter-strike-2/ak-47-counter-strike...

https://csfloat.com/db

Själv har jag lagt runt 2000$ på nycklar (går att kolla upp) och skins sedan lådorna i CS:GO släpptes för cirka 10 år sedan spelet släpptes men har även sålt skins och köpt en Steam Deck t.ex.

Medlem

Rätt kul hur upprörda folk är över NFTs, men inte detta. Skillnaden är ju hårfin utifrån sett. Vavle har ju till och med haft samma skins med i två olika spel nu, något som alltid lovas med NFTs men aldrig levereras.

Å andra sidan klagar jag inte heller, också tjänat en bra slant på skins över åren.

Medlem

kan vem som helst skapa skins och sälja där?


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Skribent
Skrivet av Fletchett:

Rätt kul hur upprörda folk är över NFTs, men inte detta. Skillnaden är ju hårfin utifrån sett. Vavle har ju till och med haft samma skins med i två olika spel nu, något som alltid lovas med NFTs men aldrig levereras.

Å andra sidan klagar jag inte heller, också tjänat en bra slant på skins över åren.

Mm, "Good guy Valve" kommer undan med det mesta. Skulle säga att Valve är lottboxens fader. Kanske inte var först, men gjorde det helt klart störst. Började med hattar i Team Fortress. Sedan har de ju även sin marknad som är unik till skillnad från andra spel.

Varje skin är i princip unikt så på ett sätt är det en NFT. Skulle gå att införa "proviniens" också, att man t.ex. kan se att det var just exakt det här skinet som användes vid den där Majorfinalen när spelaren gjorde en sinnessjuk match. Då är vi så nära NFT vi kan komma.

Vi har ju haft en auktion här i Sverige där de pratade om just sådana saker. Skinsen var skäknta av diverse spelare och pengarna gick till någon välgörenhet har jag för mig.

https://www.tv4play.se/klipp/aacbb157998fa4032b6c?first=13352...

Medlem

Makalöst vad gambling kan dra in stålar! Sorgligt att se.

Skribent
Skrivet av WarpGuN:

kan vem som helst skapa skins och sälja där?

Nej. har jag rätt så är det så att du skapar dina skins och lägger upp i artwork och sedan väljs de ut av Valve beroende på hur populära de är. Extremt svårt att få med något skin.

https://steamcommunity.com/app/730/images/

Skribent
Skrivet av baxtex:

Makalöst vad gambling kan dra in stålar! Sorgligt att se.

Skins och betting driver hela CS-scenen. Alla är sponsrade på ett eller annat sätt. Fram tills för några månader sedan så kunde vem som helst oavsett ålder koppla sitt Steamkonto till en tredjeparts bettingsida, växla in skins till typ "stars" och sedan betta stars på t.ex. ett rouletteliknande spel eller singla slant. Så vann man eller förlorade stars och kunde växla in mot skins i spelet. Det gick även att sätta in riktiga pengar. Bolagen kom undan all lagstiftning genom att få igenom att de är en trejding sida och inte en bettingsida. En gråzon minst sagt.

Däremot så är det nu förbjudet med skinsbetting, men tradingsidor finns det gott om och bettingsidro som börjat med e-sport lika så. En stor anledningen till att det blev bannat tror jag är för att en youtuber gjorde en uppmärksammad dokumentär i två delar där han t.ex. förklarar vad för deals man kan få om man streamar och har reklam för bettingsidorna på. Även går in på hur skinsen driver hela CS-scenen.

Två långa klipp, men värda att se tycker jag.

Medlem

Stackars barn som slösar riktiga pengar för att se häftiga ut i ett dataspel istället för att försöka utvecklas i det verkliga livet.


signatur

Memento Mori

Medlem
Each to their own

Folk får göra vad de vill med sina pengar, men herregud xD.

rug
Medlem

Kan dom inte återinvestera ett par miljoner från intäkterna av skins i bättre anti-cheat...?

Medlem
Skrivet av reaver:

Haha, jag tänkte först "Har en spelare lagt över tio miljarder kronor på CS?!". Ibland är man allt bra korkad...

Det jag var.

Spoiler: fick fortfarande inte en enda kniv.

Skribent
Skrivet av rug:

Kan dom inte återinvestera ett par miljoner från intäkterna av skins i bättre anti-cheat...?

Det är väl en av de sakerna som communityn klagar mest på, det kassa anti-cheatet. Även att Valve tagit bort massa andra spelsätt än just bara competetive. Så CS2 är ju ett spel med färre innehåll än CS:GO, vilket känns lite skevt men det var ju störst fokus på att få med skinsen till CS2 antar jag. Nys systemet för tickrate är inte heller så väl mottaget än, men där är jag för dåligt påläst för att ha en åsikt.

Förstår att man satsar på huvuddelen av spelet vid lansering, men nu har det gått många månader och det har inte hänt någonting. Folk börja tröttna lite. Inte en uppdatering värd namnet på flera månader heller.

Medlem

Sjuka summor för virtuella saker.

Medlem

Som det sagts så många gånger tidagare: det är klart att vi får skitspel när lootlådor och microtransactions är mer gynnsamma för utvecklare & förläggare än bra gameplay.

Jävla skitbransch.


signatur

Carbonara görs inte med grädde.

Quake-konnässsör

@Shadee jag vet hur det ungefär fungerar. Har haft tidigare bekanta som har tryckt ned flera hundra tusen i dessa nycklar och lådor. Satt sig sedan i skuldcirkel och sedan i personlig konkurs. Men i grund och botten är det deras eget fel att de hamnade i den fällan. Men samtidigt så var det inte så bra kontroll av detta i början.

"Dont hate the game, hate the users." antar jag att man kan säga

12
Skriv svar