Dragon's Dogma 2 slaktas av Steam-köparna på grund av mikrotransaktioner

Medlem
Skrivet av dTexN:

Köp en ny bil. För att byta radiostation så måste du betala 20kr.
Tror folk hade gnällt där också. Man är inte tvungen att byta

Riktigt dålig jämförelse.

Ändrade om mitt inlägg.

Ni har båda köper samma bil ni får båda efter 1000 mil valmöjligheten att ändra lack.
Din vän väljer att betala för att ändra lack redan efter 500 mil för en slant extra.

Ni har fortfarande samma bil

Medlem
Skrivet av Rydell1986:

Riktigt dålig jämförelse.

Bättre jämförelse. Två personer köper samma bil. en person väljer att köpa till extra funktioner till sin bil. hans bil blir lite annorlunda.
Men under huvuen har ni fortfarande samma bil.

Huuuh, jag tänkte att betala 20kr för att byta utseende på karaktären.

Två personer köper samma bil. De väljer vilken radiokanal de ska ha från början. För att byta måste det betalas.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem
Skrivet av WargH:

Jag hoppas att ni reviderar recensionen i ljuset av detta. Jag tycker det borde vara lite som Sweclockers körde med grafikkort ett tag när man inte kunde vara säker på vad det faktiska priset skulle bli i affär kontra tillverkarens påstådda MSRP.

Japp om det stämmer att de undanhållit denna fundamentala informationen är det så pass vilseledande att recensionen bör omedelbart återkallas. Vet inte vilka åtgärder man kan ta för att visa Capcom att detta är oacceptabelt från de stora speltidningarna. Jag har också kontaktat Konsumentverket för att se om det Capcom gör är olagligt.

Medlem
Skrivet av dTexN:

Huuuh, jag tänkte att betala 20kr för att byta utseende på karaktären.

Två personer köper samma bil. De väljer vilken radiokanal de ska ha från början. För att byta måste det betalas.

Fast det är indirekt fel. För valmöjligheten att byta finns redan i spelet. bara inte lika snabbt om du betalar.

Redaktör
Skrivet av kebbe:

Intressant om Capcom satt i system att skicka ut olika riktlinjer till olika källor, skulle förklara en del om varför även mindre proffesionella kanaler som fick tidig tillgång på YouTube var ovetandes.

Edit: läste "att", inte "om". Då var det inget. Sorry!
Har de satt det i system?


signatur
Medlem

Glad över att jag väntade med köp. Det verkar finns en hel del mög som behöver fixas för att spelet ska bli värt mina pengar.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Så bra, då behöver man inte jäkta genom DD1 och kan köpa detta på rea också om något år.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Rydell1986:

Fast det är indirekt fel. För valmöjligheten att byta finns redan i spelet. bara inte lika snabbt om du betalar.

Aaah missade läsa den delen. Trodde det var exklusivt till mtx


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem
Skrivet av Dex:

Eller kan det vara så kanske att alla dessa DLC inte fanns i recensionskopiorna? Eller tror ni allvarligt talat att ALLA recensenter och Youtubers i hela världen som fick tillgång till detta helt enkelt valde att ignorera allting om mikrotransaktioner som dom flesta recensenter och Youtubers inte gillar i singleplayer spel?

Vilket är troligast av dom 2 scenariona?

Jag ”tror” ingenting. Det är en ren observation att personen som recenserade spelet för WindowsCentral kommit ut med att information fanns (vilket han väntade med till efter release såklart) samtidigt som inte en enda recension eller förhandstitt behagade nämna det. Om det sedan beror på olika riktlinjer till olika källor, att många inte läst riktlinjerna ordentligt eller någonting annat är en helt annan sak.

Medlem

Capcom och mtx vad oväntat… Trodde alla visste hur de tänker redan efter SF IV eller V när dlc du behövde köpa redan fanns på skivan.

Medlem

Hoppade in på Steam och läste ett gäng recensioner - som nämnt så verkar många uppleva sinnessjukt dålig prestanda på PC. Detta i kombination med mikrotransaktionerna gör ju det här väldigt lätt att skippa.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Redaktör
Skrivet av kebbe:

Jag ”tror” ingenting. Det är en ren observation att personen som recenserade spelet för WindowsCentral kommit ut med att information fanns (vilket han väntade med till efter release såklart) samtidigt som inte en enda recension eller förhandstitt behagade nämna det. Om det sedan beror på olika riktlinjer till olika källor, att många inte läst riktlinjerna ordentligt eller någonting annat är en helt annan sak.

Ett annat hypotes är att det faktiskt inte fanns någon info om mikrotransaktionerna vid recension. Det verkar rimligt om nästan ingen recension ens har nämnt dem. Vi som skriver vet ju vad folk vill läsa om och diskutera, och det här är en soklar het potatis. Syns om inte annat på mängden kommentarer i denna nyhet.


signatur
Medlem

Om ingen av recensenterna här och annorstädes märkte av någon mtx, betyder det att det patchades in efteråt, i typ dag ett-patchen? Riktigt, riktigt dåligt. Inget köp.

Medlem

Jaja. Då blir det inget köp.
Blir Horizon Forbidden west istället.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Ett annat hypotes är att det faktiskt inte fanns någon info om mikrotransaktionerna vid recension. Det verkar rimligt om nästan ingen recension ens har nämnt dem. Vi som skriver vet ju vad folk vill läsa om och diskutera, och det här är en soklar het potatis. Syns om inte annat på mängden kommentarer i denna nyhet.

Vad lär ni er av det här och hur kan ni se till att sådant här inte sker igen? Kommer ni kontakta Capcom om detta och ställa frågor? Jag förstår att ni inte gjorde något fel, men jag tycker det ska få konsekvenser för utvecklaren nu och framåt.

Medlem

Likt tidigare Capcom-spel kan butiken troligtvis ignoreras helt och hållet, men dess existens är sjukt oklar.

Medlem
Skrivet av Rydell1986:

Riktigt dålig jämförelse.

Ändrade om mitt inlägg.

Ni har båda köper samma bil ni får båda efter 1000 mil valmöjligheten att ändra lack.
Din vän väljer att betala för att ändra lack redan efter 500 mil för en slant extra.

Ni har fortfarande samma bil

Förutom då att spelet är designat runt dessa koncept och mikrotransaktioner. Fast travel system finns i spelet, men otroligt oförlåtande, tydligen får man endast runt 3 fast travel kristaller i en hel spelomgång - och nu när vi ser att det finns mikrotransaktioner för att åtgärda detta så är det ju uppenbart varför. Lika så med varför det endast finns en save fil. Det är utvecklarna som medvetet gör spelet sämre, för att du ska känna dig tvingad att lägga mer pengar.

Detta är ungefär som om du fick en stöt varje gång du tog i ratten på den där bilen vi snackar om, tills att du köper ett "De-shockify upgrade kit". Samt att den säljs utan passagerarsäte. Visst är det "samma bil" om man köper sig ifrån dessa problem, men det ska verkligen inte behövas.

Medlem
Skrivet av Trycket:

Vad lär ni er av det här och hur kan ni se till att sådant här inte sker igen? Kommer ni kontakta Capcom om detta och ställa frågor? Jag förstår att ni inte gjorde något fel, men jag tycker det ska få konsekvenser för utvecklaren nu och framåt.

Dom har skrivit en artikel och man får information om det i recensionen, vad mer ska dom göra?

Börjar bli löjligt detta.

Redaktör
Skrivet av WargH:

Jag hoppas att ni reviderar recensionen i ljuset av detta. Jag tycker det borde vara lite som Sweclockers körde med grafikkort ett tag när man inte kunde vara säker på vad det faktiska priset skulle bli i affär kontra tillverkarens påstådda MSRP.

Spelet är ju detsamma som innan, men det ligger nu en inforuta högst upp i recensionen.


signatur
Redaktör
Skrivet av Trycket:

Vad lär ni er av det här och hur kan ni se till att sådant här inte sker igen? Kommer ni kontakta Capcom om detta och ställa frågor? Jag förstår att ni inte gjorde något fel, men jag tycker det ska få konsekvenser för utvecklaren nu och framåt.

Om någon har något att lära så är det Capcom, inte vi. Vårt jobb är att informera om sånt här, vilket vi gjort och gör så fort det blir känt.

Vi skulle kunna hålla inne på recensionen tills spelet är släppt, men det vore smått absurt: det är ett singleplayer-spel och de felsta (alla?) grejer som säljs verkar gå att spela sig till. Jag tycker inte det är skäl nog att hålla inne på recensionen: spelet är ju i grund och botten detsamma, även om affärsmodellen suger.

Vi kommer snacka om det här redaktionellt och se om något behöver göras annorlunda.


signatur
Medlem
Skrivet av Fletchett:

Förutom då att spelet är designat runt dessa koncept och mikrotransaktioner. Fast travel system finns i spelet, men otroligt oförlåtande, tydligen får man endast runt 3 fast travel kristaller i en hel spelomgång - och nu när vi ser att det finns mikrotransaktioner för att åtgärda detta så är det ju uppenbart varför. Lika så med varför det endast finns en save fil. Det är utvecklarna som medvetet gör spelet sämre, för att du ska känna dig tvingad att lägga mer pengar.

Detta är ungefär som om du fick en stöt varje gång du tog i ratten på den där bilen vi snackar om, tills att du köper ett "De-shockify upgrade kit". Samt att den säljs utan passagerarsäte. Visst är det "samma bil" om man köper sig ifrån dessa problem, men det ska verkligen inte behövas.

Jag tror vi ser på det lite annorlunda. Ni som beskriver "bilen" anser att ni bli bestraffade på något sätt om ni kan köpa er fria.

Medan jag ser det som att man kan köpa sig fördelar om man så önskar.

Medlem
Skrivet av Jönsen:

Dom har skrivit en artikel och man får information om det i recensionen, vad mer ska dom göra?

Börjar bli löjligt detta.

Snarare du som sjukt barnslig för att man ställer frågan hur man kan göra situationen bättre. Jag har inställningen att man alltid kan göra någonting lite bättre och jag lägger inte ansvaret på FZ. Hur FZ kan hjälpa till att skydda konsumenter. I slutändan påverkar det också recensenters rykte eftersom folk kan sluta lita på dem helt och hållet.

Skrivet av Tomas Helenius:

Om någon har något att lära så är det Capcom, inte vi. Vårt jobb är att informera om sånt här, vilket vi gjort och gör så fort det blir känt.

Vi skulle kunna hålla inne på recensionen tills spelet är släppt, men det vore smått absurt: det är ett singleplayer-spel och de felsta (alla?) grejer som säljs verkar gå att spela sig till. Jag tycker inte det är skäl nog att hålla inne på recensionen: spelet är ju i grund och botten detsamma, även om affärsmodellen suger.

Vi kommer snacka om det här redaktionellt och se om något behöver göras annorlunda.

Som jag skrev, det är inte ert ansvar jag bara funderar på hur man kan komma åt dem.

Här är några idéer jag bara tryckte ur mig: Kontakta Capcom och utreda hur det blev så här. Kanske kan man ställa frågor som folk generellt blir upprörda över: Är allting inkluderat? Kommer ni släppa något första dagen? Inkluderas MTX? Kanske kan börja med en "Svart listan" där spelutvecklare som misskött sig finns med och inkluderas i recensioner 1 år framåt osv.

Medlem
Skrivet av Trycket:

Snarare du som sjukt barnslig för att man ställer frågan hur man kan göra situationen bättre. Jag har inställningen att man alltid kan göra någonting lite bättre och jag lägger inte ansvaret på FZ. Hur FZ kan hjälpa till att skydda konsumenter. I slutädan påverkar det också recensenters rykte i eftersom folk kan sluta lite på dem helt och hållet.

Som jag skrev, det är inte ert ansvar jag bara funderar på hur man kan komma åt dem.

Här är några idéer jag bara tryckte ur mig: Kontakta Capcom och utreda hur det blev så här. Kanske kan man ställa frågor som folk generellt blir upprörda över: Är allting inkluderat? Kommer ni släppa något första dagen? Inkluderas MTX? Kanske kan börja med en "Svart listan" där spelutvecklare som misskött sig finns med och inkluderas i recensioner 1 år framåt osv.

Du är löjlig, vill du kontakta Capcom och sätta dom på en ilsken lista så gör det men Fz har inget ansvar.

Medlem
Skrivet av Jönsen:

Du är löjlig, vill du kontakta Capcom och sätta dom på en ilsken lista så gör det men Fz har inget ansvar.

De säger själva att de ska prata om det på redaktionen, är de löjliga då? För tredje gången lägger jag inte ansvaret utan jag funderar på hur man kan försöka förhindra detta och om FZ kan hjälpa till. Höj nivån på dina inlägg tack.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Spelet är ju detsamma som innan, men det ligger nu en inforuta högst upp i recensionen.

Jag vette tusan om jag håller med om att mikro-transaktioner inte är en del av spelet, framför allt om det känns som att de tar bort funktionalitet som man sedan kan köpa till. Jag tycker nog att affärsmodellen borde vägas in lite. Men en inforuta är så klart bättre än inget

Medlem

Med tanke på att första spelet hade DLC exakt som dessa så är man ju föga förvånad, det var ju mer väntat kan man tycka. Vi går ju mot tider med med DLC, inte tvärtom, så om ett spel som är 10 år gammalt har det så lär uppföljaren ha det.

Medlem

Äh, brydde mig inte i första och lär inte bry mig i andra. Visst är det lite fult av dem att sälja funktioner i ett sp-spel, men samtidigt får man ju bedömma spelet för det som ingår. Exempelvis har många recensioner lyft att det inte finns så mycket fast travel, så jag kommer spela spelet som det är i grundutförande och då gör det mig ingenting om det finns ett val för andra att köra extra möjligheter. Det låter ju ändå som att det mesta går att spela sig till också.

Medlem

Så folk är sura för att andra har möjligheten att för lätta sin spelning med hjälper av pengar, och för att klargöra så är asså spelet desutom singel player? Detta är bara ännu ett exemplar på att folk har det för jävla bra och hittar massa meningslös skit att gnälla över istället för rediga problem... Gamers asså -.-

Redaktör
Skrivet av WargH:

Jag vette tusan om jag håller med om att mikro-transaktioner inte är en del av spelet, framför allt om det känns som att de tar bort funktionalitet som man sedan kan köpa till. Jag tycker nog att affärsmodellen borde vägas in lite. Men en inforuta är så klart bättre än inget

Det gick ju inte att ta hänsyn till affärsmodellen här eftersom den blev känd först när spelet släpptes. Men vi får ta ett snack på redaktionen om sånt här. Känns inte som att det är ett problem så våldsamt ofta, men det händer ju ibland (detta, GT7, ...). Att hålla tillbaka recensionen till efter release känns helt absurt att ens behöva fundera på. Men som sagt, vi tar en funderare.

Skrivet av xXG13HaZeXx:

Så folk är sura för att andra har möjligheten att för lätta sin spelning med hjälper av pengar, och för att klargöra så är asså spelet desutom singel player? Detta är bara ännu ett exemplar på att folk har det för jävla bra och hittar massa meningslös skit att gnälla över istället för rediga problem... Gamers asså -.-

I det här fallet måste man antingen hitta en pryl eller betala pengar för fast travel och att ändra karaktärens utseende. Det är grejer som rimligen borde ingå, men som det istället gjorts affär av. Då förtjänar Capcom skäll i mitt tycke. Däremot har jag inga problem med rent kosmetiska saker.


signatur
Skriv svar