Steam ska redovisa spel som har AI-innehåll

Robot
Steam ska redovisa spel som har AI-innehåll

Nya riktlinjer har släppts.

#ai, #steam


Medlem

Steam rule them all..


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Medlem

Men vem redovisar redovisaren?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Väldigt vagt formulerat. Så photoshops ai är inte tillåtet? Kommer the finals plockas bort från Steam?

Rip alla ai moddar som används på tex companions och boxer, och framtida spel med denna funktion?

Övrigt så är det definitivt steg i rätt riktning

Medlem

Så jäkla trist att deras enda mål bara är att släppa så många spel som möjligt, men bra att dom försöker kurera lite nu iallafall.

Inaktiv

Ironin när Valve leker moralpolis och har det värsta gambling systemet i spelhistoria riktat mot människor. Som återigen är olagligt. Jag förstår inte riktigt vad de vill komma åt? Att folk använder AI av någon annan skapare och sedan kallar det sitt eget?

Skrivet av Påskmust:

Så jäkla trist att deras enda mål bara är att släppa så många spel som möjligt, men bra att dom försöker kurera lite nu iallafall.

Så himla beklämmande att se att så många gamers är för censur, alltså. Jag köper nästan alla 300 RPG Maker-spel som dyker upp i mitt flöde varje dag, förutom de uppenbara hentai-spelen. Min fru tittar fortfarande snett på mig efter Super Sakura Ultra Girl Fantasy, blev till att ligga på soffan en vecka efter det. Hann hundraprocenta för achievements dock innan avinstallation.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Så himla beklämmande att se att så många gamers är för censur, alltså. Jag köper nästan alla 300 RPG Maker-spel som dyker upp i mitt flöde varje dag, förutom de uppenbara hentai-spelen. Min fru tittar fortfarande snett på mig efter Super Sakura Ultra Girl Fantasy, blev till att ligga på soffan en vecka efter det. Hann hundraprocenta för achievements dock innan avinstallation.

Hur funkar den censuren menar du?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skrivet av Hipshot:

Hur funkar den censuren menar du?

Kurering är nåt farbror doktorn ska syssla med, inte Valve. Eftersom Steam har 107 procent av pc-marknaden blir det i praktiken en slags censur om inte alla 14-åringar som lagt en hel eftermiddag på storverk som Dragon Fantasy RPG Legend inte ska kunna släppa lös sina episka stories på den intet ont anandes massan. Jag kan inte leva utan de här spelen, kan du?

Tack vare att Valve öppnade upp portarna har spelvärlden demokratiserats, nu kan alla njuta av spel utvecklade av sanna entusiaster. Förr var de här spelen exklusiva för Newgrounds och mobilen.

Medlem
Skrivet av noreason:

Väldigt vagt formulerat. Så photoshops ai är inte tillåtet? Kommer the finals plockas bort från Steam?

Rip alla ai moddar som används på tex companions och boxer, och framtida spel med denna funktion?

Övrigt så är det definitivt steg i rätt riktning

Hur fick du för dig att spel och moddar som har använt ai ska plockas bort?

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Kurering är nåt farbror doktorn ska syssla med, inte Valve. Eftersom Steam har 107 procent av pc-marknaden blir det i praktiken en slags censur om inte alla 14-åringar som lagt en hel eftermiddag på storverk som Dragon Fantasy RPG Legend inte ska kunna släppa lös sina episka stories på den intet ont anandes massan. Jag kan inte leva utan de här spelen, kan du?

Tack vare att Valve öppnade upp portarna har spelvärlden demokratiserats, nu kan alla njuta av spel utvecklade av sanna entusiaster. Förr var de här spelen exklusiva för Newgrounds och mobilen.

Fast efter att ha läst Steams föreslagna riktlinjer så handlar detta om upphovsrätt i grunden. Vi tycker inte det är censur idag när spel som stjäl assets som skapats av någon annan bespottas. Men när det görs via en mellanhand, AI, så är det OK? Det finns idag ingen proprietary AI som inte tränats på upphovsrättsskyddat material eller som tränats på material som andra skapat efter att fråga dem om lov.

Vill man använda AI som ett verktyg i spelutveckling så måste man kontrollera vad för material verktyget är tränat på och det kommer dröja innan det finns AI med helt rent material som inte kostar licens. Nej Chat GPT/OpenAIs Dall-E image genererings tjänst är inte ren från skyddat material. Chat GPT har tränats på i princip hela det publika internet utan att fråga någon om lov.

Så helt rätt av Valve. 14 åringarna som skapar innehåll får förlita sig på det traditionella sättet, sin egen talang, istället för att snylta på andras.

Medlem

Det känns som en tidsfråga innan det kommer fler AI-regler och begränsningar.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Thane:

Hur fick du för dig att spel och moddar som har använt ai ska plockas bort?

Åh herregud glömmer bort att folk saknar läsförståelse och alltid försöka vara nedlåtande och negativa här på FZ.

Medlem
Skrivet av noreason:

Åh herregud glömmer bort att folk saknar läsförståelse och alltid försöka vara nedlåtande och negativa här på FZ.

Det var ju dock en relevant fråga. Artikeln handlar om att AI-skapat material ska redovisas, inte tas bort.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Fast efter att ha läst Steams föreslagna riktlinjer så handlar detta om upphovsrätt i grunden. Vi tycker inte det är censur idag när spel som stjäl assets som skapats av någon annan bespottas. Men när det görs via en mellanhand, AI, så är det OK? Det finns idag ingen proprietary AI som inte tränats på upphovsrättsskyddat material eller som tränats på material som andra skapat efter att fråga dem om lov.

Vill man använda AI som ett verktyg i spelutveckling så måste man kontrollera vad för material verktyget är tränat på och det kommer dröja innan det finns AI med helt rent material som inte kostar licens. Nej Chat GPT/OpenAIs Dall-E image genererings tjänst är inte ren från skyddat material. Chat GPT har tränats på i princip hela det publika internet utan att fråga någon om lov.

Så helt rätt av Valve. 14 åringarna som skapar innehåll får förlita sig på det traditionella sättet, sin egen talang, istället för att snylta på andras.

Visst är det så, men samtidigt så används inte träningsdatan direkt i vad en AI spottar ur sig. På gott och ont är vad en AI genererar unikt. Man kan använda argumentet att det inte är annorlunda från en 14 åring som Googlar "game character" för att sedan rita av första bästa bildresultat.

Tvärt om kan man göra argumentet att om publik data inte får användas för träningssyfte, så blir alla AI modeller nedstängda efter ett tag. Storföretag kommer däremot, för eller senare, kunna köpa in licensierade modeller som underlättar deras arbete (med pris därefter så klart). Lilla 14åriga Pelle kommer inte ha en chans att konkurrera med det. Vad någon kommer kunna skapa med AI jämfört de som har tillgång inte till en, kommer endast bli större... och större.

Till slut kommer hoppet mellan de två kategorierna vara så stort att man kan ge upp om man sitter utan.

Medlem

Jag älskar att folk ser redovisning av AI-generat material som censur.
Anser ni att en innehållsförteckning på en burk med krossade tomater är censur?

Jisses alltså.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Fast efter att ha läst Steams föreslagna riktlinjer så handlar detta om upphovsrätt i grunden. Vi tycker inte det är censur idag när spel som stjäl assets som skapats av någon annan bespottas. Men när det görs via en mellanhand, AI, så är det OK? Det finns idag ingen proprietary AI som inte tränats på upphovsrättsskyddat material eller som tränats på material som andra skapat efter att fråga dem om lov.

Vill man använda AI som ett verktyg i spelutveckling så måste man kontrollera vad för material verktyget är tränat på och det kommer dröja innan det finns AI med helt rent material som inte kostar licens. Nej Chat GPT/OpenAIs Dall-E image genererings tjänst är inte ren från skyddat material. Chat GPT har tränats på i princip hela det publika internet utan att fråga någon om lov.

Så helt rätt av Valve. 14 åringarna som skapar innehåll får förlita sig på det traditionella sättet, sin egen talang, istället för att snylta på andras.

Nej så var det tidigare, att Valve kände sig osäkra på upphovsrätt och AI, och då ville de att man skulle redovisa att man hade rätten till all träningsdata.

Nu är det så att du kan använda vilken modell du vill, det enda Valve bryr sig om är:

1. Att slutresultatet som du använder på Steam inte bryter mot upphovsrätten (Typ det är captain america).
2. Att Valve friskriver sig från hela klyddet med AI-modeller och upphovsrätt och istället lämpar över det på utvecklarna.

Sen är det i praktiken ändå 100 % omöjligt att avgöra vilken modell (och vilka träningsdata den använt) som använts för att generera en bild. Det viktiga är slutresultatet.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Kurering är nåt farbror doktorn ska syssla med, inte Valve. Eftersom Steam har 107 procent av pc-marknaden blir det i praktiken en slags censur om inte alla 14-åringar som lagt en hel eftermiddag på storverk som Dragon Fantasy RPG Legend inte ska kunna släppa lös sina episka stories på den intet ont anandes massan. Jag kan inte leva utan de här spelen, kan du?

Tack vare att Valve öppnade upp portarna har spelvärlden demokratiserats, nu kan alla njuta av spel utvecklade av sanna entusiaster. Förr var de här spelen exklusiva för Newgrounds och mobilen.

107% av marknaden? Tror EGS knappar in som bara den. Tom kommentarer på artiklar här på FZ som styrker detta. Om Steam fortfarande är en väldigt stor del av marknaden så är det bra de tar lite extra ansvar.

Skrivet av noreason:

Åh herregud glömmer bort att folk saknar läsförståelse och alltid försöka vara nedlåtande och negativa här på FZ.

Nej! Väldigt få försöker vara nedlåtande och negativa här på FZ. Bra diskussioner generellt.

Skrivet av Sarato:

Jag älskar att folk ser redovisning av AI-generat material som censur.
Anser ni att en innehållsförteckning på en burk med krossade tomater är censur?

Jisses alltså.

Jag tycker det känns välkommet att det dokumenteras ordentligt. Jag tänker främst på den delen om hur applikationer som skall användas AI när de är installerad på min dator. Speciellt om det handlar om riktig AI i framtiden.

Generellt tycker jag det låter sunt!

Skrivet av Weeks_death:

107% av marknaden? Tror EGS knappar in som bara den. Tom kommentarer på artiklar här på FZ som styrker detta. Om Steam fortfarande är en väldigt stor del av marknaden så är det bra de tar lite extra ansvar.
Nej! Väldigt få försöker vara nedlåtande och negativa här på FZ. Bra diskussioner generellt.
Jag tycker det känns välkommet att det dokumenteras ordentligt. Jag tänker främst på den delen om hur applikationer som skall användas AI när de är installerad på min dator. Speciellt om det handlar om riktig AI i framtiden.

Generellt tycker jag det låter sunt!

Bra inlägg med många goda poänger!

Steam är mer eller mindre pc gaming, så dominanta är dem. Försökte hitta någon bra och färsk källa angående marknadsandelar men lyckades inte hitta nåt bra just nu med en snabb googling på tel. Konkurrens är bara bra, så jag hoppas att fler alternativ kan dyka upp. Men får erkänna att jag är väl en del av problemet för när man väl kört Steam i så många år och har hela sitt pc-bibliotek där så ska det mycket till att jag ens skulle snegla på en annan pc-klient.

eld
Medlem
Skrivet av Fletchett:

Visst är det så, men samtidigt så används inte träningsdatan direkt i vad en AI spottar ur sig. På gott och ont är vad en AI genererar unikt. Man kan använda argumentet att det inte är annorlunda från en 14 åring som Googlar "game character" för att sedan rita av första bästa bildresultat.

Tvärt om kan man göra argumentet att om publik data inte får användas för träningssyfte, så blir alla AI modeller nedstängda efter ett tag. Storföretag kommer däremot, för eller senare, kunna köpa in licensierade modeller som underlättar deras arbete (med pris därefter så klart). Lilla 14åriga Pelle kommer inte ha en chans att konkurrera med det. Vad någon kommer kunna skapa med AI jämfört de som har tillgång inte till en, kommer endast bli större... och större.

Till slut kommer hoppet mellan de två kategorierna vara så stort att man kan ge upp om man sitter utan.

om jag använder piratat photoshop för att göra alla mina assets till ett spel så använder sig inte spelet heller av något som tillhör Adobe, men jag har fortfarande byggt min produkt med något jag inte hade licensen till.

Och om jag gör ett spel och drar in ett segment kod som jag inte har licensen till, kompilerar det och sedan har ett spel med binär kod som inte är ut något som källkoden jag matade in så har jag fortfarande använt något jag inte hade licensen till.

Ett ännu matigare problem är ju om jag använder saker jag inte har en licens till för att sedan göra en produkt som direkt tävlar med marknaden jag tog grejjerna från, så som midjourney till exempel gör.

Om vi går efter att man får nyttja allt som ligger ute på internet, så länge man inte skapar något som innehåller denna grej så är det ju bara fritt fram att leta upp piratade produkter/spel och nyttja fritt.

Ai-genererare använder sig av icke licensierad data för att byggas, och i otroligt många fall så är de även fullt kapabla att återskapa denna data väldigt exakt.

1
Skriv svar