Inlägg av Fletchett

Inlägg som Fletchett har skrivit i forumet
Sida 1

Första spelet är mitt all-time favorit spel, så 29:e kan inte komma fort nog! Om det enda klagomålet på uppföljaren är att det inte är lika banbrytande som ettan så kommer jag med all sannolikhet bli nöjd.

Skrivet av ompalompa:

Och av vad jag ser så är spelet bara en omklädd version av första spelet, med lite halvdana "nyheter" kringströdda.

Första spelet var ju ett mästerverk, det blir ju lite av situationen att man inte vill de gör för mycket nytt heller... då är det inte Spelunky längre. Tycker detta verkar vara en bra mix. Ny grafik, nya items, fiender, level design, minibossar och grejer. Det är ändå rätt mycket.

Skrivet av trickeh2k:

LTT la upp en rätt intressant video kring detta igår. Spontant skulle jag hållt med dig, men efter att ha lyssnat på videon så finns det faktiskt en chans att Epic lyckas då det egentligen bara finns två aktörer av en App store idag, oavsett telefon.

Men det argumentet faller ju fullständigt i bitar när man ser att Android är med råge största plattformen, och den är öppen för vilka appar och/eller tredjeparts butiker som helst? Visst är Google Play Store nummero uno när det kommer till appar på Android, men ingenting hindrar Epic från att öppna en egen butik.

Tyckte LTT tog inte riktigt upp den delen, istället så påpekar de att vissa tycker det är svårt att installera tredjeparts appar på Android. Något jag verkligen inte kan förstå... det är några enkla klick som OSet själv guidar en igenom när man försöker göra det (samtidigt som det så klart varnar att man ska vara uppmärksam).

Jag minns när skräpet hette EA Downloader. Blev av med en massa spel när de gjorde namnbytet till Origin. Plz stop EA.

Tänk om Valve skulle byta namn på Steam exempelvis. Helt otänkbart, detta är bara irriterande.

Skrivet av KoP:

Varför erbjuds inbyggt lagring i headsetet? Varför behöver man ens lagra något i det (nej, jag vet inte mycket om vr-headset).

Därför att Quest headseten är fristående produkter. Den kan spela spelen direkt på den CPU som finns i headsetet, hårdvaran inuti är ungefär som en modern mobiltelefon. Det räcker ju till en hel del spel.

Du behöver alltså ingen PC för att använda dessa headset, om du inte vill det så klart, då finns det den där link-kabeln.

Skrivet av NuZ:

Men fortfarande, man spelar väl inte spel för utseendet eller gör du det?

Man spelar väl dock en remaster för just grafiken och förbättringar? Annars kunde man ju likaväl spela originalet.

... eller så streamar de bara den "fulla upplevelsen" på spel som inte går att köra lokalt genom xCloud till Xbox Series S. Kan ju omöjligtvis tänka mig att det inte blir aktuellt vid något tillfälle.

Kan också tänka mig att vid en revision 2 av hårdvaran kan priset på Series S bli så pass lågt att den nästan kan fungera som en slags avancerad "Chromecast" mer än en regelrätt konsol. Den burk man använder för att komma åt xCloud helt enkelt.

Absolut ett skoj spel... men 399kr för det här, nu i 2020, känns som de tar i lite grann. Och det blir ju ännu mer om man vill ha expansionen.

Skrivet av himmelsbla:

Tidiga demos hade mer realistisk grafik, varför detta skifte till voxel/pixel-art i grafiken?

Säker på att du tänker på detta spelet? För detta har sett likadant ut från dag ett, enda skillnaden är att det är lite mer färg i miljön nu.

Tror faktiskt jag hade lirat det här en hel del om det fanns tillgängligt på mobil. Känns som en perfekt plattform för det.

Skrivet av Kakmonster:

Hela skivsamlingen gick in i iTunes som sedan går till Google Drive. All fysisk media har gått till bistånd.
Henrik Pontén har säkert åsikter om detta.

Det hade han säkert haft, men han gick bort ca. tre månader sedan.

@JackG100: Tack, nu ser jag det. Kunde dock svurit på att bildspelet inte laddade in första gången jag kollade på det.

Hur definierar vi "svårt" i fråga två? Känns lite ett coin flip där.

Skrivet av heady89:

Dock är ju frågan vart gränsen för sådant ska gå då. Tex Resident Evil 4 som är från 2004 och återsläppts 75-tusen gånger, ibland med vissa förbättringar. Det klart som tusan att det kostar att porta, legalisera för nya enheter även när det knappt är någon förändring på spelet.

Jag känner också att det är oerhört surt när det ligger så nära i tiden. Köpte nyligen season-passet/expansionerna för Control på ps4. Hade absolut varit nice att få det på PS5 nu när det ligger så nära i tiden, men skulle man yrka på samma sak om ett par år tycker åtminstone jag det blir tramsigt och har förståelse för att nysläpp av gamla titlar kostar även för de som ägt spelen innan.

Håller inte riktigt med om att det har något med tiden sedan release att göra, utan mer hur mycket som förändrats. Titta på Bioshock: The Collection när det kom till PC. Då tyckte till och med utgivaren att den nya remaster:ade versionen var så nära den nuvarande PC versionen, att alla som ägde den fick det gratis.

Nu med Control lär det bli samma sak, spelet är knappt ett år gammalt och allt jobb som behövs göras är i princip redan gjort i och med PC versionen. De behöver inte lägga massa tid på att lägga till ray-tracing effekter (om nu konsolerna kan köra dessa), eller öka upplösningen på texturer - allt det finns redan. Att då porta över det till konsol är en relativt lätt sak. Visst kan det bli problem med licenser och sådant i och med att det finns massa musik i spelet... men betvivlar att det skulle vara något de inte kunnat lösa om de verkligen ville.

Skrivet av bronie:

Jag fattar inte varför folk är upprörda. Har det någonsin funnits ett spel som blivit gratis uppgraderat till next gen? Nu har jag inte köpt ett tv-spel på många år, men det jag sist mindes var att man var tvungen att köpa om spelet till nästa generation om man ville spela med bättre grafik.

Detta generations skifte skulle dock vara annorlunda. Microsoft har lanserat något som de kallar Smart Delivery med nya Xboxen, och det innebär helt enkelt att spel man köper nu får man gratis på nästa generation. EA har något de kallar "dual entitlement" som i princip är en egen branding på samma idé. Man ska helt enkelt inte behöva köpa om alla spel igen och igen som förut. En väldigt trevlig tanke för oss konsumenter.

Remedy verkar ju här köra nån "om vi inte kan fixa det för alla som köpt spelet, oavsett var ifrån, är det bättre att ingen får det" - vilket är minst sagt, en dålig ursäkt.

Skrivet av Rakoon:

Synd om alla utvecklare som använder UE till sina appar.

Om det inte var uppenbart vid det här laget, Epic bryr sig inte om varken användare eller utvecklare.

Känns väldigt billigt det här. Spelet hemsida ser ut som något man hade sett 10 år sedan, och bilderna på Steam sidan ser ju verkligen blandade ut. Allt från något som kunde se ut som Mount & Blade om man är lite generös... till det här.

Olika nivåer av prenumerationstjänster är en grej som måste dö ut. En tjänst räcker tack, annars får det vara.

Håller med om att det låter konstigt att ge bort helt nya fullpris spel... men glöm inte bort hur mycket mikrotransaktioner säljer idag också.

Det är ju det free to play spel lever på, och de är de med råge mest lönsamma spelen idag. Att ge bort själva grundspelet låter drastiskt men mellan pengarna de får från Epic och de saker de kan sälja efteråt kommer det med all sannolikhet vara väl värt det för utvecklarna. Tidigare spel som Total War: Rome II hade exempelvis 140 Euro bara i DLC.

Först så tar Apple bort alla former av spelstreaming tjänster från App Store (Stadia, Geforce Now, xCloud, etc.) och nu detta...

Bara det var ju ett stort slag nog tyckte jag. För många som exempelvis abonnerar på Game Pass Ultimate kan ju xCloud bli vara en väldigt viktig feature. Att man har alla ens konsol spel tillgängliga i fickan är ju ganska trevligt. Det ju i princip det enda esset Microsoft har jämtemot Sony - men Apple sa nej och kunden får mindre val.

@sebrock: Så... har du provat xCloud streaming på iOS än? Eller GeForce Now, faktiskt det jag använder mest. Det är ganska najs. Kan rekommenderas. ^.^

Sida 1