Virtual Reality - VR Spelnyheter, tips, mm.

Skribent
Skrivet av anarfox:

Kan vara värt att lägga några kronor på ett vr-cover också om du köper begagnat. Kudden som ligger mot ansiktet kan nog vara rätt nasty om den är välanvänd.

Tack! Har hittat ett begagnat nu för 2000 kr och då ingick det en ny oanvänd kudde. Får se om försäljaren svarar mig.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Till veckan fyller PSVR2 ett år. Vad förväntas?

Mina förhoppningar är iaf att de utannonserar att de säljer sina Sense-kontroller separat och inte endast headset-bundles. Att de utannonserar fler spel, VR-patch till befintliga/kommande spel är det som önskas för min del. Dessa små inde-spel lockar inte. Sen lite feta reor i PS-store?

Medlem
Skrivet av AstroCreep:

Till veckan fyller PSVR2 ett år. Vad förväntas?

Mina förhoppningar är iaf att de utannonserar att de säljer sina Sense-kontroller separat och inte endast headset-bundles. Att de utannonserar fler spel, VR-patch till befintliga/kommande spel är det som önskas för min del. Dessa små inde-spel lockar inte. Sen lite feta reor i PS-store?

Den släpptes den 22:a.
PS Pulse Elite släpps 21:a i alla fall.

Personligen så är backloggen redan för lång så de får gärna ta det lungt med releaser. Men annars så skulle i alla fall något mer sammarbete vara trevligt eller att någon utvecklare som har bra koll på VR släpper något kul.

Eller att de i alla fall förstår att det är hönan och ägget det handlar om och släpper något lite mer påkostat från dem själva för att utmana Asgards Wrath.

Men jag vet inte om man ska hoppas på för mycket eftersom "problemet" gäller inte bara VR utan Playstation i stort. Det är även brist på first party hos PS5, deras sammarbeten räddar både VR och vanliga konsolen.

Edit: Men bra första år ändå. Över 100 spel redan och några riktigt bra exklusiva, det slår de flesta lanseringarna faktiskt.

Medlem

Någon som kan tipsa om en powerbank som fungerar till quest 3. Har kollat in denna;

https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/el-batterier/powerbank...

men den väger den en del, samt att jag inte är helt säker på att den fungerar med questen. Har läst på en del ställen om folk som bränner sina usb-c portar när dom kör med powerbanks på quest 3. Vet dock inte sanningshalten i ovanstående påstående ☺️
Tacksam för svar

Medlem
Skrivet av AstroCreep:

Till veckan fyller PSVR2 ett år. Vad förväntas?

Mina förhoppningar är iaf att de utannonserar att de säljer sina Sense-kontroller separat och inte endast headset-bundles. Att de utannonserar fler spel, VR-patch till befintliga/kommande spel är det som önskas för min del. Dessa små inde-spel lockar inte. Sen lite feta reor i PS-store?

VR spel från first party.
Sen som du säger VR Mode i fler spel.
Lät ju innan release att det var nått Sony ville satsa på men mycket verkar ha hamnat i skymundan när det gäller Sony Playstation.
Dom imponerar ju som sagt inte på PS5 heller utan det går bra för xbox "går dåligt" och Nintendo är en annan marknad.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Kingcribs:

Någon som kan tipsa om en powerbank som fungerar till quest 3. Har kollat in denna;

https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/el-batterier/powerbank...

men den väger den en del, samt att jag inte är helt säker på att den fungerar med questen. Har läst på en del ställen om folk som bränner sina usb-c portar när dom kör med powerbanks på quest 3. Vet dock inte sanningshalten i ovanstående påstående ☺️
Tacksam för svar

Jag har denna.
https://www.teknikdelar.se/produkt/sign-super-powerbank-10000...

Den fungerar men antingen har den blivigt sliten eller så drar Quest 3 betydligt mer för jag har förlorat en del timmar jämfört med Quest 2.
Quest 2 fick jag 5-6timmar totalt, med Quest 3 igår fick jag strax över 3 timmar. körde då PCVR med virtual desktop.
Vikten på powerbanken fungerar att ha på headstrap men större powerbanke så är det nog i fickan eller i bälte som gäller.
Funderar på att köpa antingen en till 10000 och växla när det behövs eller så en 20000 för att få längre totaltid.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag har denna.
https://www.teknikdelar.se/produkt/sign-super-powerbank-10000...

Den fungerar men antingen har den blivigt sliten eller så drar Quest 3 betydligt mer för jag har förlorat en del timmar jämfört med Quest 2.
Quest 2 fick jag 5-6timmar totalt, med Quest 3 igår fick jag strax över 3 timmar. körde då PCVR med virtual desktop.
Vikten på powerbanken fungerar att ha på headstrap men större powerbanke så är det nog i fickan eller i bälte som gäller.
Funderar på att köpa antingen en till 10000 och växla när det behövs eller så en 20000 för att få längre totaltid.

3 timmar med powerbank låter lite. Utan pb ligger väl quest en på ca 2h?
10000mah borde ju ge mer än en timme. 3:an drar ju betydligt mer än 2:an dock. Läste något om att man skulle ha pd (power delivery) på powerbanken för att kunna ladda questen när man använder den. Hmm får nog googla vidare på detta.

Medlem
Skrivet av Kingcribs:

3 timmar med powerbank låter lite. Utan pb ligger väl quest en på ca 2h?
10000mah borde ju ge mer än en timme. 3:an drar ju betydligt mer än 2:an dock. Läste något om att man skulle ha pd (power delivery) på powerbanken för att kunna ladda questen när man använder den. Hmm får nog googla vidare på detta.

Ja powerbanken håller questen laddad så pass att den dras ut först innan questen börjar ladda ur.
Jag började köra kl 18 igår och kl 21 så var powerbanken slut och questen på 10%. inte upplevt att det går så snabbt tidigare. Det kan vara powerbanken som blivigt dålig?
Den ligger i kopplad på laddning hela tiden samtidigt som den är inkopplad i questen och håller den laddad.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Problemet med batterier på Quest 3 är att den förhandlar fram en massa konstiga USB PD lägen som de flesta batteri helt enkelt inte klarar. Provade en massa olika batterier innan jag helt enkelt köpte en lösning som var gjord för syftet.

Det blev en "ZyberVR neck battery", den gör vad den ska. Kanske lite dyr för vad det är, men batteriet på Questen går inte ner en enda procent förrens den är slut. Så den får en rekommendation från mig. 👍

Medlem
Skrivet av AstroCreep:

Till veckan fyller PSVR2 ett år. Vad förväntas?

Mina förhoppningar är iaf att de utannonserar att de säljer sina Sense-kontroller separat och inte endast headset-bundles. Att de utannonserar fler spel, VR-patch till befintliga/kommande spel är det som önskas för min del. Dessa små inde-spel lockar inte. Sen lite feta reor i PS-store?

Släppdatum på The Wanderer är allt jag vill ha just nu

Medlem

Efter två varv i VR-versionen av Resident Evil 4 Remake så började jag spela DLCt ”Separate Ways” idag som bara finns utan VR. Jävlar vilken skillnad till det sämre det är. Som två helt olika spel.


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Medlem
Skrivet av Waliant:

Efter två varv i VR-versionen av Resident Evil 4 Remake så började jag spela DLCt ”Separate Ways” idag som bara finns utan VR. Jävlar vilken skillnad till det sämre det är. Som två helt olika spel.

Förstår det! Är själv på andra varvet av RE4 Remaken nu och avstår aktivt DLCt till både Remaken och Village, just på grund av bristen av VR-stödet.

Har slutat spela vanliga spel sedan jag köpte PSVR2 i början på december. :[

Medlem

Nöter på med RE village, efter det blir det LÄTT RE 4. Längesen jag blev så tagen av ett spel. Fullkomligt älskar det! Känner en sån barnslig glädje över det och längtar tillbaka så fort jag inte spelar. Haha! Det är snudd på överväldigande, men VR är verkligen rätt för mig. Dessvärre satte jag mig på mina kontroller så att ringen runt sprack på båda. De sitter ihop och funkar precis som förut, men riiiktigt irriterande. Får köpa nya när de släpps för försäljning.

Medlem
Skrivet av Waliant:

Efter två varv i VR-versionen av Resident Evil 4 Remake så började jag spela DLCt ”Separate Ways” idag som bara finns utan VR. Jävlar vilken skillnad till det sämre det är. Som två helt olika spel.

Skrivet av AstroCreep:

Förstår det! Är själv på andra varvet av RE4 Remaken nu och avstår aktivt DLCt till både Remaken och Village, just på grund av bristen av VR-stödet.

Har slutat spela vanliga spel sedan jag köpte PSVR2 i början på december. :[

Håller med det känns inte ens som samma spel, eller jo fast en sämre "platt" version
Klarar inte av resident evil spel längre utan VR. Flera spel genre klarar jag inte av, kan inte spela FPS heller. Det har också fått en nytändning iom VR för mig.
Det jag spelar är typ spel som Baldurs gate 3 osv men det får ofta vara då det är "batteritorsk" på VR-headsets eller kontroller😅


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag fick för övrigt hem Globular Cluster modkit till mitt PSVR2 idag. Jäklar vilken skillnad i komfort. Natt och dag jämfört med originalkuddarna. Läst mycket gott om det på Reddit och kan inte annat än hålla med.


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Medlem
Skrivet av Waliant:

Jag fick för övrigt hem Globular Cluster modkit till mitt PSVR2 idag. Jäklar vilken skillnad i komfort. Natt och dag jämfört med originalkuddarna. Läst mycket gott om det på Reddit och kan inte annat än hålla med.

Verkar riktigt bra. Har själv funderat på att skaffa ett sånt.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Realistiska miljöer.

Jag tycker PS5VR2-spelen Resident Evil 4, Horizon Call of the Mountain och Resident Evil Village är fantastiskt bra med sina realistiska miljöer och figurer. De två första har jag spelat igenom helt och är nu inne i den sistnämnda. Skulle önska att Grand Theft Auto kommer i VR-version.

Medlem

Bara jag som är riktigt besatt av Beat Saber? Bara det spelet har gjort Quest 2 till ett av mina bästa köp någonsin. Har nästan 500 timmar och tycker att det är bland de bästa spel som någonsin gjorts. Allt beroende på alla de fantastiska mods och custom songs som finns att ladda ner. I sitt grundutförande kan jag förstå att man tröttnar, men med en endless supply av fantastiska låtar tar det aldrig slut. Man får motion och kan samtidigt lyssna och uppskatta musik på ett helt nytt sätt, även bland genrer man tidigare var helt ointresserad av. För mig som älskar musik men aldrig lärde mig att spela ett instrument är det här så nära jag kommer.

Medlem

Ja, simracing i VR är det jag har flest timmar i, Beat Saber kommer ganska tätt efter. Det, Pistol Whip och Ragnarock gillar jag verkligen. Visst andra spel i VR är också kul men har verkligen inte samma status hos mig som hos vissa andra här, i många fall föredrar jag plattskärm fortfarande till väldigt mycket och har svårt att hitta någon annan typ av spel jag verkligen fastnar för. Men det är likadant kring platta spel så inget unikt för VR. Men aldrig någonsin till rytmspel på plattskärm längre!

Medlem

Jag gillar shooters, man är ju old school.
Men det måste vara spel där man interagerar och skjuter "realistiskt" mm.
Varit besatt av ghosts of tabor sen öppna alfa ifjol (snart 1år Det är det enskillda vr spelet jag nog spenderat mest tid i.
Iaf på Steam, men jag vet att tidräkningen på alla VR spel inte stämmer men inget jag kommit upp i 170 timmar och det är mycket för att vara jag på ett spel 😅


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Har köpt ghosts of tabor, men inte testat ännu. Monterade ihop sista delarna på en "gun stock" till q3:an igår. Så kanske blir att testa lite i helgen. Går det ställa in spelet mot motion sickness, då jag tenderar att bli lite snurrig emellanåt?

Medlem
Skrivet av Kingcribs:

Har köpt ghosts of tabor, men inte testat ännu. Monterade ihop sista delarna på en "gun stock" till q3:an igår. Så kanske blir att testa lite i helgen. Går det ställa in spelet mot motion sickness, då jag tenderar att bli lite snurrig emellanåt?

Jag vet faktiskt inte vad eller om det alls finns några comfortinställningar förutom att kunna ducka med att trycka på vänster spak om man ställer in "seated mode", vilket man kan göra fast man står.

Vad är det för gunstock du köpt? jag har beställt den officiella ghosts of tabot gunstock från mamutvr. Men den har inte kommit än, den börjar skickas ut senaste i slutet av Mars men troligtivis tidigare. MamutVR är ju svenskt, så fort det börjar skickas ut bör man ha den på nån dag bara


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skribent

Fick min Quest 2 nu och har prövat RE4. Jag måste nog vara den enda som inte är så begeistrad av VR-versionen? Jag tycker VR-versionen av RE7 var bättre på PSVR. Gillar inte alls det här att det zoomas ut så man ser gubben när man gör snurrsparkar, klättrar i stegar och sparkar in dörrar. Jag förstår att det blivit kräkhinken om man gjorde snurrsparken i första person, men det hade nästan varit bättre att bara göra så Leon gör en uppercut eller något? Allt det här tar mig ut från hela VR-stämningen i spelet, vilket dödar som lite poängen.

Tycker personligen fortfarande Wii-versionen är bästa versionen av RE4.

Näväl, ska köpa Asgardss Wrath 2. Såg det var någon snäll individ som hade en kod så jag fick 25% på köpet i recensionen.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Fick min Quest 2 nu och har prövat RE4. Jag måste nog vara den enda som inte är så begeistrad av VR-versionen? Jag tycker VR-versionen av RE7 var bättre på PSVR. Gillar inte alls det här att det zoomas ut så man ser gubben när man gör snurrsparkar, klättrar i stegar och sparkar in dörrar. Jag förstår att det blivit kräkhinken om man gjorde snurrsparken i första person, men det hade nästan varit bättre att bara göra så Leon gör en uppercut eller något? Allt det här tar mig ut från hela VR-stämningen i spelet, vilket dödar som lite poängen.

Tycker personligen fortfarande Wii-versionen är bästa versionen av RE4.

Näväl, ska köpa Asgardss Wrath 2. Såg det var någon snäll individ som hade en kod så jag fick 25% på köpet i recensionen.

Ja det är nog det enda klagomål jag har på spelet. Men ibdet stora hela är det ett bra spel imo.
Det är ett "speligt" VR Spel.
Tyvärr så måste jag meddela att Capcom återanvänt det förfarandet på ett liknande sätt med Remake 4an till PSVR2.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skribent
Skrivet av Molotov:

Ja det är nog det enda klagomål jag har på spelet. Men ibdet stora hela är det ett bra spel imo.
Det är ett "speligt" VR Spel.
Tyvärr så måste jag meddela att Capcom återanvänt det förfarandet på ett liknande sött med Re village och Remake 4an till PSVR2.

Tråkigt! Sen ja, spelet är ju inte dåligt, men känner ändå att ja gillar Wii-versionen bättre.

Nu måste jag bara se till att testa lite PC-spel också, men måste skaffa en kabel först. Alyx och Flight Simulator hägrar


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag vet faktiskt inte vad eller om det alls finns några comfortinställningar förutom att kunna ducka med att trycka på vänster spak om man ställer in "seated mode", vilket man kan göra fast man står.

Vad är det för gunstock du köpt? jag har beställt den officiella ghosts of tabot gunstock från mamutvr. Men den har inte kommit än, den börjar skickas ut senaste i slutet av Mars men troligtivis tidigare. MamutVR är ju svenskt, så fort det börjar skickas ut bör man ha den på nån dag bara

Jag gjorde en egen efter denna ritningen.

https://www.thingiverse.com/thing:5476216

Kräver ju dock att man har,eller känner någon med 3d skrivare. Men är nöjd med resultatet. Gjorde ett par olika till quest2, men denna till quest 3 är den bästa av dom jag provat.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Tråkigt! Sen ja, spelet är ju inte dåligt, men känner ändå att ja gillar Wii-versionen bättre.

Nu måste jag bara se till att testa lite PC-spel också, men måste skaffa en kabel först. Alyx och Flight Simulator hägrar

PC går att köra trådlöst gratis med Steam link eller AirLink.
Eller virtual desktop kostar $20


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag köpte ju förresten ett Vive Pro 2, jag är sån där dinosaurie som fortfarande inte anser trådlöst är bra nog, blir artefakter i simracing, i alla fall... kommer aldrig någonsin kunna gå tillbaks till något som inte är steamVR tracking. Reverb G2 var ju erkänt dålig men även quest 2 som faktiskt var riktigt bra har ju inget att komma med i jämförelse. Där är upplevelsen inte lika stor i skillnad kanske men alla nya rekord i Beat Saber talar för hur bra trackingen är. Köpte Valve Index controllers att spela de flesta spel med också då för Vive Wands eller vad dom nu kallas var horribla och fungerade ypperligt dåligt i de få spel jag testade dom i.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Fick min Quest 2 nu och har prövat RE4. Jag måste nog vara den enda som inte är så begeistrad av VR-versionen? Jag tycker VR-versionen av RE7 var bättre på PSVR. Gillar inte alls det här att det zoomas ut så man ser gubben när man gör snurrsparkar, klättrar i stegar och sparkar in dörrar. Jag förstår att det blivit kräkhinken om man gjorde snurrsparken i första person, men det hade nästan varit bättre att bara göra så Leon gör en uppercut eller något? Allt det här tar mig ut från hela VR-stämningen i spelet, vilket dödar som lite poängen.

Tycker personligen fortfarande Wii-versionen är bästa versionen av RE4.

Näväl, ska köpa Asgardss Wrath 2. Såg det var någon snäll individ som hade en kod så jag fick 25% på köpet i recensionen.

RE Village är ett bättre VR-spel i min mening. Vilket kanske inte är så konstigt då allt redan är i first person så det blir lättare att konvertera. Men tar ändå hellre RE4 i VR än i pannkaksläge även med stundom tredjepersonsvy för vissa actions.

Medlem
Skrivet av anarfox:

RE Village är ett bättre VR-spel i min mening. Vilket kanske inte är så konstigt då allt redan är i first person så det blir lättare att konvertera. Men tar ändå hellre RE4 i VR än i pannkaksläge även med stundom tredjepersonsvy för vissa actions.

Jag håller med, RE: Village är ett bättre VR-spel just för att det är ett FPS i grunden, trots att det inte är gjort med VR i åtanke. Men både Village och RE4 Remake visar och bevisar att det går att lägga till ett VR-läge i ett första- och tredje personspel med supergrymt resultat utan att det behöver vara byggt från grunden i VR.

Detta har ju PCVR-moddarna kämpat med och överbevisat sedan länge vad man kan göra. Men hoppas hoppas att fler studios tar efter när de ser vad man åstadkommit med RE-spelen. Nu när det blir lite mer storskaligt än en massa inofficiella-moddar, som jag antar kan variera i kvalité. Då dessa kanske inte faller inom nyhetsramen på samma sätt i media och där av inte får samma uppmärksamhet förutom hos de personer som vet vad man gillar och letar efter.

Gissar att majoritet av alla Quest 2-ägare mestadels spelar spel som Beat Saber och Plankan och andra "småspel", tillskillnad från de som spelar PCVR och PSVR2?

Fan vad såld jag blivit på VR.

Skriv svar