Inlägg av Novdid

Inlägg som Novdid har skrivit i forumet

De flesta bra har nämts: KOTOR, Mass Effect, Alien Isolation osv. Men högst smäller nog Homeworld för mig. Atmosfären i de gamla Homeworld-spelen är underbar. Melankoliskt vackra spel.

Rena CG-trailers borde förbjudas. Detta säger inget om TQ2.

Tycker det är lite lustigt att MS som har det mest och bäst lämpade spe...förlåt...simulatorn för VR, inte bryr sig om VR medan Sony som inte har utbudet för VR har ett bra stöd för VR med PS VR2.

Ett bra VR headset parat med Flightsim hade krängt en hel del Xboxar kan jag tänka mig.

Jag tror många i den här tråden missar att rollbesättning i Hollywoodproduktioner oftast görs med tanke på en skådespelares förmåga att dra folk, inte för att de passar i rollen. Finns otaliga exempel på det. Och snubben som spelar Isaac i spelen är i princip helt okänd. Så dra era slutsatser.

Det är väl Massive här i Malmö som utvecklar detta no?

Skrivet av CARTMAN:

NEEEEEEEJJJ...... Perkele, min PC är för gammal. Shit, trodde aldrig ett Bethesda spel skulle bräcka min dator som ändå är gammal.
Kör med ett GTX 1070 kort (kräver GTX 1070 Ti). Kör med intel 6700K (kräver 6800k).

Sedan har jag 32Gb RAM, SSD, Win 10. Vad tror ni, kan jag lira detta spel eller?...

Jag är ganska säker på att du kommer kunna spela det på din dator.

Skrivet av baxtex:

Och vi i sverige som inte har rutinkontroller, för dyrt.

Det där varierar som vanligt mellan regionerna. Här i Skåne ska män över 50 erbjudas avgiftsfria kontroller.

Jag är inte där än, men förutsätter att det funkar bra.

Angående detta med att spela om ettan så är det en fullskalig remake på gång.

Se här.

Kommer nog ta ett tag innan det är klart, och jag misstänker att remaken främst är till för att studion ska lära känna UE5 ordentligt innan framtida stor-uppföljare av The Witcher och Cyberpunk. Oavsett så lär det vara mer spelbart än originalet, om man kan tänka sig att vänta.

Skrivet av perihelion74:

Jag kan se vad som helst på film när det gäller skräck och äckel.. Gammal skräckfilmsgubbe.. Men skräck i VR tar knäcken på mig. Bara att erkänna. Det blir något HELT annat. Blinda zombien i Alyx som reagerar på minsta ljud som du gör är det värsta jag varit med om i spel... Och häftigaste 🤠

Ja fy fan. Jeff, det namnet ger mig fortfarande rysningar i ryggmärgen efter den "trevliga" upplevelsen.

Jag kan knapot föreställa mig hur mycket posttrauma ett lika välgjort spel som HL-Alyx fast i stil med Alien Isolation i VR hade gett en...

Svår fråga. För varje gång Valve släpper ett spel med en enspelar-kampanj (alltså inte CS, L4D eller Dota) så brukar det vara det bästa och bäst genomarbetade spel som gjorts när det släpps.

Men kanske mest Alyx tätt följt av Portal 2. Alla är mästerverk dock. Synd att de släpper så sällan.

Skrivet av Fulci:

Tio år sen Simcity släpptes och det gick så dåligt att det verkar ha dödat serien.
https://www.pcgamer.com/simcity-launched-a-decade-ago-and-it-...

Påminner lite om hur Ubisoft schabblade bort HOMM serien. Det sista spelet släpptes 2015 och det var riktigt dåligt.

Ja det var en fruktansvärd besvikelse och Cities Skylines fanns inte som ersättare heller än.

Jag förstår inte hur dessa företag resonerar efter vissa katastrofala släpp. Ett annat exempel är det totalt usla C&C4 som var så dåligt att EA bestämt att C&C inte är något som folk vill ha, baserat på ett spel som på inget sätt var C&C. Tråkigt.

Köpte HTC Vive och det är fantastiskt vilken upplevelse som är möjlig. Alyx var magiskt, Elite Dangerous är häftigt i VR, Beat Saber och andra småupplevelser ger en hel del. Men det är för dyrt och för få bra producerade spel eller upplevelser finns för att motivera en uppgradering till en Index eller liknande.

Skrivet av MasonDixon:

Hmm, jag spelade inte witcher 3 när den kom ut men bestämde mig för att testa nu när det gick att uppdatera till ps5. Det märks tydligt att detta spel är från xbox360/ps3-generationen. Uppdateringen är också rätt buggig på ps5 mkt grafiska glitchar och dålig fysikmotor. Känns inte som att det är värt att köpa om spelet. Kanske plockar jag upp det på någon kommande black friday-rea. Men köpa ett gammalt spel till nypris som de bara har spacklat på en ny yt-finish på? Nej tack.

Bara för att klargöra: Spelet är från 2015, alltså långt in i XBox One/PS4-generationen. Jag misstänker att du inte minns hur spel på PS3 och xb360 såg ut. Dessutom är spelet väldigt sällan fullpris numera. Och denna uppdatering var en gratis patch till alla som köpt spelet sedan innan.

Vissa har varit inne på det. En mera fokuserad Starcraft-film ur en marines synvinkel från slagfälten mot zerg hade kunnat funka bra. Ingen onödig storpolitik, romanser mellan huvudkaraktärer eller protoss i fokus utan bara hur en grupp marines försöker överleva vardagen med allt det stora som fond. Fånga känslan i mellansekvenserna i första spelet.

Även Command and Conquer fast med storpolitiken. Kane och Brotherhood of Nod i fokus.

Skrivet av kebbe:

Sega Saturn sålde runt 10 miljoner enheter över drygt 6 år, PS5 som exempel har sålt 30 miljoner på två år. Ett av de bäst säljande spelen till Saturn var Nights Into Dreams, det sålde under 400 000 exemplar under sitt lanseringsår. God of War Ragnarök sålde 5,1 miljoner exemplar sin lanseringsvecka. Spel är mer lättillgängligt, har större publik, billigare distribution och längre livstid idag.

Prisutvecklingen har inte stått still så mycket som vissa vill få det att låta som och tal om prishöjningar handlar bara om att öka vinsterna.

Detta tål att upprepas. Spel är en enormt stor industri idag som konsumeras av mångfaldigt fler. 10-tals miljoner exemplar för 700:- är mycket mer pengar än vad företagen drog in förr. Sedan fattar jag att det är större insatser för företagen idag med utvecklingskostnaderna, men när väl succén sitter så tjänar företagen pengar som aldrig förr. Hur mycket är varumärket "Call of Duty" värt? Fråga Microsoft och Sony om den saken.

Spel borde kosta mindre idag än vad de gjorde igår. Allt annat är företag som vill öka sina marginaler.

Skrivet av itsnotme:

Jag menar att om verket inte har en ägare så behöver man visa mer respekt. Har man sålt något man äger så har man ändå fattat ett beslut, även om man kan ifrågasätta Tolkien Estate's beslut.

De stora dragen finns tyvärr inte där. Runorna i logotypen är felstavade. Det är som att du vill göra ett spel i japan så klistrar du bara ihop Kanji som du tycker ser coolt ut istället för att använda det faktiska språket. Översättningarna till fornnordiska kan jämställas med google translate. De blandar äldre och yngre futhark. Varför inte anställa en tolk istället? Kläderna på karaktärerna har inget med vikingatiden att göra. Tor är ingen knähund till Oden, han är inte en fyllehund heller. Frej beskrivs aldrig att han flyger bakom sitt svärd likt en helikopter. Det var ingen under vikingatiden som föreställde sig att dvärgar har en Texas dialekt (eller något annan Amerikansk dialekt heller). Tor kan inte framkalla åska, han kan inte flyga bakom sin hammare heller. Det är Marvel. De har filtrerat bort allt gott Asarna har gjort och förvrängt det lilla som blir kvar till något ondskefullt. Sedan skiftat historierna till Jötunn istället. Det är inte graciöst gjort över huvud taget. Jag tror deras källmaterial är Neil Gaiman (en fantasy författare som själv har förvrängt Nordisk Mytologi). Listan över fel är oändligt lång. Frågan är vad är det som stämmer?

Du drar det hela för långt. Det är mytologi som även när traditionerna följdes för över tusen år sedan var historier som ofta berättades och överfördes muntligt. Historierna och karaktärerna varierade och hade variationer var de än berättades. Sedan finns det nedskrivna historier och berättelser, men de är inte de enda variationerna.

Se dessa som variationer och inget annat. Blir lättare att acceptera.

Skrivet av Hipshot:

Cash reward.

Vad hände med lön...

Jag misstänker att någon på HR-avdelningen tagit till sig lite väl mycket av geeejming-lingot.

Skrivet av robbis:

Finns mycket värdelösa gimmicks i mina ögon... VR, Wii och PS touch kobtroller. Helt onödiga imao. För att inte nämna joycons till switchen som bygger på en wiiliknande grej. Hur ofta använder man motion i spelen om man inte måste liksom? Så lite som möjligt. Jag vill inte röra mig när jag spelar. Spelar för att slappa.

Allt det du beskriver är helt korrekt...för dig!

Den överlägset häftigaste spelupplevelsen jag haft var HL Alyx. Det var allt annat än slappt. Men för mig var det ingen gimmick.

Skrivet av Tomas Helenius:

Ruskigt bra skivor av ett band som bara blev bättre ju mer de experimenterade. Tyvärr så sönderspelade att det är svårt att uppskatta hur jäkla bra de faktiskt var - har nån ens varit nära så mycket bra musik..? Och på så kort tid! Själv tycker jag vita plattan är deras bästa.

Korrekt, Beatles är nog de som producerat mest med mest kvalitet. Otroligt bra låtar, texter och melodier. Tidlöst!

Många bra album i denna tråd. Håller med om att många är sjukt bra. Jag slänger in:

Fleetwood Mac - Rumours (1977)

Enormt bra album!

Skrivet av I am Grööt:

Vad är det för QoL det snackas om? Känns mer intressant än grafiken enligt mig.

Kameravinkeln kan justeras in närmre Geralt, vilket jag tror många uppskattar. Kartan och HUDen kan justeras för en inlevelserik upplevelse om man inte vill ha alla frågetecken och vägledning igång hela tiden. De nämnde säkert annat också

Skrivet av McRaoul:

Åh vem fan bryr sig? ”ÅH KOLLA VILKET HÖGUPPLÖST ÄPPLE!” Sa ingen någonsin… Vad som är viktigt är 60 fps, allt annat är bara bonus. Det är liksom gratis, varför klaga?

Men oavsett 60 fps (vilket kommer såklart) så får vi faktiskt de där högupplösta äpplena också.