MS Flight Sim 2024 är inte ett spel, säger utvecklaren

Robot
MS Flight Sim 2024 är inte ett spel, säger utvecklaren

Kommer finnas massor att göra, men inget som är "speligt".

#microsoft-flight-simulator-2024


Avstängd

Den mest oklara avtäckningen någonsin. Är alla DLC:en från förra upplagan med i den här versionen etc?

Medlem

Är det ett tillägg till nuvarande FlightSim eller helt fristående?

Inaktiv

Förstår ingenting. Är det bara att han älskar ordet "simulator" eller vad handlar artikeln om?
"Istället samarbetar man med organisationer som ägnar sig åt exempelvis brandbekämpning och sökuppdrag, och det ska prägla uppgifterna."

Medlem

VR-version känns centralt men har inte sett nån bekräftelse

Medlem

Märkligt uttalande. Skulle gissa att majoriteten av spelarna är gamers (på ett eller annat sätt). Att säga att FS inte har något speligt är korkat. Säg istället att det finns massor med speliga saker men mycket annat som inte är det.

Medlem
Skrivet av insilence:

Är det ett tillägg till nuvarande FlightSim eller helt fristående?

Det är fristående. Alltså ett helt nytt spel. Dock är det bakåtkompatibelt med addons från MSFS 2020.

Medlem

larv. spelet släpps på spelkonsolen xbox och kan spelas med en xbox gamepad. det är ett spel.

så kommer dessa boomers och ska omdefiniera, för att ..vad? för att man inte hoppar runt med en rörmokare? för att det inte finns nån high-score skärm? känns som dom har en rejält gammal och dammig bild av vad kontemporära spel är och kan vara.

Redaktör
Skrivet av jehuty:

Märkligt uttalande. Skulle gissa att majoriteten av spelarna är gamers (på ett eller annat sätt). Att säga att FS inte har något speligt är korkat. Säg istället att det finns massor med speliga saker men mycket annat som inte är det.

Han nämnde det faktiskt. Av 12 miljoner spelare sa han att ca 3 miljoner är "gamers" och 9 miljoner "casuals".


signatur
Medlem

Fast det förra spelet hade ju speliga delar, poäng och betyg efter flygning till exempel. Som nämnt märklig kommentar.

Medlem

Inte speligt??? Vadå? Så man kanske bara flyger och landar som i flygsimulatorn vi har nu, men när man ska göra ett uppdrag då trycker man bara på en knapp och då tar AI över spelet och gör dessa uppdrag själv åt en??

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Han nämnde det faktiskt. Av 12 miljoner spelare sa han att ca 3 miljoner är "gamers" och 9 miljoner "casuals".

Okay men då känns hans uttalande mer logiskt.

Redaktör
Skrivet av jehuty:

Okay men då känns hans uttalande mer logiskt.

Missade att skriva det, men fixat nu.


signatur
Medlem

Har de förklarat varför de gör ett helt nytt spel?

Det känns mer som en större uppdatering på förra?

Eller har de gjort någon stor förändring som kräver ett helt nytt spel? Varför funkar då addons från förra spelet?

Varför gör de allt så komplicerat?

It's not a lake, it's an ocean

Är det ett tåg? Är det en bil? Är det... ett spel? Nä.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Skribent
Skrivet av Guld:

Inte speligt??? Vadå? Så man kanske bara flyger och landar som i flygsimulatorn vi har nu, men när man ska göra ett uppdrag då trycker man bara på en knapp och då tar AI över spelet och gör dessa uppdrag själv åt en??

Det han menar, som jag tolkar det är att man närmar sig från hållet att uppdragen ska vara så realistiska som möjligt mot hur det är i verkligheten. Inte att fokusen ska vara "roligt" och balanserat utifrån spelmässighet.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Det han menar, som jag tolkar det är att man närmar sig från hållet att uppdragen ska vara så realistiska som möjligt mot hur det är i verkligheten. Inte att fokusen ska vara "roligt" och balanserat utifrån spelmässighet.

Ok👍

Medlem

Tycker inte alls det han säger är konstigt och det ganska uppenbart är så att han menar att det är en ren simulator och inte en "spelsimulator" alltså mycket mer åt hållet där man sätter sig i en mekanisk cockpit och tränar riktiga piloter, det ska inte vara roligt(vissa tycker säkert det ändå) det ska vara/är ett jobb och kunna certifieras för att användas vid utbildning.

Kommer förmodligen alltså bara rikta sig till företag även om det är tillgängligt för oss också om man vill testa men vill man latja omkring mer köper man det redan släppta spelet istället.

Medlem
Skrivet av Karmak:

Har de förklarat varför de gör ett helt nytt spel?

Det känns mer som en större uppdatering på förra?

Eller har de gjort någon stor förändring som kräver ett helt nytt spel? Varför funkar då addons från förra spelet?

Varför gör de allt så komplicerat?

Som jag förstått det ska de lagra mycket fler grejer i "molnet" än på hårddisken. Efter snart tre års uppdateringar tar MSFS upp flera hundra GB på hårddisken vilket gör det ohållbart i längden. För att åstadkomma dessa förändringar krävs det en helt ny mjukvara enligt utvecklarna själva.

Skribent
Skrivet av Keneay:

Tycker inte alls det han säger är konstigt och det ganska uppenbart är så att han menar att det är en ren simulator och inte en "spelsimulator" alltså mycket mer åt hållet där man sätter sig i en mekanisk cockpit och tränar riktiga piloter, det ska inte vara roligt(vissa tycker säkert det ändå) det ska vara/är ett jobb och kunna certifieras för att användas vid utbildning.

Kommer förmodligen alltså bara rikta sig till företag även om det är tillgängligt för oss också om man vill testa men vill man latja omkring mer köper man det redan släppta spelet istället.

Det här är ju bra att hålla fram också kan jag tycka, den målgrupp spelet riktar sig till. Sen är det ju fritt fram för alla att köpa och prova, men att man ska kanske inte förvänta sig att spelet balanseras så "alla kan vara med". Sen kan det kan ju vara bra att veta att spelet är en simulator innan man köper det till sin 6-åriga son tänker jag.


signatur

"Writer and Fighter"

KoP
Medlem

Det är klart det är ett spel. Punkt. Sluta flumma MS. 😂

Vad ska man säga om någon frågar vad man ska spela i helgen?

Jaa.. jag tänkte väl spela lite MS Flight Sim 2024. Nä vänta nu, det kan jag inte säga. MS Flight Sim 2024 är inget spel. 😐

Medlem

Jaså, då har man knappt lagt ner några nämnvärda timmar i Flight Sim och då kommer en ny. Suck.

Medlem
Skrivet av KoP:

Det är klart det är ett spel. Punkt. Sluta flumma MS. 😂

Vad ska man säga om någon frågar vad man ska spela i helgen?

Jaa.. jag tänkte väl spela lite MS Flight Sim 2024. Nä vänta nu, det kan jag inte säga. MS Flight Sim 2024 är inget spel. 😐

Hur bestämmer man vad som är ett spel? Själv tycker jag det är en distinkt skillnad mellan en simulator och ett spel där bl.a en avgörande faktor är underhållningen och det är ju såklart subjektivt så du kan absolut säga att 2024 års upplaga är ett spel om du vill.

Men några funderingar.
Är alla simulatorer spel? Eller krävs det input av användaren och då automatiskt blir klassat som ett spel oavsett vad det handlar om? Räknas bara digitala simulatorer som spel eller fysiska också? Om det endast är tillverkat i utbildnings-/jobbsyfte och inte är roligt men man lär sig hur man ska agera i verkligheten, är det fortfarande ett spel?

Säger inte att du har fel. Undrar bara var, om man kan, drar gränsen mellan ett spel och en simulator. Ex. är CAD/Autodesk ett spel?

Medlem

Tycker det är lite lustigt att MS som har det mest och bäst lämpade spe...förlåt...simulatorn för VR, inte bryr sig om VR medan Sony som inte har utbudet för VR har ett bra stöd för VR med PS VR2.

Ett bra VR headset parat med Flightsim hade krängt en hel del Xboxar kan jag tänka mig.

Medlem
Skrivet av Novdid:

Tycker det är lite lustigt att MS som har det mest och bäst lämpade spe...förlåt...simulatorn för VR, inte bryr sig om VR medan Sony som inte har utbudet för VR har ett bra stöd för VR med PS VR2.

Ett bra VR headset parat med Flightsim hade krängt en hel del Xboxar kan jag tänka mig.

Det skulle inte fungera. Xbox är inte tillräckligt kraftfull för att kunna leverera en bra VR-upplevelse i MSFS. Man behöver en toppdator för att få bra flyt i VR utan att det ser förjävligt ut.

KoP
Medlem
Skrivet av Keneay:

Hur bestämmer man vad som är ett spel? Själv tycker jag det är en distinkt skillnad mellan en simulator och ett spel där bl.a en avgörande faktor är underhållningen och det är ju såklart subjektivt så du kan absolut säga att 2024 års upplaga är ett spel om du vill.

Men några funderingar.
Är alla simulatorer spel? Eller krävs det input av användaren och då automatiskt blir klassat som ett spel oavsett vad det handlar om? Räknas bara digitala simulatorer som spel eller fysiska också? Om det endast är tillverkat i utbildnings-/jobbsyfte och inte är roligt men man lär sig hur man ska agera i verkligheten, är det fortfarande ett spel?

Säger inte att du har fel. Undrar bara var, om man kan, drar gränsen mellan ett spel och en simulator. Ex. är CAD/Autodesk ett spel?

Nja.. program såsom CAD, Photoshop, Word, StandoWin, video editeringsprogram med mera är ju inte spel, det nog dom flesta hålla med om. 🙂

1
Skriv svar