Geralts röstskådis drabbad av cancer, uppmanar män att testa sig

Robot
Geralts röstskådis drabbad av cancer, uppmanar män att testa sig
Releasehästryttare
Avstängd

Nej, han får inte dö! Vi behöver en till Geralt-trilogi först.

Medlem

Och vi i sverige som inte har rutinkontroller, för dyrt.

Medlem
Skrivet av baxtex:

Och vi i sverige som inte har rutinkontroller, för dyrt.

Det där varierar som vanligt mellan regionerna. Här i Skåne ska män över 50 erbjudas avgiftsfria kontroller.

Jag är inte där än, men förutsätter att det funkar bra.

Redaktör
Skrivet av baxtex:

Och vi i sverige som inte har rutinkontroller, för dyrt.

Det är inte självklart att breda undersökningar sänker dödstalen, läste jag. Står om det bl.a. hos Cancerfonden, länk i nyheten.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det är inte självklart att breda undersökningar sänker dödstalen, läste jag. Står om det bl.a. hos Cancerfonden, länk i nyheten.

Men om det finns en chans att det minskar dödstalen är det värt det.


signatur

I drank what?

Medlem

Polarn åkte på den där skiten redan innan han fyllde 30. Men sen hade hans morsa, farsa och syrra åkt på cancer så de hade ju ganska bra koll.

Men, känner alldeles för många som fått diagnosen alldeles för sen tyvärr. Fukk cancer.

Medlem
Skrivet av baxtex:

Och vi i sverige som inte har rutinkontroller, för dyrt.

Bara att ringa din vårdcentral och säg att du vill kolla prostatan.
Jag ringde, fick tid, dom kollade, hade prostatit (inflammation), fick lite medicin.
Inga konstigheter.

Redaktör
Skrivet av Mirage:

Men om det finns en chans att det minskar dödstalen är det värt det.

Det är ju alltid en avvägning nån måste göra, annars skulle vården bli väldigt svår att finansiera. Men ja, klart som fan att man tycker det ska vara obligatoriskt om det stoppar cancerfall.


signatur
Medlem

Drygt!

Var inte rädd för nått finger i rumpan grabbar. Kan vara fett värt, va!
Och vem vet, kanske hittar du någonting nytt du tycker om samtidigt


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det är inte självklart att breda undersökningar sänker dödstalen, läste jag. Står om det bl.a. hos Cancerfonden, länk i nyheten.

Låter märkligt iaf om man håller med om att
A) Ju tidigare den upptäcks ju större chans är det att behandlingen fungerar.
och
B) Undersökningar (typ finger i rumpan osv) kan göra att man hittar cancer som man annars inte hade vetat om.

Lixom... Om man tror att A och B är sant, så känns det som man måste lusläsa/övertolka många fringe-studier för att känna att man inte kan utgå ifrån att undersökningar inte skulle minska dödstalen.

Det säger ju lixom sig själv?


signatur

subterranean homesick alien

Redaktör
Skrivet av Anton Q:

Låter märkligt iaf om man håller med om att
A) Ju tidigare den upptäcks ju större chans är det att behandlingen fungerar.
och
B) Undersökningar (typ finger i rumpan osv) kan göra att man hittar cancer som man annars inte hade vetat om.

Lixom... Om man tror att A och B är sant, så känns det som man måste lusläsa/övertolka många fringe-studier för att känna att man inte kan utgå ifrån att undersökningar inte skulle minska dödstalen.

Det säger ju lixom sig själv?

Felformulerat av mig. Man kom fram till att fördelarna med allmän screening inte nödvändigtvis överväger nackdelarna (t.ex. felaktig cancerdiagnos och behandling i onödan). Mer här: https://www.cancerfonden.se/om-cancer/undersokningar/psa-prov


signatur
Medlem

Jag åkte på cancer när jag typ var 30 ish... det må hända att det var sköldkörtelcancer men ändå..

cancer som cancer

1
Skriv svar