Senaste filmen du såg

Medlem

Kick-Ass. Den sparkade röv.


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Medlem
Skrivet av reaver:

wtf, man vill ju ha minst 1080p med hög bitrate som grund, skala upp dvd till 4k kan ju aldrig se bra ut?

Som jag beskrev nyss så går det utmärkt. Har en modern TV som "smoothar" ut allt och det ser bra ut, och skalar om gamla DVD filmer (numera MP4) ganska bra. Nyare serier på DVD ser ännu bättre ut (~1152 x någonting), men serierna är ofta låsta i en upplösning och blir inte bättre, medans filmer kan vara i högre upplösning.

Medlem

Zone of Interest (2023) imdb

Klart sevärd. Rekommenderar att man har bra ljud så att man hör bakgrundsljudet som ligger som en hinna över hela filmen.

Medlem

Sound of freedom - en recension jag skrev efter mitt biobesök förra året, men som jag aldrig publicerade då.

Joakim Silverdal berättade i Sveriges Radio att filmen Sound of freedom är extremt känslomässigt manipulativ i hur den skildrar traffickingvärlden, och att den använder övergrepp på små barn för att skapa spänning på ett osmakligt sätt. Fast Joakim verkar ha missat att alla filmer är känslomässigt manipulativa, oavsett vad de vill locka fram i oss. Men det är inte förvånande att den här typen av nonsenskritik kommer från Sveriges Radio, eller att DN gav filmen en etta i betyg, då vänstern av någon anledning redan på förhand valt att ogilla den. Antagligen snurrar de ihop den opolitiska filmen med dess skapare, som en del lutar åt höger och en del är öppet kristna. Och att det är en framgångsrik independentfilm, bortom elitens maskineri, gör väl antagligen inte saken bättre.

Filmen börjar med att agent Tim Ballard (Jim Caviezel) gör ett tillslag mot en pedofil hemma i USA, trots framgång ifrågasätter Tim hur mycket nytta som arbetet gör när han inte räddar några barn. Detta leder till specialoperationer i Colombia, mitt bland människosmugglarna.

Parallellt får vi följa barnoffrens sida av historien via syskonen Timoteo and Rocio som blir lurad av den falska talangjägaren Katy (Yessica Borroto Perryman) innan de kidnappas och senare separerade av människohandlare.

Biopubliken avslutar grävandet i popcornskålar bara minuter in, och trots högljudda snyftningar från flera av åskådarna så lyckas filmen ändå locka fram en del välbehövliga “bioskratt” med Bill Camps karaktär Vampiro. Annars hade filmen nästan blivit lite för kvävande, och när eftertexterna rullar är besökare så engagerade att de börja prata om filmen mellan sällskapen.

Sound of freedom baseras på verkliga händelser men i filmens klimax blir det alldeles uppenbart att manusförfattarna gått långt från vad som faktiskt hänt, men trots det så är det här ändå en spännande, gripande och framförallt viktig biohändelse. Missa den inte, även om du stundtals kommer önska att hellre stoppat huvudet i sanden.

Medlem

Dune: Part Two (2024)
Bästa bioupplevelsen på år och dar. Jag vill se den igen och igen och igen...

5 av 5 sandmaskar.
https://m.imdb.com/title/tt15239678/

Medlem
Skrivet av Sur Apan:

<Uppladdad bildlänk>Bad CGI Gator ehh meh nja näh 1.5/5 kanske några skratt.

Om du vill se en härlig b-skräckis med en alligator kan jag rekommendera alligator från 1980. Det finns en scen som gör hela den filmen sevärd.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av magma:

Om du vill se en härlig b-skräckis med en alligator kan jag rekommendera alligator från 1980. Det finns en scen som gör hela den filmen sevärd.

Finns ett gäng med alligatorer och krokodiler men den du rekommenderar är nog nog den bästa. Den här ville nog vara mer i stil med allt nytt som är dåligt med flit fast kanske lite bättre än många av dem.

Medlem

Wonka. Den var småkul och lite rörande, bra skådisar.

Medlem
Skrivet av Sommarregn9:

Sound of freedom - en recension jag skrev efter mitt biobesök förra året, men som jag aldrig publicerade då.

Joakim Silverdal berättade i Sveriges Radio att filmen Sound of freedom är extremt känslomässigt manipulativ i hur den skildrar traffickingvärlden, och att den använder övergrepp på små barn för att skapa spänning på ett osmakligt sätt. Fast Joakim verkar ha missat att alla filmer är känslomässigt manipulativa, oavsett vad de vill locka fram i oss. Men det är inte förvånande att den här typen av nonsenskritik kommer från Sveriges Radio, eller att DN gav filmen en etta i betyg, då vänstern av någon anledning redan på förhand valt att ogilla den. Antagligen snurrar de ihop den opolitiska filmen med dess skapare, som en del lutar åt höger och en del är öppet kristna. Och att det är en framgångsrik independentfilm, bortom elitens maskineri, gör väl antagligen inte saken bättre.

Filmen börjar med att agent Tim Ballard (Jim Caviezel) gör ett tillslag mot en pedofil hemma i USA, trots framgång ifrågasätter Tim hur mycket nytta som arbetet gör när han inte räddar några barn. Detta leder till specialoperationer i Colombia, mitt bland människosmugglarna.

Parallellt får vi följa barnoffrens sida av historien via syskonen Timoteo and Rocio som blir lurad av den falska talangjägaren Katy (Yessica Borroto Perryman) innan de kidnappas och senare separerade av människohandlare.

Biopubliken avslutar grävandet i popcornskålar bara minuter in, och trots högljudda snyftningar från flera av åskådarna så lyckas filmen ändå locka fram en del välbehövliga “bioskratt” med Bill Camps karaktär Vampiro. Annars hade filmen nästan blivit lite för kvävande, och när eftertexterna rullar är besökare så engagerade att de börja prata om filmen mellan sällskapen.

Sound of freedom baseras på verkliga händelser men i filmens klimax blir det alldeles uppenbart att manusförfattarna gått långt från vad som faktiskt hänt, men trots det så är det här ändå en spännande, gripande och framförallt viktig biohändelse. Missa den inte, även om du stundtals kommer önska att hellre stoppat huvudet i sanden.

Har velat se den filmen länge. Väldigt laddad ur ett politiskt perspektiv, vänstern verkar genuint hata den märkligt nog. Hatet mot konservativa/kristna är starkare än kärleken till oskyldiga barn?

Tack för en bra recension som fick upp den på min radar igen.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Rekommendera gärna era svenska favoritfilmer för mig att se

Medlem
Skrivet av Gröten:

Rekommendera gärna era svenska favoritfilmer för mig att se


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Releasehästryttare
Skrivet av Gröten:

Rekommendera gärna era svenska favoritfilmer för mig att se

Skapa en ny tråd, annars blir det så mycket orelevant här!

Medlem

Poor Things
6/10
Lider av tempotapp här och där. Intressant narrativ, men lämnade inget större avtryck. Musiken sticker ut, och tar ibland lite för mycket av min uppmärksamhet när den blir repetiv. Snyggt foto och coola miljöer.


signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

Medlem
Skrivet av Gröten:

Rekommendera gärna era svenska favoritfilmer för mig att se

Gjorde en lista till en forna utländsk klasskamrat som du säkert också kan hitta någonting nytt i!

Medlem
Skrivet av Freakon:

Har velat se den filmen länge. Väldigt laddad ur ett politiskt perspektiv, vänstern verkar genuint hata den märkligt nog. Hatet mot konservativa/kristna är starkare än kärleken till oskyldiga barn?

Tack för en bra recension som fick upp den på min radar igen.

Tack!

Helt klart värd att se. Som du skriver är det märkligt att vänstern blir så fruktansvärt förblindade av hat bara för det är några som är "höger" som skapat filmen.

Skriv svar