Inlägg av Korken

Inlägg som Korken har skrivit i forumet

Det är inte utvecklarna som bestämmer hur länge ett spel ska utvecklas, det är i de flesta fall utgivarna. Något som många verkar glömma. Förr var det eldsjälar som älskade spel som gick ihop och skapade något, nu är det en utgivare som "beställer" ett spel av utvecklarna inom AAA industrin.

Det spelar ingen roll hur "fria" man säger att utvecklarna är, man anpassar sig efter de deadlines och begränsningar man ges. Early access och seasonal content har också gett en möjlighet att släppa ofärdiga spel för att sedan få folk att betala för att man ska göra klart det, vilket stora utgivare har hoppat på direkt. Undantaget är indie-spel där man ser den mesta innovationen nuförtiden.

En del nostalgi finns det självklart också, men på den tiden var spelen ofta mer innoverande än de är nu, när det träffade rätt så blev det något utöver det vanliga, när de träffade fel blev det skräp. Det finns mycket gammalt skräp, och det har funnits giriga företag/personer under hela spelbranchens utveckling, de är bara mer koncentrerade och dominerande inom AAA nu.

Skrivet av Witchfinder:

Ett steg som vore väldigt stort är om man kunde göra ett singleplayerspel som har samma känsla av organiskt och omvälvande fortskridande som ett multiplayerspel. Jag vet inte om det liksom är möjligt/rimligt att t.ex. sätta in NPC:er i ett spel som kan svara på det man skriver in med samma intelligens som ChatGPT (men inom spelets ramar så att det inte bryter fjärde väggen).

Typ såhär eller?

https://www.youtube.com/watch?v=4sCWf2VGdfc

Nja...

Jag måste nog konstatera att det finns viss chans att det är slutet på spel som vi känner till dem. Långsiktigt går vi antagligen mot ett system där en AI kan skapa det spel du vill spela på beställning... till storföretagens stora förtjusning, för det är de som kommer att patentera/utveckla den tekniken först.

Frågan är väl vad obegränsad tillgång på precis den underhållning du önskar men som inte delas med någon annan kommer att leda till. Hur fort tröttnar man på spel som ingen annan spelat?

Om man tror att AI endast kommer att vara ett "verktyg" så tror jag man har fel, det är bara att titta på accelerationen av utvecklingen. Redan nu är det i princip omöjligt att hänga med, men det gäller väl fler brancher.

Kortsiktigt kommer konkurrensen om jobben att bli mycket hård och endast de extremt duktiga kommer att kunna mäta sig med AI under en övergångsperiod.

Spelbranchen har länge gått i en riktning där stora företag köper upp all konkurrens för att sedan förstöra bolagen. Medvetet eller omedvetet tvingar de in dem i en modell för att tjäna pengar med minsta möjliga ansträngning.

Det "fungerar" för de kan alltid kompensera skitlukten med enorma mängder marketing och siffertrixande. Det finns absolut noll passion för mediet bland de som sitter i toppen på dessa megacorps, tro inte på snacket om att "jag är en gamer".

Ingen riktig gamer sitter i toppen för de är inte villiga att sälja sin själ eller sälja ut sina medmänniskor på det sättet. Även många av de personer som hyllas som innovatörer och entreprenörer har tagit sig dit på axlarna av team med duktiga passionerade utvecklare. Det finns ett helt eget karriärsträd för CEOs, GMs och producenter, inte många grenar korsas med trädet för "riktiga" developers.

Ska en producent bytas ut plockas en person som delar megacorp Xs syn på gaming från ett annat bolag, inte internt. Det är därför vi ser samma misstag upprepas gång på gång när en ny person kommer in med samma ideer och är omedveten om att de försöker uppfinna hjulet för tionde gången i rad.

Tyvärr accelererar utvecklingen när företagen växer, förhoppningsvis kan en indiemarknad stå emot i längden.

Skrivet av Rhymst:

Tänkte precis samma sak att det borde väl gå att klara fram på vanligt gammalt knegare vis? Har aldrig brytt mig om micro transaktioner plöjer gladeligen på för att få fram det jag vill ha! Och vill jag inte plöja på längre betyder det att jag ändå är trött på spelet och går vidare till nästa!

Har du samtidigt märkt hur många spel med microtransactions verkar bli tråkigare med åren? Och att meningslös grind och time-padding ökar för varje spel? Det är nästan som att det är medvetet, jättekonstigt. /end sarkasm.

Gissningsvis har de förstört hela koncepted med en massa microtransactions och regnbågsfärgade kanoner. Vad är det ens på bilden, taggar på skeppet? Mad-max pirater?

Nu har jag inte spelat det men är det inte lite så att en del av charmen och nerven också är att se upp för andra pirater?

Detta samt att spelet handlar om pirater så jag gissar att en avsevärd andel spelare tycker det är roligt att faktiskt agera som pirater, en pvp match mot andra är inte samma sak som att jaga ett "byte" göra ett överfall och lyckas stjäla det.

En modell liknande den i EvE online kanske hade varit att föredra där man har begränsade säkra områden men om man ger sig iväg längre så kan man bli en måltavla? Risk/Reward.

Skrivet av CosmicPunch:

En serie kan såklart vara bra men också woke (i teorin iaf).
Det som är woke är den politiska ideologin och forcerad mångfald.

Jag tror att det är en oxymoron...

För att något ska vara woke så måste det följa ett visst script i form av karaktärer eller händelser, och det scriptet tillför oftast inget relevant till storyn som berättas. Det kan istället ta fokus från något som faktiskt är välskrivet eller bra och förstöra atmosfär eller trovärdighet i det som berättas.

Woke är per definition något dåligt, att kalla något woke är oftast inte kritik av budskapet, utan av framförandet av budskapet och hur det påverkar mediet det framförs i.

Skrivet av Johan Lorentzon:

Känns som de gjort saker medvetet förvirrande för att inte ge iväg kontext till alla Bayonettor, men ju den är förvirrande...

Men sen kan jag inte tycka de mjölkat Bayonetta. Tre spel mellan 2009-2022 och sen släpptes det remasters på 1an till andra konsoler plus då att de släppte om 2an till Switch, så nog tycker jag de håller sig ganska mycket i skinnet.

Va? Är förvirrad medvetet med nivå hög aftonbladet krukskärva sönderfaller på åtta månader med ironi askkopp? Köp den.

Håller med om att gamblingmekaniker i spel kan bli fel men är lootboxes i OW1 gambling? Man fick väl inga direkta fördelar av items där och det var väl en ganska rimlig balans som rådde? Sen antar jag att man kan bli beroende av cosmetic items också men i princip alla spel har väl i så fall någon form av reward system man kan bli beroende av? Själva essensen av spel är att vara beroendeframkallande i sin natur för att bli framgångsrika.

Jag tolkar Vercadis post som att han tycker att spelet blir tråkigare för att det oftast brukar innebära mycket mer grind med en sådan affärsmodell och jag tar personligen mycket hellre lootboxes som går att köpa med random chance till cosmetic items för de som vill än en grind som stänger ute dig som spelare om du inte lägger ned väldigt mycket tid alternativt betalar för ny content. Det finns ju ett argument för att det blir mer beroendeframkallande om du känner dig tvingad att "logga in" varje dag för att få en reward.

Ett extremt exempel är ju World Of Something spelen, du spelar aldrig med jämna villkor i matcherna för att alla spelare konstant är på olika grind-nivåer. Även Tribes: Ascend som var ett ganska bra spel dog för att en del klasser var låsta bakom grind/pay-walls. Kanske kan Blizzard hitta en lagom nivå av grind och endast ha cosmetic unlocks, men jag är lätt skeptisk, företag brukar ha en tendens att vara för giriga.

Grind är i mitt tycke ett gissel som förstört stora delar av spelindustrin, börjar förvisso bli gubbe men vad hade Quake, Tribes och Counter Strike varit om de var designade som free to play spelen idag?

PS: Är inte påläst exakt om vad planerna är för OW2, gillade att casually spela OW1 under en tid.

Började min spelkarriär med en ärvd Commodore 64 och en låda med mer eller mindre fungerande spel, det uppmuntrades av mina föräldrar till en början och framförallt min far som var intresserad av ny teknik och datormekande.

Efter ett tag byttes det ut mot en 386 PC för att sedan bli en 486 och en Pentium något år efter att Quake lanserats. Det var extremt dyrt på den tiden men mina föräldrar valde att investera i det ändå. Dock var de väldigt avigt inställda till renodlade spelkonsoller som Nintendo och Sega Mega Drive.

Dessa konsoller fick jag pröva hos kompisar och avundades den mycket finare grafiken. Med introduktionen av Tribes, Half-Life/CS och Quake under 90-talet så kände jag inte längre samma avund och fastnade i de spelen på heltid.

Jag och kompisar anordnade LAN i källare och seriekopplade datorer med skrivarsladdar i vad jag antar var bland de första privata LAN-nätverken i Sveriges (världens?) historia för att kunna spela Quake multiplayer i sådär 200 pixlars upplösning.

Senare när man var i tonåren och spelade extremt mycket så blev det för mycket och mina föräldrar undrade väl med rätta vad det skulle bli av mig i framtiden.

Jag hade alltid ett intresse av att vara i naturen och var även ute mycket med vänner, det var väldigt bra att ha den balansen när jag tänker tillbaka såhär i efterhand. In the end så kom jag ur ungdomen någorlunda normal och började jobba inom IT, spelar fortfarande men inte i närheten av samma mängd som då jag var fjorton, det är svårare att fastna i saker nuförtiden.

Mitt tips till alla föräldrar är nog att se till att barnen har ett ytterligare intresse/vänner och inte bara spelar, samt att visa barn att det finns mer saker man kan göra med datorer som är balla och utvecklande. Mitt 14-åriga jag hatade alla begränsningar i stil med "nu drar vi ur modemet", men idag kan jag förstå att man behöver sätta vissa gränser, och det lär vara lättare nu med parental controls och tidsinställningar på datorer.

Problemet är att det skall alltid läggas in "snyggt" i början, sen börjar reklamfinansierade spel konkurrera ut de som inte är det likt microtransactions gjort och vips så måste alla spel ha det och mer av det för att vara konkurrenskraftiga.

Det har hänt i andra medier i historien, det kommer att hända med streaming och i spelbranschen också tyvärr. I ett så vinstdrivet samhälle så är det typ oundvikligt. Samtidigt fostras kidsen från 2-års ålder att acceptera det.

Gör inte gaming mer politiskt laddat... :'(

Nu har väl Assassins Creed aldrig varit särskilt historiskt korrekt men det känns som total idétorka när man måste börja introducera gudar och flytande sten-öar ala 90-tal. Hur kan vikingatema inte gå att expandera utan att behöva gå helt bananas med en massa löjliga laserkostymer och papperstunna karaktärer, varför måste allt bli en marvelfilm nuförtiden? Reservation, ej spelat grundspelet ännu.

Jag har dock spelat world of warships en längre tid och det finns fortfarande ingen möjlighet att stänga av alla töntiga skins som trillar ur diverse lootlådor, och spelet är riggat så att folk måste använda dem. Ser inte ut som ett krigsspel längre, snarare någon sammankomst av färgglada transformers i båtformat.

Kan inte hela den här trenden dö, det måste ha byggts upp en tillräckligt stor skara spelande 30+are nu att vi också ska kunna få AAA-spel riktade till oss.

Påkostat och ganska larvigt, fast det är väl iofs Uncharted på pricken.

Det något med Tom Holland som jag inte klarar av, han är bara så....ultrageneriskt intetsägande. Det finns liksom ingen själ bakom agerandet, bara sjukt mycket repetition.

Skådespeleriet blir som en kuliss utan djup, är väl delvis Hollywoods fel antar jag.

Jag tror att det är ett power-move för att bli störst gällande "streaming" liknande tjänster för spel med Game Pass. Det har länge varit alla spelutgivares heliga graal att kunna få varenda tonåring att boota upp deras tjänst när de ska spela något.

Sen kommer det gradvis bli dyrare när de har monopol på marknaden, man kan säkert få in reklam i spelen på lite sikt också när monopolet är tillräckligt stabilt och det börjar bli för dyrt. På längre sikt är det en del av hela deras satsning på "metaverse", att ha utvecklare tillgängliga för att supporta det med spel och upplevelser.

Dessutom kan de få fler exklusiva titlar till Xbox. Man kanske kan jämföra det med Googles uppköp av Youtube eller liknande? Utvecklingen lär väl bli ungefär densamma.

Man måste ju ge Microsoft cred för att ha balls och våga ta risker. Om man inte kan slå konkurrenterna kan man ju alltid köpa upp dem... In the end så tror jag inte världen behöver fler mega-corps som är "too big to fail". Men det är smart av Microsoft, smart och lite lömskt, man slår många flugor med en stor och dyr flugsmälla.

En del av animationerna ser ut som något från Marvel/Spiderman filmerna... rätt dålig greenscreen alternativt ful 3D i några scener tyckte jag...ett par missar där karaktärer försvinner från en scen till en annan. Påkostat men samtidigt mediokert, framförallt animationen stör mig.

Det tråkiga är väl att genom att frysa ut Activision/Blizzard så straffar man kanske de som jobbar på företaget och eventuellt även de personer som utsatts för eventuellla trakasserier. Lite som att döda mygg med kärnvapen.

Tycker att åsikter som man ofta finner bland allmänheten om att alla anställda på ett företag med tusentals personer står bakom allt det som företaget eller dess ledare gör är rätt skrämmande.

Inte sett om någon postat denna cinematic ännu, konstigt då det är den mest atmosfäriska som någonsin gjorts till ett spel, konsten att berätta mycket med väldigt lite. Så gammal, men så bra.

Hmm, jag förstår behovet men det borde vara en option som bara är tillgänglig för privata servers/games, om det fortfarande fanns public servers eller liknande där det är avstängt och man kan spela "solo" med random folk så vore det bra.

I Left for Dead blev det super-toxic direkt, gick inte att spela spelet för man blev alltid kickad om man inte hade en full squad av friends, tog död på de spelen helt.