Microsoft slutar sälja alla produkter och tjänster i Ryssland

Robot
Microsoft slutar sälja alla produkter och tjänster i Ryssland

"Likt resten av världen är vi förskräckta."

#xbox


Dex
Medlem

Sånt gillar vi! Hoppas på fler följer efter detta. Synd om dom vanliga människorna i Ryssland så klart, men kanske sånt här (tillsammans med massa andra bojkottar) som får igenom lite förändring. Kan man hoppas i alla fall.

Medlem

EA stoppar också försäljningen i Ryssland och Belarus

Medlem

Gör inte gaming mer politiskt laddat... :'(

Medlem
Skrivet av androsynth:

EA stoppar också försäljningen i Ryssland och Belarus

Det kan ju anses bara vara bra för konsumenter i Ryssland

Medlem
Skrivet av A1200G:

M$ gjorde ju samma sak när det kom till Iraq, Afghanistan, Lybien, Syrien? Nobelt företag.

Vad vill du ha sagt? MS säljer inte i någon av dessa länder och har nog aldrig gjort (https://www.xbox.com/en-US/regions).

Medlem

Förstår inte hur det hjälper någon dock? Det är ju inte den nördiga ryssen som sitter i pojkrummet hemma som lastar bomber och granater på oskyldiga?

Eller drabbar det dom styrandes ekonomi?

#oinsatt


signatur

Rastaration @ PSN & Twitch

Medlem

Vi håller väl tummarna för att Gaben stänger av ryssland från Steam för all framtid?

Medlem
Skrivet av maq777:

Vad vill du ha sagt? MS säljer inte i någon av dessa länder och har nog aldrig gjort (https://www.xbox.com/en-US/regions).

Nu säger jag inte att du har fel, men om nu MS slutade sälja för X antal år sedan är det väl självklart att dom inte är listade på den där sidan?
Samt så gäller ju nyheten produkter och tjänster, varpå du länkar en sida med support på konsoler, du är medveten om att ms kränger bra mycket mer än bara Xbox va?

Edit: glöm detta, jag tänkte inte..


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Skrivet av Issue:

Nu säger jag inte att du har fel, men om nu MS slutade sälja för X antal år sedan är det väl självklart att dom inte är listade på den där sidan?
Samt så gäller ju nyheten produkter och tjänster, varpå du länkar en sida med support på konsoler, du är medveten om att ms kränger bra mycket mer än bara Xbox va?

Nu är det inte ens det han syftar på med första inlägget, han menar på att det är hyckleri av MS att bojkotta Ryssland nu när man inte gjort det tidigare, mot USA, när de vart ute på äventyr i Mellanöstern efter talibaner och galna diktatorer, som att det ens går att jämföra med det som hänt nu.

Medlem
Skrivet av Den Maskerade Daskaren:

Nu är det inte ens det han syftar på med första inlägget, han menar på att det är hyckleri av MS att bojkotta Ryssland nu när man inte gjort det tidigare, mot USA, när de vart ute på äventyr i Mellanöstern efter talibaner och galna diktatorer, som att det ens går att jämföra med det som hänt nu.

Aaah, ni tänkte så…


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem
Skrivet av Enartz:

Förstår inte hur det hjälper någon dock? Det är ju inte den nördiga ryssen som sitter i pojkrummet hemma som lastar bomber och granater på oskyldiga?

Eller drabbar det dom styrandes ekonomi?

#oinsatt

Ja det drabbar ryska statens ekonomi i form av skatt som används för att finansiera kriget i Ukraina

Medlem
Skrivet av Den Maskerade Daskaren:

Nu är det inte ens det han syftar på med första inlägget, han menar på att det är hyckleri av MS att bojkotta Ryssland nu när man inte gjort det tidigare, mot USA, när de vart ute på äventyr i Mellanöstern efter talibaner och galna diktatorer, som att det ens går att jämföra med det som hänt nu.

Självklart går det inte att jämföra. Det är lika befängt som att påstå att en viss Gates var god vän med Epstein. Nobel grundare, nobelt företag. I alla fall jag är full av beudran.

Medlem
Skrivet av Cybersoul:

Ja det drabbar ryska statens ekonomi i form av skatt som används för att finansiera kriget i Ukraina

Borde man inte kunna rundgå det genom att man får handla digitalt via någon annans land skattesystem?


signatur

Rastaration @ PSN & Twitch

Medlem

Detta börjar ju bli lite löjligt... eller?

Medlem
Skrivet av Enartz:

Borde man inte kunna rundgå det genom att man får handla digitalt via någon annans land skattesystem?

Ja om du flyttar till ett annat land så kan du köpa spel från ett annat lands skattesystem, i det här fallet så tror jag inte ens Ryssar kan använda sitt VISA-kort på Steam pga sanktioner

Medlem

Det här kan ju gå lite hur som med tanke på hur betydligt mycket sämre gemene Ryssen får av alla sanktioner så hoppas väst på högre intert tryck vilket ska försvaga styret och dess möjligheter, men det kan ju lika gärna skapa ännu mer unisont hat mot väst bland gemene man. Får man med sig en stor del av civilbefolkningen ja då blir allt betydligt mycket lättare.

Sen är väl påtryckningarnas värld i spel också, man ser blaskmedier fördöma företag och individer kring allt möjligt, som moralösa eller putintrogna om de inte följer exakt samma upptåg dvs avslutar allt i Ryssland och/eller gör ett statment.

Medlem
Skrivet av Enartz:

Förstår inte hur det hjälper någon dock? Det är ju inte den nördiga ryssen som sitter i pojkrummet hemma som lastar bomber och granater på oskyldiga?

Eller drabbar det dom styrandes ekonomi?

#oinsatt

Microsoft gör mer än bara spel, verkar vara en del i tråden som har glömt detta.

Med både Apple och Microsoft borta från marknaden kommer det inte bli några datorer med Windows och MacOS heller, eller t.ex all Windows-mjukvara som används av företag. Vad ska folk göra, börja köra Linux i hela Ryssland?

Medlem

Vad skönt det hade varit sett få slippa alla ryska fuskande P12or i CS:Go

Medlem

Bra, då kan ungdomarna samla sig och gå ut och protester mot Putin-j*****! Hoppas Nintendo, Sony och steam hakar på detta!


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Detta börjar ju bli lite löjligt... eller?

Ju fler saker de blir utan desto större är ju chansen att ryssarna får nog och slutar döda ukrainare.

Medlem
Skrivet av Den Maskerade Daskaren:

Nu är det inte ens det han syftar på med första inlägget, han menar på att det är hyckleri av MS att bojkotta Ryssland nu när man inte gjort det tidigare, mot USA, när de vart ute på äventyr i Mellanöstern efter talibaner och galna diktatorer, som att det ens går att jämföra med det som hänt nu.

Varför skulle Microsoft sluta sälja i USA för att den amerikanska armén jagar talibaner och diktatorer? Det är ju inte ens i närheten av vad Ryssland gör just nu. Ryssland har dödat fler civila än de har ukrainska soldater. Varje dag har de bombat civila mål.

Medlem
Skrivet av A1200G:

M$ gjorde ju samma sak när det kom till Iraq, Afghanistan, Lybien, Syrien? Nobelt företag.

Hoppas verkligen att äcklet Putin förlorar makten efter detta krig.

Världen borde ha bojkottat amerikanska produkter och tjänster på samma sätt efter den illegala invaderingen av Irak. Men det är ju inte så praktiskt...

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Detta börjar ju bli lite löjligt... eller?

Regimen i Ryssland menar du? Ja, det stämmer.

Avstängd

Tur för ryssungarna som då kan spela fantastiska kinesiska spel:

Spelet jag länkat till videon är kinesiska Overwatch - "Legend of Titan".

Medlem

Bra beslut och förhoppningsvis kan det leda till något gott.

Anledningen till att Ryssland bojkottas friskt även inom spelvärlden är för att de invaderat ett demokratiskt land i Europa. Det är så jag tror att tankegångarna går hos storföretagen och regeringarna och det borde inte vara någon överraskning för någon. Hur mycket vi än vill att alla människor och folk ska vara lika mycket värda så ses varken Irak, Libyen, Syrien eller Afghanistan på med samma aktning som ett land som Ukraina. Detta är den bittra sanningen.
Sedan tror jag att vi här i Europa och även i USA har lättare att relatera till Ukraina p.g.a. av närheten och för att många av oss känner någon som invandrat därifrån, känner någon vars föräldrar är födda där, kanske själv besökt landet o.s.v. Detta är helt i enlighet med det mänskliga psyket och jag kan själv villigt erkänna att denna konflikt är mycket lättare för mig att "ta in" än talibanernas maktövertagande i Afghanistan eller IS framfart i Syrien och Irak. Betyder det att jag tycker mindre synd om dessa länders folk eller att det mänskliga lidandet i dessa länder är mindre värt? Givetvis inte! Det är bara svårare för mig att relatera till. Intalar jag mig något annat så ljuger jag.

Jag tycker givetvis inte att USAs militära närvaro och krig i något land är bra eller bör rättfärdigas men att hela tiden hänvisa till deras olika krig i debatten om Ryssland är tyvärr ingen relevant jämförelse enligt mig. USA är en stormakt och "untouchable" på ett sätt som Ryssland inte kommer i närheten av och här i västvärlden är vi ekonomiskt och militärt beroende av USA till den grad att vi inte har mycket att säga till om. Jag uppfattar det som att hela västvärlden lider av kollektiv skuld gentemot USA sedan Andra världskriget och vi ser mellan fingrarna när det kommer till deras härjande i Sydamerika, Mellanöstern, Vietnam o.s.v. för att vi inte har råd att riskera våra relationer med landet - de är alldeles för betydelsefulla inom världspolitiken och vi låter dem hålla på. Ryssland är i förhållande till USA ett mycket "lättare byte" när det ska börjas med fördömanden, sanktioner och kritik eftersom deras utgångsläge är sämre som en de facto genomkorrupt och auktoritär stat och oligarki där brott mot mänskliga rättigheter sker med Kreml's goda minne (försvinnanden och förföljelser av homosexuella i Tjetjenien, politiska fångar, regelrätta lönnmord m.m.).

Det är åtminstone än så länge USA som styr i väst och vi andra får snällt spela med. Och för att klargöra så är jag ingen USA-älskare - Jag avskyr inte landet eller folket som bor där men jag avskyr deras politiska system, entusiasm över vapen och påtvingade världsherravälde medelst militära medel. Landets välmående har till stor del sin bakgrund i deras många krig och enorma vapenindustri. De tjänar miljarder på konflikter. Jag är inte av åsikten att man måste välja en sida i USA vs. Ryssland eller att man genom att stå bakom omvärldens reaktion på invasionen automatiskt rättfärdigar USAs eller andra länders krig och konflikter. Jag fördömer allt krig och elände oavsett. Har dock full förståelse för om man ser USA som det bättre alternativet här, om än som "second worst".

Utöver utvecklingen i Ukraina så har jag en stor oro för den ryska befolkningen och hur livet för gemene man kommer se ut där om några månader. Skulle det bli någon typ av uppror eller revolt i Ryssland så tror jag att det kommer bli oerhört brutalt och vi kommer bara få se mer lidande hos den vanliga befolkningen.

Medlem

I Ryssland så är det numera hårda straff på missvisande nyheter. Alla nyheter som inte följer Rysslands regering/regims världsbild är lögn. KGB-agenten Putin som styrt landet i över 20 år är ”den goda sanningssägaren”.

Det finns över 20 ryska TV-kanaler som säger att det inte förekommer något krig/invasion i Ukraina. Vanliga ryssar, alltså helt vanliga mödrar, fädrar och barn tillåts inte höra ett dyft om vad som pågår i Ukraina. Det är extremt viktigt att skilja på vanligt folk och Rysslands regim.

60% av Rysslands befolkning säger sig tro på TV-nyheterna ifrån Putins regim. Hade jag haft familj och jobb i Ryssland så hade jag sannolikt varit illa tvungen att säga detsamma.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/mork-rida-av-censur-bert-s...

Det är dock fler och fler som börjar misstro Putins ”sanning” nu. Det är lite skumt när resten av världen skriver andra nyheter. Rubeln kraschar. Ikea med flera företag stänger ner i Ryssland. Hela internet är fullt av motstridiga bevis. Den enda som säger Putins sanning är Putin och hans statligt kontrollerade TV-kanaler.

Det börjar bli väldigt svårt att komma undan med Putins lögner när motstridiga bevis dyker upp ifrån höger och vänster, upp, ner, A, B, start. Xbox är ännu ett bevis på att något är galet i världen.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Inaktiv

Ja, hoppas att det blir någon skillnad och att invasionen når ett slut snart. Får hoppas att det hjälper att ge sig på så att det blir svårare ekonomiskt för Ryssland, men det är svårt att veta vilken väg som är bäst att gå.
Blir bara orolig för att vi ska drabbas när vi lägger oss i, har inte lust att både vi och Finland också ska riskera att bli invaderade pga att vår regering vill ”hjälpa” till.

Just nu är jag bara glad för att både Ukraina och Ryssland gått med på att låta civila lämna landet.

Medlem
Skrivet av Pungvred:

Västvärlden har blivit en enda enorm hycklande fårskock. Plandemin gjorde nog ett stort antal autistiska.

På med foliehatten och flytta till Ryssland! Kom ihåg att handla på Ikea innan du åker.


signatur

Linux is not user-friendly. It _is_ user-friendly. It is not ignorant-friendly and idiot-friendly

Bra! Ryssarna är totalt hjärntvättade av den Ryska propagandamaskinen. När allt fler bojkottar Ryssland borde väl folket öppna ögonen där och förhoppningsvis blir det ett massivt misstroende mot Putin och hans vänner.

Skriv svar