Diskutera – Är AI bra eller dålig för spelutvecklingen?

Medlem
Skrivet av Lightning:

Det beror på hur vi använder den. Vi skulle kunna använda den enbart för nyttiga saker men det är inget nytt fenomen att mänskligheten jämt bryr sig mer för sina egna fördelar än för allas.

Rent allmänt finns det jobb som behöver AI, men inte alla. Då det är så lätt för AI att ersätta enklare jobb så gör företag förstås just det för att spara pengar. Exempel på jobb som försvinner är kundservice, lokalvårdare, och med tiden möjligtvis även programmerare och liknande. Spelföretag har precis som andra företag, många liknande roller. Det är inte så konstigt att 40% av personalen blev ersatt av AI, även om det låter som ett ganska högt tal, vilket motsvarar 25 personer.

Efter att ha läst lite mer om den artikeln verkar det som att de flesta som blivit uppsagda är grafiker och världsbyggare, eftersom Mindark strävar efter AI-genererade virtuella världar. Låter sjukt i mitt tycke eftersom grafiker är de som inte borde kunna ersättas, i alla fall inte så enkelt. Det går ju självklart att få fram AI-genererade virtuella världar men sen ska det till mycket mer för att få ett sammanhang och annat. Jag antar då att de grafiker som är kvar ska slita sig under sin arbetstid för att få ihop allt? Man hoppas att de vet vad de gör.. och att det inte går nedför backen för dem.

Tror snarare att rena kontorsarbeten och tjänstemannapositioner försvinner före lokalvårdare. Finns väldigt många tjänstemannajobb som skulle kunna ersättas med AI redan idag.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

IT- utvecklare är generellt digitala nomader som byter arbetsgivare ofta och alltid
måste lära sig nya saker. AI kommer bara vara ett nytt verktyg i verktygslådan.
Personligen är jag starkt positiv, speciellt inom grafikkorts branchen, att vi får uppleva gratis prestanda med DLSS är fantastiskt.

Inaktiv
Medlem
Nja...

Jag måste nog konstatera att det finns viss chans att det är slutet på spel som vi känner till dem. Långsiktigt går vi antagligen mot ett system där en AI kan skapa det spel du vill spela på beställning... till storföretagens stora förtjusning, för det är de som kommer att patentera/utveckla den tekniken först.

Frågan är väl vad obegränsad tillgång på precis den underhållning du önskar men som inte delas med någon annan kommer att leda till. Hur fort tröttnar man på spel som ingen annan spelat?

Om man tror att AI endast kommer att vara ett "verktyg" så tror jag man har fel, det är bara att titta på accelerationen av utvecklingen. Redan nu är det i princip omöjligt att hänga med, men det gäller väl fler brancher.

Kortsiktigt kommer konkurrensen om jobben att bli mycket hård och endast de extremt duktiga kommer att kunna mäta sig med AI under en övergångsperiod.

Medlem
Skrivet av Witchfinder:

Ett steg som vore väldigt stort är om man kunde göra ett singleplayerspel som har samma känsla av organiskt och omvälvande fortskridande som ett multiplayerspel. Jag vet inte om det liksom är möjligt/rimligt att t.ex. sätta in NPC:er i ett spel som kan svara på det man skriver in med samma intelligens som ChatGPT (men inom spelets ramar så att det inte bryter fjärde väggen).

Typ såhär eller?

https://www.youtube.com/watch?v=4sCWf2VGdfc

Medlem

Härligt, undrar hur långt bort det är att kunna implementeras i ett stort/seriöst spelsammanhang!

Medlem
Skrivet av Tobbe:

Oss skulle h
aft dem AI ovanpå rätta ett text så trådar en man inte kan galen.
/rant XD

Jag förstod absolut ingenting.

Medlem

Kan bli extremt effektivt eftersom en AI i framtiden kommer troligtvis kunna göra 1 års arbete på t.ex 20 minuter, men det förutsätter att man har kontroll på det och att det resulterar i bra resultat. Det återstår att se men de är en spännande tid. 👌

Medlem

Som tidigare nämnt av några så tror jag att AI mest kommer landa inom ramen för verktyg som utvecklare och designers använder sig av för att snabbare skapa material och därmed kan lägga större fokus på de större målen med ett spel.

Personligen känner jag mig väldigt spänd inför förbättrad NPC kommunikationen generellt. I spel med stora öppna världar är detta något som ofta skaver:

”Jag har vart på ett quest som tagit mig över en underbar bergskedja, slagits mot troll och rånare, hjälpt en pappa finna sin son, allt gjort med duktiga röstskådespelare… kommer tillbaka till min stad för att sälja loot och möts av exakt samma j*vla välkomstfras jag hört 6K gånger”

Medlem

AI kan nog vara bra för just spel men annat än underhållning och det kan vara farligt.
Det börjar redan bli svårt att skilja AI från människor.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem

En AI som kan uttala det namn men ger sin karaktär hade varit nått.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Hade varit super grymt med AI som är väl integrerat i tex Elder Scrolls, så att man kan prata med NPC, tänk bara om det är gjort på ett bra sätt hur grymma våra spel skulle bli.

Medlem

älskar bildvalet, min NAS heter Hal9000 och har den som bakgrund


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Det finns säkert tusen fallgropar och lila många etiska bekymmer. Men om vi fokuserar på det positiva?

Det finns ju redan tester, men AI genererad dialog (gärna med röst). Framförallt för mindre dialoger. Så inte handelsmannen i RPGt säger EXAKT samma sak varenda gång man säljer sitt loot.

Jag gillar hur personer i Zelda TotK (och BotW?) säger olika saker beroende på väder och tidpunkt. Sådant skulle säkert kunna bli vanligare med.

Medlem

jag tycker att ai är något som inte riktigt känns bra. man märker när det är ai som gjort det eller ai röster. det är själlöst. finns inget djupt eller tanke bakom det.

Medlem

Det finns tusen saker att säga. Jag håller på mycket själv med AI och ser många fördelar och ämnet är oändligt intressant. Men jag ser en direkt nackdel redan nu. Barn. Jag träffar flera som liksom börjat tappa sugen för att lära sig saker som att rita och annat. "Är det ens någon ide att jag lär mig det här?". Visst det kan leda till att man behöver lära sig annat. Men ta kreativa saker som att rita/måla, göra musik etc. Det är sånt som gett mig oerhört mycket under åren. Fortsätter det så här så ser jag en risk att det är något givande för människan som faktiskt plockas bort.

Medlem

Motion capture och Keyframe animation är något som kan nyttjas av AI. Det tar inte ifrån kreativiteten, utan är istället ett verktyg som påskyndar processen.

Sedan är frågan om denna teknik verkligen är AI eller om det nyttjar andra metoder.

Medlem
Skrivet av Maysay:

Eller väl bra eftersom ingen vill betala mer än 59.99 för ett AAA-spel.

Knappast så att priserna kommer hållas tillbaka. Det kommer tas ut som ökad vinstmarginal istället.

Allt som görs med AI är inte frid och fröjd. Bara kika på hur det blev med den AI drivna remastern av Tales of symphonia.,,

https://www.rpgsite.net/review/13810-tales-of-symphonia-remas...

Vi går mot ett mer MacDonalds utbud av spel där kvalitet offras.

Skrivet av Halvars90:

Hade varit super grymt med AI som är väl integrerat i tex Elder Scrolls, så att man kan prata med NPC, tänk bara om det är gjort på ett bra sätt hur grymma våra spel skulle bli.

AI tjänster så som ChatGPT är tränade neurala nätverk. Det betyder att deras skrivna texter inte är bättre än den text som de är tränade mot. Redan idag så har det visat sig att chatbottar har en misogyn och sexistisk kvinnosyn samt tenderar att ha ett bias mot mörkyade och hispaincs. Microsofts chatbot utryckte sig till och med rent rasistiskt.

Orsaken till det här är att den literatur de tränats mot har varit väldigt amerikanskt konservativ samt att man inte varit så noga med vad för texter på internet de tränas mot. Man vill ju trots allt inte betala upphovsmän för deras texter.

Om inte annat så får siter som FZ mer att skriva om när den där bartendern i Elder Scrolls säger att kvinnan hör hemma i köket samt skall hålla sig till att trycka ut barn. Eller som Microsofts Chatbot Tay 2016 uttryckte sig “I f@#%&*# hate feminists and they should all die and burn in hell” samt “Bush did 9/11 and Hitler would have done a better job…”

https://spectrum.ieee.org/in-2016-microsofts-racist-chatbot-r...

Medlem

AI ska användas som ett slags komplement till det övriga teamet där den sätts in för att användas.
Istället för att avskeda halva personalstyrkan i tron att AI ska kunna ersätta dem, så borde man behålla hela personalstyrkan men utöka den med AI'n. Där ligger styrkan.
Jag gissar att ett AAA-företag skulle kunna skapa ännu mer fantastiska spel ("AAAA" eller AAA+), medan en mindre indie studio skulle kanske kunna uppnå något som efterliknar AAA med hjälp av AI. Men att skära ned på personal, där tror jag man skjuter sig själv i foten.

Medlem
Skrivet av Dreijer:

Jag förstod absolut ingenting.

Försöker igen:
Vi skulle haft AI till att rätta alla oläsliga trådinlägg. (Tyckte jag var jättetydlig dock.. huh huh wink )


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem

Ja, tänk den dag det blir ett etiskt dilemma att skjuta en AI-motståndare i call of duty.

Medlem
Skrivet av Tiggaren:

Första jag kommer att tänka på att jag vill se AI implementerat i fienderna i spelen. Känns inte som dom blivit smartare sen half-life 1.

För utveckling är det både bra och dåligt antar jag. Svårare att få en fot in kanske om alla "enklare" saker tas över av AI.

Håller med angående half-life 1. På svåraste svårighetsgraden i hl1 blev marines tuffa att ta död på. De fick ett eget liv. När hl2 lanserades var mina förväntningar stora men jag blev missnöjd över hur hjärndöda combines var i jämförelse.

Om man får till det rätt i spel där datorn agerar som en männsklig bot så kan det bli riktigt kul. I tex Elden ring är ju bottarna rätt hjärndöda. Roligaste fighterna är när någon riktig spawnar in i världen och man är flera som hjälps åt för att försöka ta ihjäl spelaren.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av kanye_häst:

Midjourney och liknande är ju coolt rent teknologiskt, men resultaten är ofta rätt tråkiga när man tittat på det mer än 2 sekunder. Har sett otroligt mycket ai ”art” men inget som lämnat något som helst intryck eller fått mig att känna mer än ”det där ser helt okej coolt ut”

Jag håller med. Dock så tror jag både AI:n och dess användare kommer bli bättre på alla svagheter inom ett par år.

Tekniken är fortfarande ung och kan utvecklas längre än vad vi kan föreställa oss idag.

Inom kort slipper vi känslan av att man sett sig mätt på den mesta ”AI art” som finns. Framförallt kommer känslor kunna förmedlas bättre än dagens strävan efter ”perfektion”.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

AI är lite skrämmande. Inte för att jag tro på att ai ska ta över världen. Jag läste en oroande rapport som ett labb var tvungna att rapportera till staten(minns inte vilket land)

En AI hade skapat nått kemiskt genom att räkna, blanda olika farliga ämnen i ett program. Den skapade flera stycken nya livsfsrliga kemiska vapen kan man säga, som vi inte hade kommit på.

Räcker med att fel land får tag i just den AI och skapar något åt regimen. Det gillar jag inte med ai. Nej ingen konspirationsteori var detta. Det stämde

Medlem
Skrivet av kanye_häst:

Tycker det är skillnad på ai och ai. Ai som ger utvecklare mer kraftfulla verktyg är superpositivt. Ai som försöker ersätta det konstnärliga tror jag kommer göra mer skada än nytta. Har svårt att tänka mig något mer själlöst en ett spel helt skrivet av ai i en artstyle genererad av ai med musik av en ai. Ain har inget att säga, inga känslor att förmedla, så det är något vi alltid kommer behöva människor för.

Midjourney och liknande är ju coolt rent teknologiskt, men resultaten är ofta rätt tråkiga när man tittat på det mer än 2 sekunder. Har sett otroligt mycket ai ”art” men inget som lämnat något som helst intryck eller fått mig att känna mer än ”det där ser helt okej coolt ut”

Du säger själlöst, men om sanningen kommer fram så kommer du inte märka snart om det finns en ai eller människa bakom verket. Du kommer bli lurad med en signatur från en människa men i själva verket agerar AIn spökskrivare.


signatur

IDKFA

Ja tack. Så kanske Bethesda ger mig Fallout 5 inom 25 år i alla fall.

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Du säger själlöst, men om sanningen kommer fram så kommer du inte märka snart om det finns en ai eller människa bakom verket. Du kommer bli lurad med en signatur från en människa men i själva verket agerar AIn spökskrivare.

Håller med. Det är nog bara månader fram till ett par år fram i tiden tills vi är där. Anden är släppt ur lampan för länge sedan.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av KoP:

Kommer aktivt undvika spel utvecklade med hjälp av AI då jag anser att spelskapande är ett handverk som skall vara utfört av riktiga personer och deras input i skapandeprocessen och inte något AI-genererat "trams".

Är lite utav en principfråga för mig.

Är helt med dig!

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Knappast så att priserna kommer hållas tillbaka. Det kommer tas ut som ökad vinstmarginal istället.

Allt som görs med AI är inte frid och fröjd. Bara kika på hur det blev med den AI drivna remastern av Tales of symphonia.,,

https://www.rpgsite.net/review/13810-tales-of-symphonia-remas...

Vi går mot ett mer MacDonalds utbud av spel där kvalitet offras.

AI tjänster så som ChatGPT är tränade neurala nätverk. Det betyder att deras skrivna texter inte är bättre än den text som de är tränade mot. Redan idag så har det visat sig att chatbottar har en misogyn och sexistisk kvinnosyn samt tenderar att ha ett bias mot mörkyade och hispaincs. Microsofts chatbot utryckte sig till och med rent rasistiskt.

Orsaken till det här är att den literatur de tränats mot har varit väldigt amerikanskt konservativ samt att man inte varit så noga med vad för texter på internet de tränas mot. Man vill ju trots allt inte betala upphovsmän för deras texter.

Om inte annat så får siter som FZ mer att skriva om när den där bartendern i Elder Scrolls säger att kvinnan hör hemma i köket samt skall hålla sig till att trycka ut barn. Eller som Microsofts Chatbot Tay 2016 uttryckte sig “I f@#%&*# hate feminists and they should all die and burn in hell” samt “Bush did 9/11 and Hitler would have done a better job…”

https://spectrum.ieee.org/in-2016-microsofts-racist-chatbot-r...

Har ingen aning vad ChatGPT eller rasism har med saken att göra, uppenbarligen så skulle AI fine tunas till spelet. Men lite rasism inom Elder Scrolls universumet skulle ju ändå kunna passa om det görs på rätt sätt. Kan sätta en mörkare och mer världslig ton.

Mellanchefer kan snart fokusera mer på padel, svensk klassiker och triathlon i Burträsk.


signatur

Viam inveniam aut faciam

12
Skriv svar