Microsoft har sneglat på att köpa Nintendo och Valve

Medlem
Skrivet av Fletchett:

Det är fullständiga gissningar, som antagligen inte är i närheten av det verkliga värdet. Det är ett privatägt företag och ingen har en susning vad det är värt.

Tror inte det är någon fara så länge GabeN är i livet. Han har ju flera gånger sagt att han inte vill sälja... och hatar Microsoft med en passion. Varför han helt plötsligt skulle ändra sig nu verkar osannolikt.

Den dag han trillar av pinnen dock... då ska vi PC gamers nog vara väldigt oroliga.

Varför skulle Gaben hata Microsoft?

Han är tidigare anställd där och har både deltagit i video tillsammans med Phil.
Kommenterade också runt lanseringen att han föredrog Xbox Series framför PS5.
Han hade inte heller några problem med att Microsoft köper upp A/B utan kommenterade att han litar på Microsoft.

Även om de har en god relation, så tror jag inte heller att ett uppköp är sannolikt. Gaben är nog bekväm med att sitta där han sitter. Verkar vara rätt mycket lekstuga på Valve. Man gör vad man tycker är roligt och blir det tråkigt så lägger man ner och hoppar till nästa projekt.

Gabes goda relation till MS är det som oroar mig mest när det kommer till om Valve kommer släppa Alyx på PSVR2.
När Alyx släpptes så menade de att andra system inte hade prestandan för Alyx, men nu när PSVR2 finns ute så har det ändå inte kommit någon annonseringen. Förhoppningsvis så är det bara en tidsfråga, ett släpp på PSVR2 hade gynnat hela VR industrin.

Skrivet av Gaara:

Jag skulle inte ha något emot att allt fanns på game pass...

GP för 1000Kr i månaden?
Kvalitén på tjänsten skulle också störtdyka ifall det inte fanns konkurrens, finns ingen motivation när kunderna ändå inte har något val när de ska spela.

Medlem
Skrivet av Lauchen:

Nej nu får det räcka med konsolidering i spelbranschen. Man vill ju ha fler aktörer och inte färre.

Nu tycker du det är nog? Affären av Blizzard har ju inte ens hunnit bli klar...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Marknadsvärde:
Valve ca 8 miljarder dollar

Nintendo ca 56 miljarder dollar

Microsoft ca 2.5 biljoner dollar.

Jorasåatteh, tror de har råd.

Fast marknadsvärde är bara en siffra av vad det egentliga värdet är dvs det kan vara värt mindre eller mer beroende på säljare och marknad. Tror både Nintendo och valve tycker deras värde är betydligt högre och sen är frågan om Microsoft vill betala det?

Medlem

Valve kan dem låta vara ifred men dem får gärna köpa upp Nintendo (kommer inte ske) så att deras spel kan börja optimeras för och släppas på riktig hårdvara.

Medlem
Skrivet av DieZe:

Valve kan dem låta vara ifred men dem får gärna köpa upp Nintendo (kommer inte ske) så att deras spel kan börja optimeras för och släppas på riktig hårdvara.

Skulle nog bli som med andra av Microsofts uppköp. Antingen upphörde Nintendos spel att öht. färdigställas, eller så rasade kvaliteten till "gamepass-nivå".

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Varför skulle Gaben hata Microsoft?

Han är tidigare anställd där och har både deltagit i video tillsammans med Phil.
Kommenterade också runt lanseringen att han föredrog Xbox Series framför PS5.
Han hade inte heller några problem med att Microsoft köper upp A/B utan kommenterade att han litar på Microsoft.

Även om de har en god relation, så tror jag inte heller att ett uppköp är sannolikt. Gaben är nog bekväm med att sitta där han sitter. Verkar vara rätt mycket lekstuga på Valve. Man gör vad man tycker är roligt och blir det tråkigt så lägger man ner och hoppar till nästa projekt.

Gabes goda relation till MS är det som oroar mig mest när det kommer till om Valve kommer släppa Alyx på PSVR2.
När Alyx släpptes så menade de att andra system inte hade prestandan för Alyx, men nu när PSVR2 finns ute så har det ändå inte kommit någon annonseringen. Förhoppningsvis så är det bara en tidsfråga, ett släpp på PSVR2 hade gynnat hela VR industrin.

GP för 1000Kr i månaden?
Kvalitén på tjänsten skulle också störtdyka ifall det inte fanns konkurrens, finns ingen motivation när kunderna ändå inte har något val när de ska spela.

Hata är kanske att överdriva men Valve jobbar mycket för att vara det fria valet inom gaming.
Dvs kunna göra sig fri från MS helt och hållet.
Det är mycket tack vare Valve gaming på Linux är så myclet bättre än vad det någonsin varit.
Tack vare proton och steam deck.
Rykten nu handlar myclet om att Valve ska släppa en "hem konsol" och även ett VR headset.
Med det kommer Valve även erbjuda ett öppet alternativ för "konsoler" och Virtual reality


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Spelbranchen har länge gått i en riktning där stora företag köper upp all konkurrens för att sedan förstöra bolagen. Medvetet eller omedvetet tvingar de in dem i en modell för att tjäna pengar med minsta möjliga ansträngning.

Det "fungerar" för de kan alltid kompensera skitlukten med enorma mängder marketing och siffertrixande. Det finns absolut noll passion för mediet bland de som sitter i toppen på dessa megacorps, tro inte på snacket om att "jag är en gamer".

Ingen riktig gamer sitter i toppen för de är inte villiga att sälja sin själ eller sälja ut sina medmänniskor på det sättet. Även många av de personer som hyllas som innovatörer och entreprenörer har tagit sig dit på axlarna av team med duktiga passionerade utvecklare. Det finns ett helt eget karriärsträd för CEOs, GMs och producenter, inte många grenar korsas med trädet för "riktiga" developers.

Ska en producent bytas ut plockas en person som delar megacorp Xs syn på gaming från ett annat bolag, inte internt. Det är därför vi ser samma misstag upprepas gång på gång när en ny person kommer in med samma ideer och är omedveten om att de försöker uppfinna hjulet för tionde gången i rad.

Tyvärr accelererar utvecklingen när företagen växer, förhoppningsvis kan en indiemarknad stå emot i längden.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Hata är kanske att överdriva men Valve jobbar mycket för att vara det fria valet inom gaming.
Dvs kunna göra sig fri från MS helt och hållet.
Det är mycket tack vare Valve gaming på Linux är så myclet bättre än vad det någonsin varit.
Tack vare proton och steam deck.
Rykten nu handlar myclet om att Valve ska släppa en "hem konsol" och även ett VR headset.
Med det kommer Valve även erbjuda ett öppet alternativ för "konsoler" och Virtual reality

Det beror förmodligen på att dem inte vill betala MS taxan. De vill väl inte ge bort pengar till MS när de inte behöver det och ifall de kan erbjuda samma mjukvara som DX så lönar det sig nog väldigt mycket i längden.
Behöver inte betyda att dem ogillar MS, det är istället ett bra ekonomiskt beslut.

Kan bli trevligt om dem lyckas med konsol, då bör både Xbox Gamepass, Sonys spel till PC samt båda konsolernas handkontroller fungera på systemet.
Frågan är bara vad dem siktar på för hårdvara, förra försöket var för spretigt, osmidigt och för dyrt. Men det har hänt mycket sedan dess. Hoppas inte att det blir dåligt pris från olika märken som sist utan eget från Valve som är subventionerat för att istället tjäna pengar på mjukvaran. Ganska säker på att det gick till så med Steam Deck.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Nintendo ska göra sin egen grej, utan att klantar ska försöka förstöra det.

Det är därför jag gillar nintendo. Medan andra fokuserar på enbart prestanda vill dom gå en annan väg. Ibland blir det succé, ibland blir det en försäljningsflopp. Men jag gillar ändå att dom kör lite annorlunda. Vem vill ha tre snarlika konsoler liksom?

Medlem
Skrivet av androsynth:

Det är därför jag gillar nintendo. Medan andra fokuserar på enbart prestanda vill dom gå en annan väg. Ibland blir det succé, ibland blir det en försäljningsflopp. Men jag gillar ändå att dom kör lite annorlunda. Vem vill ha tre snarlika konsoler liksom?

Ja, det är speciell känsla att köra t ex Zelda eller Mario Kart. Nintendo ska vara för sig själva, de bryr sig mer om kvalitet och att det är kul. De andra kan ju jaga efter snyggaste grafiken och göra spel som ser likadana ut.

Xbox har inte varit intressant på många år nu. Jag gillade 360 dock. Vad har Nintendo? Zelda och Mario. Herregud, det är ju det som de flesta tänker på först när man säger tv-spel

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Varför skulle Gaben hata Microsoft?

Han är tidigare anställd där och har både deltagit i video tillsammans med Phil.
Kommenterade också runt lanseringen att han föredrog Xbox Series framför PS5.
Han hade inte heller några problem med att Microsoft köper upp A/B utan kommenterade att han litar på Microsoft.

Även om de har en god relation, så tror jag inte heller att ett uppköp är sannolikt. Gaben är nog bekväm med att sitta där han sitter. Verkar vara rätt mycket lekstuga på Valve. Man gör vad man tycker är roligt och blir det tråkigt så lägger man ner och hoppar till nästa projekt.

Gabes goda relation till MS är det som oroar mig mest när det kommer till om Valve kommer släppa Alyx på PSVR2.
När Alyx släpptes så menade de att andra system inte hade prestandan för Alyx, men nu när PSVR2 finns ute så har det ändå inte kommit någon annonseringen. Förhoppningsvis så är det bara en tidsfråga, ett släpp på PSVR2 hade gynnat hela VR industrin.

GP för 1000Kr i månaden?
Kvalitén på tjänsten skulle också störtdyka ifall det inte fanns konkurrens, finns ingen motivation när kunderna ändå inte har något val när de ska spela.

1000kr skulle inte va så illa om allt fanns där. Ja menar ett spel kostar ju 6-800kr idag och nog köper man iaf 1 spel i månaden.

Medlem

Köp, köp, köp. Tröttsamt företag.

Medlem
Skrivet av Gaara:

1000kr skulle inte va så illa om allt fanns där. Ja menar ett spel kostar ju 6-800kr idag och nog köper man iaf 1 spel i månaden.

Vi är många som absolut inte köper ett spel varje månad. Jag hade aldrig betalat 1000 per månad för gamepass, tycker priset just nu är rätt lagom då det täcker in ca 2 storspel om året, vilket är ungefär där jag ligger.

Dex
Medlem
Skrivet av Gaara:

1000kr skulle inte va så illa om allt fanns där. Ja menar ett spel kostar ju 6-800kr idag och nog köper man iaf 1 spel i månaden.

Tror nog inte det är så många personer som är villiga att lägga 12000kr om året bara för spel

Även om man köper ett nytt AAA spel på release dagen varje månad (vilket jag tvivlar väldigt mycket på att det är många som gör) så kommer man ändå inte riktigt nära 12 000 kr om året

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Det beror förmodligen på att dem inte vill betala MS taxan. De vill väl inte ge bort pengar till MS när de inte behöver det och ifall de kan erbjuda samma mjukvara som DX så lönar det sig nog väldigt mycket i längden.
Behöver inte betyda att dem ogillar MS, det är istället ett bra ekonomiskt beslut.

Kan bli trevligt om dem lyckas med konsol, då bör både Xbox Gamepass, Sonys spel till PC samt båda konsolernas handkontroller fungera på systemet.
Frågan är bara vad dem siktar på för hårdvara, förra försöket var för spretigt, osmidigt och för dyrt. Men det har hänt mycket sedan dess. Hoppas inte att det blir dåligt pris från olika märken som sist utan eget från Valve som är subventionerat för att istället tjäna pengar på mjukvaran. Ganska säker på att det gick till så med Steam Deck.

Det kommer bli precis som steam deck en enhet som säljs via steam.
Inte "datorer" som byggs av 3e part och säljs till "överpris" för att alla i ledet ska ha en bit av kakan


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av DieZe:

Valve kan dem låta vara ifred men dem får gärna köpa upp Nintendo (kommer inte ske) så att deras spel kan börja optimeras för och släppas på riktig hårdvara.

Jag håller med dig till 100% den dagen Nintendo slutar med hårdvara och fokuserar på mjukvara kommer vara den dagen jag gråter floder av lycka!

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Varför skulle Gaben hata Microsoft?

Han är tidigare anställd där och har både deltagit i video tillsammans med Phil.
Kommenterade också runt lanseringen att han föredrog Xbox Series framför PS5.
Han hade inte heller några problem med att Microsoft köper upp A/B utan kommenterade att han litar på Microsoft.

Även om de har en god relation, så tror jag inte heller att ett uppköp är sannolikt. Gaben är nog bekväm med att sitta där han sitter. Verkar vara rätt mycket lekstuga på Valve. Man gör vad man tycker är roligt och blir det tråkigt så lägger man ner och hoppar till nästa projekt.

Gabes goda relation till MS är det som oroar mig mest när det kommer till om Valve kommer släppa Alyx på PSVR2.
När Alyx släpptes så menade de att andra system inte hade prestandan för Alyx, men nu när PSVR2 finns ute så har det ändå inte kommit någon annonseringen. Förhoppningsvis så är det bara en tidsfråga, ett släpp på PSVR2 hade gynnat hela VR industrin.

Hela anledningen till att Vavle jobbar så aktivt på att få igång PC gaming på Linux, är just för att han inte litar på Microsoft. Det garderar Vavle emot att Microsoft skulle göra ett försök på att ta över med exempelvis Microsoft Store på Windows.

Hade Gabe Newell litat på Microsoft så hade vi inte haft Steam Deck idag, både den och Steam Machines var ju i princip sätt att motivera pengarna de pumpade in i Proton och Linux... allt för vad Microsoft kunde potentiellt göra. Om inte det visar hur de ser på MS så vet jag inte vad.

Och citatet där han säger han litar på Microsoft vad gäller uppköp, det handlade om Call of Duty specifikt - där han igen, inte ville ingå ett avtal med Microsoft, utan istället avböjde på det vänligaste sättet han kunde.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Vi är många som absolut inte köper ett spel varje månad. Jag hade aldrig betalat 1000 per månad för gamepass, tycker priset just nu är rätt lagom då det täcker in ca 2 storspel om året, vilket är ungefär där jag ligger.

Spel är en relativt billig hobby, finns bra mycket dyrare grejer o hålla på med än 1000kr i månaden...

Medlem
Skrivet av Gaara:

Spel är en relativt billig hobby, finns bra mycket dyrare grejer o hålla på med än 1000kr i månaden...

Ja, det har jag väl inte sagt nåt om? Det betyder dock inte att alla som idag lägger kanske 1-200 per månad skulle tycka det var ok att behöva betala mer.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Vi är många som absolut inte köper ett spel varje månad. Jag hade aldrig betalat 1000 per månad för gamepass, tycker priset just nu är rätt lagom då det täcker in ca 2 storspel om året, vilket är ungefär där jag ligger.

Å själv betalar jag inte ens 100kr för gamepass då jag inte ser något av intresse

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Ja, det har jag väl inte sagt nåt om? Det betyder dock inte att alla som idag lägger kanske 1-200 per månad skulle tycka det var ok att behöva betala mer.

Beror ju helt på vad man får och vad man har nytta av, men visst spelar man bara 2st spel per år så är väl inte ens gamepass något att ha överhuvudtaget...

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Nu tycker du det är nog? Affären av Blizzard har ju inte ens hunnit bli klar...

Räknar med att den går i lås. Kan nog behövas för Xbox ska vinna mark Playstation. Men vill för den sakens skull inte att Microsoft ska köpa Nintendo.

Medlem

Men neeej, jag tror att MS nöjer sig med AKB. Efter det så tycker de nog att de är tillräckligt stora på marknaden och lägger planerna på marknadsdominans på is.
Folk kallar mig naiv också, men det gör mig ledsen i ögat, för jag är jättefin som jag är.

Medlem
Skrivet av roftg:

Jag hade inte haft ngt emot ett Zelda spel på steroider...

Men hade du gillat ett Zelda med mikrotransaktioner fragmenterat i en massa DLC'er och expansioner som mjölkar varumärket torrt?

Medlem
Skrivet av anon_332944:

Tro mig, ingen av dom bryr sig om dig eller mig. Bara våra pengar. Inte MS, inte Sony eller Nintendo. Dom som alla andra företag går ut på att göra så mycket vinst dom kan.

Det handlar om pengar för alla. Även för dig och mig. Så att peka finger mot MS, jovisst men Sony eller Nintendo bryr sig inte ett skit heller om konsumenten så länge denne slänger pengar på dom.

Det mesta går att köpa. MS kan köpa Nintendo. Allt har ett pris. Hade någon sagt för 5 år sedan att C.Ronaldo och många andra världsstjärnor skulle spela i Saudi ligan hade folk skrattat...allt och alla har ett pris.

Visst handlar det om pengar. Skillnaden mellan en ensam ägare och flera är dock gynnsamt för oss konsumenter då den som säljer en produkt bryr sig om att konsumenterna ska köpa just deras produkt. Fenomenet kallas konkurrens.

När fler företag konkurrerar om konsumenterna behöver de: A. Sänka priserna, B. Producera bra varumärken som folk vill köpa igen, eller C. både och, för att de inte ska gå till det konkurrerande företaget. När det finns få eller inga konkurrenter så behöver företaget/företagen bry sig mindre eller inte alls om de där alternativen och produkterna löper stor risk att bli både dyrare och sämre just av anledningen du nämnde.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Jag skulle inte ha något emot att allt fanns på game pass...

Och vad tror du att du skulle få betala för det då? Du förstår väl att saker bara är tjo och tjohej så länge som företag har det överhängande hotet om att du konsumerar dina varor hos någon annan. Så fort det hotet försvinner så börjar vinstmaximeringen, eller tänkte du kanske att MS skulle börja med välgörenhet?

Medlem
Skrivet av gundemannen:

Hade det handlat om ett faktiskt försök till uppköp och inte ett drömmål som det spekuleras kring, hade jag kanske förstått hatet lite mera. Men vi ska ju inte lura oss med att detta tänk skulle bara något som enbart Microsoft tänkt.

Blir dåliga saker bättre för att fler gör det? Tror du att folk är upprörde för att det är just MS som har ambitioner att köpa upp hela spelbranschen? Du ser inte ett samband med folks reaktioner och att just MS, och ingen annan, redan har AktiBlitz halvvägs ner i fickan till den monstruösa summan av $68 miljarder?

Så många frågor, så få svar.

Medlem
Skrivet av Tronic:

Ska man tolka de här att MS verkar inte tro på sina egna utvecklare…
Måste köpa upp hela marknaden för att lyckas.

Det roliga är ju att det inte har något med deras utvecklare att göra alls. Det handlar om marknadsandelar. Så fort de äger den överväldigande majoriteten av marknaden så behöver de inte ha så skärpta utvecklare längre, utan kan lägga sig på Kings nivå av spel. Enkelt och generiskt skit som drar in pengar helt enkelt.

Medlem
Skrivet av Ender:

Och vad tror du att du skulle få betala för det då? Du förstår väl att saker bara är tjo och tjohej så länge som företag har det överhängande hotet om att du konsumerar dina varor hos någon annan. Så fort det hotet försvinner så börjar vinstmaximeringen, eller tänkte du kanske att MS skulle börja med välgörenhet?

Betalar gärna några kr extra för att slippa böket med massa olika tjänster, hade gärna haft allt på samma ställe även när det gäller film/serier. Tycker man det är för dyrt är det ingen som tvingar en att betala, bara säga upp tjänsten.

Medlem
Skrivet av Ender:

Blir dåliga saker bättre för att fler gör det? Tror du att folk är upprörde för att det är just MS som har ambitioner att köpa upp hela spelbranschen? Du ser inte ett samband med folks reaktioner och att just MS, och ingen annan, redan har AktiBlitz halvvägs ner i fickan till den monstruösa summan av $68 miljarder?

Så många frågor, så få svar.

Det största problemet här är ju att folk blir upprörda över att en snubbe skickat ett Mail om att Nintendo skulle vara det absolut bästa att gå samman med, som en önskedröm. Finns ju inget konkret alls att det var påväg att hända eller att det var mera än en önskan. Och att alla utgivare önskar att dom hade Nintendos spel är ju bara naturligt. Så många som ska skrika och klaga på något som inte kommer hända eller ens varit nära att hända.

Att dom köper acti-Blizz är annorlunda av flera skäl, som tex att dom själva försökt sälja till flera parter men Microsoft var dom som gav bäst bud.

Skriv svar