Detaljerade ikoner och Windows-appar i all ära, det är ändå spelupplevelsen som betyder mest i detta hörn av internet. När vi inledde testerna hade vi väntat oss att de allra värsta grafikkorten skulle gå på knäna och lämna in avskedsansökan direkt när vi tvingade på dem 4K-upplösningen. Resultaten var faktiskt betydligt bättre än vi väntat oss, men det är ändå så att du behöver riktigt kraftfull hårdvara för att kunna spela i 4K ordentligt.

Steam får agera exempel på hur det kan se ut när mjukvara inte skalar korrekt.

Vi testade att spela med ett #Nvidia Geforce Gtx 760 med två gigabyte videominne och i 4K-upplösning rullar #Bioshock Infinite på i 38 fps med mediuminställningar. Den grafiska upplevelsen är minst sagt imponerande med den nivå av detaljrikedom som 4K erbjuder.

Prestandakrävande

I #Crysis 3 sjunker resultatet till strax över 25 fps på medium-kvalitet, men med ett Geforce Gtx 780 lyckas vi skjuta över 30 fps, vilket får anses vara den nedre gränsen för spelbarhet. När vi ändrar grafikinställningar till high krävs det ett Geforce Gtx Titan för att nå över 20 fps, vilket är galet mycket pengar för ej godkänd prestanda. Trevligt nog når vi samma bilduppdatering med ett #Amd Radeon R9 290X som kostar snudd på hälften så mycket. När vi sänker grafikinställningarna till medium blir prestandan mer än godkänt, och den grafiska upplevelsen spektakulär.

Prestanda kan överraska positivt i 4K-upplösningar, men för det mesta behöver du ett mycket potent grafikkort för vettiga spelupplevelser.

Även om 4K-upplösningen är anmärkningsvärd när du lyckas nå vettig bilduppdatering i spel finns det fler aspekter än så som styr spelupplevelsen. Skärmens responstid är en sådan, och med åtta millisekunders svarstid från grå till grå är detta inte en skärm som lämpar sig för proffsgamers där varenda bildruta är av yttersta vikt. Det duger dock gott i spel utan ryckiga gester och många snabba förflyttningar. Skärmens uppdateringsfrekvens går dessutom inte högre än 60 hertz, vilket i kombination med responstiden gör att bildflyt kan vara något av ett problem ur gamer-synpunkt. Du måste dessutom krångla med att skapa två 1080p-skärmar och sedan sammanfoga dessa till en 4K-skärm för att möjliggöra 60 hz i dagsläget vilket känns väldigt bökigt, förhoppningsvis blir detta smidigare framöver.

Inte direkt gamer-fokuserad

Skärmar med uppdateringsfrekvens på 120 hertz och uppåt kan använda den högre uppdateringsfrekvensen för att erbjuda bättre bildflyt, men det dröjer nog ett tag innan vi ser 4K-skärmar med hög uppdateringsfrekvens och låg responstid. Asus PQ321QE kan dock skryta med ljusstyrka på 350 cd per kvadratmeter vilket ser till att ge färger ordentligt tryck.

Steam känns märkligt litet och ensamt på det gigantiska skrivbordet.

Asus PQ321QE är ganska uppenbarligen inte tänkt som en gamer-skärm. Den är snordyr, har hög responstid och ställer alldeles för höga krav på din hårdvara för att kunna erbjuda vettig spelupplevelse. Du får endast en Displayport-ingång, vilket knappast är den rådande standarden bland grafikkort. Minst en DVI- eller HDMI-port ser vi som ett krav för en skärm för gamers.

Men se hellre detta test som en redogörelse för spelupplevelsen i 4K än ett reguljärt produkktest. Den grafiska upplevelsen är faktiskt ett rejält steg framåt, och som Radeon R9 290X visar börjar vi redan se grafikkort som presterar hyggligt utan en monstruös prislapp. Under 2014 lär vi se fler skärmar med 4K-upplösningar, lägre prislappar och kanske även gamer-fokuserade varianter. Vid det här laget har sannolikt också en större del av mjukvaran anpassats för att skala korrekt till den högre upplösningen.