FF7 Rebirth, Final Fantasy XVI och Foamstars sålde sämre än väntat

Medlem

FF16 är det första i serien jag spelat, men tröttnade då jag fastnade på en omöjlig boss efter kanske 30% in i spelet. 10 misslyckade försök och sedan kollade lite videos på tuben och några ytterligare misslyckade försök blev tillslut disc ut och avinstallation.

Att sitta o nöta på en o samma boss massor av gånger är inte min grej, detsamma med långa dialoger.


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Skrivet av Margy:

Trots alla förklaringar ovan till varför Rebirth säljer sämre än Remake verkar alla missa det faktum att det fanns ungefär hälften så många PS5 på marknaden jämfört med PS4 vid spelens lanseringar.

Så är det ju. Större användarbas ger så klart högre försäljningstak. Samtidigt säljer ju core-spel den stora majoriteten av sin livstidsförsäljning under de första veckorna, så även om del två så klart kommer fortsätta sälja ett tag till till nya PS5-användare så är det ju inga större siffror vi pratar om. Kan bli en viss bump vid pc-releasen, dock. Undantaget till denna regeln är ju evergreens som typ GTA och Minecraft och allt som har med Nintendo att göra, men det är som sagt undantag.

Skrivet av hero:

Sannolikt en del av förklaringen. Jag har ingen PS5 ännu men när jag köper en kommer FF7r2 vara första spelet jag köper.

Sen ang den Japanska marknaden, den har ju driftat helt i en egen riktning på senare år, det enda som säljer är Nintendospel med små gulliga figurer. Alla spel med någon form av "vuxet" innehåll bombar väl på reguljär basis där borta? (bortsett från Hentai-waifu spel då förstås...)

Jo, JP-marknaden är ju enormt Nintendo-dominerad. PS5-mjukvara säljer riktigt risigt, oavsett titel. Jag följer försäljningen där regelbundet och även om det som sagt är otroligt N-dominerat så ser man dock också en tydlig trend i att spel som släpps till både PS5 och Switch i regel säljer 3-4 ggr mer till Switch än PS5. Men t ex Rise of the Ronin och Stellar Blade hade hyfsade öppningar, även om typ all försäljning exklusive Nintendo gått käpprätt åt skogen då mobilspelandet tagit över marknaden nästan helt.

Medlem
Skrivet av Crank:

FF16 är det första i serien jag spelat, men tröttnade då jag fastnade på en omöjlig boss efter kanske 30% in i spelet. 10 misslyckade försök och sedan kollade lite videos på tuben och några ytterligare misslyckade försök blev tillslut disc ut och avinstallation.

Att sitta o nöta på en o samma boss massor av gånger är inte min grej, detsamma med långa dialoger.

Förlåt men vilken boss i FF16 hade du problem med i sådan stor grad att du aldrig klarade den? 16 är inte direkt ett svårt spel. Tror jag inte använde en enda healing potion från start till slut.

Medlem

namngivningen hjälper ju knappast. det hela är så förvirrande. får xbox namngivningen att framstå som logisk


signatur

Konsoler: Xbox One, Xbox One S (hos kompis), Xbox One X, Xbox Series X, PS4, PS4 Pro
CPU: AMD Ryzen 5 7600X
GPU: Gigabyte Geforce RTX 3060 Ti 8GB Eagle OC 2.0
MEM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Vengeance

Medlem
Skrivet av YmerXE:

namngivningen hjälper ju knappast. det hela är så förvirrande. får xbox namngivningen att framstå som logisk

Ja, namngiven är ju ett cluster fuck utan motsvarighet i modern tid. Allt annat än Final Fantasy 7 Remake part 2 eller dyl är ju bara korkat. Trodde initialt Rebirth var nått spinoff mobilspel, vi har ju sett en uppsjö sånna på senare år. Helt övertygad om att del tre kommer att heta Final Fantasy 7 Revelation, kom ihåg vart ni hörde det först...

Medlem

Måste erkänna att det låter konstigt att FF7:Rebirth sålde sämre än förväntat. Från allt vad jag kan se är det grymt bra och alla jag känner som gillade Remake och har en PS5 köpte Rebirth dag 1. Jag skulle helt klart köpt det om jag hade en PS5, vet inte om det släppts till PS4?

Skulle vara intressant att se vad dom hade för förväntningar på Rebirth mot Remake. Om dom förväntade sig att Rebirth skulle sälja bättre än Remake. Det är nämligen helt omöjligt i min åsikt. Ingen vid sina fulla sinnens vett kommer ju lira Rebirth (del 2) om man inte lirat 1:an. Så då borde ju alltid del 2 sälja färre ex än del 1. Skulle däremot kunna se att 2:an driver upp försäljningen utav del 1.

Medlem

Dags att dra ner på förväntningarna för Square Enix.
Sattsa på att göra bra spel, inte bara dyra spel.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Dags att dra ner på förväntningarna för Square Enix.
Sattsa på att göra bra spel, inte bara dyra spel.

Rebirth är bästa spelet som square gjort på otroligt länge. Sen har du personliga åsikter på det trots du inte rört det är en annan femma. Ändå dras du till trådar gällande rebirth hela tiden vilket är rätt ironiskt 😂😂

Medlem
Skrivet av erson:

Rebirth är bästa spelet som square gjort på otroligt länge. Sen har du personliga åsikter på det trots du inte rört det är en annan femma. Ändå dras du till trådar gällande rebirth hela tiden vilket är rätt ironiskt 😂😂

Vad svammlar du om. Nyheten handlar om spelen som inte uppnådde SquareEnix förväntningar.
För övrigt så gillade jag Traingle Strategy som är senaste SquareEnix spelet jag spelade i fjol.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av hero:

Ja, namngiven är ju ett cluster fuck utan motsvarighet i modern tid. Allt annat än Final Fantasy 7 Remake part 2 eller dyl är ju bara korkat. Trodde initialt Rebirth var nått spinoff mobilspel, vi har ju sett en uppsjö sånna på senare år. Helt övertygad om att del tre kommer att heta Final Fantasy 7 Revelation, kom ihåg vart ni hörde det först...

Origins, Revelations, Legends, Chronicles…. Det är verkligen idétorka i spelbranschen inte bara vad gäller gameplay utan även namngivning.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Jo, tidigare när de hade västerländska studios hade de ju helt absurda försäljningsmål för dessa. Minns t ex Tomb Raider-rebooten som sålde skitbra men fortfarande... inte, enligt SE.

Det de verkligen behöver jobba med är att FF-serien börjat tappa rejält av sin dragningskraft. Trenden har varit skarpt nedåtgående från FF 15 till 16 och sedan även FF 7-titlarna. Medan flera andra jrpg franchises lyckats bredda sig och växa (t ex Persona, Yakuza m fl) har ju FF stått stilla eller t om krympt. Tror delvis att det har att göra med att de väljer "fel" plattformar (PS5 istället för Switch) och att de är sena med pc. FF har inte längre samma status som under PSX-tiden men det känns som att de lever kvar lite på gamla meriter så att säga, medan för en yngre publik idag är FF-märket inget speciellt alls.

För mig personligen så lever de verkligen på nostalgin från ffvii, svinbra spel på sin tid. Men herregud gud vilket mög nyversionen var, skulle aldrig få för mig att köpa del 2.


signatur

Styret upp och däcken ner

Skrivet av Ellakk:

För mig personligen så lever de verkligen på nostalgin från ffvii, svinbra spel på sin tid. Men herregud gud vilket mög nyversionen var, skulle aldrig få för mig att köpa del 2.

Själv har jag inte spelat remake-spelen, efter att ha läst på om dem insåg jag att de var ingenting för mig. De är säkert bra, men inte vad jag ville ha när jag såg FF VII-remaken utannonseras. Det roliga är att jag skrev en krönika för en gammal spelsajt som hette GON ca 2006 eller så. Där kritiserade jag SE för hur de (imho) börjat felhantera FF-serien de senaste åren med spinoffs, mm mm. Att det riskerade urvattna hela varumärket och att serien gick i en helt annan riktning än vad jag hoppades på. Aldrig kunde jag då tro att jag fortsätta säga ungefär samma sak drygt 20 år senare...

Medlem
Skrivet av Molotov:

Vad svammlar du om. Nyheten handlar om spelen som inte uppnådde SquareEnix förväntningar.
För övrigt så gillade jag Traingle Strategy som är senaste SquareEnix spelet jag spelade i fjol.

Vad svammlar du om? Han gav en kommentar till något du sa. Om du inte kommer ihåg vad du sa kan du alltid kolla på citatet.

Medlem
Skrivet av Striva:

Vad svammlar du om? Han gav en kommentar till något du sa. Om du inte kommer ihåg vad du sa kan du alltid kolla på citatet.

Svaret han gav var ju helt ovidkommande till det jag skrev, börja svammla om vad jag tycker om Rebirth.
Jag menade SquareEnix borde draner sina förväntningar och göra bra spel och inte bara dyra spel.
Eller du kanske tycker svaret hade nått med saken att göra? Han verkade mer upprörd över att jag inte tycker Rebirth verkar vara ett bra spel av diverse anöesningar, men det var inte vad inlägget handlade om.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Svaret han gav var ju helt ovidkommande till det jag skrev, börja svammla om vad jag tycker om Rebirth.
Jag menade SquareEnix borde draner sina förväntningar och göra bra spel och inte bara dyra spel.
Eller du kanske tycker svaret hade nått med saken att göra? Han verkade mer upprörd över att jag inte tycker Rebirth verkar vara ett bra spel av diverse anöesningar, men det var inte vad inlägget handlade om.

Du skrev ju att de skulle satsa på att göra bra spel, inte dyra spel. I 99% av fallen så får man ju anta att det handlar om spelen i artikeln, vilket ju alltså då är din åsikt om spelen, möjligen inkl. Rebirth. Men ja, han är dock verkligen inte ensam om att tycka att FInal Fantasy VII Rebirth är riktigt jävla bra. Sen att det inte säljer behöver ju verkligen inte ha någonting att göra med att spelet är dåligt, eller du kanske menar att alla bra spel säljer bra?

Enligt min åsikt så har remake-trilogin alla ingredienser för att bli en helt fantastisk trilogi. Ettan var fantastisk, älskade att utforska världen. Det enda jag hade problem med var stridssystemet, tyckte det var svårt att komma in i och förstå vad som gick att blocka och inte. Men det kan man bli bättre på, sett en del playthroughs av andra efter min egen och vissa är helt klart bättre på det där än jag var. För mig är det redan på väg att bli den mest legendariska speltrilogin jag någonsin spelat. Lyckas de spika 3:an så är det inte ens en fråga om saken.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av Proximately:

Du skrev ju att de skulle satsa på att göra bra spel, inte dyra spel. I 99% av fallen så får man ju anta att det handlar om spelen i artikeln, vilket ju alltså då är din åsikt om spelen, möjligen inkl. Rebirth. Men ja, han är dock verkligen inte ensam om att tycka att FInal Fantasy VII Rebirth är riktigt jävla bra. Sen att det inte säljer behöver ju verkligen inte ha någonting att göra med att spelet är dåligt, eller du kanske menar att alla bra spel säljer bra?

Enligt min åsikt så har remake-trilogin alla ingredienser för att bli en helt fantastisk trilogi. Ettan var fantastisk, älskade att utforska världen. Det enda jag hade problem med var stridssystemet, tyckte det var svårt att komma in i och förstå vad som gick att blocka och inte. Men det kan man bli bättre på, sett en del playthroughs av andra efter min egen och vissa är helt klart bättre på det där än jag var. För mig är det redan på väg att bli den mest legendariska speltrilogin jag någonsin spelat. Lyckas de spika 3:an så är det inte ens en fråga om saken.

Ja det handlade om spelen i nyheten. Dom har troligtvis varit dyra produktioner som antingen inte betalat sig eller så hade SquareEnix helt enkelt för höga förhoppningar, dvs läge att sänka sina förhoppningar.
Ni får tycka vad ni vill om Rebirth mitt inlägg handlade inte om vad jag tycker om Rebirth just.
Själv spelade jag ett SquareEnix spel i fjol Triangle strategy och så spelar jag ett nu också inser jag, nämligen Tactics Ogre Reborn (hade glömt det var ett SE spel)
2 spel som troligtvis är en spottstyver i produktionskostnad jämfört med spel som Rebirth.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja det handlade om spelen i nyheten. Dom har troligtvis varit dyra produktioner som antingen inte betalat sig eller så hade SquareEnix helt enkelt för höga förhoppningar, dvs läge att sänka sina förhoppningar.
Ni får tycka vad ni vill om Rebirth mitt inlägg handlade inte om vad jag tycker om Rebirth just.
Själv spelade jag ett SquareEnix spel i fjol Triangle strategy och så spelar jag ett nu också inser jag, nämligen Tactics Ogre Reborn (hade glömt det var ett SE spel)
2 spel som troligtvis är en spottstyver i produktionskostnad jämfört med spel som Rebirth.

Alright. Jag instämmer i att Square Enix borde ändra sina förväntningar. Inte något jag räknar med dock, eftersom de som sitter i toppen inte bryr sig om spel utan om aktievinsterna. Jag tycker också att större utvecklare borde satsa mer på mindre spel, vi kommer se intressanta storprojekt dyka upp ibland ändå. Med det sagt så ber jag till allt som finns att vi får en avslutande del i trilogin som lever upp till de andra två delarna.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Tänkte samma sak. Kollar man trophystatistiken på Playstation så har 35% klarat det sista kapitlet i första spelet och just nu så verkar Rebirth ligga på samma nivå.

Snart lär den gå upp med 0,00001% för jag befinner mig på sista kapitlet 😄

Medlem

Det kommer såklart vända så fort de kommer med sina NFT:er.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Tänkte samma sak. Kollar man trophystatistiken på Playstation så har 35% klarat det sista kapitlet i första spelet och just nu så verkar Rebirth ligga på samma nivå.

Nu blir den statistiken lite skev då spelet ingått i billigaste nivån av PS Plus. Det är många som laddar hem och provar en stund. Siffran låter med tanke på det nästan ovanligt hög.

Medlem
Skrivet av Margy:

Nu blir den statistiken lite skev då spelet ingått i billigaste nivån av PS Plus. Det är många som laddar hem och provar en stund. Siffran låter med tanke på det nästan ovanligt hög.

Jag tänkte ta upp det men sen såg jag att Rebirth även det låg på 35% trots att det inte finns på Plus, så jag struntade i det. Men visst, det kan säkert påverka siffrorna, även fast väldig många även köper spel och sen inte klarar ut dom.

Medlem

Folk kanske börjar tröttna lite på FF spel med.. vad vet jag. De har gjort några st nu.

Stellar Blade å andra sidan verkar sälja som smör i solsken men det är ju trots allt ett helt nytt IP och inte spelt tiotusen i en spelserie.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Tråkigt med att XVi inte såldes so bra, eftersom det är ett av mina favoriter.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem
Skrivet av MacNille:

Tråkigt med att XVi inte såldes so bra, eftersom det är ett av mina favoriter.

Tror nog att det sålde bra om man kollar på hur många kopior likvärdiga titlar sålde. Tror mest att problemet ligger i att Square Enix försöker låta mainline FF spelen bära förlusten av totalflopparna som t.ex. Forspoken. Mycket svårare att sälja tillräkligt bra för att bära vikten av dubbla utvecklingskostnader (+ marknadsföring).

Skribent
Skrivet av MacNille:

Tråkigt med att XVi inte såldes so bra, eftersom det är ett av mina favoriter.

Skrivet av Striva:

Tror nog att det sålde bra om man kollar på hur många kopior likvärdiga titlar sålde. Tror mest att problemet ligger i att Square Enix försöker låta mainline FF spelen bära förlusten av totalflopparna som t.ex. Forspoken. Mycket svårare att sälja tillräkligt bra för att bära vikten av dubbla utvecklingskostnader (+ marknadsföring).

Sen kombinerat med SE förväntningar så har nog spelet inte sålt dåligt, bara inte upp till vad de själva trott. Vilket i sig nog är rätt skevt.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Sen kombinerat med SE förväntningar så har nog spelet inte sålt dåligt, bara inte upp till vad de själva trott. Vilket i sig nog är rätt skevt.

Helst fler sålda än det finns konsoller o sälja spelen på. Då blir de riktigt nöjda.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

12
Skriv svar