Se Microsofts AI-tjänst guida (en noob vid) Minecraft-spelande

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Imponerande men ja, skräddarsytt tränad.

Edit: skulle behöva göra om det du gjorde med många olika spel, kända som lite mindre kända, och jämföra svaren, för att bättre kunna bedöma hur de fuskat med Minecraftdemon.

Här är några andra exempel, från Fallout 2 och V Rising, tycker ändå modellen klarar dessa förvånansvärt bra (tog fel biom efter min beskrivning)

Medlem
Skrivet av Lepr:

Här är några andra exempel, från Fallout 2 och V Rising, tycker ändå modellen klarar dessa förvånansvärt bra (tog fel biom efter min beskrivning)
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Okej. Det är jäkligt imponerande och jag måste erkänna att det är klart bättre än jag trodde, för du tog bra exempel på spel, för ingen lär ha gjort skräddarsydd extraträning med dessa två.

Kanske Minecraftvideon är lite tillrättalagd och skräddarsydd ändå (för uppvisningens skull), men det kan vara oväsentligt i sammanhanget om nu tekniken i det stora hela är så imponerande.

Det jag inte fattar är hur de viktar modellerna för att få den så bra på att förstå kontext.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Lepr:

Nej, jag jobbar inte åt MS, men inom tech, och försöker hålla mig uppdaterad på trender därinom och då också utvecklingen inom AI. Så gjorde bara en snabb test med ChatGPT på telefonen nu, tog några screenshots och ställde dumma frågor. Hör och häpna, det fungerade faktiskt ganska likt demon i artikeln 😉
Men ChatGPT är väl förmodligen skräddarsytt "tränad" och scriptad mot WoW också då såklart.
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Jäklar, det där var oväntat imponerande! Hur länge tränade och förberedde du AI'n för det där? (irony detected på slutet)

eld
Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Det är precis det där som är vilseledande. Att de låter folk tro att det kan scanna hela internet och att modellen får så bra förståelse för kontexten i dataspel utan särskild vägledning.

De har i själva verket låtit modellen träna extra med just Minecraft (under specifika förhållanden och med återkoppling till modellen).

Inte förstår, förutspår.

Men jo, de har absolut scannat allt de kan få tag på, det är ju det som är det stora problemet med dessa "ai's"

Just nu kan du slänga in en bild från valfritt spel i diverse ai's och sen be den att ge dig tips för vad du ska göra i spelet, och den kommer mata tillbaka en massa ord som fungerar i sammanhanget.

Oftast så är det här som det blir fel, att den kan ge en mängd ord som absolut låter som att det stämmer men som kan ha helt fel fakta.

eld
Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Marknadsföringen av DLSS hade varit vilseledande om Nvidia inte berättade att det fungerar bara i specifika, populära spel där AI:n tränats på förhand av Nvidia genom att matas med massa genomspelningar i olika upplösningar.

Jag påstod inte att en Minecraftdemo teoretiskt är omöjlig med dagens teknik, däremot att just den videon MS visade upp är tillrättalagd och skräddarsydd, "fejkad" och därmed vilseledande.

Bara att dra ner unreal engine, bygga en helt egen visuell stil som den inte tränat på och sedan slå på dlss.

Medlem
Skrivet av Ender:

Jäklar, det där var oväntat imponerande! Hur länge tränade och förberedde du AI'n för det där? (irony detected på slutet)

Funkade bättre än jag trodde själv 😅
Testade med en bild från "No rest for the wicked" och det misstogs för "Darksider genisis" och verkade inte som det fanns så mycket information kring spelet när jag grävde vidare.

eld
Medlem
Skrivet av Lepr:

Funkade bättre än jag trodde själv 😅
Testade med en bild från "No rest for the wicked" och det misstogs för "Darksider genisis" och verkade inte som det fanns så mycket information kring spelet när jag grävde vidare.

Yep, det är det som är det stora problemet med neural networks, ju mer spridd eller ojämn datan är som den tränas på ju mer påhittad blir all prediction.

Men ett neural network kommer försöka förutspå en mening och text så bra som den kan, vilket gör att den alltid låter självsäker.

Men den förstår inget av vad den skapar, det är bara en algoritm som bygger sannolika meningar.

Medlem
Skrivet av eld:

Yep, det är det som är det stora problemet med neural networks, ju mer spridd eller ojämn datan är som den tränas på ju mer påhittad blir all prediction.

Men ett neural network kommer försöka förutspå en mening och text så bra som den kan, vilket gör att den alltid låter självsäker.

Men den förstår inget av vad den skapar, det är bara en algoritm som bygger sannolika meningar.

Jo, men den kan ändå skapa resonemang och följa dem. Minns att jag såg ett klipp för ett par veckor sedan om forskare som tränade en LLM som kunde resonera mellan sina stycken, det vill säga "förutspå" resonemang och analysera det den skrivit för att bättre vägleda den framåt. Väldigt nyfiken på vart det är på väg. OpenAI snackade ju om att t.ex. Sora är en form av världssimulerare på grund av hur mycket den lärt sig om fysik och världen genom sin träningsdata.

Jag tycker det är svårt att greppa just det här med att den förutspår. Jag har sett en del klipp som förklarar hur LLM:s fungerar och att det handlar om olika stycken med olika nivå av "sannolikhet" som den sen väljer mellan för att bygga vidare sina meningar. Men någonstans på vägen, när träningsdatan och metoderna varierar så känns det som att det händer något mer. Det är väl delvis där som forskare och utvecklare ofta blir förbluffade, efterosm det här med "sannolikhetsmaskin" inte längre känns som rätt begrepp med vad den klarar av att utföra.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

eld
Medlem
Skrivet av Proximately:

Jo, men den kan ändå skapa resonemang och följa dem. Minns att jag såg ett klipp för ett par veckor sedan om forskare som tränade en LLM som kunde resonera mellan sina stycken, det vill säga "förutspå" resonemang och analysera det den skrivit för att bättre vägleda den framåt. Väldigt nyfiken på vart det är på väg. OpenAI snackade ju om att t.ex. Sora är en form av världssimulerare på grund av hur mycket den lärt sig om fysik och världen genom sin träningsdata.

Jag tycker det är svårt att greppa just det här med att den förutspår. Jag har sett en del klipp som förklarar hur LLM:s fungerar och att det handlar om olika stycken med olika nivå av "sannolikhet" som den sen väljer mellan för att bygga vidare sina meningar. Men någonstans på vägen, när träningsdatan och metoderna varierar så känns det som att det händer något mer. Det är väl delvis där som forskare och utvecklare ofta blir förbluffade, efterosm det här med "sannolikhetsmaskin" inte längre känns som rätt begrepp med vad den klarar av att utföra.

Den skapar mönster och människor älskar mönster, men såklart så är den fortfarande en sannolikhets maskin, bara en väldigt avancerad sådan, men den har inget begrepp eller uppfattning av vad den gör.

Den förutspår, och ofta så måste den försöka förutspå utan tillräckligt mycket data.

Som att förutspå att om jag skriver 1 2 3 så är det sannolikt att 4 kommer efter, men den förstår inte matematik.

Medlem
Skrivet av eld:

Den skapar mönster och människor älskar mönster, men såklart så är den fortfarande en sannolikhets maskin, bara en väldigt avancerad sådan, men den har inget begrepp eller uppfattning av vad den gör.

Den förutspår, och ofta så måste den försöka förutspå utan tillräckligt mycket data.

Som att förutspå att om jag skriver 1 2 3 så är det sannolikt att 4 kommer efter, men den förstår inte matematik.

Ja, nä men det behöver väl inte röra sig om ett levande medvetande bara för att det inte är enkel förutspåendemaskin?


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

eld
Medlem
Skrivet av Proximately:

Ja, nä men det behöver väl inte röra sig om ett levande medvetande bara för att det inte är enkel förutspåendemaskin?

Enkel i avancerad form, men det är samma sak i slutändan, bara med mer hästkraft.

Medlem
Skrivet av eld:

Enkel i avancerad form, men det är samma sak i slutändan, bara med mer hästkraft.

Agree to disagree. Jag tycker uttrycket om att det är en förutspåendemaskin undergräver hur kraftfull tekniken är. För oftast hör jag den beskrvningen i samband med att man underskattar vart tekniken är på väg.

Det är ju liksom inte användbart för att beskriva vad du kan göra med tekniken.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

12
Skriv svar