Assassin's Creed Shadows släpps i november!

Medlem
Skrivet av Thane:

Han menar nog japp.

”Retainer” är inte ett ord som går att översätta direkt från japanska.

Japans version av engelskans ”retainers” är en typ av samuraj.

”Kashindan (家臣団) was an institution of the retainers (kashin) of the shogun or a daimyo in Japan that became a class of samurai.”

https://en.wikipedia.org/wiki/Kashindan?wprov=sfti1#

Japp.


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem

Förminskar japansk kultur”

Meanwhile in Japan:


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem

Hade hoppats på att se en asiatisk man spela som huvudkaraktären då man väldigt sällan ser asiatiska män som representerar huvudroller i både filmer och spel. I de andra spelar så spelar ingen av karaktärerna av en asiat vilket man kan förstå då de inte utspelar sig i Asien och nu när det faktisk utspelar sig I Japan så byter man bort den asiatiska mannan. Antar att de kör de säkra korten.

Medlem
Skrivet av Balunan:

Förminskar japansk kultur”

Meanwhile in Japan:
<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Så ett par bilder där någon ritat svarta animékaraktärer ska bevisa att en tusenårig japansk historia inte är av värde då de stackars afrikanerna som inte klarar av något annat än att vara förslavade ska få upphausas till något de inte var.

Det är som att jag ska ta en screenshot på alla negativa kommentarer + dislikes ration på ubisofts japans youtube-kanal för att påvisa att hela japanska folket är emot valet av en svart huvudperson.

Återigen, historia är mycket mer intressant då det är en hård verklighet och ingen fantasi där ni ska få känna er lite goda när afrikaner kan utnyttjas till er utopi...

Jag står i alla fall upp för att olika folkslag har helt olika historia. Att afrikaner är något mer än bara en yta man kan slänga runt med och tro sig ha bekämpat rasism. Ni gör saker bara värre när ni är så lata att ni inte vill titta på vad den afrikanska kontinenten har att erbjuda utan ska ständigt förvanska och bortse från den.

Och jag säger inget om att dags dato svarta inte ska få cosplaya eller bejaka japansk historia. Dock är det ett personligt intresse, inte samhällelig.

(Redigerade med att lägga till vilket värdelöst argument ett par bilder är)

Medlem
Skrivet av Madridaren:

Så ett par bilder där någon ritat svarta animékaraktärer ska bevisa att en tusenårig japansk historia inte är av värde då de stackars afrikanerna som inte klarar av något annat än att vara förslavade ska få upphausas till något de inte var.

Det är som att jag ska ta en screenshot på alla negativa kommentarer + dislikes ration på ubisofts japans youtube-kanal för att påvisa att hela japanska folket är emot valet av en svart huvudperson.

Återigen, historia är mycket mer intressant då det är en hård verklighet och ingen fantasi där ni ska få känna er lite goda när afrikaner kan utnyttjas till er utopi...

Jag står i alla fall upp för att olika folkslag har helt olika historia. Att afrikaner är något mer än bara en yta man kan slänga runt med och tro sig ha bekämpat rasism. Ni gör saker bara värre när ni är så lata att ni inte vill titta på vad den afrikanska kontinenten har att erbjuda utan ska ständigt förvanska och bortse från den.

Och jag säger inget om att dags dato svarta inte ska få cosplaya eller bejaka japansk historia. Dock är det ett personligt intresse, inte samhällelig.

(Redigerade med att lägga till vilket värdelöst argument ett par bilder är)

Fint hur du förminskar allt från bilder på en staty av Yasuke i Japan, hans förekomst i japanska TV-spel till illustrationer från en känd prisbelönt japanska barnbok från 1968 om honom (Kuro-suke).

Allt förminskat till blott ”bilder på animékaraktärer som nån ritat”, bara för att det uppenbarligen av någon anledning är helt obegripligt för dig hur en ”afrikan”, som du gång på gång kallar honom, faktiskt kan vara en del av Japans historia och kultur. Vilket Yasuke onekligen och besvisligen är. Hur stor eller liten del, samuraj eller icke, så finns han för evigt med i de japanska historieböckerna och är relativt ofta förekommen i den japansk popkulturen. Hur ogärna du än vill det.

Det är väl snarare du som förminskar en hel individ och en nations kultur för att du tycker han har fel hudfärg för att passa ditt politiska narrativ, och försöker via det ha bestämmanderätt över vad japansk kultur är.

”Olika folkslag har olika historia”. En person kan vara en del av olika historier och kulturer, om du inte kan tänka dig det så säger det något. Man begränsas inte till sin ursprung. Jag är inte från Sverige, likväl har jag en historia här. Likväl är jag en del av olika kulturer.

Det är också skrattretande hur du, från allt att döma, inte minst din avatar, är en vit man som tror sig ha tolkningsföreträde i frågan. Och ännu roligare när du skriver sånt svammel och slänger absurda anklagelser till mig som inte är en vit person…

Jaja. Jag lämnar härmed denna diskussionen med dig.


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem

Tycker detta är en väbehövd och nyanserad analys av situationen.

Skrivet av Thane:

Han menar nog japp.

”Retainer” är inte ett ord som går att översätta direkt från japanska.

Japans version av engelskans ”retainers” är en typ av samuraj.

”Kashindan (家臣団) was an institution of the retainers (kashin) of the shogun or a daimyo in Japan that became a class of samurai.”

https://en.wikipedia.org/wiki/Kashindan?wprov=sfti1#

Må så vara, men här så utgick jag utifrån och citerade ur den engelska wikipedia artikeln som han själv hänvisade till.

Medlem

Medans alla talar om hudfärgen på ena karaktären, så finner jag det istället intressant att jag knappt har sett någon "outrage" för priserna på de olika versionerna, standard, gold och ultimate, som ligger nära SW: Outlaws priserna. Varken här eller på sociala medier, nästan som om folk hoppar på "trendtåget" för stunden och struntar i resten?

Inte för att jag försvarar dessa absurda prisnivåer (väntar på kraftig rea ändå, 70-80 %), men om ni alla minns, så var det värsta skandalen med SW, om hur de gömde ett uppdrag bakom de dyrare versionerna, något som detta AC även har. Vi som nämnde att det var skit, men standard i över 10 år, fick kritik för att vi "försvarade" företagen, och vissa skulle t.o.m bojkotta spelet. När SW och AC: Shadows har släppts, så har vi inom ett år då fått Avatar (knappt någon kritik), SW (värsta skandalen!) och AC (knappt någon kritik), samtliga tre med likadana versioner, låst uppdrag + expansioner, från samma utgivare.

Jag har flera gånger påpekat att man kan vara kritiskt mot något, bojkotta om man så vill, bara man är konsekvent och slutar vara selektiv med sin kritik/bojkott, och inte bara när det passar en.

Så hur kommer det sig att vissa gång på gång är så selektiva med sin kritik? För helt ärligt, så börjar man mer och mer inse att "veckans outrage" känns falsk, när inte samma kritik appliceras överallt. Inte ens på spel från samma utgivare, där alla verkar behandlas olika...

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Medans alla talar om hudfärgen på ena karaktären, så finner jag det istället intressant att jag knappt har sett någon "outrage" för priserna på de olika versionerna, standard, gold och ultimate, som ligger nära SW: Outlaws priserna. Varken här eller på sociala medier, nästan som om folk hoppar på "trendtåget" för stunden och struntar i resten?

Inte för att jag försvarar dessa absurda prisnivåer (väntar på kraftig rea ändå, 70-80 %), men om ni alla minns, så var det värsta skandalen med SW, om hur de gömde ett uppdrag bakom de dyrare versionerna, något som detta AC även har. Vi som nämnde att det var skit, men standard i över 10 år, fick kritik för att vi "försvarade" företagen, och vissa skulle t.o.m bojkotta spelet. När SW och AC: Shadows har släppts, så har vi inom ett år då fått Avatar (knappt någon kritik), SW (värsta skandalen!) och AC (knappt någon kritik), samtliga tre med likadana versioner, låst uppdrag + expansioner, från samma utgivare.

Jag har flera gånger påpekat att man kan vara kritiskt mot något, bojkotta om man så vill, bara man är konsekvent och slutar vara selektiv med sin kritik/bojkott, och inte bara när det passar en.

Så hur kommer det sig att vissa gång på gång är så selektiva med sin kritik? För helt ärligt, så börjar man mer och mer inse att "veckans outrage" känns falsk, när inte samma kritik appliceras överallt. Inte ens på spel från samma utgivare, där alla verkar behandlas olika...

Det är ju nästan som att "gamers" inte är en monolit, utan är en blandad grupp människor med olika synpunkter, åsikter och hjärtefrågor, m.m.

Grupp X tycker att A är viktigare än B och Grupp Y tycker att B är viktigare än A. Sedan finns ju antagligen också Grupp Z som tycker att C är viktigare än både A och B!

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Det är ju nästan som att "gamers" inte är en monolit, utan är en blandad grupp människor med olika synpunkter, åsikter och hjärtefrågor, m.m.

Grupp X tycker att A är viktigare än B och Grupp Y tycker att B är viktigare än A. Sedan finns ju antagligen också Grupp Z som tycker att C är viktigare än både A och B!

Jo, sant. Men samma högljudda personer som tyckte att prisfrågan var viktig då, syns helt plötsligt inte till nu, när detta spel har exakt samma problem som det förra. Tycker bara det är intressant och det känns samtidigt som man bara hoppar på det som trendar, eller det som medier dikterar åt en.

Ser framemot att inhandla det för 149:- om tre år när jag hunnit genom de andra.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Jo, sant. Men samma högljudda personer som tyckte att prisfrågan var viktig då, syns helt plötsligt inte till nu, när detta spel har exakt samma problem som det förra. Tycker bara det är intressant och det känns samtidigt som man bara hoppar på det som trendar, eller det som medier dikterar åt en.

Fast varför skulle de? Det är ju en sak att klaga när ett spelföretag gör något som man inte tycker om och en helt annan att slösa energi på att fortsätta vara arg när företaget fortsätter att följa samma mönster.

Om vinet har gått och blivit vinäger så fortsätter man ju inte att ta klunkar och klaga om det. Man kastar bort det och öppnar en ny flaska istället.

Medlem

Jag gillade Origins, spelade ut hela spelet 100% och alla DLC 100%. Fortfarande snyggare och bättre än Odessey och Valhalla. Bara en sådan mekanik att det finns en dynamisk auto-lockon i Origins som gör att protagonisten automatiskt förbereder sig att strida mot den fiende som du väljer att titta på med musen, istället för att trycka på en knapp och sedan en knapp till för att byta mellan fiender. Dom bara bestämde sig för att ta bort den fantastiska egenskapen i dom kommande spelen.

Medlem
Skrivet av Poke_85:

I det här landet har vi fått uppleva hur människor jagades och uteslöts på grund av att de yttrade helt legitima åsikter, konsekvenserna blev att vi idag har ett land som delvis blivit barbariserat av övergrepp, skjutningar, knivrån mot barn, kulturell och religiös extremism. Därför kommer jag fortsätta att försöka uttrycka helt legitim kritik och protest mot vansinnig utveckling i samhället, spelvärlden och världen, även kämpa mot censur av legitima åsikter.

Personer inom forumet bör acceptera en mångfald av åsikter så länge det inte är attack mot person, uppenbara kränkningar eller liknande. En kommentar någon på forumet inte gillar är bara att hoppa över. Spelvärlden skapar spel jag inte vill spela och politiserar spel, jag kommer kämpa mot den utvecklingen så långt det går och förväntar mig att andra accepterar rätten till åsiktsfrihet inom rimliga gränser.

THIS.

Skrivet av Poke_85:

I det här landet har vi fått uppleva hur människor jagades och uteslöts på grund av att de yttrade helt legitima åsikter, konsekvenserna blev att vi idag har ett land som delvis blivit barbariserat av övergrepp, skjutningar, knivrån mot barn, kulturell och religiös extremism. Därför kommer jag fortsätta att försöka uttrycka helt legitim kritik och protest mot vansinnig utveckling i samhället, spelvärlden och världen, även kämpa mot censur av legitima åsikter.

Precis!? Dom kriminella verksamheterna finns för folk inte fått "yttra" sej som dom vill,
Och "extremisterna" skall inte få lov att yttra sej.


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Skriv svar