"Att bevara gamla spel borde lagstadgas"

Redaktör
Ponny
Skrivet av NordhNet:

En lösning som jag föreslagit tidigare men såklart är en utopi, är:

Om du skapar ett spel så ska det finnas tillgängligt på marknaden för köp i X år. Därefter kan man välja att förnya ”licensen” och ha kvar det på marknaden. Gör man inte det så omvandlas det till freeware med vissa begränsningar såklart

Säkert totalt omöjligt att genomföra såklart

Gillar din utopi. Låt oss!


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Epic är töntar, de har samtidigt tagit bort Unreal från steam, som att det skulle bli någon sorts anstormning till att köpa Unreal Gold på deras egen tjänst.

Hmm finns Counter Strike och Half Life på Epic?

Medlem
Skrivet av baxtex:

Hmm finns Counter Strike och Half Life på Epic?

Nej, det är sant =/


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Som tur är så har man redan tagit saker i egna händer. Det dumpas roms och isos av gamla spel just för denna anledningen. Tyvärr så har det hanterats på ett sådant sätt att vem som helst har tillgång till det.

Har inte jag för mig jag har läst att Stockholms stats bibliotek bevarar gammla spel och spel tidningar ?


signatur

New life, New hope

Medlem
Skrivet av kalle.lindestrom:

Har inte jag för mig jag har läst att Stockholms stats bibliotek bevarar gammla spel och spel tidningar ?

Har de tekniken för det? Skivor och minnen åldras ganska snabbt, mycket snabbare än böcker. För att lagra under lång tid så behöver vi föra över datan till ett nytt medium som håller längre. Vet inte om det finns dock

Medlem

Just därför sparar jag gamla ROM's och har dom på flera ställen för säkerhetsskull.
Jag har många originalspel (vääääldigt många t.o.m) med fina boxar osv..problemet är att de flesta är på diskett och man kan inte lita på att disketterna fortfarande fungerar...då är det kanon med roms/iso's.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av GustavA:

Många jämför med musik och film men finns det verkligen ett krav att det ska bevaras för alltid. Finns det något arkiv? Nu måste jag nog vara tråkig här och säga att det är helt orimligt att t ex. Nintendo ska bevara allt gammalt och göra det tillgängligt för allmänheten. Gamla olönsamma filmer, skivor och böcker försvinner också. Jag gissar vilt nu såklart men det är säkert mängder med filmer från filmens barndom som är näst intill omöjliga att få tag på och väldigt få som kan spela upp dem.

Men du borde rimligen få kopiera dina spel och spela på valfri emulator tills tiden tar slut. Det är något som lagstiftarna kan och borde lösa.

Är inte orimligt egentligen, vi kan kolla på Nintendo som exempel.
Om vi använder mobygames som lista på hur många spel som släppts på deras konsoler.
https://www.mobygames.com/platform/

NES - 1,444
SNES - 1,250
Nintendo 64 - 379
GameCube - 621
Wii - 2,559
Wii U - 1,382
Nintendo Switch - 11,009
Game Boy - 748
Game Boy Advance - 1,211
Game Boy Color - 669
Nintendo DS - 2,331
Nintendo DSi - 594
Nintendo 3DS - 1,623

Detta blir runt 26,000 spel totalt. Steam har för tillfället över 73,000 spel till försäljning enligt Statista. Så det borde definitivt vara möjligt för dom att göra detta, men dom känner inte dom behöver.

Medlem
Skrivet av Musashi:

Embracer Games Archive bevarar alla fysiska spel och deras respektive konsoler. De registreras för forskning och allmän ihågkomst. De är alla spelbara. Men det är inte för allmänheten (än?), utan för forskning och journalistik.

https://embracer.com/about/gamesarchive/

Embracer? Du har inte hört? De har precis lagt ner det och sålt lösöret.

/sarkasm

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Varför skuldbelägga oss som föredrar digitalt? Jag har inte lust att förvara lite över 2500 spel i dvd-format hemma

Nej, sluta skylla på det ena och det andra och ställ krav på industrin istället, tack

Jag har en hel flyttkartong med gamla spel i källaren ock säkert minst 400 spel på olika digitala plattformar,jag gillar digitalt för det dammar inte.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem
Skrivet av MammaMuu:

Är inte orimligt egentligen, vi kan kolla på Nintendo som exempel.
Om vi använder mobygames som lista på hur många spel som släppts på deras konsoler.
https://www.mobygames.com/platform/

NES - 1,444
SNES - 1,250
Nintendo 64 - 379
GameCube - 621
Wii - 2,559
Wii U - 1,382
Nintendo Switch - 11,009
Game Boy - 748
Game Boy Advance - 1,211
Game Boy Color - 669
Nintendo DS - 2,331
Nintendo DSi - 594
Nintendo 3DS - 1,623

Detta blir runt 26,000 spel totalt. Steam har för tillfället över 73,000 spel till försäljning enligt Statista. Så det borde definitivt vara möjligt för dom att göra detta, men dom känner inte dom behöver.

Men det är fortfarande en kostnad och ställs det ett krav så blir det skattepengar för Nintendo lär inte stå för det. Dessutom så ska Nintendo då också porta 26000 spel till en plattform som håller över tid. Steam är fortfarande en aktuell och levande tjänst. Hur många av de där 73000 spelen finns kvar om 40 år tror du, eller 100? Särskilt de ca 50000 shovelware-spelen som ligger där. Vi ska också ha i åtanke att Nintendo en dag konkar.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Men det är fortfarande en kostnad och ställs det ett krav så blir det skattepengar för Nintendo lär inte stå för det. Dessutom så ska Nintendo då också porta 26000 spel till en plattform som håller över tid. Steam är fortfarande en aktuell och levande tjänst. Hur många av de där 73000 spelen finns kvar om 40 år tror du, eller 100? Särskilt de ca 50000 shovelware-spelen som ligger där. Vi ska också ha i åtanke att Nintendo en dag konkar.

Det kommer alltid vara en kostnad för saker, men vi diskuterade väl om det var möjligt eller ej och det är möjligt eftersom steam redan gör detta. Sen i ett teoretiskt fall behövs inga skattepengar för att driva detta. Kräver bara att lagen säger att vill man sälja digitala produkter som en tjänst så måste dessa också finnas tillgängliga i all överskådlig framtid och om dom går i konkurs måste materialet släppas så andra kan ta över arkiveringen.
Archive.org har ju exempelvis redan arkiverat roms på alla nes och snes spel som går att ladda ner.
Nintendo behöver inte porta ett enda spel, dom får ju göra som dom gjorde tidigare med virtual console. Sälja roms som man kör i emulator vilket virtual console var.

Medlem
Skrivet av MammaMuu:

Det kommer alltid vara en kostnad för saker, men vi diskuterade väl om det var möjligt eller ej och det är möjligt eftersom steam redan gör detta. Sen i ett teoretiskt fall behövs inga skattepengar för att driva detta. Kräver bara att lagen säger att vill man sälja digitala produkter som en tjänst så måste dessa också finnas tillgängliga i all överskådlig framtid och om dom går i konkurs måste materialet släppas så andra kan ta över arkiveringen.
Archive.org har ju exempelvis redan arkiverat roms på alla nes och snes spel som går att ladda ner.
Nintendo behöver inte porta ett enda spel, dom får ju göra som dom gjorde tidigare med virtual console. Sälja roms som man kör i emulator vilket virtual console var.

Det är klart att det är möjligt. Men jag skrev att det är inte rimligt att begära att varje utgivare ska tillhandahålla ett digitalt arkiv. Det som diskuteras är just det, om t ex Nintendo ska tvingas ha en server med uråldriga spel tillgängligt, inte om det är tekniskt möjligt.
Har du köpt spelet digitalt och du upptäcker att det är borttaget 15-20 år senare så är det såklart snopet men då säger jag såhär. Du får helt enkelt ta ett eget ansvar för spelet. Du slänger väl inte skivorna när du har klarat spelet? Så radera inte spelet från hårddisken.
En bättre och mer sansad väg är att underlätta för oss att göra säkerhetskopior på spelen.

Medlem
Skrivet av GustavA:

En bättre och mer sansad väg är att underlätta för oss att göra säkerhetskopior på spelen.

Det kan jag hålla med om. Ifall dom vill privatpersoner ska hålla spel och arkivering av dessa vid liv så behöver man också vara mindre aggressiv på kopieringsskydd och i Nintendos fall inte lika arga på emulering.

Medlem

Generellt tycker jag inte det är något stort problem. Men visst blir man ju konfunderad när man läser t.ex. att alla original-filerna av Shenmue och Shenmue 2 var puts väck när de skulle utveckla remaster-samlarutgåvan. Milt uttryckt märkvärdigt slarvigt av ett företag som Sega att kasta bort original-datan av spel som ju var ganska dyra att utveckla till att börja med.

Medlem

jag vart sugen på att spela 3ds, fick reda på pga nintendo lagt ner sin store, så har det skapats en programvara som gör det möjligt att connecta till en "store" där du kan ladda ner allt som någonsin var släppt digitalt av nintendo helt fritt. så jag kollade vad en 3ds kostar begagnad idag. 2000 kr plus , några var 5000 och upp till 10.000 , så jag skippar nog det tyvärr men coolt det finns möjlighet att spela alla spelen om man har en 3ds.

Medlem
Skrivet av JennieGlau:

jag vart sugen på att spela 3ds, fick reda på pga nintendo lagt ner sin store, så har det skapats en programvara som gör det möjligt att connecta till en "store" där du kan ladda ner allt som någonsin var släppt digitalt av nintendo helt fritt. så jag kollade vad en 3ds kostar begagnad idag. 2000 kr plus , några var 5000 och upp till 10.000 , så jag skippar nog det tyvärr men coolt det finns möjlighet att spela alla spelen om man har en 3ds.

hshop tänker du på kanske? Coolt men det är ju tyvärr inte lagligt. Inte ens en gråzon

Kontot avslutas

Jag delar inte skribentens och vissa av kommentatorernas åsikter för fem öre.

Om jag utvecklar ett spel så är det min IP. Jag bestämmer vad som ska hända med spelet. Det ska absolut inte förvandlas till "Freeware" eller att staten har någon cart blanch att piratkopiera mitt spel för att tillhandahålla under ramen för något slags kulturavssyfte (Annat än om jag som rättighetsägare explicit ger mitt medgivande naturligtvis).

Detta är inte något problem som behöver regleras i lagstiftning. Marknaden kommer lösa det automatiskt.

12
Skriv svar