4K-upplösning med Asus PQ321QE

Robot
4K-upplösning med Asus PQ321QE

4K är namnet på nästa generations upplösning, den som förvandlar full-hd till ful-hd. FZ testar en Asus-skärm som ger tydliga besked om vilken nytta gamers har av framtidens pixelocean redan i dag.

#asus, #nvidia, #bioshock-infinite, #crysis-3, #amd


Inaktiv
4K-upplösning med Asus PQ321QE

Shit, 31k +ett titan eller bätre som minimum

Men blir häftigt framöver då priserna sjunker och gränssnitt anpassas. Hur är känslan för er som testat då, blir man helt till sig som när man såg en TFT för första gången?

Avstängd

Tycker dom sätter för överdrivna priser på skärmar, 4k tvn som nyligen släppts i sverige är inte precis trevlig priset heller, aja tur då att priserna på skärmar och tv apparater inte är så värst höga länge.
Så fort det kommit in fler produkter kommer priset sjunka, kommer nog skaffa mig en 4k tv så fort man har råd för lika bra att göra det på direkten då snart bara blueray filmer och 4k filmer kommer existera, dvd lär väl försvinna som vhs gjort.

Medlem

Om vi väntar ett par år så ligger säkert dessa 4k skärmar nere på 2-5000 kr. För att budgetversioner kommer att skapas och teknologin över att skapa skärmarna kommer att bli billigare och bättre.

Medlem
Skrivet av Aresz:

Shit, 31k +ett titan eller bätre som minimum

Men blir häftigt framöver då priserna sjunker och gränssnitt anpassas. Hur är känslan för er som testat då, blir man helt till sig som när man såg en TFT för första gången?

Titan är nog inget att titta på i dagsläget med tanke på priset och prestandan.
Två 290, 290x, 780 eller 780Ti är lite trevligare.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Titan är nog inget att titta på i dagsläget med tanke på priset och prestandan.
Två 290, 290x, 780 eller 780Ti är lite trevligare.

Titan har inget att komma med om man jämför med 290x.
Jag känner nästan lite sorg för dom som lurar sig själva och köper Titan för svindyra pengar.
Visst är det ett bra kort men det är inte värt pengarna.

Kolla bara på Prisjakt, Det finns en anledning till varför titan ligger på plats 27. Kortet är Svindyrt och presterar inte ens lika bra som kort som kostar flera tusenlappar billigare..

Medlem

Jag kommer ihåg när jag först spelade Mechwarrior 2...640x480 var max-upplösningen och det gick segt som sirap. Det blev gamla goda 320x240 istället

Medlem
Skrivet av Jeehao:
Skrivet av marcus8958:

Titan är nog inget att titta på i dagsläget med tanke på priset och prestandan.
Två 290, 290x, 780 eller 780Ti är lite trevligare.

Titan har inget att komma med om man jämför med 290x.
Jag känner nästan lite sorg för dom som lurar sig själva och köper Titan för svindyra pengar.
Visst är det ett bra kort men det är inte värt pengarna.

Kolla bara på Prisjakt, Det finns en anledning till varför titan ligger på plats 27. Kortet är Svindyrt och presterar inte ens lika bra som kort som kostar flera tusenlappar billigare..

Titan har andra syften än spel där det fortfarande är obesegrat. Det är ett beräkningskort.

Medlem

13 kilo för en skärm? Fin prislapp också, står nog över

Medlem
Skrivet av Jeehao:
Skrivet av marcus8958:

Titan är nog inget att titta på i dagsläget med tanke på priset och prestandan.
Två 290, 290x, 780 eller 780Ti är lite trevligare.

Titan har inget att komma med om man jämför med 290x.
Jag känner nästan lite sorg för dom som lurar sig själva och köper Titan för svindyra pengar.
Visst är det ett bra kort men det är inte värt pengarna.

Kolla bara på Prisjakt, Det finns en anledning till varför titan ligger på plats 27. Kortet är Svindyrt och presterar inte ens lika bra som kort som kostar flera tusenlappar billigare..

Inte helt sant. Det Titan har är bästa kortet av Nvidia på GPU beräkningar som använder CUDA.
Men den målgruppen är nog enormt liten.

Ska man tala om prisvärt är nog 290 det mest prisvärda kortet för 4k upplösning. Du får två 290 för 3300kr styck vilket är någon hundralapp dyrare än ett enda 780Ti och med tanke på hur bra AMDs 290 kort skalar på 3 skärmar eller i 4k upplösning så är det inte en dålig deal om man vill ha mycket prestanda snorbilligt.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Det enda spelet jag kan tänka mig drar nytta av en 4K-skärm helt och hållet just nu är EVE Online. Måste vara bra skönt att kunna ha allt man vill ha i sin overview utan att den tar upp 60% av skärmytan.

I andra spel, som FPS:er undrar jag varför man inte kan ha nån slags radial upplösning, så att det är full 4k-upplösning i mitten av skärmen, och sedan blir det hälften av det 50% ut och åter igen hälften av det 100% ut mot sidorna. Då skulle den inte behöva pusha lika mycket pixlar. Sen om man oroar sig ifall ammo-mätare osv skulle bli suddigt i hörnen så kan man i vissa nyare spel ställa in så GUI:t renderas i 1920x1080 men resten av spelet i lägre upplösning. I Arma 2 och 3 går t.ex. detta.

Eller åtminstone om man kör en triple-monitor setup så borde man kunna ha 1920x1080 på mittenskämen och sedan typ 960x540 på sidoskärmarna. Tycker det är så onödigt när man ser folk köra bilsimulatorer med 3 eller 5 skärmar, och man vet att skärmarna på sidorna pushar full upplösning, men allt man ser är en motionblurrad smet. Bilar som man passerar syns på bildskärmen i 2 frames. Allt man vill ha sidomonitorerna till i simulatorer och fps är ju trots allt periferi-vyn. Ser man att nåt rör sig på den monitorn i en BF3-match rör man ju musen och kollar dit snarare än att vrida på hela huvudet.

Inaktiv

Pixeltäthet borde vara viktigt.

Sen finns ju fördel med att inte behövs`AA.

Behövs 4 GB VRAM?


signatur

Heja Syrien och Bashar Al-Assad! Ner med Al-Ciada!
-- Du får inte tumma ditt egna inlägg --

Medlem

4K känns ganska överflödigt för vanligt datorbruk, däremot ser jag nyttan när det gäller större displayer.

Inaktiv

"640KB ought to be ok."


signatur

Heja Syrien och Bashar Al-Assad! Ner med Al-Ciada!
-- Du får inte tumma ditt egna inlägg --

Medlem

"(Klicka bilden för full upplösning)"

Bara jag som inte ser några bilder?

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av Acriax:

Det enda spelet jag kan tänka mig drar nytta av en 4K-skärm helt och hållet just nu är EVE Online. Måste vara bra skönt att kunna ha allt man vill ha i sin overview utan att den tar upp 60% av skärmytan.

I andra spel, som FPS:er undrar jag varför man inte kan ha nån slags radial upplösning, så att det är full 4k-upplösning i mitten av skärmen, och sedan blir det hälften av det 50% ut och åter igen hälften av det 100% ut mot sidorna. Då skulle den inte behöva pusha lika mycket pixlar. Sen om man oroar sig ifall ammo-mätare osv skulle bli suddigt i hörnen så kan man i vissa nyare spel ställa in så GUI:t renderas i 1920x1080 men resten av spelet i lägre upplösning. I Arma 2 och 3 går t.ex. detta.

Eller åtminstone om man kör en triple-monitor setup så borde man kunna ha 1920x1080 på mittenskämen och sedan typ 960x540 på sidoskärmarna. Tycker det är så onödigt när man ser folk köra bilsimulatorer med 3 eller 5 skärmar, och man vet att skärmarna på sidorna pushar full upplösning, men allt man ser är en motionblurrad smet. Bilar som man passerar syns på bildskärmen i 2 frames. Allt man vill ha sidomonitorerna till i simulatorer och fps är ju trots allt periferi-vyn. Ser man att nåt rör sig på den monitorn i en BF3-match rör man ju musen och kollar dit snarare än att vrida på hela huvudet.

Den lösningen du beskriver där låter väldigt lämpligt för spel, men rent tekniskt skiljer den sig helt från hur skärmar byggs och det skulle vara väldigt svårt att implementera en sådan lösning. Vi lär sannolikt aldrig se en kommersiell produkt av den typen, men visst låter det smidigt ur gaming-synpunkt.

Att köra olika upplösningar på multimonitor-konfigurationer är däremot en genomförbar lösning, även om Nvidia/Amd och Microsoft inte tillhandahåller en sådan lösning just nu. Håller med om att det ofta är meningslös yta på två av tre skärmar i multimonitor-konfigurationer, men det beror mycket på att spelutvecklarna inte lägger till specifik funktionalitet för detta. Det beror väl säkert på att det är en väldigt liten del av gamer-publiken som faktiskt använder sig av flera skärmar, så det lönar väl sig inte.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Men lönt att bry sig om att skärmen inte har 120hz när inte ett enda av grafikkorten ens kom upp i 60hz i testerna.
Att skärmen då har 8ms GtG är sekundärt.

Meh på artikeln då alltså.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av Aresz:

Shit, 31k +ett titan eller bätre som minimum

Men blir häftigt framöver då priserna sjunker och gränssnitt anpassas. Hur är känslan för er som testat då, blir man helt till sig som när man såg en TFT för första gången?

Ja, i de fall där bildflytet blir bra är känslan faktiskt riktigt mäktig, men kanske inte riktigt på nivå med att se TFT-skärmar för första gången eller att gå från tjock-tv till 1080p-tv. Spel blir ruggigt detaljerade, och på en så stor skärm som detta blir det en uppslukande upplevelse. Men förutom den galet dyra skärmen krävs det nästan dubbla Radeon R9 290 för att det ska bli vettig spelupplevelse, så billigt blir det inte.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av Jeehao:
Skrivet av marcus8958:

Titan är nog inget att titta på i dagsläget med tanke på priset och prestandan.
Två 290, 290x, 780 eller 780Ti är lite trevligare.

Titan har inget att komma med om man jämför med 290x.
Jag känner nästan lite sorg för dom som lurar sig själva och köper Titan för svindyra pengar.
Visst är det ett bra kort men det är inte värt pengarna.

Kolla bara på Prisjakt, Det finns en anledning till varför titan ligger på plats 27. Kortet är Svindyrt och presterar inte ens lika bra som kort som kostar flera tusenlappar billigare..

Håller med, två Radeon R9 290 eller 290X är betydligt bättre än Gtx Titan, när det börjar dyka upp varianter med bra kylare från företag som Asus, Evga, MSI etc. Standardkylarna på dessa kort är inga höjdare, varma och högljudda.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Inga bilder syns i artikeln.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Allt över 27" är för stort och PPI:n blir ett bottennapp också. Blä!


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Jeehao:
Skrivet av marcus8958:

Titan är nog inget att titta på i dagsläget med tanke på priset och prestandan.
Två 290, 290x, 780 eller 780Ti är lite trevligare.

Titan har inget att komma med om man jämför med 290x.
Jag känner nästan lite sorg för dom som lurar sig själva och köper Titan för svindyra pengar.
Visst är det ett bra kort men det är inte värt pengarna.

Kolla bara på Prisjakt, Det finns en anledning till varför titan ligger på plats 27. Kortet är Svindyrt och presterar inte ens lika bra som kort som kostar flera tusenlappar billigare..

Inte helt sant. Det Titan har är bästa kortet av Nvidia på GPU beräkningar som använder CUDA.
Men den målgruppen är nog enormt liten.

Ska man tala om prisvärt är nog 290 det mest prisvärda kortet för 4k upplösning. Du får två 290 för 3300kr styck vilket är någon hundralapp dyrare än ett enda 780Ti och med tanke på hur bra AMDs 290 kort skalar på 3 skärmar eller i 4k upplösning så är det inte en dålig deal om man vill ha mycket prestanda snorbilligt.

http://www.guru3d.com/index.php?ct=articles&action=file&a...

Helt rätt x2. Titan har sitt ursprung i Nvidias grafikkort för arbetsstationer och superdatorer, och har en prislapp som påminner om ursprunget. Sett till GPGPU-beräkningar är det överlägset Amd, men ur gamer-perspektiv är det inte det minsta prisvärt nu när R9-familjen dykt upp, eller för den delen Gtx 780 Ti.

När olika företag släpper R9 290 eller 290X med vettiga kylare och stabil klockhastighet är dessa kort väldigt prisvärda. Att vissa kort klockar ner sig från 1 Ghz till 727 mhz är inte acceptabelt, men drivrutinsuppdateringar och vettiga kylare lär fixa barndomsproblemen.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av hellspooned:

Men lönt att bry sig om att skärmen inte har 120hz när inte ett enda av grafikkorten ens kom upp i 60hz i testerna.
Att skärmen då har 8ms GtG är sekundärt.

Meh på artikeln då alltså.

Texten reflekterade över värdet i att ha 120 hz på en monitor kontra de maximala 60 hz denna skärm har och att det tillsammans med 8 ms GtG gör att den inte är gamer-fokuserad, vad är det du tycker är konstigt med det?


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av Jakobinklubben:

Pixeltäthet borde vara viktigt.

Sen finns ju fördel med att inte behövs`AA.

Behövs 4 GB VRAM?

Absolut, pixeltätheten på en stor skärm blir ju inte lika stor som på en mindre, men om du jämför med 1080p på en 27-tummare eller för den delen 24 tum blir ändå bra med tanke på att det är fyra gånger så många pixlar på en 4K-monitor.

Ja det behövs mer än 4 GB VRAM, ett maffigt grafikkort med 6 GB VRAM har svårt att hålla stabil uppdatering över 30 fps i många spel, så i dagsläget får det nog ses som kravet på att få en vettig spelupplevelse i 4K. Dubbla grafikkort á tre eller fyra gigabyte VRAM vardera är att föredra.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem
Skrivet av Tobbe:

Allt över 27" är för stort och PPI:n blir ett bottennapp också. Blä!

PPIn på denna skärmen är högre än 23tums med fullHD
142 vs 84

Skrivet av Loevet:
Skrivet av hellspooned:

Men lönt att bry sig om att skärmen inte har 120hz när inte ett enda av grafikkorten ens kom upp i 60hz i testerna.
Att skärmen då har 8ms GtG är sekundärt.

Meh på artikeln då alltså.

Texten reflekterade över värdet i att ha 120 hz på en monitor kontra de maximala 60 hz denna skärm har och att det tillsammans med 8 ms GtG gör att den inte är gamer-fokuserad, vad är det du tycker är konstigt med det?

De testar med hårdvara som inte ens klarar 60 fps och därefter påpekar att skärmen inte har 120hz, det är helt irrelevant. Skämen hade kunnat ha 30hz och det hade inte gjort någon skillnad för testerna de har utfört.
Med samma logik så är resten av datorn inte heller gamerfokuserad. En sådan skärm kräver high end SLI eller Crossfire för att komma till sin rätt.
Om de sedan säger att 30 fps är acceptabelt för att spela på (vilket man gör i artikeln) så spelar det definitivt ingen roll ifall skärmen inte är 120hz.

Medlem

Kan dom inte få ner storleken på skärmarna med samma upplösning så tycker jag detta är bara dumt. Hade en 42" skärm innan men det var jobbigt att vrida huvudet hela tiden för att se vad som händer i kanterna på skärmen. Sålde skiten och köpte en Benq 24XLXT som ska vara det shiznit på marknaden och jag är mycket nöjd med den, kommer vara mycket mer än fjanterier som 598K skärmar o annat trams att få mig att byta upp mig. Jag är gamer, vill jag ha en buss stor skärm att uppleva, går jag på bio. Kommer jag att märka skillnad mellan 1080p (som jag har nu), 1440 och 4k, ja självklart. Men kommer det är göra mina spel bättre. Troligen inte

Medlem
Skrivet av Loevet:
Skrivet av Jeehao:
Skrivet av marcus8958:

Titan är nog inget att titta på i dagsläget med tanke på priset och prestandan.
Två 290, 290x, 780 eller 780Ti är lite trevligare.

Titan har inget att komma med om man jämför med 290x.
Jag känner nästan lite sorg för dom som lurar sig själva och köper Titan för svindyra pengar.
Visst är det ett bra kort men det är inte värt pengarna.

Kolla bara på Prisjakt, Det finns en anledning till varför titan ligger på plats 27. Kortet är Svindyrt och presterar inte ens lika bra som kort som kostar flera tusenlappar billigare..

Håller med, två Radeon R9 290 eller 290X är betydligt bättre än Gtx Titan, när det börjar dyka upp varianter med bra kylare från företag som Asus, Evga, MSI etc. Standardkylarna på dessa kort är inga höjdare, varma och högljudda.

Microstuttering here we come! Singelkort är alltid stabilare än SLI/Crossfire. Bara för att man får en hög fps så betyder det inte att spelet flyter på bra.

På tal om "ms" så är det bara ett försäljningsknep. Ni skulle inte se skillnad på 1-50ms. Oftast så brukar det stå "1ms gtg" och det betyder att alla andra färger förutom grått visas långsammare så i själva fallet är ms mycket högre än vad specifikationerna menar.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av hellspooned:
Skrivet av Tobbe:

Allt över 27" är för stort och PPI:n blir ett bottennapp också. Blä!

PPIn på denna skärmen är högre än 23tums med fullHD
142 vs 84

Skrivet av Loevet:
Skrivet av hellspooned:

Men lönt att bry sig om att skärmen inte har 120hz när inte ett enda av grafikkorten ens kom upp i 60hz i testerna.
Att skärmen då har 8ms GtG är sekundärt.

Meh på artikeln då alltså.

Texten reflekterade över värdet i att ha 120 hz på en monitor kontra de maximala 60 hz denna skärm har och att det tillsammans med 8 ms GtG gör att den inte är gamer-fokuserad, vad är det du tycker är konstigt med det?

De testar med hårdvara som inte ens klarar 60 fps och därefter påpekar att skärmen inte har 120hz, det är helt irrelevant. Skämen hade kunnat ha 30hz och det hade inte gjort någon skillnad för testerna de har utfört.
Med samma logik så är resten av datorn inte heller gamerfokuserad. En sådan skärm kräver high end SLI eller Crossfire för att komma till sin rätt.
Om de sedan säger att 30 fps är acceptabelt för att spela på (vilket man gör i artikeln) så spelar det definitivt ingen roll ifall skärmen inte är 120hz.

Vi har testat med dubbla grafikkort i SLI och Crossfire, att vi tar upp resultat för enskilda grafikkort är för att det lär vara detta de flesta är intresserade av - går det att spela spel i 4K med ett grafikkort i vettig prisnivå som 99% av läsarna här lär använda. När mindre och billigare 4K-skärmar dyker upp måste enskilda grafikkort ändå kunna prestera godkända resultat. Nu lär grafikkorten hinna bli än något bättre innan 4K-skärmar kommer ner i vettiga prisnivåer, men det är ändå dessa resultat som är mest relevanta för majoriteten. Att vi lyckas komma över 60 fps med dubbla grafikkort som tillsammans kostar mellan nio till tio tusen är kanske statistiskt intressant, men lär vara praktiskt användbart för väldigt få.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av DAoG:
Skrivet av Loevet:
Skrivet av Jeehao:
Skrivet av marcus8958:

Titan är nog inget att titta på i dagsläget med tanke på priset och prestandan.
Två 290, 290x, 780 eller 780Ti är lite trevligare.

Titan har inget att komma med om man jämför med 290x.
Jag känner nästan lite sorg för dom som lurar sig själva och köper Titan för svindyra pengar.
Visst är det ett bra kort men det är inte värt pengarna.

Kolla bara på Prisjakt, Det finns en anledning till varför titan ligger på plats 27. Kortet är Svindyrt och presterar inte ens lika bra som kort som kostar flera tusenlappar billigare..

Håller med, två Radeon R9 290 eller 290X är betydligt bättre än Gtx Titan, när det börjar dyka upp varianter med bra kylare från företag som Asus, Evga, MSI etc. Standardkylarna på dessa kort är inga höjdare, varma och högljudda.

Microstuttering here we come! Singelkort är alltid stabilare än SLI/Crossfire. Bara för att man får en hög fps så betyder det inte att spelet flyter på bra.

På tal om "ms" så är det bara ett försäljningsknep. Ni skulle inte se skillnad på 1-50ms. Oftast så brukar det stå "1ms gtg" och det betyder att alla andra färger förutom grått visas långsammare så i själva fallet är ms mycket högre än vad specifikationerna menar.

Helt klart är det fördelaktigt att använda ett grafikkort om det räcker till, SLI/Crossfire kan ge väldigt bra prestanda när det fungerar men som du säger är microstuttering och fluktuerande fps ofta ett problem. Långt ifrån alla spel som stöder flerkortskonfigurationer bra också.

Tja, i reaktionssnabba spel kan skärmar med långsammare responstid än 8 ms släpa en del, men då krävs det att man lirar på en nivå som de flesta inte lär göra. Twitch-gamers som lirar i Counterstrike-turneringar lär kalla mig diverse namn, men jag har lirat på en del sjukt läckra skärmar med 8 ms och det har inte varit några som helst problem.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

12
Skriv svar