Quas: Av de modes i UT Demo är det domination som jag kan tänka mig blir något större. Capture the Flag är väldigt likt motsvarigheten i Quake-spelen med några små skillnader. Bland annat finns ingen änterhake (grappling hook) utan istället finns en sorts teleporter (som man dock inte kan använda för att få med sig flaggan). Att man nu har ganska bra bottar att spela med som kan lite taktik gör det mycket roligare.

Men för att titta lite närmare på de tre vanligaste spelsätten, 1on1, FFA och Team Deathmatch. Eftersom båda spelens singleplayerläge består av ett turneringssystem mot bottar så finns det bra inbyggt 1on1-stöd. Vilket är förväntat av två sådana här vana onlinespelstillverkare. Det som nog är mest intressant att titta på är teamplaystödet. I tidigare Quake-versioner blev det oftast en mod tillverkad av någon privatperson som blev standard i matcher. Nu har både ID och Epic tänkt till lite och lagt till egna
teamplay-stöd. I UT så ser man var spelaren finns varje gång han säger något, men ID Software har tagit det ett steg längre och lagt till en liten ruta där det står namn, armor, hälsa, ammunition, position och om man har Quad eller inte. Detta gör att man slipper problemen med proxies och modifikationer som behövs för att kunna säga snabbt och enkelt var man är.

Phat: Jag har faktiskt spelat en hel del CTF i Unreal Tournament, och måsåte säga att jag börjar gilla den rätt snåriga banan som ligger med i demot - den ger en oändlig massa möjligheter att med list och planering besegra även en numerärt överlägsen motståndare. Och den där personliga teleportern är
utmärkt att ha om man ska göra "hit and run"-attacker; in i motstånandarens bas och spamma granater, sedan snabbt ut igen och fyll på för en ny attack - perfekt för mig som gillar bakhåll

Allmänt sett har dock Q3A ett betydligt högre tempo i sina olika spelstilar, och det blir aldrig en "död minut" som i Unreal där det är betydligt enklare att hålla sig undan och fegspela. id Software har haft några år på sig att utveckla DM till en konst - och det är inte för inte som det märks.

JAM^: Med Quake 3 Arenas välbalanserade banor och tyngd är det ingen tvekan om att olika typer av teamplay kommer att lämpa sig bättre här än i Unreal Tournament. UT har dock ett starkt kort med spelläget Assault, kan jag säga efter att ha spelat hela spelet. Banorna för Assault är mäktiga och det gäller t.ex att överta tåg, spränga något viktigt i motståndarnas bas eller inta ett fartyg. Det är ett undehållande mode men det är ingenting för klanmatcher eftersom de oftast avgörs på fem minuter. Trots att Unreal Tournament satsar hårt på teamplay så räcker det inte enda fram. FFA DM kommer nog att utgöra den största delen av användandet av UT på nätet. Jag tror inte att det kommer att bli något klansamhälle i klass med Q3A för UT här i Sverige.

Quas: Ronden går till Q3A
Phat: Ronden går till Q3A
JAM^: Ronden går till Q3A

Q3A vs UT: 2 - 3