Phat: Unreal Tournaments banor är kanske inte de allra mest lättspelade, men många hörn och prång som är lätta att fastna i, med labyrintliknande passager och massor av hissar och schakt. Men de är otroligt kul att spela - särskilt den mycket täta och intensiva Phobos Moon-arenan, där all eldkraft och alla tunga vapen koncentreras till ett litet rum, som är öppet från alla håll - även uppifrån. Här utspelas gigantiska gib-fester, precis som på DM-Morpheus, Unreal Tournaments låg-gravitationsbana där man utkämpar striderna vilt hoppandes mellan taken på tre skyskrapor som sträcker sig kilometervis upp i himlen. Här är det nödvändigt att röra på sig hela tiden; står man så lite som en bråkdel av en sekund blir man ett lätt byte för någons målsökande raketer. De övriga två nivåerna i Unreal Torunament är inte alls oävna, men de är låmngt ifrån lika intressanta...

Quake 3 Arena, å sin sida, satsar vidare på gamla slottsmiljöer i murriga färger, vilket naturligtvis inte är fel det heller om man gillar den typen av banor. Undantaget är Q3DM17, en låggravitationsbana som bjuder på ett hysteriskts studsande mellan plattformar uppe i rymden. Det är inte lätt att träffa (skulle önskat målsökare à la UT på raketbössan här...), därför blir denna bana sannolikt ganska gib-fattig även om den kan vara rolig att spela med många samtidiga deltagande.

Av de övriga banorna i Quake 3 Arena, är det endast en som är ny sedan de tidigare testversionerna. Det är Q3DM1, en liten Duell-arena, som med fördel kan spelas av upp till 6 spelare utan att det grötar ihop sig. Denna nivå är den som sannolikt är bäst designad, med två lite större arenor där det mesta av fightandet sker. I det stora öppna rummet finns RL, i det bakre rummet rustning och plasmagevär. De övriga två banorna i Q3A, Q3DM7 och Q3Tourney2, har inte genomgått några större förändringar jämfört med testversionerna av spelet. Q3DM7 är den riktigt stora banan, som blir intressant att spela först när det är 8-10 deltagare inne. Q3Tourney lämpar sig för teamplay-sessioner, med 4-8 spelare.

JAM^: De få man får ta del av i Q3 Demo håller hög klass och är inte bara välbalanserade utan mycket snygga dessutom. Den sämsta tycker jag är Q3Turney där det är näst intill omöjligt att hålla ryggen fri. Den är dock mycket underhållande i 1on1. Q3DM17 gillar jag starkt och har inte alls några problem att träffa motståndare på den. Det är just här man får in de här sköna träffarna där man verkligen beräknar var en person är på väg och snyggt kan placera in en feting under tiden man själv susar fram i luften. Samma härliga känsla är det i låggravitationsbanan i UT men den är inte lika tät. Vissa banor i UT är hyfsat bra men fördömt tråkiga att titta på, det är grått och trist över lag. Det stora antalet gångar, trappor, vrår och språng gör dem dessutom svåra att lära sig helt och hållet. Det händer att man gör felsvängar titt som tätt även efter mängder med speltimmar på de större banorna. CTF banan är ett gravt misslyckande även om det är ett skönt nytänkande att ha delar av gångarna genomskinliga så att man ser fienden på väg in till ens bas. Överlag känns dock UT demots banor rätt flummiga och förvirrande.

Quas: Här visar ID sin stora erfarenhet inom 3D-action spel. Unreal Tournaments banor ser roliga ut till en början, då de är varierade och ofta bygger på ett tema. Många långa gångar, flera rum och en hel del specialeffekter på banorna. Fast efter att ha spelat dessa ett tag då tappar de ofta det roliga. Då man spelat en bana så många gånger att man inte tittar på miljön längre så krävs mer av banorna. Många är dessutom dåligt anpassade för teamplay då de är för stora och för många områden. ID följer däremot deras standard bandesign med 2 - 3 viktiga områden som gör att banan kan hållas någorlunda i teamplay. I "Free for all" så slipper man även att en kampare kan låsa för stora delar av banan.

Phat: Ronden går till UT
JAM^: Ronden går till Q3A
Quas: Ronden går till Q3A

Q3A vs UT: 1 - 1