JAM^: Gammal är äldst, heter det. Känslan i Q3A (när man spelar med låg ping) känns som någon blandning av det bästa ur Q2 och QW, fat lite väl mycket Q2 för min personliga smak kanske. Nya påhitt av id Software spetsar till spelet. Till exempel var det mest irriterande med alla som konstant hoppade i QuakeWorld, för så otroligt effektivt var det inte mot annat än pines. Nu hjälper det däremot en hel del då spelarna slåt volter i luften. Att pricka med t ex ärtbössan, machine gun, på någon som leker Cirkus Cirkör är verkligen inte det lättaste. Q3As fysik tillåter, likt föregångarna, många 'specialare' att träna upp sig på och man känner att de sitter bättre och bättre med tiden. Spelet är dock helt värdelöst att spela med modem, då allt flyter på hur fint som helst - förutom skotten. Jag står hellre ut med "lagg" fördelat över hela spelet än att kunna skjuta, cirkelstrejfa och träffa mig själv, typ.

UT känns som ett rörigare och mer förvirrande spel med en plastigare och stirrigare känsla. Jag har försökt komma på hur jag ska beskriva det och det närmsta jag kommer är att spela bilspel med de billigaste plastrattarna. Visst, den har formen av en ratt och är en klar förbättring jämfört med tangentbord, men det är inte den rätta kraftfulla dock mjuka feelingen som en redig dyr ratt har. Just av detta skäl tror jag att UT kommer att lämpa sig bäst för riktigt råröj i FFA DM. Det är bara att mata på och hoppas på det bästa, för det krävs inte mer skicklighet än att hålla ned skottknappen och 'spraya' åt det håll som en motståndare rantar omkring, för att vinna mot bottarna på en skill över medel, som "adept". Dessutom blir jag allt som oftast helt galen på att ett dubbeltryck på strafe resulterar i att man
hoppar i sidled. Det går säkert att stänga av men jag har inte orkat kolla. Vad är meningen? Det finns en separat hoppknapp när man vill hoppa. UT funkar rätt bra att spela med 28k modem - på små banor. De större, t ex Tempest, är bara att glömma men låggravitationsbanan går hyfsat. Hur som helst, Q3A har känslan och fysiken som man kräver av en multiplayer-kung medan UT hamnar snäppet efter, något bättre än SiN, Kingpin och Half-Life.

Quas:Känsla är också en kategori som är ganska svår definerad. Men som både Phat och Jam säger så är UT ett spel man kan ha kul ett tag med utan att behöva vara en skicklig spelare. Det går utan större svårigheter att skjuta ner bra spelare så att man slipper gå fraglös. Fast det håller tyvärr inte i längden och är man en skicklig spelare så börjar man snabbt störa sig på hur lätt en nybörjare som får tag på ett kraftfullt vapen kan döda en.

Efter senaste ändringarna i Quake3 så är machinegun mycket sämre vilket gör att en "nyspawnad" motståndare inte är lika farlig längre. Detta gör att man just slipper att bli "slump-fraggad". För nybörjare kanske detta är lite trist då det blir trist om man råkar hamna på en server med bara bra spelare, men för skickliga spelare så gör det att man märker sin skicklighet lättare än i UT. Finns inte mycket härligare än att sätta ett riktigt svårt railskott.

Phat: Jag kan bara instämma i vad Jamsan skriver; UT må vara roligare att hoppa in i om man har ett par minuter över - det går oftast ganska lätt att granat-spamma sig upp till toppplatserna på rankingen, utan att egentligen behöva lägga ner så mycket skicklighet i spelet. Ha alltid gott om granater, se alltid till att ha en flyktväg - och spamma järnet... Q3A är betydligt mera skicklighetskrävande, vilket gör att det är belönande på ett annat sätt. Om man hamnar högt upp på ett Q3A-scoreboard, då ÄR man
bra. Och har sannolikt fast anslutning; inte ens med ISDN slipper man ifrån skott-laggen, vilket leder till det besynnerliga resultatet att man ibland kan springa omkring och skuta någon i ryggen, utan att skotten verkligen träffar. Detta är förhoppningsvis detaljer som kommer att finslipas med tiden.

JAM^: Ronden går till Q3A
Quas: Ronden går till Q3A
Phat: Ronden går till Q3A

Q3A vs UT: 3 - 3