Det har inte varit lättaste veckan vare sig #Electronic Arts eller #Maxis. Släppet av #SimCity och dess DRM har skapat, i bästa fall, en riktig oreda och för många har det helt enkelt inte gått att spela. Detta trots att de var säkra på att det europeiska släppet skulle bli stabilt. Det blev precis tvärtom och Amazon stoppade försäljningen av spelet. Arga #SimCity-fans skapade en insamling mot onlinekravet, en insamling som i skrivande stund har strax under 33,000 underskrifter.

Det har dock varit en något ensidig rapportering och detta vill vi råda bot på med ett officiellt uttalanden från utvecklaren #Maxis. En intervju var dock svår att få till, då det sades att alla jobbade dygnet runt just nu.

Lucy Bardshaw som är Senior Vice President och General Manager för #Maxis har följande att säga.

– Tusentals spelare över hela världen spelar och har fått en bra upplevelse, faktum är att fler än 700,000 städer har skapats av användarna på bara 24 timmar. Men många upplever serverinstabilitet och följaktligen har släppet i Nordamerika varit utmanande. Det är nu även uppenbart att spelare över Europa och Asien upplever samma frustration. Vår prioritet är nu att snabbt och dramatiskt öka antalet och stabiliteten på våra servrar, och med detta, öka antalet spelare som samtidigt kan komma åt spelet. Vi har lagt till servrar idag och kommer fortsätta lägga till över helgen. Vi arbetar så hårt det bara går för att vara säkra på att alla får uppleva detta fantastiska spel som är #SimCity.

Ett officiellt uttalande från #Electronic Arts säger även samma sak. Och de betonar att de verkligen jobbar dygnet runt, men tackar samtidigt för fansens tålamod.