Inlägg av Eldarion

Inlägg som Eldarion har skrivit i forumet

Manor Lords, snart är väntan slut!

Det finns mycket att lära här för resten av spelindustrin så jag hoppas de åtnjuter ordentlig succé, för det här spelet förtjänar det.

Själv har jag missat detta helt, och det ser otroligt ut. Att det skulle vara (om det nu fortfarande är) PS-exklusivt gör att intresset svalnar betydligt dock.

Oj vad arga kommentarer det är på deras Kickstarter angående uppdateringen förresten.

Detta tror jag sannerligen på! Känt mig så cynisk och deprimerad inför releaselistan i närtid..

Så dyker detta upp som gubben i lådan! Gillade ettan och kommer nog gilla detta också. Fin utannonsering.

Manor Lords är det jag väntar på, annars är det nog bara Homeworld 3 som ticklar min fancy. Space Marine 2 är väl på radarn också förvisso.

Ja det är tämligen intressant ändå hur viktigt det är med interaktion i spelvärlden, sömlösheten i animationerna och så vidare. Om inte annat för immersionens skull. Rockstars animationer är övertygande och inte en reality check där man påminns om att man spelar ett spel varje gång det är rörelse. Jag väljer absolut det före grafik. Väldigt snygg grafik kan lätt upplevas väldigt livlös och platt. Det ena behöver såklart inte utesluta det andra, men det går inte att överspela vad bra animationer har för betydelse för spelupplevelsen.

Slänger in vad som på förhand kan upplevas som uppstickare: Assassins Creed 2

Jesper Kyd komponerade riktigt fin musik till AC2. T e. x "Ezio's Family"

Sen.. vem kan ogilla de svenska tolkningarna i Black & White? Haha.

Skrivet av FuzioN:

han menar ju bara att han ej tycker om tur baserade spel och det gör att han ej köper det, han har väl förfan rätt till att förmedla vad han tycker och önskar att det vart ett nytt "skyrim" eller liknande?

Är väl inget fel med det?

Vi alla har våra nischer med vad för sorts spel vi tycker om.

Är det någon som menar på att han inte får skriva eller tycka vad han vill? Det framstod emellertid som lite ignorant när man bland annat slänger sig med "föråldrat tärningsspelsystem", det är liksom inte som att man haft för avsikt att implementera något annat.

Kul då att detta spel verkar falla mer i smaken.

Haha spontant kände jag någon slags dissonans mellan ffa musik (+ trailerröst) och innehåll i övrigt.

"Jaha jag är en hjälte.. som.. världens undergång.. nej. vänta nu. Är jag.. vafan?"

Bara en iakttagelse, säger faktiskt inget om spelet som sådant.

Bara en sådan sak som att man förlängt tiden att lämna en dungeon till 5 sekunder från 3 sekunder - varför?

Noll QoL-ändringar, eller ja, till det sämre då.

Skrivet av miffot:

Tror man ja här är man inte speciellt clever.

Tvärtom, därmed inte sagt när det sker.

Blir till att testa en ny klass då Fokus att hitta alla statyer nu innan säsong.

Med två små hemma blir det otroligt casual men ändå spelat mer än på väldigt länge (har en 58 rogue). Riktigt kul! Hade kanske föredragit att spelet släpptes på vinterhalvåret, om jag får vara petig.

Skrivet av Keneay:

Värdet som ett spel har är självklart högst subjektivt och kan inte beräknas. Däremot går det på sätt och vis beräkna varför många sätter sitt maxtak vid 599 för att inte alla krav uppfylls så spelet inte är komplett.

Vi är många som anser att maxpriset man kan ta för ett spel idag är 599 eftersom det tillkommer så många andra kostnader om du vill ha det kompletta spelet motsvarande hur spel var förr där allt på skivan ingick till skillnad från nu när du i nästan alla fall behöver betala extra och där är Diablo inget undantag eftersom de uttryckligen sagt att det kommer finnas en butik där du kan köpa kosmetiska saker som borde gått att köpa för (rimlig nivå) in-game valuta.

För att undvika frågan om vad som menas med rimlig nivå så är det alltså i förhållande till vad annat kostar i spelet så dessa grejer inte är flera gånger dyrare för att "påtvinga" köp med riktiga pengar som är så vanligt.

Det blir på det stora hela en ganska godtycklig beräkning. Men men, då har jag i alla fall förstått vad du menar även om jag inte delar din syn på saken. Kan gott glädas åt att inte dela plånbok.

Skrivet av Keneay:

Absolut, det är enkelt. Allt som är utlovat till release ska finnas med och inte kosta extra vid senare tillfälle, allt som är skapat till denna release ska finnas med för en och samma kostnad och du ska inte kunna betala extra för något som "redan finns på skivan"(samma gäller såklart digitalt) och spelet ska inte vara trasigt med lovord om att det kommer fixas längre fram.

Och därigenom är det per automatik värt 599kr? Eller något annat belopp? Jag ville veta hur man sätter ett värde i relation till kostnad.

Ponera att Diablo endast hade haft en version, och ingen shop, och kostat 70 euro (ca 800kr med dagens svaga kronkurs) - om jag tittar vad jag får nu, är det bra? Eller är det först nu det subjektiva får betydelse?

Skrivet av Keneay:

Helt enkelt att du får mindre spel för pengarna. Alltid detta urusla argument "inflationen" utan att titta på vad du faktiskt får för pengarna..

Your mileage may vary. Jag vet inte hur du tänker att du rent objektivt ska mäta vad du får pengarna. Kan man därigenom beräkna vad ett spel ”egentligen” är
värt? Finns det någon formel du kan dela med dig av? Annars tycker jag att det låter minst lika intetsägande att påstå att inflationen är ett uruselt argument.

Om någon nu måhända vägrar betala mer än 599kr för ett nytt spel är det trots allt dennes sak och val, det säger jag inget om. Jag var dock också nyfiken.

Skrivet av showerguy:

Jag baserar det på att när jag växte upp så kostade alltid nya spel 599 kronor. Det är en ren protest mot spelföretagens prishöjningar. Spelen blir dyrare och dyrare men sämre och sämre.

Tacka vet jag när jag som barn kunde köpa en Daimstrut för 15kr. Nåväl, samma smak fortfarande.

Synd att musiken förtar mycket av den känsla dom lyckades förmedla i samband med den cinematiska reveal trailern från Blizzcon där för ett antal år sedan. Blir mycket mer en känsla av "casual", och att målgruppen är yngre i och med musiken.

Å andra sidan är det skitsamma. Det är spelet jag ska sitta med, inte trailers. I spelet är musiken grym.

Skrivet av Gaara:

Hur växlade man mellan olika vapen med babben, eller va det per automatik när man använde en skill som krävde en viss vapentyp?
Jag ville typ inte köra WW med 2h vapen...

Per auto beroende på skill som används.

En sak som bl.a. Kripparian tagit upp angående Barbar är att de har fler items att lägga legendary affixes på givet att man equippar två 2-hand och två 1-hand. När en Barbar väl hittat finfina items så kan det säkert bli riktigt snuskiga multipliers.

Därmed inte sagt att Barbar inte kan behöva buffas ändå.

Vill verkligen slå ett slag för allmän sound design och musiken i spelet. Det sistnämnda var verkligen snuskigt bra.

Ganska tacksamt att ett av de stora problemen tycks vara avsaknad till variation i dungeons m.m. Level design. Det är ändå något man borde kunna åtgärda relativt enkelt. Alltså jämfört med att riva upp fundamentala saker i spelet för att göra om, göra rätt. Det är också något man kan göra över tid.