Inlägg av Horniak

Inlägg som Horniak har skrivit i forumet

Hela 3 rätt, var inte så mycket konsol för en annan på den tiden så vissa av frågorna var man helt lost på.

Var mycket duke nukem, quake (inkl. demo't), Warcraft 2... Brukade vara 7-8 pers som körde lan i ett skyddsrum var och varannan helg. Sen så hängde man rätt mycket på irc på den tiden, tur man hade callback från farsans arbete, annars hade det blivit dyrt

Skrivet av Aryvian:

Jo, men utvecklaren har sagt att de upptäckt ett par buggar där, så det löser de nog snart.

Nu har de sagt det ja, inte när jag postade... Kan la tycka buggarna borde hittats om någon testade spelet innan release.

Skrivet av Nasder:

Det är iaf nu klassat som del av några buggar, så hoppas det blir fixat. Var riktigt sugen på CS2 tills jag såg det problemet, nu blir det vänta på en fix... Om jag inte faller för mitt ha-begär redan idag....

EDIT - Mitt ha-begär vann...

Hehe, känner igen det där.

Jag hoppas bara att det är sanningsenligt från dem, att det är ett par lätta buggar och inte bara något de säger för att rädda sig själva för att det helt enkelt inte är klart. Kan dock tycka att detta borde fastnat i ett beta test, eller vänta... Det gjorde det ju!

Skrivet av Chicobello:

Ja, det borde faktiskt vara CPU:n som är flaskhalsen då det tunga arbetet handlar om att rendera mängder av byggnader, fotgängare och trafik som alla har olika programmerade färdrutter och liknande. Är dock inte tillräckligt kunnig för att avgöra om det verkligen är så.

När det gäller MSFS märkte jag ingen större skillnad när jag uppgraderade från 2070S till 4070 men en enorm skillnad när jag gick från 10700 till 5600X3D.

Folk tror att cpu usagen är så låg pga att ekonomi och resurshantering inte fungerar.
https://forum.paradoxplaza.com/forum/threads/all-resource-man...

Har ni sett detta? ekonomin och resurshanteringen är ett tomt skal..
https://forum.paradoxplaza.com/forum/threads/all-resource-man...

Skrivet av Tomas Helenius:

Håller med om att dålig optimering suger. Samtidigt gick ju utvecklarna själva ut med det innan och recensioner och streamers tar upp det, så infon finns där. Det är riktigt bra, även om problemet fortfarande är ett problem.

Men visst var förra spelet också sjukt tungdrivet när stan växte?

Tycker det faktiskt var mycket bra att de gick ut med det, och lite därav jag tycker att man borde göra en tvåstegsraket av recensionen. En i dagens skick, och en uppdaterad någon gång i framtiden.

Förra spelet var främst minneskrävande, för mig iaf. Man behövde nog 32GB för att spela det ordentligt om jag minns rätt.

Gillar inte trenden med att så många spel släpps ofärdiga, tror bara konsumenterna kan säga ifrån genom att inte köpa.

Skrivet av Tomas Helenius:

Vad som är spelbar framerate är väldigt subjektivt. I ett sånt här spel är det väl mindre viktigt än i shooters och racers. I övrigt så svarade Johan på varför strax ovanför mig här.

Witcher-recensionen är överhuvudtaget inte relevant här.

Tyvärr kan jag inte hålla med här, sant att det är mindre viktigt än i shooters men det är ju inte schack? Speciellt när spelet inte längre blir spelbart efter en viss invånarmängd för de allra flesta med "top of the line" system. Tycker steam recensionerna talar sitt tydliga språk för en gångs skull, folk som postar sina specs och fps/inställningar.. Mostly Negative (151 reviews).

Witcher... mja, ja ni har kanske fått skit för den länge nog nu

Skrivet av Johan Olander:

Jag kunde till exempelvis inte ge Farming Simulator 22 full pott på grund av att det spelet inte skulle ha släppts när det släpptes – det fick 3 av 5 pga buggarna. Cities: Skylines 2 kunde jag spela från början till slut, utan märkbara buggar eller andra tråkigheter. Att hårdvarukraven är galna och att jag spelade storstäderna på very low var inget som påverkade min upplevelse. Det påverkar kanske andras och det måste nämnas samt ifrågasättas.

Förstår hur du resonerar, men detta är inte ett spel som tar slut vid 20k invånare även om recensionen gjorde det. Hade varit intressant om ni här hade fuskat lite och fyllt staden och se lite hur spelbart det blir med exempelvis 100k invånare. Undrar då om det hade varit lika solklar 4a.

Står fast vid att det borde fått ett lågt betyg som sen kan höjas när problemen väl är fixade, då det nu lurar konsumenter som inte är så läsglada utan bara ser ett sifferbetyg. Men det är som sagt min högst personliga åsikt. Men anser att ooptimiseringen är minst lika allvarlig som grava buggar.

Skrivet av hoppalängdhopp:

Så det både flyter och ser sämre ut än 1:an? Hur har dom lyckats med denna bedrift?

Det är ju "nextgen" hehe

Men hur är det möjligt, tänker som alla andra här. Hur kan spelet få en 4'a om det knappt går att spela? Sätt en 2'a i väntan på optimering och gör en ny utökad recension.

(Ni kunde ju ge The Witcher en 1'a för det inte var tillräckligt feministiskt har jag för mig).

4.5+, Till skillnad från andra här så tycker jag inlevelsen är riktigt bra, story, miljöer och "settings" är riktigt bra och därmed gör inlevelsen bra. Miljöerna helt underbara ut med höga grafikinställningar och RT, ljuset, skuggor ... bara myser. Combaten är helt ok, och lite vad man gör den, finns bra med valmöjligheter hur man vill spela den biten av spelet.

Tycker också det får starfield att bleka i jämförelse, känns rätt komiskt med Mr Todd's (om det är nu så han heter) som sa att folk behövde bättre datorer för det spelet. Här har du ett spel utan laddskärmar med ok flyt (80-120fps beroende på var man befinner sig), höga gfx inställningar (ultra) och RT på (ej path), med en gammal 8700k och ett 3080. (1440p dlss quality).

Spelade inte ens klart, hade lite kvar av mainstoryn, byggt lite baser och gjort lite sidouppdrag. Men finns absolut ingenting som känns "värt det" i spelet eller håller mig kvar. Craftingen känns totalt meningslös, och varför skepp till annat än frakta för man hoppar ju överallt (ja jag vet att det är ett val, men man blir ju lat).

Började på en ny kula Cyberpunk 2.0, har inte kört det sedan release, o helvete vad mycket bättre spel än starfield det är för tillfället. Men ger man starfield ett par år innan man testar det igen så kanske det tagit sig lite.

Skrivet av Ronzem:

Efter 3-4 veckor så har mer än 70% av spelarna slutat vid varje säsong. Bara kolla statistiken på spelarantal.
Diablo 4s smekmånad var väl ungefär lika lång innan "alla" tröttnade.
Så spelen är ungefär lika på det viset.
Helt ok att tröttna på ett spel. Finns fler.

<Uppladdad bildlänk>

Jodå, POE har ett bra endgame, men folk börjar nog bli tröttna efter 10 år, spelet är från 2013 så de flesta kör nog bara det nya säsongs materialet. Brukar vara så jag kör det iaf, håller ändå längre än D4, men rätt orättvist att jämföra de båda. Lite som att jämföra WOW som har med content ända från 2004 med ett nytt MMO.

Som jag sa tidigare, D4 behöver en bra expansion och vidareutvecklas det åt rätt håll så har det alla möjligheter.

Skrivet av Ronzem:

Verkar ha ett bra endgame när folk tröttnar så snabbt?

Jodå, 3-4 veckor * 3-4 säsonger per år, så 9-16 veckor om året. Räcker för mig iaf, oavsett spel.

Skrivet av Ronzem:

4. Alla spelar inte Path of Exile vare sig du vill tro det eller inte. Förresten så dör Path of Exile lika hårt mellan varje säsong. De spelas någon vecka sedan inget mer förrän nästa säsong.

Håller med om att det dör ut till slut, men tar bra mycket längre än någon vecka. Hade stora förhoppningar på D4 då jag tröttnat rätt hårt på POE. Men känns som att man nu får hoppas att det kommer en expansion till D4 som löser "tomheten" (som jag upplever det) eller att POE2 blir bra.

Helt ok mainstory men annars tycker jag inte det var mkt att hänga i granen, väldigt arkadig looter shooter och långt ifrån spel som Privateer och Freelancer. Men glad att det börjat komma lite åt det hållet iaf.

Galaxies (pre-cu), o de gamla x-wing/tie-fighter.

Might and Magic VI - Mandate of Heaven

Har legat på 600kwh/mån de senaste åren sommar som vinter. Lägenhet, 3a, 3 i hushållet.

Stängt av golvvärmen i badrummet, stängt ner servern som kör freenas (startar bara upp vid användning), stänger av datorn när jag inte använder den, använder inte receivern om vi inte ser på film/serier, slutat använda AC.

Ligger nu på <300kwh i sept och än så länge så kommer okt bli ännu lägre.

Det är dock mycket ändå, efter mycket detektivarbete så har jag kommit fram till att den centrala fläkten på vinden som sköter vår ventilation drar 30w i lägstaläge vilket blir 0.72kwh/dag och vårt kylskåp/frys från 2016 (från ikea, inbyggt) drar runt 2kwh/dag även att jag kollat över lister och anpassat temp. Lite svårt att dammsuga bakom en inbyggd kombinerad kyl/frys. Sen har vi två gamla plasmor en 60" och en 42" som fungerar ypperligt, ligger runt 400w resp. 150w.

I övrigt så lagar frugan mat i stort sett varje dag, använder ugn och spis flitigt. Men den kostnaden tar vi, inte fel med riktig mat och inte massa micrat skit.

Bor i det graciösa elområde 4.... suck...

Köpte för mkt länge sedan pga hans förflutna i WingCommander serien, Freelancer etc och visionen. Inte många kronor på den tiden dock. Tycker de är öppna med utvecklingen, vad som händer, och vägen framåt. Så har inget direkt att klaga på, att det tar tid gör mig inte det minsta. Rätt skönt med ett spel vars visioner är lite djupare, som visionerna för mmo's var innan World of Warcraft (missförstå mig rätt, wow var bra, men mycket av djupet som fanns i äldre mmo's försvann, spelarstäder, spelarstyrd ekonomi, mer avancerad crafting etc.) Nu för tiden vågar inte stora utvecklare sig på sådant. Medans man ser flertalet mindre försöka, men där sista touchen ofta saknas. Så kul att någon vågar ha en vision, och plöja ner hutlösa summor i den.

Ser bra ut, blir nog att stödja dem lite.

Till er som gillar denna typ av spel, ta en titt på :
Eschalon: Book 1, 2 och 3
https://basiliskgames.com/