Videoquiz – Spelåret 1996!

Robot
Videoquiz – Spelåret 1996!

Testa vad du minns av ett klassiskt spelår.

#1996, #quiz, #videoquiz


Medlem

Var inte många jag klarade av, 3-4 kanske. Svårt


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem

Klarade 5 + bonusfrågan.

Medlem

Bra med svåra frågor. Lyckades få ihop 5 rätt samt bonusfrågan.

Medlem

Haha jo det var svårt. Trodde jag skulle klara några men det blev bara ett rätt 😁. Är inte rätt svara på bonusfrågan 2017 eftersom Snes mini släpptes i Sverige då?
Själv spelade jag mest Marathon 2 och Warcraft på Mac 1996. Så jag missade nog mycket 😁

Medlem

Hur i helv.... ska man kunna minnas spelåret 1996 när man inte ens minns vad man åt till lunch för tre dagar sen?

Ett rätt fick jag, Duke Nukemsson minns man allt

Hälsningar från en 50-åring


signatur
Medlem

Uff det här var inte det lättaste, 3 rätt fick jag nöja mig med. 😅
Samtidigt så var man 1996 en yngling som inte hade råd med hur många spel som helst, och då jag redan då tillhörde PC master race blev det väl främst C&C Red Alert och Descent 2 av det årets mest populära spel som nöttes. Spel som Quake och Duke3D lockade mig inte direkt då, även om jag plöjde igenom Duke3D-demot några gånger.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Började ju högskolan det året så det blev inte mycket spelade av XD Rätt på en fråga

Medlem

Kände igen allt men det stod still i skallen på 2/3 av frågorna
Duke Nukem har man dock i benmärgen!

Tror jag hoppade mellan Pc/Amiga/C64 96 även om commodore gick under 2 år tidigare... vissa saker släpper man bara inte (använder dom fortfarande). Så konsolgrejerna hade jag sett/testat men inte lika stor koll på..


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Lith:

Hur i helv.... ska man kunna minnas spelåret 1996 när man inte ens minns vad man åt till lunch för tre dagar sen?

Ett rätt fick jag, Duke Nukemsson minns man allt

Hälsningar från en 50-åring

Haha jag fick 2 rätt, Duke var ett även för mig och är 48 btw


signatur

Nothing is power without Control

Medlem

Tog 6/10, får nog räkna det som hyfsat nog den här gången.

Skrivet av Lauchen:

Är inte rätt svara på bonusfrågan 2017 eftersom Snes mini släpptes i Sverige då?

2008 på Wii Virtual Console var första gången Snes-versionen släpptes här.

Det är ju en definitionsfråga huruvida emulerade re-releases ska räknas eller om det enbart syftas på en den fysiska kassettversionen till original-Snes. Quizet var inte tydligt där, trodde svaret skulle vara när det kom hit via Virtual console.

Medlem

Hela 3 rätt, var inte så mycket konsol för en annan på den tiden så vissa av frågorna var man helt lost på.

Var mycket duke nukem, quake (inkl. demo't), Warcraft 2... Brukade vara 7-8 pers som körde lan i ett skyddsrum var och varannan helg. Sen så hängde man rätt mycket på irc på den tiden, tur man hade callback från farsans arbete, annars hade det blivit dyrt

Medlem

Quake
Duke Nukem 3D
Command & Conquer: Red Alert
The Elder Scrolls II: Daggerfall
Diablo
Civilization II
Discworld II: Missing Presumed...!?
Death Rally
Tomb Raider
The Neverhood
Descent II
Final Doom
Strife
Phantasmagoria: A Puzzle of Flesh
Master of Orion II: Battle at Antares
Wing Commander IV: The Price of Freedom
SimCopter
Destruction Derby 2
Ignition
Heroes of Might and Magic II

1996 var ett bra spelår

Medlem

Nä, var PC-Master race på den tiden så det blev inte många rätt. Citatet från Duke Nukem är ju "stulet" från John Carpenters "They Live" från 1988, men Duke säger det bättre.

Medlem

Svårt som tusan fixade 4dt


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Medlem

1 - Fail
2 - Rätt!
3 - fail
4 - fail
5 - Rätt!
6 - Rätt!
7 - Dammit! Namnet var på tungan, fail.
8 - fail
9 - Rätt!
10 - fail

BONUS - Fail

Fyra rätt, två var chansningar haha! Till mitt försvar var jag fem år gammal 1996

1
Skriv svar