Inlägg av Lightning

Inlägg som Lightning har skrivit i forumet

1

Blir FF7 för min del också. Den var bland de första spelen jag körde på PS1. Den originala är så legendarisk att även med så gammal grafik, ljud osv fortfarande är värt att köra om och om igen. Skulle jag kunna köra om ett spel flera gånger så vore det FF7.

Det beror på men generellt sett är det bra med meningsfullt innehåll som räcker länge om jag säger så. I rollspel tycker jag att det är passande med hemliga ställen, extra bossar osv. Det känns tråkigt att bara följa en linjär berättelse, döda en boss och så är det klart. Det jag däremot är emot är många timmars grinding för att exempelvis levla, vilket inte är särskilt meningsfullt i mitt tycke.

Det beror på hur vi använder den. Vi skulle kunna använda den enbart för nyttiga saker men det är inget nytt fenomen att mänskligheten jämt bryr sig mer för sina egna fördelar än för allas.

Rent allmänt finns det jobb som behöver AI, men inte alla. Då det är så lätt för AI att ersätta enklare jobb så gör företag förstås just det för att spara pengar. Exempel på jobb som försvinner är kundservice, lokalvårdare, och med tiden möjligtvis även programmerare och liknande. Spelföretag har precis som andra företag, många liknande roller. Det är inte så konstigt att 40% av personalen blev ersatt av AI, även om det låter som ett ganska högt tal, vilket motsvarar 25 personer.

Efter att ha läst lite mer om den artikeln verkar det som att de flesta som blivit uppsagda är grafiker och världsbyggare, eftersom Mindark strävar efter AI-genererade virtuella världar. Låter sjukt i mitt tycke eftersom grafiker är de som inte borde kunna ersättas, i alla fall inte så enkelt. Det går ju självklart att få fram AI-genererade virtuella världar men sen ska det till mycket mer för att få ett sammanhang och annat. Jag antar då att de grafiker som är kvar ska slita sig under sin arbetstid för att få ihop allt? Man hoppas att de vet vad de gör.. och att det inte går nedför backen för dem.

Den får en fyra av mig

Man ser tydligt att Blizzard lagt ner mycket tid på att få allt att se bra ut och funka. Det är absolut ett fantastiskt spel där man njuter av att döda monster. Flera av mina kompisar har börjat med ny klass men själv kör jag fortfarande Rogue (lv 99) eftersom jag vill skapa en stark build och göra allt klart innan jag går vidare.

Den har mycket potential och det är jätteroligt att döda världsbossar och komma in på nightmare dungeons, uppgradera glyphs, köra helltides som är en ny event är också intressant. Det är minst sagt mycket nytt.

Älskar grafiken, musiken, konstanta ljud här och där som gör hela världen levande, och all folk i städer och lite runt omkring gör världen ännu mer livfull.

en 5a skulle innebära att spelet är perfekt och dessvärre är den inte det men efter d2 tror jag starkt på d4.

Jag har inte sett allt ännu då säsonger kommer i slutet av juli, och jag tror att hela kärnan ligger där. Det blir intressant eftersom jag vill gärna prova nya klasser och se snygg ut i nya kläder. Samtidigt förväntar jag mig nya features i eternal mode också, annars blir det tråkigt för de som inte vill köra seasons.

Något ständigt förekommande dock är repetitionen i mycket. Exempelvis att alla dessa nightmare dungeons är samma förutom att svårighetsgraden ökar. Det gör det tråkigt. Man behöver ju uppgradera sina glyphs för att bli starkare så man kör många såna dungeons men går snabbt igenom dem bara för poängen i slutet. Det vore lite roligare om man exempelvis fick slumpmässiga spots över hela världen. Gärna även lite mer variation i sina uppgifter.

Efter D2 tycker jag att D4 är Blizzards bästa spel, faktiskt. Det är svårt att jämföra de med varandra då D4 erbjuder så mycket mer än D2.

Världen i D4 är så mycket mer livfull med mycket liv och rörelse, ljud, oljud, väsen osv. I D2 fanns inga Jewelers eller Alchemists som det finns i D4, vilket är väldigt trevligt att det finns mer att göra i byn. I D2 fanns en mindre kampingplats med en smed och några till och i D4 har campingen blivit en riktig by.

Väldigt passande dessutom att du som hjälte ska rädda folk eller snarare hjälpa de hitta eller göra saker, allt relaterat till temat, dvs de kan vara förgiftade eller förbannade osv. Visar att folk som lever i Diablos värld lider på olika sätt och vis.

Stridssystemet är väldigt nöjesfullt. Mycket bättre än i D3 eller DI. Ibland känns det som att alla cooldowns varar alltför länge dock.

Jag gillar att man har ett stort överblick över hela kartan och att varje område på så sätt är kopplat till en annan, jämfört med D2 då du bara kunde se ett område i taget. Alla områden var separerade. På kartan ser du exakt vad som händer i världen, var det finns en event, worldboss, dungeon, dina sidequests, och så är det fritt fram att välja vad du vill göra. Coolt. Det är lite långtråkigt att upprepa mycket exempelvis är alla dungeons i princip likadana, eller går ut på samma sak, men med mycket attack power och hastighet kan man snabbt ta sig igenom alla. Diablo är känd för sina återupprepningar, det är del av spelet tyvärr, man behöver köra dungeons och slakta mycket monster för att skaffa sig bra utrustning osv.

Jag tycker att grafiken i D2 var fortfarande djupare än i D4, men helt fantastisk ändå, otroligt bra detaljer och fina miljöer. Man gillar att utforska områden. Jag tycker även att det är fint hur dag blir natt, dvs att ibland får miljöer väldigt mycket ljus, för att sedan övergå till mörker.

Otroligt bra med särskilda zoner för PvP. I D2 kunde man när som helst döda varandra genom en knapptryckning. I D4 finns det särskilda platser som funkar som PvP arenor, vilka ser ut som vilken annan by som helst, bara att de är rödfärgade. Och så behöver du markera dig med blod för att visa att du är redo att slåss. Man kan slåss ensam eller i team.

Det finns mycket att göra för att bygga en bra build, mycket som påverkar, skills, utrustning, uppgraderingar, imprints, quests, paragon boards osv. Det finns flera olika builds att prova för att se vad som funkar bäst för en. Bra med mycket variation. Något mindre bra, som flera andra klagar på också, är att exempelvis som Rogue då, är flera vapen synliga samtidigt. En båge sitter på ryggen medan svärd/kniv håller man i handen. Det vore önskvärt om man som i D2 kunde gömma ett vapen, annars kan det kännas lite rörigt. Det kan finnas ett alternativ att ha alla vapen synliga om man nu tycker att det är snyggt.

Ja, vet inte hur mycket mer jag kan säga, jag har spelat sen early access och tycker om D4 väldigt mycket. Jag är Rogue, lv 68, väldigt nöjd med klassen. Det ska bli kul att se hur säsonger kommer se ut men allt som allt tror jag att det blir spännande. Blizzard har jobbat mycket på detta spel vilket syns.

Älskar musiken!

Och ja, glömde bort det bästa, att man alltid kan gå tillbaka om man gjort fel. Det kostar lite men bättre det än inget.

Jag har alltid prioriterat sorceress eftersom jag gillar magier men tyvärr tyckte jag att hon tog en evighet att kasta magier under betan. Hade svårt att döda bossar med sorc medan med rogue dog jag inte en enda gång. Blev då rogue för mig egentligen gillar jag demon hunter men blev en typ av monk i stället då jag tycker att alla kniv/svärd skills ger bättre hastighet och rörelse.

Asbra på många sätt även om grafiken i D2 var djupare och finare.

Många klagar om enformiga dungeons men själv tycker jag att de är rätt bra. De är både korta och längre, med olika monster, olika design, men konceptet är detsamma ja att man får slakta monster eller samla själar och döda en boss. Jag körde Diablo Immortal innan och där fanns bara några enstaka dungeons som man fick köra om och om, exakt likadana alltså. Här är det ändå nån form av variation vilket jag uppskattar. Sen kan man argumentera eftersom Diablo generellt sett är väldig enformig där man gör samma sak om och om igen men frågan är vad man kan göra åt det? läggs fler saker att göra känns det mer som att man fyller på med meningslösa features bara för att, men som inte bidrar till spelets kvalité på något sätt. Å andra sidan finns det inte så mycket att göra utan fler tillägg.

Vissa klagar om att man lätt fick legendaries och det kan jag hålla med om, men tänk på att legendaries inte är de bästa items man kan få i D4, utan mythic items är de bästa. Utifrån den aspekten är det ändå ok att det droppar legendaries lite alltför ofta, men att det kräver lite mer utmaning att hitta en mythic item. Dock har jag svårt att förstå varför blå eller gula items ofta är bättre än legendaries.

Jag testade 3 klasser varav 2 av dessa tyckte jag var obalanserade och svaga, i alla fall till en början. Sorceress är alltid svag och inga av hennes magier kan skydda henne på nån ok nivå, hon borde åtminstone kunna teleportera hur mycket hon vill. Av alla hennes skills visade det sig att endast en firebuild är stark. Necro är svag i början tills man får fram en bra build. Rogue är asbra på alla sätt.

Många klagar om alla spelare online men själv tycker jag tvärtom, det var alltför få spelare online. Jag tyckte att det var kul att möta lite fler spelare men det var tyvärr inte så mycket chatt och interaktion.

Världen var överväldigande till en början. Kartan är jättestor och man behöver promenera sig fram. Kändes lite konstigt i och med att blizz sagt att det inte längre skulle finnas waypoints, utan man skulle navigera sig fram med häst. Det känns ju på sätt och visst som D2 ändå, då man kan flytta sig fram mellan städer genom waypoints, dock syns mer av världen och man har ett större överblick och så. Inget negativt utan jag tycker att waypoints är bra. Kan vara tråkigt att promenera hela tiden, eller ta sin häst.

Jag upplevde också lite buggar och lagg och annat men det kan man förstå eftersom det är test.

Grafiken var otroligt fin. Väldigt fina miljöer. Ibland lite orealistiska drag, exempelvis lite alltför stora och långdragna fotspår när man går på snö men visst det är en detalj som inte direkt påverkar spelets kvalité.

Jag tycker även om att de tagit inspiration från Immortal också, exempelvis det här med potions, i d2 hade man ett par slottar för potions medan man nu kan plocka upp potions som samlas på en och samma ställe. Smart. På det viset kan man förenkla gränssnittet och hålla den renare och klarare.
Även vissa skills såsom hydra och frozen orb återanvänds.

Dock återstår mycket att se. Allt från raids, worldbossar, battleground mm. Det ser i alla fall lovande ut.

Jag instämmer faktiskt med mycket om CC.

Miljön är helt fantastiskt med en massa detaljer, dock förväntade jag mig mycket bättre karaktärsdetaljer, vilket SE är sjukt bra på men inte här. Det blir en skarp avvikning mellan karaktärer och miljöer.

Sen är det otroligt enformigt, det går bara att röra sig i en enda riktning, inte så mycket utforskning. Det hade varit roligare att kunna utforska områden i Midgar och andra möjliga platser man besökt.

Musiken är super tycker jag, jämfört med första albumet.

Bra med story runt Zack och Sephiroth, som sedan knyter ihop berättelsen med Aerith och Cloud. Dock var det svårt att hänga med när Genesis började babbla om poesi eller vad det nu var. Ganska tråkigt och monotont när det ständigt tjafsas om ens upplevelse, särskilt Genesis. Känns mer som att det hela handlar om Genesis. Det kunde ha funnits ett annat djup i storyn.

Även alla missions är inte direkt spännande, men man får bra items så de är värda att utföra.

På det stora hela ett mysigt litet spel kring Zacks story där man får se mer av Zack, hans drömmar och mål.

Jag håller med om att storyn i originalet var mycket bättre, men det finns trots allt mycket annat som är bättre. Grafiken, stridssystemet.. tveksam till vapenuppgraderingen dock, eftersom det var coolt att besöka butiker i städer och köpa nya grejer med fasta status. Då såg man den röda tråden - ju längre in i spelet man befann sig desto bättre vapen köpte man. Nu är inte det senaste vapnet det bästa. Det beror helt enkelt på vilken 'build' man vill ha.

En enorm skillnad från originalet ändå, trots brister.

Alundra är favorit och trots att den inte direkt klassas som rpg skulle jag säga att den i alla fall är rätt lik ett jrpg, den har en fin story och mysiga karaktärer, mycket action och pussel att lösa. Den har ett stridssystem, men inte på samma sätt som riktiga jrpg har. Kan dock ändå vara värt att prova.

Fire Emblem är riktigt bra. Finns en hel serie spel.

Gillar du FF7R så skulle jag absolut rekommendera andra spel i den serien, ff8, ff10 och även Brave Exvius till mobilen som jag tyckte var ett jättecoolt spel. FF13 har liknande stridssystem som FF7R men är kanske inte världens bästa spel, men värt att prova? FF12 är helt ok i mitt tycke, värt att prova en gång åtminstone. Du har spelat världens bästa spel som är FF7 så ^^

Star Ocean 2 ligger också bland favoriterna.

Grandia också.

Kingdom Hearts serien är också jrpg, inte min favorit men ändå. Gillar du Disney karaktärer så kommer du att gilla serien ^^

Breath of Fire är stor favorit! älskade 3an. 4an är dock också ganska bra.

Jag har så länge jag minns endast haft skrot telefoner. Alltid har de gjort livet surt för mig på olika sätt, tex genom sin låga batteritid (laddning sker 2-3 gånger om dan), dåliga minne (den minns inga konversationer, oroväckande ålderstecken!), rington som tar 2-3 minuter att sättas igång och spelas när någon ringer upp..snacka om lathet!, för att inte tala om att den plötsligt får för sig att stängas av när batterin kanske ligger på 35%. Jag drar mig i håret och tar djupa andetag samtidigt som jag överväger att kasta ut den från fönstret.

Jag kan inte tänka mig ett liv utan mobil. Den är som min själsfrände. Den går var jag går, tycker som jag, gör som jag mm. Perfekt partner liksom!
Så, en ny mobiltelefon, särskilt en gamingtelefon, hade verkligen blivit min absolut bästa kompis. Jag är inte bara vilken spelfantast som helst utan spelutvecklare. Vad skulle passa bättre? Det skulle definitivt visa vad jag står för. Jag har inte kunnat spela spel på länge då min nuvarande mobil knappt orkar som det är. Med sina upp till 512 GB UFS 3.1 lagring hade jag sparat all sountrack, videor och foton som mitt hjärta önskar, utan att ständigt behöva rensa ett och annat för att få plats med allt jag vill. Tack vare sin 65 W HyperCharge batteri skulle jag slippa behöva ladda den en gång på kvällen och en gång på morgonen. För att inte tala om laddningens snabbhet, ett stort plus på kanten när man är på språng och när man vill spela hela dagen lång. GameFX Audio System och ett hörlursjack på köpet låter helt fantastiskt då mina nuvarande hörlurar håller på att ta farväl och högtalarna är i ännu värre skick.
En vidvinkel på 64 MP är precis vad jag behöver för att ta många foton på mig och min busiga brorsdotter när hon spelar spel (spel ligger i vårt blod!). Amoled-skärmen på 144 Hz ger snabbare touchavläsning, så saker och ting kommer att flyga! Det är spelares dröm att slippa massa laggningar under spelande! De virtuella spelknapparna AirTriggers blir säkert en del av min vardag då de kommer att utnyttjas till fullo! Jag är en multitasking människa så det faller helt naturligt att göra flera saker samtidigt även på mobilen.

Sonic the Hedgehog 1 på Sega. Jag hade flera spel till Sega, bl a Sonic 2 och 3.

Kingsley's Adventure och Final Fantasy 7 på Playstation.

The Minish Cap!

Jättemysig och rolig att spela. Bra musik också.

Jag tror inte att det handlar om att vi inte ger en chans, utan att spel faktiskt blivit sämre med tiden. Utvecklare försöker imponera med bättre musik, bättre grafik, och även om det hjälper lite grann så blir vi inte imponerade. Men vi var väldigt imponerade av Sonic och andra titlar förr i tiden. Spel som inte hade så värst grafik och musik osv. Sanningen är ju att utvecklare inte längre har bra idéer.

Många spel är idag tomma på innehåll.

Jag minns när många var så hypade över Diablo 3, och när man väl blev klar med spelet fanns ingenting att göra. Det sa även en av de anställda från teamet. Det är därför jag nu tror att de lägger en massa sidequests, som gör saken värre.

Jag hittade bra filmer på netflix i början, inte nu längre. Jag ger en chans och försöker kolla åtminstone 30-45 min så att handlingen hinner fördjupas, men tyvärr är många filmer jättedåliga. Även de jag sett klart är dåliga. De har ingen mening. Tex många komedi filmer är så dåliga, skämten så torra, att man inte skrattar. Jag har ärligt talat svårt att förstå hur folk kan gå på bio så ofta trots så många dåliga filmer. Jag kan förstå att man gärna vill gå ut och få lite underhållning, även om en film är dålig. För mig i alla fall vore det slöseri med pengar att kolla på en film som inte är bra. Det är som att köpa en byxa som sitter trångt, det köper man inte för att antingen kommer man inte kunna andas eller så kommer man få ont i magen.

Jag tycker samma sak om tex barnprogram. Förr var det coolt att se tex Sonic eller Tom & Jerry. Idag är alla barnserier/filmer/program konstiga och knäppa. Man undrar, är det här barn kollar på?

Skrivet av Fader Konungen:

Nu har inte jag klarat spelet men jag ger mig in i tråden ändå. Är inte så känslig för spoiler.

Är på kapitel 9 och spelet är verkligen skittråkigt. I vissa sektioner är det bara stadsspring i flera timmar för att göra skitdumma saker, utan action. När det väl är aktion så är man begränsad till korridorspring i stället. Jag kan inte påstå att detta är kul. Blir mest bara sugen på att spela originalet igen...

I övrigt, så nej, jag tycker det här är en rätt kass portning av originalet. Det finns vissa gemytliga aspekter. Striderna är rätt bra och lite nostalgiskt är det ändå. Men sen? Orkar inte gå in på detalj men på många level känns det som en rätt billig remake, med tanke på att det är ett av de mest efterfrågade spelen, någonsin.

Personligen tycker jag vissa steg man har tagit har varit steg i fel riktning. Så som att basera spelet på originalets första fem timmar, vilket har gjort spelet fullproppat med ointressant stoppning. Eller att det egentligen är en "reimagine" istället för en remake. Grejen är när originalet gjordes så var Square i toppform. Square Enix 2020 har i mitt tycke knappt gjort bra spel på 10-15 år. Jag har inte förtroende för att skulle kunna göra detta bra...

Det här spelet verkligen döda mitt spelintresse under april månad. Tog mig upp till kapitel 9 vid annandagpåsk. Sen har jag spelat sporadiskt två gånger. Nu har jag börjat spela remastern av Riptos Rage och har kul i stället.

Square verkar vara bra på att döda ens spelintresse den senaste tiden. Man är nästan rädd för att be om något av rädsla för att de ska förvärra, istället för att förbättra. Det fanns vissa som från början tyckte att Square inte borde göra något med FF7 just av denna anledning.
Man är besviken över alla delar och detaljer som förstör helheten. Många fans föredrog minimal nytt material, men Square insisterade att det inte var nåt speciellt med samma spel med endast ny grafik. Det går att argumentera mot det men nu har vi en blandning mellan nytt och gammalt och det lutar mer åt en soppa.

Jag instämmer helt. De har verkligen inte levererat något bra spel på flera år. De jobbar på flera titlar samtidigt men alla är nästan samma sak. Det spelar ingen roll hur många nya final fantasy spel de skapar, alla är lika dåliga. Man förväntade sig att de skulle visa vad de går för med FF7, men nej.

Skrivet av Hordaland:

Jag har en impopulär teori om att detta spelet främst var tänkt som en sorts komplett sammanfattning av första spelet men utspelat enbart i Midgar. Jessies död är t.ex. motsvarigheten till Aerths död i orginalet och att det var därför som de desperat pushade för att spelaren skulle få känslor för henne.

Är personligen också besviken på att de inte följde orginalet mer slaviskt. Den verkshöjd som senare FF-titlar legat på är knappast något att inspireras av. Även om jag tycker att FFXV hade en del höjdpunkter är det en rentav patetisk story jämfört med sjuans. Och att trycka in sidemissions är helt klart det sämsta man kan göra i ett spel som självsäkert kan stå på egna ben. Jag hade inte ens varit arg om denna del i FFVII-remaken hade legat på 15 timmar, om nu dessa timmar hade varit kvalitativa. Istället fick vi 40 timmar där 30 av dem var olidlig smörja såsom kloakerna del ett, kloakerna del två, den menlösa spökbarnshistorian på tågkyrkogården, Hojos bedrövliga labb, det bedrövliga labbet under slummen, den tröttsamt långa sträckan mot Wall Market, osv. Hoppas verkligen de har vett att korta ner alla dungeons framöver. Aldrig varit mer besviken på ett spel någonsin, och hade jag inte spelat FFVII tidigare och inte varit totalt förälskad i karaktärerna redan på förhand hade jag antagligen hatat det och inte ens gett framtida delar en chans.

Det tänkte jag inte på, men du kan ha rätt i det. Jag hoppades att hon skulle överleva precis som Biggs. Jag tänkte att de kanske inte ville visa vad som verkligen hände med henne för att bygga upp spänning. Jag trodde att Biggs också dog på samma sätt, men tydligen inte. De kan istället låta Aerith leva, vem vet. Jag förväntar mig ett riktigt bra scen i the Forgotten City med Aerith, men det är trots allt SE vi pratar om, allt kan hända. Hela spelet kommer att vridas och vändas.

Ja jag instämmer med dig och många andra fans som också tycker att de senaste FF spelen inte längre håller samma standard. Man blir besviken. Jag tänkte att det här skulle vara deras chans att visa vad de går för, men det verkar inte så.

Ja precis, många delar var bra precis som de var. Hojos labb tyckte jag var asbra faktiskt, men tråkigt att man fick kontakt med honom så pass tidigt. Det hade varit en annan sak att få en liten glimt av honom, att han existerar, och bygga upp lite mer spänning och mystik kring honom. Det jag däremot tyckte var bedrövligt var Wall Market. Musiken som spelas upp är så irriterande. De har gjort det hela rena tivolin. Den gamla versionen var så mycket bättre.
För att inte tala om bänkarna.. det är trots allt ett fantasy spel så varför inte lägga samma gamla frågetecken så att alla fans kan känna igen sig i spelet. Onödigt med både bänkar och extra potion-maskiner, det räcker gott och väl med alla affärer i städer. Jag förstår inte heller poängen med Jukeboxen..

Jag nämnde det inte förut för att jag tyckte att det skulle bli för mycket negativt men karaktärerna är ju inte heller samma egentligen. De har inte samma personligheter. Tifa är mycket kaxigare och också mer kapabel att ta hand om sig själv. Det är Cloud som räddar henne tex i Wall Market (från Don) i FF7, och samma gäller Aerith. Nu är Tifa så stark att hon slår alla skurkar själv. Då är det lite dumt att Cloud ska gå efter henne.. hon är trots allt inte i fara. Det är flera gånger som Tifa räddar Cloud. Det är spännande men inte den Tifa som existerar i FF7.. Vid den scenen där de båda mötts och Cloud säger att han ska bli soldat, lika stark som Sephiroth, där lovar han väl också Tifa att han ska rädda henne när hon är i fara. Så hur kan det nu bli tvärtom??

Cloud är inte heller den pratiga och humoristiska typen. I FF7 ändras hans karaktär med tiden och då känns det mer naturligt, att från att endast vilja tjäna pengar och inte bry sig om planeten, offra sig för den och alla i den. Nu är han så avslappnad, rolig, hjälpsam, pratsam, det är en helt annan Cloud man ser. Han pratar nog mer än alla, förutom Barret kanske som inte kan sluta prata. SE betonar det i spelet genom Tifa, hon säger till Cloud att han förändrats. Det är jättekonstigt med tanke på att man nyligen börjat spela och inte sett något som orsakat förändring, och med tanke på att han inte är sån i FF7.

Det är svårt att förstå om detta är ett helt nytt spel, eller vad det är. Det gamla ihopklistrat med det nya.. en soppa. För nybörjare kanske det är ett wow spel, men för gamla fans som håller koll på detaljer är det verkligen inte wow. Det är trots allt inte endast grafiken eller det tekniska som spelar roll.

SE arbetar mycket med symbolik och deras spel präglas mycket av det, bland annat, vilket gör det svårt för resten av världen att hänga med. Ytterligare en orsak till varför deras spel har så stora brister nuförtiden. De komplicerar alltför mycket. Man vill spela ett spel, inte klura ut gåtor. Vad exakt är meningen med påsen som visas upp i slutet? och vad har Zack att göra med slutet av del 1 när slutet inte ens är nära? de bara lägger till så mycket material som möjligt utan att tänka efter om det är relevant eller inte. Visst lägg till ett scen av Zack och Cloud när de båda var soldater, men gör inte en vana av det. Man ska trots allt fokusera på nuet.

Jag vet inte om flera tänkte på det men nu när SE blandat ihop gammalt med nytt känns det som att man ständigt går fram och tillbaka i spelet. Man blir indragen i det nya för att sen plötsligt känna igen något gammalt. Inte direkt vad jag skulle kalla genomslag.

Skrivet av Earthscum:

Detta spel är mer som Final Fantasy 7-2. Alltså en ren uppföljare. Vilket många av oss inte ville ha.

Skulle de ha marknadsfört denna "Remake" som en uppföljare till 7:an som utspelar sig i en alternativ Timeline så tror jag de inte hade fått like mycket skit. Men nu sa de att de skulle göra en Remake och inte en uppföljare och det är därför de fått den skit de har fått.

Jag ogillar verkligen vad de gjorde med Remaken. Att förstöra storyn så mycket som de gjorde har gjort mig till en "Hater" och jag kommer verkligen inte köpa Del-2.

Ja man undrar lite grann vad exakt de ville göra med spelet. Det jag minns att SE sa var att de skulle hålla kvar spelets kärna, dvs viktigaste handlingar och annat tillhörande, och samtidigt utöka dess potential. Vilket jag tvivlade på att de skulle kunna göra utan att förstöra spelets innehåll. De var emot en remake baserat på originalet för de tyckte att det inte fanns någon mening med exakt samma spel. Detta blev en konstig mix, för det finns både nytt och gammalt.

Det är helt fantastiskt hur mycket bättre den blivit på olika sätt, dock inte utan svagheter.
Jag tycker att SE borde endast ha gjort en remake baserat på originalet, eller med minimal nytt material. I dagsläget känns spelet nästan som ett nytt spel, eftersom inte så värst mycket av originalet är med.

I alla fall,

1. Musiken har blivit modernare och dynamisk, mer åt FF13 hållet. Det är svårt att få fram den nostalgiska känslan eller typ associera till originalspelet när det mesta av originalmusiken tagits bort. Inte så att jag inte tycker om de nya låtarna, vissa är riktigt bra, men man borde ha fått med flera gamla låtar.

2. Ett stort minus, för mig i alla fall, är att man återanvänt samma låtar om och om igen. Om man lyssnar noga är det inte så svårt att inse att tex battle theme återanvänds många gånger, och samma låt i lite annorlunda version räknas ändå som samma låt, vilket gör innehållet tråkigt. Tifa's theme är en annan låt som återanvänds, Aerith's theme likaså. SE är dessutom kända för att återanvända innehåll.

'Dekorationerna' vid olika miljöer tenderar också många gånger att återanvändas, liksom objekt av olika slag som finns på marken. Man borde ha kommit på specifika objekt som är lämpliga för varje miljö, något som gör varje miljö unik.
Sen tenderar flera miljöer vara av samma slag, tex använda sig av mycket metall och så, inte mycket man kan göra åt även om det kan vara lite tråkigt.

3. Rent visuellt har de gjort ett helt fantastiskt jobb. Enda minuset är att de tagit bort event cutscenes där miljöer/karaktärer ser mer realistiska/äkta ut. Det hade varit kanon att se åtminstone vissa delar av spelet i ännu högre kvalite. Med tanke på hur många detaljer de lagt in och all tid det tagit så är det dock förståeligt att de inte gjort det.

4. Jag tycker absolut inte om alla extra uppdrag de lagt till. Det är bara slöseri med tid. Det är helt galet hur mycket tid det tar att springa fram och tillbaks, hjälpa folk och barn. Man får belöningar men tycker ändå att man kunde få dessa belöningar på andra sätt. Alla extra uppdrag borde vara valbara i slutet och ge högre belöningar. Nu känns det mer som att spelets kärna ständigt åsidosätts, den ligger inte i centrum.

5. Avalanche gruppen har fått mer uppmärksamhet och det tycker jag är jättebra.

6. Man får mycket stark materia som i originalspelet hittas nästan vid slutet, vilket är lite konstigt. Man borde få starkare materia ju längre in i spelet man kommer. Vissa materia hittade man tex om man besegrade en mycket svår boss, som man nu får bara sådär, plocka upp från marken.

Detsamma gäller storyn, Sephiroth uppträder väldigt tidigt. SE skriver att Sephiroth har en viktig roll och det visar de upp genom att lägga till honom tidigare i spelet. Det är dock konstigt att se honom relativt ofta utan någon som helst samband till det som sker i spelet.

7. Det här med Clouds hälsa är också något som jag tycker är irriterande, eftersom det sker nästan för ofta.

8. Vissa scener har de ändrat om för mycket, tex att presidenten blir mördad framför en. Det var en helt annan känsla och mystik när man såg en lång svärd i honom. Det uppstod frågetecken kring mordet och spelet började bli mer intressant.

9. Dessa whispers har jag svårt att förstå mig på. Jag förstår inte varför de finns med i spelet. Det verkar som att SE bara vill ha med allt som är konstigt. Det är fantasy trots allt.

10. Hojo borde få komma fram i ett senare skede.

Det mesta, om inte allt, har kommit fram redan i Midgar. Skurkar, problem, förflutna, Jenova, och strid med Sephiroth?! det är lite för mycket. De hade lika gärna kunnat slå ihop det viktigaste på en gång så hade hela spelet fått plats på en enda del. Man undrar hur nästa del kommer se ut, och ännu mer undrar man hur spelet kommer att sluta. Jag tycker definitivt att del 1 hade kunnat kortats ner avsevärt och ändå varit superbra. Mer material innebär inte att det blir bättre.

1