Diablo 4 - Vilken class?

Medlem
Skrivet av KAOSMAN:

Jag testade Sorc och Barbar i Beta, gillade Sorc starkt men den nerfades och testar Rogue nu men rollar nog en häxa ändå, älskade blixtarna och teleport.

Blir så matt på allt nerfande, tappar suget lite.

dom som gnäller högst just nu på nerfandet har faktiskt fel. ingenting har blivit "dödat" eller "förstört". har dom kanske nerfat vissa saker för mycket? ja en del tycker nog det, andra kanske inte, beror lite på. men Blizzard ville helt enkelt inte att en viss build eller klass kunde göra flera miljoner skada och one-shotta bossar på lvl100.

Antingen så är man väl i lägret att man vill ha så söndriga builds, eller så är man i lägret att det kanske inte skall vara riktigt så galet.

Däremot tycker jag såklart man bör kunna bli galet effektiv, men vet inte om jag vill att man skall komma till den punkt där ingenting har någon risk/svårighet längre. Det är väl också där folk har olika åsikter om vad som är "kul".

Sedan är väl frågan hur många som verkligen kommer sitta och grinda hela vägen till lvl100 och även efter det grinda och grinda, dag ut, dag in, enbart för att få några procent mer effektiv build. majoriteten av spelare slutar långt innan det, och byter klass ifall dom inte känner sig nöjda med spelet tills nytt content kommer.

Det är helt klart helt unhinged människor som gjort de mest extrema kommentarer om hur hårt nerfsen tog. det är helt enkelt inte sant.

Medlem
Skrivet av Pettor:

Jag har kört barbar till level 25 innan jag bytte till sorceress. Tyckte först spelet var roligt utmanande med barbar men mot vissa bossar gick det bara inte. Gjorde en build med bleeding, flera shouts och verkligen optimerade alla skills men de var så jäkla svårt ändå. Hade ingen speciell gear men helt ok. Problemet känns som att man måste gå in i närstrid för att få fury mot bossarna samtidigt som man tål nästan ingenting. Tycker även skadan är rätt meh.

Sen bytte jag till sorc och det var natt o dag. Det är helt annan damage output och relativt enkelt att cirkulera och hålla fienderna på avstånd. Mana genereras med enkelhet osv.

Är det något uppenbart jag missar med barbar? Nu blir de sorc då jag inte har tiden att lägga för att hitta superbra gear men jag har alltid börjat med barbar och kört de rätt mycket i D2 utan problem.

Tycker också att barbaren var besvärlig i betan (testade dock innan den fick 10 % dmg reduction), man var tvingad att stå mitt i stormen och hacka men man tålde rätt lite stryk samtidigt som man gjorde lite skada, hade väldiga problem med framförallt bossar.

Medlem
Skrivet av Scream112:

dom som gnäller högst just nu på nerfandet har faktiskt fel. ingenting har blivit "dödat" eller "förstört". har dom kanske nerfat vissa saker för mycket? ja en del tycker nog det, andra kanske inte, beror lite på. men Blizzard ville helt enkelt inte att en viss build eller klass kunde göra flera miljoner skada och one-shotta bossar på lvl100.

Antingen så är man väl i lägret att man vill ha så söndriga builds, eller så är man i lägret att det kanske inte skall vara riktigt så galet.

Däremot tycker jag såklart man bör kunna bli galet effektiv, men vet inte om jag vill att man skall komma till den punkt där ingenting har någon risk/svårighet längre. Det är väl också där folk har olika åsikter om vad som är "kul".

Sedan är väl frågan hur många som verkligen kommer sitta och grinda hela vägen till lvl100 och även efter det grinda och grinda, dag ut, dag in, enbart för att få några procent mer effektiv build. majoriteten av spelare slutar långt innan det, och byter klass ifall dom inte känner sig nöjda med spelet tills nytt content kommer.

Det är helt klart helt unhinged människor som gjort de mest extrema kommentarer om hur hårt nerfsen tog. det är helt enkelt inte sant.

Så kan det mycket väl vara i just detta fallet, jag följer inte så noga och är casual spelare. Däremot vet jag ju på erfarenhet att spel, ofta AAA-spel blir tråkigare att spela i takt med nerfs och balanseringar. Allt blir fjösigt. Och i det här specifika fallet D4 så tycker jag att det är för tidigt att börja nerfa och balansera, det kändes bra för den stora majoriteten. Vänta ett tag, gör det långsamt, se vad som händer.

Medlem

Jag har alltid prioriterat sorceress eftersom jag gillar magier men tyvärr tyckte jag att hon tog en evighet att kasta magier under betan. Hade svårt att döda bossar med sorc medan med rogue dog jag inte en enda gång. Blev då rogue för mig egentligen gillar jag demon hunter men blev en typ av monk i stället då jag tycker att alla kniv/svärd skills ger bättre hastighet och rörelse.

Medlem

Jag kör på med min hc rogue som tänkt, Har fokuserat mycket på pilbåge med gift och fällor av olika slag för att hålla fiender på bekvämt avstånd samtidigt som de tar skada när jag behöver röra på mig. Inte den snabbaste karaktären kanske, men i HC tar jag det hellre lugnt och säkert


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem
Skrivet av Lightning:

Jag har alltid prioriterat sorceress eftersom jag gillar magier men tyvärr tyckte jag att hon tog en evighet att kasta magier under betan. Hade svårt att döda bossar med sorc medan med rogue dog jag inte en enda gång. Blev då rogue för mig egentligen gillar jag demon hunter men blev en typ av monk i stället då jag tycker att alla kniv/svärd skills ger bättre hastighet och rörelse.

Du valde nog rätt. Jag tyckte Sorc var helt perfekt i betan och nu när jag kört ikapp med samma klass kan jag konstatera att hon är väldigt mycket svagare nu. Riktigt trist, köpte spelet mkt pga early game var så kul.

Medlem

Tycker sorcen funkar bra, spela den i closed beta och blev min main nu. Märkte inte nerfen av arc och hade item så jag fick extra skydd. Plöjde fram rätt bra, fick nytt item vilket tog bort barriern vilket också märktes.

Men jag satt och spelade och gjorde bossar samtidigt som jag gjorde raidbossarna utan att ha problem i DI.

Tycker fortfarande sorc är en stark klass men är lite bundet till manan vilket gör att man måste kita runt. Enda bossen jag har haft problem med var någon som sköt hemsökande bolts.

Medlem

Nu har jag testat några klasser. Jag köpte spelet. Kunde intr vänta. Positiv överasskning fick jag. Välpolerat.

Necromancer är min jag kör mest nu. Med rätt skills och uppgraderingar så är man stark efter level 20 med sina summons(vissa påstår att dom suger efter level 20, men så är inte fallet)

Diggar necromancer hårt.

Medlem
Necromancer

Jag körde lite Diablo 3 när det kom, men väldigt lite och jag lärde mig nog inte speciellt mycket om spelet, klasser osv. Så nu när jag hoppade in i Diablo 4 var jag väldigt nollställd. Jag vill primärt spela solo och jag kommer till en början bara sikta in mig på huvudstoryn, så jag gjorde det enkelt för mig och googlade på "best solo class" och tog första bästa klass som rekommenderades - Necromancer. Valde denna guide från Rock Paper Shotgun. Kanske inte så kreativt att kopiera sitt skilltree från en guide rakt av, men nu blev det så 😅


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem

Jag testade med Barbarian i några timmar men gick tillbaka till en Sorcerer som jag körde i betan. Gillar att kunna hålla avstånd och kasta eldbollar.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av 4liv3:

Jag kör på med min hc rogue som tänkt, Har fokuserat mycket på pilbåge med gift och fällor av olika slag för att hålla fiender på bekvämt avstånd samtidigt som de tar skada när jag behöver röra på mig. Inte den snabbaste karaktären kanske, men i HC tar jag det hellre lugnt och säkert

Resan för Rogue Jr har påbörjats, nu blir det någon hemmaknåpad Flurry-build.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem
Skrivet av delli:

Tycker sorcen funkar bra, spela den i closed beta och blev min main nu. Märkte inte nerfen av arc och hade item så jag fick extra skydd. Plöjde fram rätt bra, fick nytt item vilket tog bort barriern vilket också märktes.

Men jag satt och spelade och gjorde bossar samtidigt som jag gjorde raidbossarna utan att ha problem i DI.

Tycker fortfarande sorc är en stark klass men är lite bundet till manan vilket gör att man måste kita runt. Enda bossen jag har haft problem med var någon som sköt hemsökande bolts.

Jag får slut på mana hela tiden. Hade nog betydligt bättre gear i betan för det är stor skillnad. Men det är fortfarande kul!

Vilken bubbla? Är det den man får av en gear peace runt lvl17?

Medlem
Skrivet av 4liv3:

https://i.ibb.co/DVPM61L/dibbe-d-d.png

Resan för Rogue Jr har påbörjats, nu blir det någon hemmaknåpad Flurry-build.

Dyker Butcher upp random i HC också? Jäklar i så fall Han bankar ner mig på någon sekund när han spawnar. Irriterande redan där, men hade man dessutom vart perma-död...

Medlem

Tycker min Rogue är riktigt stark, har lyckats skapa en rätt bra build.
Fast hur vet man ifall den är stark? Kanske bara inbillar.
Kör iaf kombopoints + 360 flurry + posion imbue/trap + victimize + dash. och sen skiftar jag lite med ultin mellan trap och klon.

Eller ja, den är stark fram tills jag blir ccad och saker sprängs vid mig, för då är jag död


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Dyker Butcher upp random i HC också? Jäklar i så fall Han bankar ner mig på någon sekund när han spawnar. Irriterande redan där, men hade man dessutom vart perma-död...

Japp, polaren som också kör HC har stött på honom 2 ggr varav han blev dödad ena gången. Andra gången lyckades han fly.
Själv har jag blivit skonad från hans besök hittills, men det kommer nog så småningom det också

Edit: När man talar om trollen

Helvete va han slår!


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

123
Skriv svar