Inlägg av Zominator

Inlägg som Zominator har skrivit i forumet

Om man har Twitch Prime kan man även få Ghostwire Tokyo på Epic, for free!

Verkar riktigt intressant detta! Växte upp med Rollercoaster Tycoon och har spelat Planet Coaster en del, så fingrarna kliar lite i att bygga berg och dalbanor

#jagvillspelabeta

Skrivet av Anton Q:

Det här med att försöka bräcka mitt argument igenom att ta upp olika individuella fall känns lite oschysst när det jag pratar om är mer av en princip eller ett förhållnings-sätt, som jag tycker man bör hålla sig till så gått det går, och är rimligt.

Ta bort inbyggda ångest/stressmoment eller obehagliga delar för folk som tycker det ger dom ångest eller obehag: NEJ.

Enklare för färgblinda: Absolut JA - dom kan ju inte spela över huvud taget annars. Dom kan ju bättre uppleva hur spelet är tänkt att upplevas med det stödet. Däremot klart NEJ på att köra med det aktiverat om du inte är färgblind.

Välja svårighetsgrad - Jag är inget fan av val av svårighetsgrad överlag eller iaf i dom flesta fall. Vissa spel behöver vara svåra t.ex. för att du ska känna dig manad att interagera med världen, eller olika system som bidrar till upplevelsen - men som du hade skitit i om du kan klara allt lätt i vilket fall som helst.
Min känsla är att dom flesta spel upplevs bäst på en viss svårighetsgrad nästan oavsett vem du är.
Tänk om Dark Souls hade haft "Easy" eller "Medium"... Fy fan.. 4/10 i betyg - direkt... "Ett småfult och lite styldigt action adventure/rpg", hade jag tyckt.
Det måste vara svårt för att du ska tvingas interagera med spelet på det sättet som det kräver, för att man ska "fatta".
Iaf Svårtighetsgrad NEJ, iaf oftast.

HUD: Det borde vara gjort för att bäst upplevas antingen med eller utan. NEJ.

I alla fall av "NEJ" så finns det såklart individuella fall där det är rimligt, eller funkar... Men "som regel"... NEJ
Om det är förgängligt i spelet om du kör med HUD eller inte, eller vilken svårighetsgrad du kör på - så är det nog ett ganska förgängligt spel.

"How we approached making this game is that we put a bunch of shit in it, and if you don't like some of it you can just turn it off from the options menu."

Det är ju rätt tydligt att det är TYP såhär Far Cry, Assassin's Creed osv byggs (iaf numera).
Så jävla förgängligt, alltså.
Före ni börjar utveckla ett spel - börja med att föreställa er en upplevelse som är stark, unik och matig.
Föreställ er sen hur det bäst bör se ut och kännas för att kommunicera den upplevelsen så hårt det bara går.
Om det inte spelar så stor roll hur svårt det är, eller om du får information grafiskt från världen osv eller via HUD... Då börjar jag tveka om du verkligen har förställt dig något starkt och matigt över huvud taget

En svårighetsgrad är ju väldigt relativt till ens personliga kapacitet . För någon som har till exempel nedsatt motorik eller reaktionsförmåga kan ju en svårighets grad på "Easy" upplevas som "Hard" för den personen. Men för någon utan funktionsnedsättning eller som är bekväm med spelets regler är väl "easy" just "easy". Det intressanta är att du lägger mycket fokus på hur du vill att andra ska uppleva sin personliga genomspelning. Om vi tar Dark Souls som exempel; Spelet startar med den svårighetsgrad som är idag i spelen. Men det finns alternativ för att ställa ner svårighetsgraden, varför skulle detta vara något negativt? Du kan fortfarande spela det som du vill och någon annan kan spela spelet på sitt sätt som är mer bekvämt för denne.

Jag tyckte det var en liten kul foreshadowing med Týr. När man läser i lore och träffar den riktiga, skrivs hans namn med ý, medan Odins Týr skrivs bara ut i dialog som Tyr. Inget man la märke till under hela spelet förens efter. It was there all along!

Hur har Escape from Tarkov klarar sig från stämmning? De har ju en butik som heter Idea, gul och blå profil, de har till och med Ikea kasse som en tactical rig 🤔

Söker: Programmerare, Grafiker, Speldesigner, Övrigt
Erbjuder: Level design, speldesign, lite programmering/scripting och säkert massa annat!
Tidigare erfarenhet av spelutveckling: Ja
Verktyg: Unity, Unreal Engine 4/5

Hej! Längesen jag deltog i game jam och har nu funnit ett sug att delta. Jag har tidigare arbetat i Unity och Unreal Engine och vill gärna fokusera på level design då detta är ett område jag vill lära och utvecklas inom inför en kommande ansökning till en yrkeshögskola. Men hjälper gärna till där det behövs och där jag känner mig bekväm!

Skriv en kommentar eller ett DM om du är intresserad

Jag vill ha en nyckel!

Jag vill ha en nyckel!

Svenska TOEM vann också för bästa debut!

Skrivet av Pellesvanslös:

Hur kan du försvara ett sådant här beteende från utvecklaren? Om du köper en ny bil så förväntar du dig att den ska fungera som utlovat när du får den och inte två-tre veckor senare. Det spelar ingen roll om du köpt ett recensionsexemplar eller ej, det säger väl sig självt att produkten ska fungera. Att man grädden på moset implementerar Denuvo som är rena rama cancern för slutkunden, det är ett så fruktansvärt vidrigt beslut att man storknar.

Detta elände tar aldrig slut! Bojkott!!!!

Är det bättre att utvecklarna sitter och fikar efter att spelet gått guld? Gått guld innebär att spelets huvud content är färdigt och redo för tryck, medans det trycks på skiva har man tid att fixa sånt som inte kom med i "tryckeri" versionen. Sååå det är väl bättre att utvecklarna jobbar fram till release?

Skrivet av kebbe:

Det är FZ vi talar om, oavsett tekniskt tillstånd betygssätts spel som att de vore tekniskt perfekta. Assassin's Creed: Unity fick exempelvis 5/5 utan att en enda bugg nämndes i recensionen. Likaså gavs Cyberpunk 5/5 utan att en enda bugg nämndes. Man recenserar någon fantasiversion av spelet och betyg$ätter på "andra" meriter.

Spel kan ju vara bra ändå trots buggar. Tycker att buggar osv bör undvikas i betyget av en recension, då det oftast patchas bort. Det kan såklart nämnas i texten, men bör inte räknas med i slutbetyget. I så fall hade man varit tvungen att göra en recension för varje ny version av spelet.

Ser man till exempel på Steam, hur många ger inte ett negativt betyg pga "Unplayable", "buggy game" etc? Men när det väl patchas, ändrar man sin recension eller låter man det stå kvar, trots att det inte är aktuella problem?

Här är en till

4WZRY-EVQEF-4GA0M

600kr för en remaster där det ingår 3 spel är väl inget att gnälla över? 200kr/spel. Originalen kostade ju runt 100kr/spel (utan rea på senare tid). Så det är väl inte så konstigt att det kostar mer nu med "ny" grafik och förbättrad gameplay? Inte så att de har släppt exakt samma version av spel igen.

Skrivet av Fezk:

"Disabled quadriplegic shows why Sekiro doesn't need an easy mode"
https://www.youtube.com/watch?v=tso8u4OJLuI

"Twitch streamer HandicapableOne beats Dark Souls boss with only his chin"
https://www.dexerto.com/entertainment/twitch-streamer-handica...

Även en intressant läsning:

"Accessibility" and "difficulty" aren't the same thing.
The debate about Sekiro rapidly descended into straw-man bashing over "easy modes" -- differently abled gamers' needs are being lost in this mess"

https://www.gamesindustry.biz/articles/2019-04-11-accessibili...

Ska kanske förtydliga att det såklart inte gäller alla med funktionsnedsättning, alla har sina verktyg att lösa dagliga utmaningar med. Jag har själv en funktionsnedsättning som påverkar min motorik någorlunda och klarat alla Froms spel från Demon souls - Bloodborne, inte hunnit spela Sekiro ännu.

Tack för läsningen! Jag håller ju såklart med att man bör sträva efter att göra spel mer "accessible" för att inte bara göra en "enklare" variant, man vill ju ha lika villkor. Men då är ju också frågan vad skulle behövas göras för att From Softwares spel skulle kunna vara på lika villkor? Behövs kontrollerna ändras? Behövs det balanseras om? Samtidigt tror jag inte att ett "easy-mode" hade påverkat en negativt, att man är dålig etc. Tror allt är relativt från person till person, en boss för dig kanske tar 5 försök och 20 för någon annan på "souls-difficulty". Medan på ett "easy-mode" hade det kanske tagit 1 försök för dig och 5 för den andra. Tycker diskussionen är intressant i alla fall och det finns så mycket man tänker på och inte tänker på.

Skrivet av DieZe:

Alla spel behöver inte vara tillgängliga för alla dock. Antingen så pushar man på, lär sig och blir bättre eller så spelar man inte alls, Soulsborne spelen är skapade med en svårighetsgrad in mind, det vill säga den som utvecklaren satt och som gör spelen till vad dem är imo Jag själv skulle klassa mig som "okej" på spelen men det är ju just känslan av att ha suttit på en boss i flera timmar för att till slut ta ner den som är oslagbar!

Skrivet av Fiigaro:

Håller helt med! Handlar inte om gatekeeping eller nåt sånt, jag rekommenderar Froms spel nästan varje gång jag få chansen. Men som du säger, alla spel behöver inte vara tillgängliga för alla. Jag är starkt emot att de ska lägga in flera svårighetsgrader och jag tror 90% om inte mer av deras major playerbase håller med. De har funkat i alla deras spel så varför ändra påt?

Behöver och behöver, jag tror nog inte det finns någon utvecklare som säger "De där människorna ska vi inte sälja spel till", de har ju såklart sin "core" målgrupp att rikta sig till. Men man kan ju fortfarande vilja spela och vara en del av "målgruppen", ett spel är mer en bara en svårighetsgrad. Det finns de som bara vill spela för storyn, grafiken eller världsbygget, ska man då inte få chansen att njuta av spelet för man inte klarar av svårighetsgraden på grund av funktionsnedsättning eller annan preferens?

Ian Hamilton som arbetar med just accessibility i spel skrev detta (hans ord); "As Hidetaka Miyazaki said in an interview their goal is not to make games for people who have a high skill level, their goal is to make games for people who enjoy the feeling of success through persistence, which is a fundamentally different thing"

Personligen tolkar jag det som att vad som är lätt för dig kan vara svårt för någon annan, därför tror jag att alternativ för andra svårighetsgrader hade varit suveränt för de med nedsatt motorik, reaktionsförmåga eller bara helt enkelt som vill spela igenom spelen på sitt sätt. I slutändan påverkar ju inte detta dig som vill spela spelet som du vill att det ska vara, alternativet finns.

Skrivet av Johlor:

Tycker de ska återuppliva sin äventyrsgenre överhuvudtaget. De var riktigt skickliga där, även licensspelen som Indiana Jones etc.

Tror de läste ditt inlägg!

https://twitter.com/bethesda/status/1349024654611120130?s=20

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Kom även på att en svensk ideell förening vid namn Cyberhjärta (del av Funkibator föreningen). De är baserade i Växjö och arbetar med rehabilitering genom VR-teknik och andra roliga prylar! Såg även att man kunde kontakta dem för expertis inom produkter osv, de kanske har/känner någon med kompetens att tillverka kontrollers!
https://cyberhjarta.se/cyberhjarta.html

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Ping @zominator - har du några erfarenheter?

Halloj!
Har inga konkreta svar just nu, men man kanske skulle kunna höra med Specialeffect i England eller Ablegamers? Sen vet jag inte om de arbetar över gränserna, men de är verkligen experter inom detta området så något kanske de kan hjälpa till med! Ska även höra och se i en Discord kanal jag är medlem i, många där använder sig av speciallösningar.

Hej! Söker inte någon plats i erat lag eller så, men vill fråga om ni vill ha fler lag att köra scrims mot? Jag spelar för nuvarande i ett CS lag som heter Permastunned Gaming som är en esport organisation för människor med funktionsvariationer. Vi är allt från lvl 4-10 på Faceit. Om ni är intresserade skicka mig ett PM eller så.