Inlägg av Harakiri

Inlägg som Harakiri har skrivit i forumet

Skrivet av Molotov:

Nja. Jag har endå uppåt 100 timmar Zelda Totk. Visst bra spel men ingen utveckling mot förra spelet vilket jag gillade men gjorde mig döless på spelet "till slut". Kommer aldrig att återvända till Zelda Botw eller totk. Varför jag endå spelade det så pass mycket var att det var mitt "steam deck spel" under semestern 😅

Det roliga i det hela att spelen ofta varit bättre när man kört Nintendo spelet på just PC, iaf har man fått en bättre upplevelse tack vare dom underbara emulatorutvecklarna och moddarna

Jo moddning är ju en annan grej som är bra och det hela funkar ju då hårdvaran oftast är tillräcklig att täcka upp för förlusten i emuleringen i sig och sen lite till. Men bäst är ju om tillverkaren i sig inte är copyright tossig som nintendo och stämmer alla hit och dit som emulerar. Officiellt stöd är ju bäst.

Skrivet av Majoren:

PC, Xbox och Playstaation har ju mer eller mindre samma komponenter så det är väl konstigt varför det skulle bli mer imponerande på det sättet? Tycker det blir mer imponerande när spelen verkligen drar nytta av en specifik konsol, varför jag oftast är mindre intresserad av multiplattformsspel

Jag förstår ditt resonemang och är helt klart impad över när de bygger spel som utnyttjar hårdvaran till minsta beståndsdel och sen får till saker som kan ses som magi ur gamla plattformar.
Men tänk dig att man utnyttjar nästan all prestanda och sedan gör det på mer än en plattform. Man ser till att spelet funkar bra på tex Switch samtidigt som man gör det på annan hårdvara på samma gång.

Kommentaren att Xbox , Playstation & PC är mer eller mindre är samma komponenter är tyvärr helt felaktig för hade det varit så hade vi sett betydligt bättre optimeringar. Det är ju därför vi oftare får ruttna portningar som Jedi Survivor där inte ens Playstation eller Xbox är i bra skick och PC är i ruttet skick.

I denna generation är det det gemensamma minnet i konsollerna som ställer till det största portningsproblemen , krävs en hel del trixande att täcka upp för det. Finns en del skillnader mellan Xbox och PS där Series S är den svaga länken där det också måste optimeras mycket.

Skrivet av Querth:

Nintendo är den vassaste spelutvecklaren utan tvekan. Totk och Metroid prime remastern gjorde en stor del av lyckan det här spelåret.

Sjukt imponerande att ständigt lyckas göra så välsvarvade spel

Spelen i sig är ju bra men Nintendo behöver ju bara utveckla till Nintendo och kan lägga allt krut där.
Skulle vara mer impad om de släppte multiplattform som både Xbox och Sony gör med titlar som finns till alla plattformer inklusive Xbox , Playstation, PC, Switch och Steamdeck.
Den dagen jag ser direktgjorda titlar som Zelda eller Super Mario bros på tex. Xbox då blir jag impad.

Skrivet av alias:

Star Wars Jedi: Survivor, så "välförtjänt" Klar etta på denna shame-lista. Har aldrig spelat ett spel med så många problem som de inte ens lyckats fixa efter ett år snart. Stutters, så in i h*****e Fungerar skit med den bästa hårdvaran som går att få. Skandal, och så synd då det är ett bra spel annars.

Håller med dig då jag varit inne i fler trådar och påpekat de problem jag har men många är lyckligt ovetande om problemen och störs inte på samma sätt. Önskar jag kunde gå tillbaka till den tiden innan jag stördes av sådana problem men det är för sent nu. Skulle tex aldrig köpt Jedi Survivor men jag fick det med min Ryzen7800x3d processor.

Skrivet av Map-pen:

Hade bara lagg i en zon i hela spelet, och det var i den där byn man kommer till och spenderar en stor del av spelet i. Noll problem utanför den byn. Vet inte vad hyffsad hårdvara är för dig? Har själv RTX4080, i7-12700K, M2 NVME SSD 7000Mb read/write speed, 32 DDR5 5200mhz RAM. Utanför byn fungerade spelet riktigt bra.

Poängen som DigitalFoundry har påvisat är att problemen i princip alla dessa spel är att oavsett hårdvara kommer du inte undan problemen. Du kanske tjänar nån millisekund här eller där men problemen finns kvar.
För egen del i Jedi Survivor så spelade jag genom hela spelet men störde mig ofantligt på de problem som finns och värst av allt det största problemet av dem alla är att de nog ALDRIG kommer fixa problemen heller!!

Skrivet av beersgarden:

Som du säger: det är intressant hur olika man är, och för mig som tillhör den första kategorin så kommer jag relativt lindrigt undan😊 Men jag kan principiellt störa mig en del på när det är uppenbara ”hafsverk”.

Ja visst vore det tråkigt om alla var likadana.
Det som är bra med Digital Foundry killarna är att de har kunskapen att peka exakt på var problemen ligger i spel och har publiken och trycket bakom sig att sätta skäms-struten på företagen att "här gjorde ni ett idiotbeslut" fixa spelet vetja.

Bäst är ju att de faktiskt återkommer och berömmer då spel blir fixade , själv kommer jag nu att köpa The Last of us då jag nu vet att de stora tekniska problemen faktiskt är fixade. Jag köpte Avatar spelet enbart för att de har berömt spelets implementation av teknik och grafik + att det då är svenskar inblandade

Skrivet av aholman:

Kommer förmodligen inte komma ihåg att se på videon. Tar de även i åtanke hur väloptimerat och bra flyt spelen har?

Ja det är ju i princip hela grejen. Att spelet har bra teknik och samtidigt fungerar bra. Därav att de varnar för optimeringen när de har med Jedi Survivor på listan.
Flera av spelen tex Hifi Rush och Super Mario Wonder är sådana där de fått till spelet tekniskt bra utan att det direkt är banbrytande grafiska framsteg utan bara bra gjort i ett komplett paket.

Hade superkul att springa i skogen och jaga i RDR2 och spelet är ju supersnyggt men BG3 krossar både storymässigt och friheten att ta sig an uppdragen precis som man vill.
Som nämnts tidigare i tråden så om man inte följer den snitslade banan i RDR2 så blir det mission fail. Det är lite rockstars formel faktiskt med ganska enkelspåriga uppdrag.

Vet inte om det hjälper men hade motsatt problem på 2 st LG tv på jobbet där de sattes i 4k läge vilket gjorde att med 4st 4K skärmar så skalade TV'n fel och man såg inte alls hela bilden och annat strul jag fick justera med lägre upplösning.

Men kort sagt , det fanns inställningar i TV'ns meny där man kunde sätta vilken typ av upplösning som max skickades till HDMI porten man använde, minns inte om det var för hela tvn eller separat port.

Det blir Avatar: frontiers of Pandora och Steamworld Build under jullovet. Ser fram emot spellovet!

Själva klienten är ju inte i närheten av Steam i funktionalitet men för att spela funkar det utmärkt.
Det få nämner är ju att Epic ofta har mycket bättre priser och även är generösa med rabattkuponger så man tjänar oftast att köpa där . Ofta rabatter på flera hundra kr per spel i jämförelse med Steams priser.

Jag jämför ofta Epic priset med Greenman-gaming pris versus direkt på Steam och det är sällan bästa priset är på Steam.

Konkurrens är bra för oss konsumenter.

Mycket välförtjänt. För min egen del så det enda som ens var i närheten var Alan Wake 2 och då bara på stämningen och den tekniska biten.
Story och det mesta andra ägdes av Baldurs Gate 3 i år. Totalt sett ett riktigt riktigt bra år på spelfronten trots många släpp som förstördes av tekniska problem.

Skrivet av Nelfie:

Skulle ju dock inte kalla det där för high-end. Den har ju flera år på nacken.

Spelet flöt på fint/utan krash överhuvudtaget på min i9 13900k, 64GB RAM, 4090 i ca: 170fps med allt på ultra, ((sure, där var väl nå split-second stutter första gången den loadar in en map, men det är ju absolut inget man lider av)), men jag cappade manuellt på 144 för det är ju vad min skärm ligger på.

Din SSD är bara relevant för loading-times, har inget med prestandan att göra.

Trist att du hade problem. Dags att uppgradera snart kanske?

Istället för att särskåda min hårdvara och tro din är överlägsen. Kolla tidigare inlägg av mig , det är tekniskt trasigt och du kan vara glad att du inte märker av det.

Skrivet av Nelfie:

((sure, där var väl nå split-second stutter första gången den loadar in en map,

Där har vi kärnan , varje gång nya texturer/assets laddas eller streamas in så får du stutter och traversal stutter. Och de har fortfarande inte optimerat bort det i spelet och som det verkar nu skiter de i att fixa det hela.

Då kan man flytta runt kameran och se de karaktärer som står o pratar med ryggen åt ditt håll

Skrivet av lonian:

För mig har Jedi Survivor alltid fungerat.
Visst var det lite tungdrivet ett tag då man hörde grafikkortet blåsa på, men datorn klarade av det i högsta grafik utan raytracing.
Senast jag testade fungerar dlss perfekt och då når jag riktigt höga fps, inget lagg någonstans. Jag har iofs Gsync display om det nu gör någon skillnad.

https://www.youtube.com/watch?v=HQi7VJdYtTI

Skönt för dig att du inte märker av shader stutter. Önskar jag kunde gå tillbaka och inte märka sådant.

Om du vill förstöra din framtid. Testa och dra ner till nån av planeterna , spring/rid i en större öppen area och märk när spelet tydligt hackar till då det laddar nya texturer , assets & fiender. När sen spelet väl laddat in detta så flyter det på i hög fps såklart.
Om du drar igång Ray Tracing på låg nivå så märker du det ännu tydligare då det är ännu sämre optimerat att ladda sömlöst.

Ja och jag har också en 165Hz Gsync skärm.

Spelet är roligast att spela när man löser pusslen i Jedi Kamrarna för där laddas inget då man spelar. Allt flyter på klockrent där.

Skrivet av Tomas Helenius:

"Trasigt" skulle jag inte kalla det, det funkar väl?

Oavsett: det är ett kanonspel.

Vi kanske har olika definition på trasigt men min är följande:
När min spelupplevelse blir sämre pga tekniska problem i spelet som inte blir fixade inom rimlig tid.

I detta fallet så hade jag tydliga hack/stutter vid varje laddning av nya miljöer eller fiender. Även krasher till desktop och ännu större problem med stutter och hackande om man slog på Raytracing. FPS mässigt flyter det på finfint.

Detta trots high end dator med Ryzen 7800x3d , 32GB RAM , Geforce 3080Ti och en 2 TB NvME SSD som klarar 7GB/sek

Skrivet av Joe Swallows:

Har de fixat till det nu så att det är värt att slå till på?

Skrivet av Tomas Helenius:

Ja på konsol i alla fall, där kan du välja mellan 30 och 60 fps. Vet ej hur/om det rullar okej på pc nu, jag har bara kört med en gammal rackare som ändå inte ger några toppsiffror.

PC är fortfarande trasigt men i bättre skick än då det släpptes.

Skrivet av Tomas Helenius:

Jedi: Survivor svajade ju framerate-mässigt även på konsol i flera månader innan det fixades.

Ja det var lite av en dubbel miss när ingen plattform hade bra flyt. Undras hur mycket press de hade på sig att släppa det trots skicket det var i.
Påminner lite om Cities Skylines 2 där de måste pressats att släppa det innan jul bara för att få det släppt oavsett skicket på spelet.

Sen har vi BRA spel men som är tekniska misslyckanden på PC när de släpps.

Returnal
Jedi Survivor
The Last of us
Cities Skylines 2

LIte tveksamt om man skall klassa Starfield där. Det hovrar på gränsen av vad man kan anse vara godkänt med tanke på nyaste patchen och att de patchar in sådant som borde varit där från start.

Skrivet av Ruffles:

Ja och åter ja! De hade kunnat köra saferooms för återhämtning och tillgång till skokartongen ändå. Nu är det visserligen ett smärre problem på Xbox tack vare quick resume, man börjar ju ändå alltid precis där man slutade tack vare denna funktion. Men på PC och PS5 antar jag att det är sparpunkten som gäller?

Japp det är sparpunkt som gäller , spelet sparar ibland själv då man kommer in i nya areor som tur är.
Funderar på att slå på energispar och hibernate och sen trycka på/av på knappen på datorn för att fejka quick resume

Irriterande då man har kanske 30 minuter att spela innan man måste göra nåt annat och tillbringar den mesta av den tiden att våndas när man kan spara eller springa tillbaka till en sparpunkt så man inte tappar nåt spelande inför nästa pass.

Kul spel men det tråkiga (om det inte ändrats) är att alla strider hänger på att ha sköld och ett vapen och sen tajma fiendernas attacker. Att köra pilbåge är inget alternativ.
Kort sagt , tråkigt stridssystem och en story som är svår att följa.

Att vara liten gör att byggandet blir episkt kul !

Ger det en 4a mest för det tekniska och det estetiska myset som är i toppklass. Verkligen stämningsfullt spel!

Sämre saker är det att man som spelare frestas med yxor och annat som ligger där i miljöerna men man inte kan använda. Striderna känns inte roliga och karaktären har väldigt svårt att kunna klättra eller hoppa vilket känns lite ålderdomligt.
Sist men inte minst. Jävla savepoints. Hatar skiten , önskar man kunde trycka delete på hela konceptet att savepoints tillför nåt positivt i spel för oss som spelare vilket utvecklare tycks tro bara för det gör att vi spelar spelet längre tid för förra gången du sparade var 30 minuter sen och du glömde spara igen och fick starta om.

Gillar dock hela mind place grejen där man lägger ihop ledtrådar , ett nytt spännande koncept som jag hoppas fler använder i sina spel.

Skrivet av Molotov:

Förutom xcom (2) som går att spela hur länge som helst pga mods.
Vad finns det mer för bra sådana spel?
Gillar den typen av strider.
Jag vet baldurs gate 3 har sådana stride ska klpa det spelet snart (kansle hinner bli rea). Sen spelade jag också Road to eden som jag gillade.
Men nu börjat köra lite xcom2 men finns det andra lika bra spel?

Kan starkt rekommendera Showgunners som är väldigt likt Xcom spelen.
Miasma Chronicles är också kul men var lite obalanserat då jag spelade direkt då det släpptes , vet att de släppt flera patchar där de fixat mycket.
Gears Tactics är också ett spel som jag kan rekommendera som har en helt egen variant av strider.

Aliens Dark descent är också i samma typ av spel men har mer realtid-med-slowmotion/paus i striderna än de andra spelen vilket gör att man får den mer adrenalinfyllda paniken som verkligen passar ett Alien spel.