Inlägg av Harakiri

Inlägg som Harakiri har skrivit i forumet

Man brukar se trådar om att PC är dött ungefär var 3-5e år men mer sällan dessa om konsolernas öde.

Kort sagt. Nej! kommer inte hända det är en alldeles för lukrativ marknad.
Den har snarare blivit större med handhållna konsoller som ett komplement till det som skulle döda PC förut. Dvs Mobiltelefonerna.

ca 450 i Snowrunner men har många spel med 150+ timmar så jag sprider ut det mer jämnt över många.
Men MMO/Onlinespel har jag lagt av med , säkert 1000 timmar i Wow och EVE Online.

Skrivet av kebbe:

Enligt Jez Corden som recenserade spelet för WindowsCentral så var recensenter informerade om DLC i spelets recensionsguide. Han ville inte läsa denna på grund av potentiella spoilers, tycker dock att det är märkligt att inte en enda recension eller förhandstitt nämnde det. Likaså undrar jag hur folk som recenserade spelet bar sig åt för att starta nytt spel när de ville göra nya karaktärer, någon indikation borde funnits på att det inte var helt enkelt.

Helt otroligt att Totalbiscuit var den enda i hela branschen som var en hök på saker som PC-prestanda och girighet. 6 år sedan han gick bort och inte en människa har försökt ta över.

Digital Foundry är väl det närmaste vi har numera som ofta hugger ner på prestandastrul på både konsol och PC

Kan varmt rekommendera spelet jag med. Det som störde mig mest är sparsystemet som sparar vid vissa punkter då man passerar dörrar/passager. Hela spelet uppmuntrar dig att utforska för att hitta hemliga gömmor av material till uppgradering av dina vapen.

Så för mig hände det flera gånger jag passerade en dörr när jag utforskade men kunde inte gå tillbaka. Fail!

Började tänka efter och räkna åren.
Började på storföretag och har sedan bytt företag ett antal gånger men varit på väldigt få ställen. IT branchen byter företagsnamn eller outsourcar/insourcar oftare än man byter plats.

I 25 år detta året har man jobbat som "Senior Support Specialist" som titeln heter nu. Dels allt inom IT lokalt på en fabrik och IT support/projekt/incident management/IT inköp mot hela koncernen.

Definitivt aldrig tråkigt och ena stunden felsöker man en dator eller skrivare nästa jobbar man tex i ett projekt för intern utbildning och sen stångas man med problem med inköpssystemet till sist gör man beställningar mot vårt IT ticket-system och jobbar som dispatcher och systemadministratör.
Har fingrarna med i så många syltburkar nu att vissa dagar måste man sätta sig ner i 30-60 minuter och sortera allt man jobbar med både i tankarna och i olika system&program.

Är lite av den gnällande gubben som piper på möten att "såhär kan ni inte göra för det är ju att skjuta sig i foten. Gör såhär istället" då man jobbat så länge och har erfarenhet av liknande problematik särskilt nu då företaget växer så det knakar.

Horizon Forbidden west till PC

Det spelet kommer äta alla mina fritids-timmar under vårperioden .

Skrivet av Tomas Helenius:

Det är våra åsikter.

Helt rätt!
Dessutom är det extra kul att se hur många toppspel som verkligen kommer från Sverige. Fler än man tror!

Undrar vad listan bygger på. Försäljningssiffror ? , subjektivt av recensenterna? , betyg hos FZ totalt? Eller nån typ av AI algoritm kanske ?

Skrivet av nmbrg:

Prime appen har aldrig någonsin kraschat för mig (Apple TV).

Gränssnittet har jag dock åsikter om.

Jag brukar nån gång i kvartalet felanmäla Prime Appen för att den är trasig då den visar Reklam för deras serier vid varje uppstart av program.
Men nämner inte att det är deras egen reklam bara "reklam" Brukar ta ett tag innan de fattar vad felet är. Hatar sånt skit!

Som många sagt innan är det galet beslut. Finns det bara 1 fil så är det mycket mer känsligt för buggar och korrupta filer och finns det bara 1 så får man köra om hela spelet.

Skrivet av Maysay:

Sparfiler förstörde hela min Dishonored upplevelse. Spara, försöka smyga, misslyckas det öppna samma igen.

På vilket sätt förstörde det spelet?

* Du sparade och misslyckades smyga. Du laddar om och lyckas nästa gång = du har uppnått ditt mål som var att inte misslyckas smyga.
* Du sparade och misslyckades smyga. Du struntar i att ladda och tar konsekvenserna.
Oavsett kommer du ha ett roligt spel där endast du bestämmer vad som är ok.

Jag anser spel där du inte kan spara där du vill vara misslyckade rent hur spelet skapas. Där de bygger spelet runt att spelet sparats vid en fast punkt och du måste titta på den där quicktime filmen för 35e gången då du skall döda bossen.
Ja den bossen som har 5 olika faser och du behövde springa 5km samt göra ett en miniboss fight innan du kommer till den för att se quicktime filmen innan du börjar med fas1 av 5 i fighten.

Intressant att Rockstar Hyllas där deras openworld är nog en av de mest trista efter man klarat av huvudstoryn. Online versionen räknas ju inte.
Även Red Dead Redemption 2 är ju dött efter man krigat klart storyn. Lite roligt är det att jaga i skogen men annars faller det platt.
Där har Assassins creed spelen mycket roligare saker att pyssla med i efterhand.
Far Cry spelen är nog de jag haft mest roligt med men Assassins Creed är de som har mest utfyllnad i form av små ikoner på hela kartan i form av olika samlarföremål de tycker man skall leta reda på över hela kartan.

Spelar just nu Avatar spelet och det har också en hel del sådana quests som i slutänden inte är så roliga eller givande. Tur nog är resten av spelet underbart.

Kom ihåg nu kids. Inga förköp!

Vänta på släppet och kolla hur recensionerna blir och hur den tekniska standarden är vid släppet.
Eftersom det är Nixxes som hanterar portningen kommer det bli bra men det lovar inte att det *ÄR* bra vid release.

Skrivet av renod:

För mig är det ett ickeproblem då jag har Premium. Såpass mycket youtube jag kollar på min lediga tid så är det lätt värt det vad det kostar krona per timme för mig.

Vad jag förstod av diskussionen drabbas också Premium användare. Jag har också premium så skall själv kolla om min CPU användning är extrem vilket verkar vara problemet.

Skrivet av Gaara:

PC är för klen, om 1-2 år när bättre hårdvara finns så blir det kanske bättre

Sålänge de inte fixar grundproblemet de har i spelmotorn så kommer problemet kvarstå oavsett hur kraftfull hårdvara du har även i framtiden. Det kommer såklart minska men aldrig försvinna helt och det är till viss del det de optimerar OM de nu ens gjort det i denna patch. Jag har själv inte testat och kan ge ett hum om det förändrats enligt min subjektiva åsikt.
Jag testade några patcher tillbaka och då var det ingen skillnad , det var patchen som lade till officiel DLSS support.

Till er alla som inte upplever problem. Ni kan vara glada att ni inte märker av dessa problem för när man väl har börjat märka av det så är det i princip hopplöst att vänja av sig.

Många bra tips och råd i tråden och mycket stämmer jag in i.

Som gammal gubbe som spelat sen början av 80 talet så känner man igen sig och spelandet har gått i perioder under åren.
Men mina råd är i mångt om mycket samma som flera redan påpekat.

* Spel skall vara kul , tycker du det inte är roligt alls då tar man en paus och gör andra saker. Själv brukar jag växla med andra fritidsnöjen där att läsa en god bok ligger högt på listan.

* Jag brukar göra en lista på kommande intressanta spel och lista på de spel i min backlog som jag känner verkar roliga. Den listan kikar jag i och håller koll och sen då spel släpps kollar jag in recensioner och om det efter det forfarande är intressant då kan jag kolla efter ett bra pris och köpa det och börja spela. Förbeställer aldrig numera. Numera är tekniska problem också nåt man får se upp med då titlar släpps så att vänta är alltid bra.

* Då jag väl spelar har jag ingen som helst brådska vilket tyvärr är lite av min akilleshäl då jag ofta fastnar i ett storspel länge tills jag känner att det börjar bli tråkigt och då snabbt pushar mig genom den sista delen eller de sista 30-40procenten av spelet. Men en optimal genomspelning består i att ej stressa men fortfarande koncentrera sig på bara 1 spel och köra klart hela.

* Ha ingen pardon om spelet är dåligt. Det innebär om du retar dig på nåt i spelet. Det kan vara tekniska problem eller problem med hur spelet fungerar eller nån annan orsak som förstör glädjen. Kolla först om det går att lösa , tekniskt eller ställa om svårighetsgraden eller annat. Går inte det , släpp spelet som en het potatis och ta upp nåt annat istället.
Finns NOLL anledning att spela igenom spel du ej gillar av olika anledningar.

* Många spel har ju som plan att vara "evighetsspel" tex mmo's eller andra där det släpps en oändlig ström av DLC , Expansioner och annat.När det gäller dessa spel så första steget är ju att du spelat igenom det innehåll som fanns. Sen kanske det dykt upp nytt innehåll så brukar jag vänta minst nåt år eller kanske två så det finns en gottig bit av innehåll att testa.

Ofta brukar man ju läsa om en ny patch eller matigt DLC som släpps. Sen kör man igen och är det kul så passar man på att spela tills man tappar lusten igen. Sen kan spelet ligga och växa till sig igen och man kan återkomma senare om man tyckte spelet var kul även denna gång.

Sjukt att man tyckte Titan korten var överprisat skräp då de kostade 10k

Nu ligger mellanklass kort på 10k Gubbig +1

Skrivet av Majoren:

PC finns ju i antalet utföranden, så du har rätt att där skarvade jag. Men PS5 och Xbox har ju i grunden samma GPU, CPU från en och samma tillverkare och en och samma CPU/GPU-generation, så det skiljer verkligen minimalt om man bortser från Serien S som har reducerad gpu. Om ett spel som Jedi Survivor och Cyberpunk fungerar illa på alla format det släpps på så beror det väl knappast på att formaten skiljer sig mycket i arkitektur, det är helt enkelt bara spel i dåligt skick.

Ja i detta fallet så är det klart att de släppte spelet trasigt för alla av olika orsaker och det sorgliga är ju att det aldrig kommer fixas.
Digital foundry nämner att Jedi Survivor kanske blir bättre på nästa konsollgeneration men PC problemen kommer alltid kvarstå.

Skrivet av kingzla:

Igen, köp en PS5 om du vill ha bra prestanda. PC-spel är en bonus, take it or leave it.

Sorry men om det inte det är inte bra på nån plattform då?
Här i detta klipp [jag har lagt in exakta tidpunkten] säger John Linneman som täcker PS5 och XBox hur dåligt det är och han inte klarar av att spela på sin konsoll.

Skrivet av Molotov:

Nja. Jag har endå uppåt 100 timmar Zelda Totk. Visst bra spel men ingen utveckling mot förra spelet vilket jag gillade men gjorde mig döless på spelet "till slut". Kommer aldrig att återvända till Zelda Botw eller totk. Varför jag endå spelade det så pass mycket var att det var mitt "steam deck spel" under semestern 😅

Det roliga i det hela att spelen ofta varit bättre när man kört Nintendo spelet på just PC, iaf har man fått en bättre upplevelse tack vare dom underbara emulatorutvecklarna och moddarna

Jo moddning är ju en annan grej som är bra och det hela funkar ju då hårdvaran oftast är tillräcklig att täcka upp för förlusten i emuleringen i sig och sen lite till. Men bäst är ju om tillverkaren i sig inte är copyright tossig som nintendo och stämmer alla hit och dit som emulerar. Officiellt stöd är ju bäst.

Skrivet av Majoren:

PC, Xbox och Playstaation har ju mer eller mindre samma komponenter så det är väl konstigt varför det skulle bli mer imponerande på det sättet? Tycker det blir mer imponerande när spelen verkligen drar nytta av en specifik konsol, varför jag oftast är mindre intresserad av multiplattformsspel

Jag förstår ditt resonemang och är helt klart impad över när de bygger spel som utnyttjar hårdvaran till minsta beståndsdel och sen får till saker som kan ses som magi ur gamla plattformar.
Men tänk dig att man utnyttjar nästan all prestanda och sedan gör det på mer än en plattform. Man ser till att spelet funkar bra på tex Switch samtidigt som man gör det på annan hårdvara på samma gång.

Kommentaren att Xbox , Playstation & PC är mer eller mindre är samma komponenter är tyvärr helt felaktig för hade det varit så hade vi sett betydligt bättre optimeringar. Det är ju därför vi oftare får ruttna portningar som Jedi Survivor där inte ens Playstation eller Xbox är i bra skick och PC är i ruttet skick.

I denna generation är det det gemensamma minnet i konsollerna som ställer till det största portningsproblemen , krävs en hel del trixande att täcka upp för det. Finns en del skillnader mellan Xbox och PS där Series S är den svaga länken där det också måste optimeras mycket.

Skrivet av Querth:

Nintendo är den vassaste spelutvecklaren utan tvekan. Totk och Metroid prime remastern gjorde en stor del av lyckan det här spelåret.

Sjukt imponerande att ständigt lyckas göra så välsvarvade spel

Spelen i sig är ju bra men Nintendo behöver ju bara utveckla till Nintendo och kan lägga allt krut där.
Skulle vara mer impad om de släppte multiplattform som både Xbox och Sony gör med titlar som finns till alla plattformer inklusive Xbox , Playstation, PC, Switch och Steamdeck.
Den dagen jag ser direktgjorda titlar som Zelda eller Super Mario bros på tex. Xbox då blir jag impad.