Om ni skulle jämföra BG3 & RDR2

Medlem
Om ni skulle jämföra BG3 & RDR2

Som rubriken, om dessa 2 spel sattes mot varandra samma år, vilket hade korats till GOTY?


signatur

🎮 PlayStation 5 | Xbox Series X
📺 LG C2 55" (2022 EVO)

FM-guru
F.d. Sisyr

Baldur's Gate 3 för min del. Men sen var Subnautica mitt ÅS 2018, så...

Medlem
Skrivet av Mikael Berg:

Baldur's Gate 3 för min del. Men sen var Subnautica mitt ÅS 2018, så...

Wow, jag hade trott att folk hade valt RDR2 alla dagar i veckan..


signatur

🎮 PlayStation 5 | Xbox Series X
📺 LG C2 55" (2022 EVO)

Medlem
Skrivet av Beerceptulus:

Wow, jag hade trott att folk hade valt RDR2 alla dagar i veckan..

Så vem hade du en deal med?


signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Min SweClockers Profil

Medlem
Skrivet av N3gn4v:

Så vem hade du en deal med?

Ja, jag ligger just nu 1000:- back om jag säger så 😂


signatur

🎮 PlayStation 5 | Xbox Series X
📺 LG C2 55" (2022 EVO)

Medlem

Vilket av spelen som rankas högst hänger nog mycket på vilken typ av spelare man är och vad man gillar helt enkelt, skulle jag tro.

Jag har inte hunnit spela BG3 ännu men ska göra det så fort jag får tid, så jag kan inte jämföra spelen ännu.

Men så mycket vet jag att spelupplevelsen jag hade i RDR2 var oerhört bra — klart bästa upplevelsen i något spel genom tiderna hittills för min del. Så jag tror att jag kommer nog att gilla BG3 en hel del men troligen inte på samma sätt som RDR2, för det var något exceptionellt.

Men vi får se, det vore ju fantastiskt om BG3 gav ännu bättre spelupplevelse. Kommer min hjärna kunna hantera det ens i så fall? *Mindblown?* 😁

Medlem

Sorry alla, jag insåg att jag hade skrivit GOAT istället för GOTY som jag menade


signatur

🎮 PlayStation 5 | Xbox Series X
📺 LG C2 55" (2022 EVO)

Medlem

Klarade bara av ca 30h av RDR2 innan jag gav upp.

Medlem

Väldigt olika spel så svårt att sätta emot varandra.
Har inte spelat BG3 än, men RDR2 har jag testat och svårt att fastna för.
Så spontant röstar jag på BG3.

Medlem

RDR2 var fantastiskt men BG3 var magiskt. Bättre PC-version, roligare gameplay och bättre story; BG3 är klar vinnare för min del.

Medlem

BG3


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Jag har inte spelat BG3 än men RDR2.blev en sömnfest som jag fick kämpa genom på slutet och då tog jag nån månads paus efter 3/4 av spelet.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Har inte spelat RDR2 då jag inte är intresserad av det, så BG3 vinner lätt för min del.

Medlem

Helt klart BG3, RDR2 känns som en lång transportsträcka och ter sig mer som en film än ett spel, vilket är ett minus i mina ögon.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Jag tröttnade också snabbt på RDR2 då det bara blev en walking simulator och ingenting hände. BG3 däremot var fantastiskt bra.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Lätt Baldur's Gate 3.

Kom inte så långt i RDR2 innan jag tröttnade. Det kändes som RDR2 straffade kreativitet. Gjordes inte uppdragen precis som det var tänkt så var det game over.

Generellt gillar jag också mer fantasy och sci-fi än ”realistiska” spel.

Medlem

Baldurs Gate 3.

Mest på grund av själva gameplay.

RDR2 är jäkligt bra annars.

Medlem

RDR2 är bra men utdraget, långsamt, halvtråkigt i slutändan.

BG3 är bättre alla dagar i veckan.

Medlem

BG3 utan tvekan. RDR2 är en helt annan typ av spel som inte ens kommer i närheten av BG3s magiska rollspelsvärld.

Medlem

Älskade RDR2 och ska strax sätta igång BG3. Mina förväntningar är nu skyhöga.

Medlem

Olika spel i min värld. Ena erbjuder vansinnig frihet o djupa RPG-element medan det andra handlar om mer rakt berättande i en grymt konstruerad o levande värld.

För mig blir det personligen BG3 alla dar i veckan men gillade verkligen RDR2. Problemet jag har är väl de begränsade uppdragen som inte tillåter någon form av frihet utan man måste följa Rockstar's exakta fotsteg om man vill undvika mission failed.

Nakeyjakey beskriver de perfekt:

https://youtu.be/MvJPKOLDSos?si=zHmPbnI6sKnk9kYB

Medlem

RDR2! Mitt favoritspel genom tiderna. BG3 är absolut ett bra spel men RDR2 ligger mig mycket varmt om hjärtat.

Sen så är det ju heeelt olika spel så jag förstår inte grejen med denna ” jämförelse”

Medlem

BG3 av ett enkelt skäl.
När jag klarade BG3 ville jag ha mer.
När jag klarade RDR2 orkade jag inte ens spela klart epilogen.

Men det beror i slutändan helt klart på vad man är sugen att spela då det är så drastiskt olika spel.

Testpilot

Hade superkul att springa i skogen och jaga i RDR2 och spelet är ju supersnyggt men BG3 krossar både storymässigt och friheten att ta sig an uppdragen precis som man vill.
Som nämnts tidigare i tråden så om man inte följer den snitslade banan i RDR2 så blir det mission fail. Det är lite rockstars formel faktiskt med ganska enkelspåriga uppdrag.

Skribent

5/5-spel båda två, men Baldur's Gate 3. Jag brukar luta mer åt actionhållet än RPG-hållet, men BG3 spelar i en klass för sig och jag upplever RDR2 som på tog för segt och utdraget.

Medlem

RDR2 för min del. Älskar verkligen bägge. Men medan BG3 verkligen känns som ett spel och att jag spelar ett spel så kunde jag försvinna in mera i rdr2 världen och bara vara en stund, ingen krav på en.

Medlem

Jag älskar båda två men blir BG3. Både förstår och uppskattar segheten i det mesta i RDR2 samtidigt som jag hatar det i längden. Allt blev frustrerande efter x antal timmar och det som bidrog till immersion i början blev jäkligt frustrerande. För egen del gör det att omspelningsvärdet som BG3 har gör att det vinner.

Medlem

Baldur's Gate 3 utan tveksamhet.
Jag fastnade aldrig riktigt för vilda västerns GTA. Men jag kommer ta upp RDR2 igen då jag anser att det förtjänar en andra chans.

Medlem

Väldigt svårt att välja egentligen då dom båda är fantastiska men väldigt olika. Det blir dock BG3 för min del.
RDR2 är väldigt bra men utöver dom fantastiska landskapen är det i grund och botten ett sofistikerat GTA med djupare story och mer avancerad spelmekanik. Såklart fortfarande ett 5/5 spel men når inte riktigt upp till BG3 klass.

Medlem

Även om jag skulle avsky BG3 så skulle det bli BG3 framför RDR2 alla dar i veckan.

12
Skriv svar