Skitspel håller hypen i schack

Robot
Skitspel håller hypen i schack

Gollum ger perspektiv på det fantastiska spelåret 2023.

#2023, #krönika, #årets-spel


Releasehästryttare

Nya walking dead vill vara med och kämpa om nr 1 värsta spelet 2023

Redaktör
Skrivet av Devan:

Nya walking dead vill vara med och kämpa om nr 1 värsta spelet 2023

https://youtu.be/zTV3rGgRyGA

"ROPEN SKALLA: FLER SKITSPEL ÅT ALLA!"


signatur
It's not a lake, it's an ocean

Mitt i stormen av 5:or och 1:or bör vi inte glömma de där spelen som varken är mästerliga eller dåliga. Utan "bara" bra. Spel som inte glänser när det kommer till grafik eller presentation men kanske har något vi inte hittar någon annanstans. Tänk Terminator: Resistance eller årets RoboCop: Rogue City.

De hamnar helt i skymundan under ett hett spelår som 2023, men de har definitivt sitt existensberättigande. För det är väl runt betyget 3/5 (eller 7/10) väldigt många spel hamnar. Ge dem en chans.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Redaktör
Skrivet av Ruffles:

Mitt i stormen av 5:or och 1:or bör vi inte glömma de där spelen som varken är mästerliga eller dåliga. Utan "bara" bra. Spel som inte glänser när det kommer till grafik eller presentation men kanske har något vi inte hittar någon annanstans. Tänk Terminator: Resistance eller årets RoboCop: Rogue City.

De hamnar helt i skymundan under ett hett spelår som 2023, men de har definitivt sitt existensberättigande. För det är väl runt betyget 3/5 (eller 7/10) väldigt många spel hamnar. Ge dem en chans.

För att inte tala om alla 4:or!


signatur
Medlem
Skrivet av Devan:

Nya walking dead vill vara med och kämpa om nr 1 värsta spelet 2023

https://youtu.be/zTV3rGgRyGA

Samma utgivare som Skull Island Rise of Kong, så de verkar satsa hårt på att ge ut årets sämsta spel.

Skrivet av Bennii:

Samma utgivare som Skull Island Rise of Kong, så de verkar satsa hårt på att ge ut årets sämsta spel.

Ett par stinkisar till och snart har vi 20-talets svar på LJN!

Testpilot

Sen har vi BRA spel men som är tekniska misslyckanden på PC när de släpps.

Returnal
Jedi Survivor
The Last of us
Cities Skylines 2

LIte tveksamt om man skall klassa Starfield där. Det hovrar på gränsen av vad man kan anse vara godkänt med tanke på nyaste patchen och att de patchar in sådant som borde varit där från start.

Redaktör
Skrivet av Harakiri:

Sen har vi BRA spel men som är tekniska misslyckanden på PC när de släpps.

Returnal
Jedi Survivor
The Last of us
Cities Skylines 2

LIte tveksamt om man skall klassa Starfield där. Det hovrar på gränsen av vad man kan anse vara godkänt med tanke på nyaste patchen och att de patchar in sådant som borde varit där från start.

Jedi: Survivor svajade ju framerate-mässigt även på konsol i flera månader innan det fixades.


signatur
Medlem
Skrivet av Devan:

Nya walking dead vill vara med och kämpa om nr 1 värsta spelet 2023

https://youtu.be/zTV3rGgRyGA

Är det något fel på mig om jag ändå blir lite sugen på det av någon förunderlig anledning.

Medlem

Vad exakt gör 2023 till ett fantastiskt spelår? Kommer knappt på några spel som släppts i gott skick detta året. Räknas Cyperpunk 2077?

Annars kommer jag bara på Wartales, Remnant 2 och BG3 och det sistnämnda har jag inte hunnit lira än.

Testpilot
Skrivet av Tomas Helenius:

Jedi: Survivor svajade ju framerate-mässigt även på konsol i flera månader innan det fixades.

Ja det var lite av en dubbel miss när ingen plattform hade bra flyt. Undras hur mycket press de hade på sig att släppa det trots skicket det var i.
Påminner lite om Cities Skylines 2 där de måste pressats att släppa det innan jul bara för att få det släppt oavsett skicket på spelet.

Fragtjuv
Skrivet av Tomas Helenius:

Jedi: Survivor svajade ju framerate-mässigt även på konsol i flera månader innan det fixades.

Har de fixat till det nu så att det är värt att slå till på?


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Redaktör
Skrivet av Joe Swallows:

Har de fixat till det nu så att det är värt att slå till på?

Ja på konsol i alla fall, där kan du välja mellan 30 och 60 fps. Vet ej hur/om det rullar okej på pc nu, jag har bara kört med en gammal rackare som ändå inte ger några toppsiffror.


signatur
It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Atilaa:

Är det något fel på mig om jag ändå blir lite sugen på det av någon förunderlig anledning.

Lite kanske.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av noreason:

Vad exakt gör 2023 till ett fantastiskt spelår? Kommer knappt på några spel som släppts i gott skick detta året. Räknas Cyperpunk 2077?

Annars kommer jag bara på Wartales, Remnant 2 och BG3 och det sistnämnda har jag inte hunnit lira än.

Spider-Man 2
Super Mario RPG
Super Mario Bros Wonder
Alan Wake 2
Cyberpunk DLC
Resident Evil 4
Dead Space
Sea of Stars
Hi-Fi Rush
Armored Core 6
Lies of P
Octopath Traveller 2
Forza Motorsport
Hogwarts Legacy
Dave the diver

Bara för att nämna några spel som uppskattats av många under året. Jag skulle säga att 2023 haft både ovanligt många toppspel och en allmänt hög nivå.

Och sen har vi Skull Island, Gollum, och The Walking Dead Destinies i andra änden av skalan som får oss att uppskatta de bra spelen ännu mer.

Testpilot
Skrivet av Joe Swallows:

Har de fixat till det nu så att det är värt att slå till på?

Skrivet av Tomas Helenius:

Ja på konsol i alla fall, där kan du välja mellan 30 och 60 fps. Vet ej hur/om det rullar okej på pc nu, jag har bara kört med en gammal rackare som ändå inte ger några toppsiffror.

PC är fortfarande trasigt men i bättre skick än då det släpptes.

Redaktör
Skrivet av Harakiri:

PC är fortfarande trasigt men i bättre skick än då det släpptes.

https://youtu.be/1Eg087ec81E?si=2MoBRYW_N9HqrweX

"Trasigt" skulle jag inte kalla det, det funkar väl?

Oavsett: det är ett kanonspel.


signatur
Testpilot
Skrivet av Tomas Helenius:

"Trasigt" skulle jag inte kalla det, det funkar väl?

Oavsett: det är ett kanonspel.

Vi kanske har olika definition på trasigt men min är följande:
När min spelupplevelse blir sämre pga tekniska problem i spelet som inte blir fixade inom rimlig tid.

I detta fallet så hade jag tydliga hack/stutter vid varje laddning av nya miljöer eller fiender. Även krasher till desktop och ännu större problem med stutter och hackande om man slog på Raytracing. FPS mässigt flyter det på finfint.

Detta trots high end dator med Ryzen 7800x3d , 32GB RAM , Geforce 3080Ti och en 2 TB NvME SSD som klarar 7GB/sek

Medlem

Passar på att tillägga att VR scenen har levererat 2023 också både spel och hårdvarumässigt. Ett av dom bästa åren.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Mitt i stormen av 5:or och 1:or bör vi inte glömma de där spelen som varken är mästerliga eller dåliga. Utan "bara" bra. Spel som inte glänser när det kommer till grafik eller presentation men kanske har något vi inte hittar någon annanstans. Tänk Terminator: Resistance eller årets RoboCop: Rogue City.

De hamnar helt i skymundan under ett hett spelår som 2023, men de har definitivt sitt existensberättigande. För det är väl runt betyget 3/5 (eller 7/10) väldigt många spel hamnar. Ge dem en chans.

Instämmer helt. Robocop: rouge city är definitivt underskattat.

På tal om undermåliga spel: Glöm inte klassikern https://www.fz.se/recension/1908-handball-manager-2009


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Spelåret 2023 är det mest "bi-polära" jag upplevt! BG3, AW2, Zelda TotK (och GT7 i VR) är mina höjdpunkter i år. Överhypade Cities Skylines 2, Forza och Starfield. Sen den där skaran av totala katastrofer som nämndes i artikeln, huuga. Galet spelår.

Och nej, tror inte Starfield eller Forza hade någon större chans att leva upp till hypen jag hade fem minuter innan jag startade dom första gången. Trots mitt försök till mantrat att "jag ska ta det som det är" om och om igen innan release så sköt jag mig själv lik förbannat i foten. Helt självförvållat det också skulle jag säga. (Fast Tomas recension av Forza hjälpte inte direkt till med att hålla förväntningarna i schack, lol.)

Alla små problem blir så stora när hypen pressat upp förväntningarna. Cities Skylines 2's prestanda, Starfield med.. ja.. Forza med total avsaknad av både VR och tripple-screen support, grinda för att låsa upp uppgraderingar i bilar man ägt (bättre nu dock?), Ai, tomt karriärläge och LMP's som kan drifta.
Kommer återbesöka dessa titlar om/när problemen har lösts och den tråkiga eftersmaken lagt sig. Det är trots allt spel som jag borde älska.

Skrivet av Tomas:

kombon vinstsugen spelbransch, publikhungriga spelmedier och förväntansfulla gamers är tillsammans jäkligt duktiga på att bygga orimlig hype.

Så j*vla sant att det är sorgligt.

Medlem

Jag får erkänna att jag nästan blir som ett barn på julafton, hypen är nästan mer än halva grejen nästan.


signatur

Allätare

Medlem

Tänk om Hollow Knight Silksong kommer ut och inte är bra. Då blir man ju ledsen.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Joe Swallows:

Har de fixat till det nu så att det är värt att slå till på?

Skrivet av Tomas Helenius:

Ja på konsol i alla fall, där kan du välja mellan 30 och 60 fps. Vet ej hur/om det rullar okej på pc nu, jag har bara kört med en gammal rackare som ändå inte ger några toppsiffror.

För mig har Jedi Survivor alltid fungerat.
Visst var det lite tungdrivet ett tag då man hörde grafikkortet blåsa på, men datorn klarade av det i högsta grafik utan raytracing.
Senast jag testade fungerar dlss perfekt och då når jag riktigt höga fps, inget lagg någonstans. Jag har iofs Gsync display om det nu gör någon skillnad.

https://www.youtube.com/watch?v=HQi7VJdYtTI


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Testpilot
Skrivet av lonian:

För mig har Jedi Survivor alltid fungerat.
Visst var det lite tungdrivet ett tag då man hörde grafikkortet blåsa på, men datorn klarade av det i högsta grafik utan raytracing.
Senast jag testade fungerar dlss perfekt och då når jag riktigt höga fps, inget lagg någonstans. Jag har iofs Gsync display om det nu gör någon skillnad.

https://www.youtube.com/watch?v=HQi7VJdYtTI

Skönt för dig att du inte märker av shader stutter. Önskar jag kunde gå tillbaka och inte märka sådant.

Om du vill förstöra din framtid. Testa och dra ner till nån av planeterna , spring/rid i en större öppen area och märk när spelet tydligt hackar till då det laddar nya texturer , assets & fiender. När sen spelet väl laddat in detta så flyter det på i hög fps såklart.
Om du drar igång Ray Tracing på låg nivå så märker du det ännu tydligare då det är ännu sämre optimerat att ladda sömlöst.

Ja och jag har också en 165Hz Gsync skärm.

Spelet är roligast att spela när man löser pusslen i Jedi Kamrarna för där laddas inget då man spelar. Allt flyter på klockrent där.

Medlem

2023 kommer gå till historien som året då Indie-spelen på allvar började hävda sig. Dave the Diver är årets spel, klart bättre än alla totalt förutsägbara AAA-titlar

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Skönt för dig att du inte märker av shader stutter. Önskar jag kunde gå tillbaka och inte märka sådant.

Om du vill förstöra din framtid. Testa och dra ner till nån av planeterna , spring/rid i en större öppen area och märk när spelet tydligt hackar till då det laddar nya texturer , assets & fiender. När sen spelet väl laddat in detta så flyter det på i hög fps såklart.
Om du drar igång Ray Tracing på låg nivå så märker du det ännu tydligare då det är ännu sämre optimerat att ladda sömlöst.

Ja och jag har också en 165Hz Gsync skärm.

Spelet är roligast att spela när man löser pusslen i Jedi Kamrarna för där laddas inget då man spelar allt flyter på klockrent där.

Nu har jag redan klarat ut spelet och avinstallerat det sedan länge. Men om jag kör någon till genomspelning framöver så kan jag pröva att speeda på med raytracing. Fick förövrigt 100% på många kartor men inte alla.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Vi kanske har olika definition på trasigt men min är följande:
När min spelupplevelse blir sämre pga tekniska problem i spelet som inte blir fixade inom rimlig tid.

I detta fallet så hade jag tydliga hack/stutter vid varje laddning av nya miljöer eller fiender. Även krasher till desktop och ännu större problem med stutter och hackande om man slog på Raytracing. FPS mässigt flyter det på finfint.

Detta trots high end dator med Ryzen 7800x3d , 32GB RAM , Geforce 3080Ti och en 2 TB NvME SSD som klarar 7GB/sek

Jag spelade det för 1-2 månader sedan på i7 10700 + rtx 3070 och upplevde inga mer problem än något lägre framerate i "hubbstaden". För mig är det årets bästa spel, överlägset.


signatur

PC -x- Hp Reverb G2 -x- Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Detta trots high end dator med Ryzen 7800x3d , 32GB RAM , Geforce 3080Ti och en 2 TB NvME SSD som klarar 7GB/sek[/i]

Skulle ju dock inte kalla det där för high-end. Den har ju flera år på nacken.

Spelet flöt på fint/utan krash överhuvudtaget på min i9 13900k, 64GB RAM, 4090 i ca: 170fps med allt på ultra, ((sure, där var väl nå split-second stutter första gången den loadar in en map, men det är ju absolut inget man lider av)), men jag cappade manuellt på 144 för det är ju vad min skärm ligger på.

Din SSD är bara relevant för loading-times, har inget med prestandan att göra.

Trist att du hade problem. Dags att uppgradera snart kanske?

12
Skriv svar