Digital Foundry listar årets sämsta pc-portningar

Robot
Digital Foundry listar årets sämsta pc-portningar

Hack, grötiga texturer och inställningar som inte gör något.

#Digital-foundry, #nyhetstips


Redaktör

EA Sports PGA Tour borde toppa den här listan. Att inte få till okej framerate på ett golfspel är ren och skär arrogans, och det är många gånger sämre än t.ex. Jedi: Survivor.


signatur
Medlem

Dead Space Remake? Tyckte själv det flöt på väldigt bra på pc och såg riktigt bra ut.

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Dead Space Remake? Tyckte själv det flöt på väldigt bra på pc och såg riktigt bra ut.

Jo jag håller med. Köpte det på releasedagen och har haft noll bekymmer. Flyter på helt utan problem.

Medlem

Star Wars Jedi: Survivor, så "välförtjänt" Klar etta på denna shame-lista. Har aldrig spelat ett spel med så många problem som de inte ens lyckats fixa efter ett år snart. Stutters, så in i h*****e Fungerar skit med den bästa hårdvaran som går att få. Skandal, och så synd då det är ett bra spel annars.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Sjukt tråkigt med dåliga pc-portningar. När vi som PC spelare väl får ta del av konsolspel så känns det inte som prioritet utan bara kastas ut (även att det är visat att portningar säljer bra) + att de må skrämma andra utvecklare från att porta spel.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

EA Sports PGA Tour borde toppa den här listan. Att inte få till okej framerate på ett golfspel är ren och skär arrogans, och det är många gånger sämre än t.ex. Jedi: Survivor.

Har lagt märke till att du gillade Jedi survivor, vilken underbar hårdvara kör du med då du inte lagt märke till hur uruselt det körs . Eller är du bara en sån där som tycker 30fps är ok på PC? Värsta PC spelet 2023 skulle jag ge det. Inte fixat efter så lång tid. Usch. Vet att jag inte är ensam, snarare du som är. Digital Foundry tycks hålla med mig. Spelet är säkert hyffsat bra, vem fan kan uppleva det med all stutter, inte jag iaf.


signatur

7900XTX
7800X3D

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Fr0gg0.:

Dead Space Remake? Tyckte själv det flöt på väldigt bra på pc och såg riktigt bra ut.

Skrivet av Holonyaa:

Jo jag håller med. Köpte det på releasedagen och har haft noll bekymmer. Flyter på helt utan problem.

Jag recenserade det ju här, på PC, och hade en del tekniska problem, men jag skulle inte gå så långt som att säga att det är en dålig port. Hade väl ungefär samma problem som de beskriver i videon med framedrops och stuttering, men inte i den utsträckning DF hade.

Medlem

DS har ju blivit patchat, fungerar bättre nu.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Här kan vi snacka "lata utvecklare".
tur att det som oftat fixas i efterhand, i slutändan blir ju endå PC versionen av dom flesta spelen den bästa versionen.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Spelat både Dead Space och Jedi Survivor på PC och kan inte påstå att det flöt på dåligt, visst hade Jedi Survivor lite lagg på en viss planet men det flöt på riktigt bra annars. Dead Space hade jag noll problem med.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Här kan vi snacka "lata utvecklare".
tur att det som oftat fixas i efterhand, i slutändan blir ju endå PC versionen av dom flesta spelen den bästa versionen.

Tyvärr gör det ju inte alltid det. Se Jedi Survivor.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av Map-pen:

Spelat både Dead Space och Jedi Survivor på PC och kan inte påstå att det flöt på dåligt, visst hade Jedi Survivor lite lagg på en viss planet men det flöt på riktigt bra annars. Dead Space hade jag noll problem med.

Haha, jedi survivor flöt på bra?? Själv sitter jag på hyffsad hårdvara och aldrig varit med om maken. Suger helt enkelt. Är knappast den enda som säger det. Å då flyter i princip allt annat på bra.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Dead Space Remake? Tyckte själv det flöt på väldigt bra på pc och såg riktigt bra ut.

Samma här, hade inte heller några problem med deadspace remaken. Var lite förvånad att dom tog upp det spelet.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av rmpyro:

Samma här, hade inte heller några problem med deadspace remaken. Var lite förvånad att dom tog upp det spelet.

Förmodligen för att det krävdes tid för att kompilera shaders, hade inte heller några problem med det spelet annars.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av alias:

Haha, jedi survivor flöt på bra?? Själv sitter jag på hyffsad hårdvara och aldrig varit med om maken. Suger helt enkelt. Är knappast den enda som säger det. Å då flyter i princip allt annat på bra.

Hade bara lagg i en zon i hela spelet, och det var i den där byn man kommer till och spenderar en stor del av spelet i. Noll problem utanför den byn. Vet inte vad hyffsad hårdvara är för dig? Har själv RTX4080, i7-12700K, M2 NVME SSD 7000Mb read/write speed, 32 DDR5 5200mhz RAM. Utanför byn fungerade spelet riktigt bra.

Medlem
Skrivet av Map-pen:

Hade bara lagg i en zon i hela spelet, och det var i den där byn man kommer till och spenderar en stor del av spelet i. Noll problem utanför den byn. Vet inte vad hyffsad hårdvara är för dig? Har själv RTX4080, i7-12700K, M2 NVME SSD 7000Mb read/write speed, 32 DDR5 5200mhz RAM. Utanför byn fungerade spelet riktigt bra.

Ok, i "byn" som du själv säger man spenderar en stordel av spelet i. Ska man acceptera att det blir nästan ospelbart? Att det laggar sönder? Stämmer dock inte att det bara är där, kanske duär mindre känslig än jag?


signatur

7900XTX
7800X3D

Redaktör
Skrivet av alias:

Har lagt märke till att du gillade Jedi survivor, vilken underbar hårdvara kör du med då du inte lagt märke till hur uruselt det körs . Eller är du bara en sån där som tycker 30fps är ok på PC? Värsta PC spelet 2023 skulle jag ge det. Inte fixat efter så lång tid. Usch. Vet att jag inte är ensam, snarare du som är. Digital Foundry tycks hålla med mig. Spelet är säkert hyffsat bra, vem fan kan uppleva det med all stutter, inte jag iaf.

När har jag sagt att Jedi: Survivor funkar bra på pc? Jag gillar spelet, men inte dess prestanda. Men poängen här är att PGA är många, många gånger sämre.


signatur
Medlem

Hade gillat spelet om EA hade gjort det spelbart på PC. Som det ser ut nu så är det inte det och förväntar mig inte att det blir så efter så lång tid efter release.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

När har jag sagt att Jedi: Survivor funkar bra på pc? Jag gillar spelet, men inte dess prestanda. Men poängen här är att PGA är många, många gånger sämre.

Nej det kanske du inte sagt då, ber om ursäkt i så fall. För det gör det verkligen inte.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

PGA? Vad är det?
Ja fattar nu golfspelet...ingen aning. Säkert ännu sämre men hur många "gamers" kan ens veta vad PGA står för?. Mindre viktigt känns det som.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av alias:

Tyvärr gör det ju inte alltid det. Se Jedi Survivor.

Nej men oftast, kanske utvecklarna tar sig i kragen. Se bara hur tex Arkham Knight slutade. Var ju helt trasigt och nu är det hur bra som helst.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Testpilot

En sak jag har märkt som är intressant kring diskussioner av spelprestanda, det är att personer berörs väldigt olika av tekniska problem. Vissa verkar inte påverkas av det alls, till den grad att de inte ens märker av problemen, medan vissa andra får upplevelsen totalt förstörd.

Jag tillhör den senare skaran som tycker det är ospelbart om det är ojämna frame-times, massa stuttering eller andra problem som screen tearing. Är kanske extra känslig kring detta, för det spelar inte någon roll om spelet är det bästa sedan skivat bröd, om det på en teknisk plan inte fungerar bra.

Likt många andra i min sits upplever, så blir det extremt frustrerande när man sitter på kompetent hårdvara som vida överskrider konsolernas kapacitet – men samtidigt får ta en morot där solen inte skiner på grund av bristfällig optimering.

Tänker inte skylla detta på något specifikt, kan vara inkompetens, kan vara ledningen som tryckar för en orimlig deadline eller något annat — dock kvittar det i slutändan för mig som slutkund om produkten är undermålig.


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Medlem
Skrivet av alias:

Haha, jedi survivor flöt på bra?? Själv sitter jag på hyffsad hårdvara och aldrig varit med om maken. Suger helt enkelt. Är knappast den enda som säger det. Å då flyter i princip allt annat på bra.

Ja, vi har förstått poängen: du gillar verkligen inte Jedi Survivor. Det funkade ganska smärtfritt för mig och hade en helt okej upplevelse med det.

Kopplat till resten av titlarna: alltid tråkigt när portarna hastas igenom, men precis som med många andra spelsläpp nu för tiden så får man vänta några månader och sen spela för en bättre upplevelse. Dumt, onödigt och frustrerande, men så är livet ibland.


signatur

Good. Bad. I'm the guy with the gun

Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

En sak jag har märkt som är intressant, det är personer berörs olika av tekniska problem. Vissa verkar inte påverkas av det alls, till den grad att de inte ens märkar av problemen, medan vissa andra får upplevelsen totalt förstörd.

Jag tillhör den senare skaran som tycker det är ospelbart om det är ojämna frame-times, massa stuttering eller andra problem som screen tearing. Är kanske extra känslig för detta, men spelar inte någon roll om spelet är det bästa sedan skivat bröd, om det på en teknisk plan inte fungerar bra.

Kan för mitt liv inte avnjuta ett spel som inte kan hålla en stabil bildpresentation genomgående. Och precis som många andra blir det extremt frustrerande när man sitter på kompetent hårdvara som vida överskrider konsolernas kapacitet, men samtidigt får ta en morot där solen inte skiner på grund av bristfällig optimering (tänker inte skylla detta på något specifikt, kan vara inkompetens, kan vara ledningen som tryckar för en orimlig deadline — dock kvittar det i slutändan om produkten är undermålig).

Som du säger: det är intressant hur olika man är, och för mig som tillhör den första kategorin så kommer jag relativt lindrigt undan😊 Men jag kan principiellt störa mig en del på när det är uppenbara ”hafsverk”.


signatur

Good. Bad. I'm the guy with the gun

Medlem
Skrivet av beersgarden:

Ja, vi har förstått poängen: du gillar verkligen inte Jedi Survivor. Det funkade ganska smärtfritt för mig och hade en helt okej upplevelse med det.

Kopplat till resten av titlarna: alltid tråkigt när portarna hastas igenom, men precis som med många andra spelsläpp nu för tiden så får man vänta några månader och sen spela för en bättre upplevelse. Dumt, onödigt och frustrerande, men så är livet ibland.

Nej då har du inte förstått alls. Se gärna ovanstående inlägg. Gillar spelet, hatar prestandan. Eller snarare ickeprestandan.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

En sak jag har märkt som är intressant kring diskussioner av spelprestanda, det är att personer berörs väldigt olika av tekniska problem. Vissa verkar inte påverkas av det alls, till den grad att de inte ens märkar av problemen, medan vissa andra får upplevelsen totalt förstörd.

Jag tillhör den senare skaran som tycker det är ospelbart om det är ojämna frame-times, massa stuttering eller andra problem som screen tearing. Är kanske extra känslig kring detta, för det spelar inte någon roll om spelet är det bästa sedan skivat bröd, om det på en teknisk plan inte fungerar bra.

Kan för mitt liv inte avnjuta ett spel som inte kan hålla en stabil bildpresentation genomgående. Likt många andra i min sits upplever, så blir det extremt frustrerande när man sitter på kompetent hårdvara som vida överskrider konsolernas kapacitet – men samtidigt får ta en morot där solen inte skiner på grund av bristfällig optimering.

Tänker inte skylla detta på något specifikt, kan vara inkompetens, kan vara ledningen som tryckar för en orimlig deadline eller något annat — dock kvittar det i slutändan för mig som slutkund om produkten är undermålig.

Bra sagt.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av alias:

Star Wars Jedi: Survivor, så "välförtjänt" Klar etta på denna shame-lista. Har aldrig spelat ett spel med så många problem som de inte ens lyckats fixa efter ett år snart. Stutters, så in i h*****e Fungerar skit med den bästa hårdvaran som går att få. Skandal, och så synd då det är ett bra spel annars.

Det hackar på PS5 fortfarande också, så det är bara ett dåligt gjort spel. Snyggt och kul, men horribelt dåligt gjort.


signatur

I drank what?

Medlem

Det känns som att PC-marknaden passerat någon slags gräns där AAA-spel nu ofta behöver sådär ett halvårs extra arbete jämfört med konsolversioner för att fungera bra för de flesta.

Medlem

Jag trodde bra optimering betydde att en rätt okej dator flöt på bra inte en 4090 60 fps "jätte bra optimerat"

12
Skriv svar