Baldur's Gate 3 och Zelda hyllas lika mycket av kritikerkåren

Robot
Baldur's Gate 3 och Zelda hyllas lika mycket av kritikerkåren

Jämnt skägg enligt Opencritic och Metacritic.

#2023, #läsarnas-årets-spel, #metacritic, #opencritic, #årets-spel


Medlem

Rankar personligen BG3 betydligt högre än Zelda ToTK.
Men att ett VR spel hamnar så högt upp på listorna imponerar, måste vars flertalet "kända" siter som recenserat då?.
Ett "half life alyx moment".
Har inte hunnit spela spelet själv. Spelet får man gratis om man köper en Quest 3 👍


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Får dra bort ett par poäng från Zelda pga ”fantastiskt.. för att vara Switch”.

Medlem

Utan tvekan Zelda för mig, Nintendo har haft ett jäkla år med ett gäng spel med riktigt höga snittbetyg och som vanligt enorma försäljningssiffror. Ska ta mig an BG3 någon dag, känner att det kanske inte är för mig men måste testa det såklart.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Får dra bort ett par poäng från Zelda pga ”fantastiskt.. för att vara Switch”.

Switch håller ju generellt högst kvalitet på spelutbudet bland alla konsolerna, så det betyder att det skulle vara än mer fantastiskt om det t.ex. släpptes på Xbox som ju mest bara har mediokert spelutbud..

Skrivet av lasselason:

Utan tvekan Zelda för mig, Nintendo har haft ett jäkla år med ett gäng spel med riktigt höga snittbetyg och som vanligt enorma försäljningssiffror. Ska ta mig an BG3 någon dag, känner att det kanske inte är för mig men måste testa det såklart.

Skulle nog faktiskt klassa 2023 som det näst starkaste året hittills för Switch, bara 2017 tycker jag var bättre pga. både Botw och Odyssey. TotK, Pikmin 4 samt SMB. Wonder rankas väl alla tre som hörande till konsolgenerationens topp 10-lista bästa spel.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Switch håller ju generellt högst kvalitet på spelutbudet bland alla konsolerna, så det betyder att det skulle vara än mer fantastiskt om det t.ex. släpptes på Xbox som ju mest bara har mediokert spelutbud..

Skulle nog faktiskt klassa 2023 som det näst starkaste året hittills för Switch, bara 2017 tycker jag var bättre pga. både Botw och Odyssey. TotK, Pikmin 4 samt SMB. Wonder rankas väl alla tre som hörande till konsolgenerationens topp 10-lista bästa spel.

Ja precis, sen har vi ju Fire Emblem som också ligger väldigt högt på Metacritic samt då remasters som M.Prime och Mario RPG, även Fzero 99 är ju hyllat, grymt år helt klart. Sen är det ju ett gäng exklusiva spel av lite mindre magnitud som Wario Ware, Advanced Wars och nåt Kirby spel.

Medlem

Att få 96 på pc krävs jävligt mycket mer än 96 på Nintendo


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem
Skrivet av dTexN:

Att få 96 på pc krävs jävligt mycket mer än 96 på Nintendo

Imponerande av Nintendo att alltid lyckas med så hög nivå!

Medlem
Skrivet av lasselason:

Ja precis, sen har vi ju Fire Emblem som också ligger väldigt högt på Metacritic samt då remasters som M.Prime och Mario RPG, även Fzero 99 är ju hyllat, grymt år helt klart. Sen är det ju ett gäng exklusiva spel av lite mindre magnitud som Wario Ware, Advanced Wars och nåt Kirby spel.

Jepp, dem med, även om jag personligen verkligen ogillade nya Fire Emblem och även var missnöjd med Advance Wars-remaken.

Skrivet av dTexN:

Att få 96 på pc krävs jävligt mycket mer än 96 på Nintendo

Nope, finns nog ingen spelstudio som utvecklar mot PC som håller samma klass som Nintendos starkaste utvecklingsteams i Kyoto. De gör branschens bästa och mest ikoniska spel i den kåken. På PC håller man väl också generellt betyyydligt högre tolerans för buggar och ofärdiga spel än på Nintendo.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Jepp, dem med, även om jag personligen verkligen ogillade nya Fire Emblem och även var missnöjd med Advance Wars-remaken.

Nope, finns nog ingen spelstudio som utvecklar mot PC som håller samma klass som Nintendos starkaste utvecklingsteams i Kyoto. De gör branschens bästa och mest ikoniska spel i den kåken. På PC håller man väl också generellt betyyydligt högre tolerans för buggar och ofärdiga spel än på Nintendo.

Advanced Wars har jag inte kört men F.E Engaged var väldigt bra. Bayonetta Origins glömdes bort lite, det skulle jag rekommendera.

Medlem

Nintendo är den vassaste spelutvecklaren utan tvekan. Totk och Metroid prime remastern gjorde en stor del av lyckan det här spelåret.

Sjukt imponerande att ständigt lyckas göra så välsvarvade spel

Medlem
Skrivet av dTexN:

Att få 96 på pc krävs jävligt mycket mer än 96 på Nintendo

Nintendo står för det enkla, slätstrukna lite barnsliga, går hem hos många. Kallas mainstream.
Många på PC scenen är betydligt mer kräsna och gillar kanske mer nischade saker.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Zelda är inte ens i närheten av Baldurs Gate 3, men jag är inte förvånad..

Medlem
Skrivet av Molotov:

Nintendo står för det enkla, slätstrukna lite barnsliga, går hem hos många. Kallas mainstream.
Många på PC scenen är betydligt mer kräsna och gillar kanske mer nischade saker.

Jag vet inte om man kan göra den jämförelsen. Tittar man på vad man spelar mest på PC över tid så är det MOBA spel och arena FPS som PubG och CounterStrike. Skulle kanske inte kalla något av det för crème de la crème av PC spel.

Tittar man istället på utbudet så finns det nischade spel på både PC och Nintendo som är super utan att vara barnsliga. Men de går sällan hem mainstream. BG3 är då undantaget som bekräftar regeln

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Jag vet inte om man kan göra den jämförelsen. Tittar man på vad man spelar mest på PC över tid så är det MOBA spel och arena FPS som PubG och CounterStrike. Skulle kanske inte kalla något av det för crème de la crème av PC spel.

Tittar man istället på utbudet så finns det nischade spel på både PC och Nintendo som är super utan att vara barnsliga. Men de går sällan hem mainstream. BG3 är då undantaget som bekräftar regeln

Tror du missförstog.
Jag sa att Ninte do var mainstream.
MOBA, PubG må vara som dom är men do hade ju inte excistera om det var Nintendo som bestämde. Då hade vi hoppat med gubbar på A knappen fortfarande.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Querth:

Nintendo är den vassaste spelutvecklaren utan tvekan. Totk och Metroid prime remastern gjorde en stor del av lyckan det här spelåret.

Sjukt imponerande att ständigt lyckas göra så välsvarvade spel

Vanlig är väl inställningen hos en del PC-Master-pöjkar; Oacceptabelt dålig standard på Zelda-spel som bitvis hackar och körs i lägre upplösning. Helt okej och försvarbart däremot med spel som Cyberpunk släpps trasiga. Så länge spelet kan köras i 4K och hög FPS så spelar det mindre roll om det sen går att spela eller ej från början till slutet

Medlem

Jag kunde inte rösta av någon(förut)anledning. Men samtidigt så tycker jag att kanske 10 spel delar första platsen för mig. Spelar också på Nintendo Switch men tycker att Dave the diver är ett intressantare spel i år än Zelda(även om Zelda måste anses som bättre på grund av kvaliteten). Nintendo gör väldigt bra spel men samtidigt så får man också vänta lite väl länge som med nästa Mario Kart. Mario kart 8 var förstört för mig från början. För spelet kom till WiiU (spelade inte)först. Och sen valde dom att låsa upp banorna till Switch. Det tycker jag är det roligaste med spelet. Så jag har haft väldigt svårt att uppskatta 8an. Så min väntan på att få låsa upp banorna har varit enda sen Mario Kart Wii. Sen tycker jag att Double dash och Mario Kart Wii var lite roligare. Double dash med 2 i samma bil och wii med sina sköna wii remotes. Men i längden så är detta små saker och jag spelar mycket mer på Playstation så väntan på nya Nintendo spel är inte lika viktig. Är i stort nöjd i år även om allt alltid kan bli bättre och det känns samtidigt väldigt bra att känna så.

Medlem

Otroligt konstigt att Avatar inte finns med någonstans.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av alias:

Otroligt konstigt att Avatar inte finns med någonstans.

Inte Jedi Survivor heller

Medlem
Skrivet av alias:

Otroligt konstigt att Avatar inte finns med någonstans.

Det ligger på 72 på metacritic, det är långt under nummer 20 på listan. Gött att du gillar det men det har inte högre snittomdöme än så.

Medlem
Skrivet av lasselason:

Det ligger på 72 på metacritic, det är långt under nummer 20 på listan. Gött att du gillar det men det har inte högre snittomdöme än så.

Så mycket bättre än så många spel på den listan. Lätt topp fem.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av Thane:

Inte Jedi Survivor heller

Förståelig dock. Gör ett spel som inte är en enda buggfest..


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av alias:

Så mycket bättre än så många spel på den listan. Lätt topp fem.

Det får man såklart tycka men det är inte vad kritikerna tycker. Som sagt kul att du tycker om det.

Medlem
Skrivet av dTexN:

Att få 96 på pc krävs jävligt mycket mer än 96 på Nintendo

Zelda totk sopar ju mattan med det mesta PC har att erbjuda...och jag överdriver inte ens.

Medlem

Mitt uppe i BG3 (spelat cirka 30h, så bara skrapat på ytan), men herrejissenes vilket bra spel det är. På gränsen för "avancerat" för mitt tycke vanligtvis, men storyn och karaktärerna är i min bok världsklass rakt igenom. Hatten av, Larian!


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem
Skrivet av lasselason:

Det får man såklart tycka men det är inte vad kritikerna tycker. Som sagt kul att du tycker om det.

"KRITIKERNA" Säger du som de vore några gudar. Wow vad dina kritiker har haft fel förut. Kanske speciellt det här året med alla skräp releases för PC? Jedin Survivor borde aldrig kommit på någon lista alls, Avatar var färdigt när det släpptes.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av alias:

"KRITIKERNA" Säger du som de vore några gudar. Wow vad dina kritiker har haft fel förut. Kanske soeciellt det här året med alla skräp releases för PC? Jedin Survivor borde aldrig kommit på någon lista alls, Avatar var färdigt när det släpptes.

Nä det var inte alls så jag menade men du har det svart på vitt, spelet har inte blivit så väl mottaget, det är fakta samt att artikeln handlar om hur kritikerkåren bedömt spel detta året. Återigen, bra för dig att du älskar det, det har väl ingen betydelse att andra inte känner som du? Det finns ingen anledning att argumentera mer om det och ta över tråden känner jag. Ha det fint.

Testpilot
Skrivet av Querth:

Nintendo är den vassaste spelutvecklaren utan tvekan. Totk och Metroid prime remastern gjorde en stor del av lyckan det här spelåret.

Sjukt imponerande att ständigt lyckas göra så välsvarvade spel

Spelen i sig är ju bra men Nintendo behöver ju bara utveckla till Nintendo och kan lägga allt krut där.
Skulle vara mer impad om de släppte multiplattform som både Xbox och Sony gör med titlar som finns till alla plattformer inklusive Xbox , Playstation, PC, Switch och Steamdeck.
Den dagen jag ser direktgjorda titlar som Zelda eller Super Mario bros på tex. Xbox då blir jag impad.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Zelda totk sopar ju mattan med det mesta PC har att erbjuda...och jag överdriver inte ens.

Nja. Jag har endå uppåt 100 timmar Zelda Totk. Visst bra spel men ingen utveckling mot förra spelet vilket jag gillade men gjorde mig döless på spelet "till slut". Kommer aldrig att återvända till Zelda Botw eller totk. Varför jag endå spelade det så pass mycket var att det var mitt "steam deck spel" under semestern 😅

Skrivet av Harakiri:

Spelen i sig är ju bra men Nintendo behöver ju bara utveckla till Nintendo och kan lägga allt krut där.
Skulle vara mer impad om de släppte multiplattform som både Xbox och Sony gör med titlar som finns till alla plattformer inklusive Xbox , Playstation, PC, Switch och Steamdeck.
Den dagen jag ser direktgjorda titlar som Zelda eller Super Mario bros på tex. Xbox då blir jag impad.

Det roliga i det hela att spelen ofta varit bättre när man kört Nintendo spelet på just PC, iaf har man fått en bättre upplevelse tack vare dom underbara emulatorutvecklarna och moddarna


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Spelen i sig är ju bra men Nintendo behöver ju bara utveckla till Nintendo och kan lägga allt krut där.
Skulle vara mer impad om de släppte multiplattform som både Xbox och Sony gör med titlar som finns till alla plattformer inklusive Xbox , Playstation, PC, Switch och Steamdeck.
Den dagen jag ser direktgjorda titlar som Zelda eller Super Mario bros på tex. Xbox då blir jag impad.

PC, Xbox och Playstaation har ju mer eller mindre samma komponenter så det är väl konstigt varför det skulle bli mer imponerande på det sättet? Tycker det blir mer imponerande när spelen verkligen drar nytta av en specifik konsol, varför jag oftast är mindre intresserad av multiplattformsspel

12
Skriv svar