Inlägg av Spektra

Inlägg som Spektra har skrivit i forumet

Skrivet av Pjotor:

Som 30-plussare med dålig aim är det skitkul att spela Heavy med flamethrower och bazooka. När man eldar och spränger ihjäl sina fiender är det inte så viktigt att träffa dem i huvudet.

Som 40-plussare så kändes det befriande att det inte fanns en meta för allting som i CS. Själv uppskattade jag farten och den kreativa spelstilen hos light. Riktigt kul av det lilla jag han lira två kvällar, blir definitivt att prova detta med lite polare när det färdiga spelet släpps.

Det här blir minst sagt en rannsakning av en själv, det är ju lite så med prenumerationer att man gärna har dom löpande för att det är smidigt.

Mobiltelefoni ~700kr/mån (hela familjen + mina föräldrar)
Internet 250/250Mbit 449kr/mån
Netflix Premium 179kr/mån
Spotify 119kr/mån
Apple TV+ 89kr/mån
Amazon Prime 59kr/mån
Xbox Game Pass Ultimate ~50kr/mån (förbetalt till juni 2025)
HBO Nordic 49,5kr/mån

Så 550kr för rena streamingtjänster, lägger man till telefoni och internet ca 1700kr/mån.

Activision fortsätter att leverera kvalité! Om jag bara betalar 70€ för ett ännu okänt spel 3 månader i förtid så får jag spela kampanjen en vecka före alla som köper det vid släpp och ett par skins. Om det inte är valuta för pengarna så vet jag inte vad som skulle krävas?!

Skrivet av Dragonflame:

13k är väl maxgränsen men då får grafikkortet sluta med Ti. Nån måtta får det vara😁

2011 köpte jag ett Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB för 1859kr

Skämt åsido, min smärtgräns går åtminstone vid 8000kr då det var ungefär vad jag fick ge för mitt 6800XT. Men, jag skulle absolut inte tacka nej till 5-6000kr för ett 4070 till hösten/vintern.

Underbart med lite konkurrens, detta kanske kan få fart på Google och utvecklingen/spelutbudet på Stadia.

Ett väldigt udda ämne att diskutera på en sida för spel!
Men ett kort inlägg utan att vara sig säga ja eller nej till NATO för Sveriges del. NATO är en försvarsallians som även sysslar med fredsbevarande och fredsframtvingande insatser. Kärnan i själva NATO är artikel 5, där ett anfall på en medlem är att se som ett anfall mot alla medlemmar.

Att då dra in kriget i Irak som ett exempel på att man tvingas gå med i offensiva krig visar bara på bristande kunskap. NATO-medlemmen Danmark deltog i Irak-kriget, så även Rwanda och Marshallöarna som inte är NATO-medlemmar. Norge som är ett av dom grundande länderna i NATO deltog däremot inte i kriget i Irak.

Undrar hur längesen det är sen Steam började logga antal speltimmar man har, mitt konto på steam är sen 2003. För övrigt så verkar det ju finnas ett antal här utöver mig som har plöjt orimligt många timmar i EU4!

Paradox har mjölkat EU4 bra länge nu, för egen del så är det mitt överlägset mest spelade spel på Steam (~1200h). Men jag har inte köpt något DLC sen Mandate of Heaven just p.g.a. DLC'erna förändrar spelen, men inte nödvändigtvis till det bättre eller roligare. Hela EU4 till fullpris ligger ju på nästan 400€ vilket säger ganska mycket om affärsmodellen.

Unreal kommer ganska snabbt upp som en aha-upplevelse i slutet av 90-talet. Svårt att säga exakt vad det var, men jag vill minnas att lampor och eld såg helt annorlunda ut mot tidigare spel.

På senare år så är det något så udda som the Hunter: Call of the Wild, det är något med kombinationen av underbar ljussättning och riktigt välgjort bakgrundsljud i form av vind och fågelkvitter. Världen känns stundtals väldigt verklig utan att ha moderniteter som raytracing.

I kronologisk ordning:

Delta Force (1998)
Efter Duke Nukem 3D var nog det här min första upplevelse över multiplayer FPS.

Codename Eagle (1999)
Hoppet till Codename Eagle kändes enormt, man kunde flyga luftskepp och köra fordon. Jag minns än idag hur otroligt spännande det var att sno just luftskeppet framför ögonen på polarna som spelade i andra laget.

Battlefield 1942 (2002)
Här blev det för första gången spelande på lite mera seriös nivå, avslutade min "Battlefield 1942 karriär" med Battlefield-SM i Göteborg mitt under stormen Gudrun 2004. Jag minns stormen på Avenyn mycket mer än hur tävlingen slutade, ni kanske förstår varför.

Battlefield 2 (2005)
Det här minns jag extra nostalgiskt, känslan, farten och grafiken var på en helt annan nivå än BF1942. Modden Swedish Forces blev även den ganska duglig efter ett tag.

Call of Duty: Modern Warfare 4 (2007)
Än idag ett av dom roligaste spelen i den här genren, grafiken och en del spelelement skulle säkert kännas ytterst daterat idag. Men då det begav sig var det fantastiskt roligt.

Battlefield 3 (2011)
Om Battlefield 2 ritade om kartan för mig gällande grafiken så var det exakt samma upplevelse med Battlefield 3. Miljöerna var fantastiskt vackra, känslan och hastigheten var grym. 3D-spotting och mörkerkikare kanske går att diskutera om det var en bra idé så här i efterhand.

Battlefield V (2018)
Klart att spelet dras med en del tveksamma detaljer, men överlag tycker jag att spelet håller väldigt bra 2021. Det spel jag fortfarande spelare, har inte sett något annat som lockat särskilt mycket den senaste tiden.

GTA5 Online, när det väl kom till PC var jag eld och lågor. Förväntan försvann ganska omgående när jag märkte att spelet bestod av 80% väntan på obegripliga laddningstider.
Vad man än skulle göra där spelare skulle spela ihop består ju av 5 minuters obegriplig väntan innan det startar.

Lite otippat så fastnade jag för the Hunter: Call of the Wild, har klockat upp ganska många timmar under framförallt juli månad i och med allt regnande.
Väntar bara på obligatoriskt PRO-medlemskap ska trilla ned i brevlådan i och med detta, är väl bara att inse att man inte blir yngre med åren.

Porsche 935 Moby Dick & Shelby Daytona Coupé

Jag kan omöjligen välja en då det är nostalgi på två helt olika sätt.

Porsche 935 "Moby Dick" från Need for Speed: Porsche Unleashed

Shelby Dayton Coupé från Test Drive Unlimited

Det är lite synd att det är så sällan man får chansen att köra Daytona Coupé med tanke på hur pass banbrytande den var på sin tid.

  • Europa Universalis 4

  • Kerbal Space Program

Bägge två går att göra hur ambitiöst eller hur enkelt man vill. Perfekt att komma tillbaka till oberoende av vad man är sugen på.

Underbar trailer, man känner igen alla gånger man slungas mellan hopp och förtvivlan. Första landningen på en annan planet, för att direkt efter välta med raketen.
Första dockningen i rymden för att sista sekund få hjärnsläpp och dra på raketerna och krascha rakt in i den andra farkosten.
Det här hoppas jag riktigt mycket på!

Kör ett Ducky One (TKL) med bruna brytare hemma.
På jobbet blir det ett fullstort Dell KM717 då mina kollegor blev tokiga på mitt klickande i ett öppet kontorslandskap (provade både blåa och bruna brytare). Skulle nog ranka Microsoft Surface Keyboard något högre än Dell, det känns som om det har lite längre slaglängd på tangenterna.

Skrivet av dTexN:

Själv har man;
http://i.imgur.com/xnJH5XG.png

+BF4

Jag borde få bli högsta rank direkt med all erfarenhet jag skaffat mig :x

Då måste ja kunna skippa spelet helt och hållet när ja trumfar dig.

Dumhet är dumhet och skit är skit, du sa det själv Thomas Arnroth. Som recensent är det omöjligt att ha specialistkunskaper inom alla ämnen, men skall man recensera ett spel med fokus på det militära så kan det ju vara en idé att läsa på lite innan man drar förhastade slutsatser. Svenska SOG grundar sig i att man slog ihop SSG (Särskilda Skyddsgruppen) och SIG (Särskilda Inhämtningsgruppen) till en enhet. Dessa två har också föregångare inom Försvarsmakten som jag inte tänker gå vidare in på nu. Att inte känna till dom är ganska naturligt då det är enheter som inte direkt söker sig till Aftonbladets löpsedlar, det ligger i sakens natur att deras arbete inte lämpar sig där. Men för att upplysa dig lite så har de "arbetat" i de flesta av krigshärdarna som drabbat Afrika och delar av Asien de senaste 20 åren. De har gång på gång visat på en hög nivå av professionalism vilket gjort att de skapat sig ett namn bland andra specialförband. Att sen dra paralleller till en knivtillverkare som heter SOG (som grundades 1986) gör ju att du tappar ännu mera trovärdighet . All denna info finns öppet på internet att läsa, men det kanske inte hade blivit någon smaskig krönika full av konspirationsteorier om svenska speltillverkare vs specialförband. Nej Thomas Arnroth, ta av dig foliehatten, höj din nivå på skrivande till i alla fall över Aftonblaskan. Varför vill du diskreditera ett svenskt specialförband bara för att du inte har hört talas om dom. Jag lägger ingen vikt vid om spelet är bra eller dåligt, men att skriva en krönika baserad på fiktion snarare än fakta skapar knappast trovärdighet för ditt namn som självutnämnd "spelexpert".

1ron-tjunfisk är ruggigt duktig på jets, finns gott om filmer av honom på youtube.

Har inte hunnit lira igenom precis allt ännu, men mitt första intryck är nog ändå att Close Quarters passar mig bättre. Att köra runt i stridsvagnarna känns fortfarande clown-aktigt eftersom det inte finns någon känsla av tyngd när man kör dom.