NATO Omröstning

Medlem
NATO Omröstning

Med tanke på säkerhetsläget i Ukraina och Rysslands påtryckningar om att de inte vill se några fler medlemsländer i NATO.

Hur ställer ni er om Sverige skulle lyfta en folkomröstning om NATO-medlemskap?

OBS

- Diskutera gärna för- och nackdelar med ett eventuellt medlemskap i NATO.
- Lämna diskussionen om Ukraina till Säkerhetsläget i Ukraina-tråden


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Nej inte i dagens läge.
Räcker med "sammarbete" finns ingen anledning att provocera labila ledare i skitländer som ryssland osv mera.
Dom är nog butthurt som dom är redan.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag tycker att Ryssland visat tydligt på hur de gör med icke-NATO-medlemmar.

De trycker upp 100’000-tals soldater längst gränsen och marscherar i månader och år, i samband med att dra ohållbara förhandlingskrav. Då kan de få dra kraven med NATO nästa gång.

Om de rycker in i Ukraina tycker jag att Sverige joinar NATO som svar.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Jag tycker att Ryssland visat tydligt på hur de gör med icke-NATO-medlemmar.

De trycker upp 100’000-tals soldater längst gränsen och marscherar i månader och år, i samband med att dra ohållbara förhandlingskrav. Då kan de få dra kraven med NATO nästa gång.

Om de rycker in i Ukraina tycker jag att Sverige joinar NATO som svar.

Jag påstår inte att du har fel men vill bara säga att det finns 2 sidor av myntet.
Ryssar behandlas illa i en del länder, som nån sorts mindre värda icke önskade medborgare. Det ävem fast dom alltid bott i det landet.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Sverige kommer inte gå med om inte Finland går med . Det är vad magkänslan säger. Sen är jag osäker vad jag tycker själv. Vara med i Nato och vara garanterade att dras in i ett krig mot alliansen? Eller stå utanför och spela på en liten chans att vi kan stå utanför och medla som tredje part?

Medlem

Finns inget att diskutera - vi borde båda ha gått med i NATO för länge sedan. NATO existerar på grund av Ryssland - det är inget påhitt som uppstått ur ett vacuum. Situationen har nu till att vi har en f.d. KGB dvärg med mindervärdighetskomplex som vill bli Tsar och återskapa Soviet unionen för att han ska få sitta kvar och gå till historien och skapar Casus belli i sina trollfabriker i St. Petersburg (1).

(1) https://twitter.com/Liveuamap/status/1494980844024385540

Micke Tornvig sammanfattar min åsikt om Ryssland ganska bra, speciellt det där som en alkoholiserad granne med tydliga indikatorer på antisocial personlighetsstörning.

https://www.facebook.com/watch/?v=1002048977052534

Medlem

Självklart Nej

För er krigsentusiaster där ute, ni behöver ingen omröstning. Töm dina konton, köp vapen, rekrytera närmaste familj och släkt, ut och LEAD The Way!

Jag kommer att heja på er och ert fantastiska sätt att sprida demokrati. 🙂👍

PS Detta gäller självklart även för Amerikaner som ska komma å rädda dig när ryssen (buuuuu 👻) kommer. Skicka inga 18-20 åringar knappt blöta bakom öronen.

Qus
Medlem

Nej. Neutralitet är det bästa försvaret.

Medlem

Hur många konflikter ska USA kunna starta med sina "bevis" innan folk börjar ifrågasätta? NATO kan dra åt helvete. Jag förstår varför Ryssland reagerar som de gör. Man kan inte peta på björnen i hur många år som helst och expandera NATO österut och förvänta sig att Ryssarna inte sätter ner foten. Om någon vill höra det Ryska perspektivet rekommenderar jag denna video:

Nej. Vi bör inte gå med i NATO. Vi bör vara självständiga. Om något skapa en Nordisk allians. Annars kommer vi dras med i orättfärdiga krig och konflikter.

Medlem
Skrivet av neocon:

Hur många konflikter ska USA kunna starta med sina "bevis" innan folk börjar ifrågasätta? NATO kan dra åt helvete. Jag förstår varför Ryssland reagerar som de gör. Man kan inte peta på björnen i hur många år som helst och expandera NATO österut och förvänta sig att Ryssarna inte sätter ner foten. Om någon vill höra det Ryska perspektivet rekommenderar jag denna video:
https://youtu.be/W2Cugn8JZfk

Att lyssna på Russia insight om Ryssland är ungefär lika värdefullt som att lyssna på Marlboro om hur hälsosamt tobak är.

Jag tänker inte ens klicka på den videon.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Att lyssna på Russia insight om Ryssland är ungefär lika värdefullt som att lyssna på Marlboro om hur hälsosamt tobak är. Tänker inte ens klicka på den videon.

Och där har vi problemet. Västerlänningar som troget och naivt tror att vi är den goda sidan, och vem det än är som är motståndare så är de de onda. Aftonbladet förmedlar Amerikanska uppgifter och dessa är pålitliga. Invasion på onsdag, invasion på fredag... Att försöka få insikt om vad Ryssland tänker genom att lyssna på det som landets ledare säger i en presskonferens går inte för sig. Särskilt inte om Youtube-kanalen har ett namn som väcker min avsky. Putins ord måste först filtreras av medier och myndigheter som är på min sida. Mer information är bara bra om det kommer från godkända källor.

Tror jag att Ryssland är en demokrati? Nej. Tror jag att Ryssland hade varit svagare idag, eller t.o.m. uppstyckat i flera mindre nationer om de inte hade fått Putin vid makten när det begav sig? Starkt ja!

Medlem
Skrivet av neocon:

Och där har vi problemet. Västerlänningar som troget och naivt tror att vi är den goda sidan, och vem det än är som är motståndare så är de de onda. Aftonbladet förmedlar Amerikanska uppgifter och dessa är pålitliga. Invasion på onsdag, invasion på fredag... Att försöka få insikt om vad Ryssland tänker genom att lyssna på det som landets ledare säger i en presskonferens går inte för sig. Särskilt inte om Youtube-kanalen har ett namn som väcker min avsky. Hans ord måste först filtreras och renas av organisationer och myndigheter som är på min sida. Mer information är bara bra om det kommer från godkända källor.

Tror jag att Ryssland är en demokrati? Nej. Tror jag att Ryssland hade varit svagare idag, eller t.o.m. uppstyckat i flera mindre nationer om de inte hade fått Putin vid makten när det begav sig? Starkt ja!

Tror varken USA/Nato eller Ryssland är onda.
Norman McDonald's good vs. good


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Finns inget att diskutera - vi borde båda ha gått med i NATO för länge sedan. NATO existerar på grund av Ryssland - det är inget påhitt som uppstått ur ett vacuum. Situationen har nu till att vi har en f.d. KGB dvärg med mindervärdighetskomplex som vill bli Tsar och återskapa Soviet unionen för att han ska få sitta kvar och gå till historien och skapar Casus belli i sina trollfabriker i St. Petersburg (1).

(1) https://twitter.com/Liveuamap/status/1494980844024385540

Micke Tornvig sammanfattar min åsikt om Ryssland ganska bra, speciellt det där som en alkoholiserad granne med tydliga indikatorer på antisocial personlighetsstörning.

https://www.facebook.com/watch/?v=1002048977052534

Jag håller inte med om NATO, däremot din analys om Ryssland och wannabe tsaren lill Putte. Folk som förstår Ryssland? Har ni glömt att de redan varit inne i Ukraina? Ukraina har sin egen rätt till suveränitet.


signatur

IDKFA

Medlem

Ja, vi borde ha gått med i Nato sedan länge. När Rysslands ambassadör sitter och säger rakt ut att Sverige inte får gå med i Nato bör ryggmärgsreflexen vara att genast gå med.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av Nomman:

Ja, vi borde ha gått med i Nato sedan länge.

Ja. Synd att vi inte fick vara med i Irak. Och Libyen. Två länder befriade och välmående tack vare NATO.

Medlem
Skrivet av neocon:

Hur många konflikter ska USA kunna starta med sina "bevis" innan folk börjar ifrågasätta? NATO kan dra åt helvete. Jag förstår varför Ryssland reagerar som de gör. Man kan inte peta på björnen i hur många år som helst och expandera NATO österut och förvänta sig att Ryssarna inte sätter ner foten. Om någon vill höra det Ryska perspektivet rekommenderar jag denna video:
https://youtu.be/W2Cugn8JZfk

Nej. Vi bör inte gå med i NATO. Vi bör vara självständiga. Om något skapa en Nordisk allians. Annars kommer vi dras med i orättfärdiga krig och konflikter.

Nato är dock ingen offensiv allians som expanderar genom militära invasioner. Helt frivilligt för länder att gå med. Ryssland kan inte bestämma om de länderna får gå med lika lite som Nato kan tvinga länder att gå med. Varför ville länder som Estland, Lettland och Litauen gå med i Nato? För att de såg ganska tydligt på 40-talet vad som händer när de står själva och Ryssland bestämmer sig för att de små grannländerna ska vara en del av ett större Ryssland.

Eller ska länder förlora sin rätt att bestämma över sig själva mer och mer desto närmare Rysslands de ligger? Finland får absolut inte gå med i Nato men Sverige har lite mer rätt att bestämma själva?

Medlem
Skrivet av Thane:

Ryssland kan inte bestämma om de länderna får gå med lika lite som Nato kan tvinga länder att gå med.

Det kallas självbevarelsedrift. Man vill ha en buffertzon mellan sig själva och NATO. Ryssland blev lovade att NATO inte skulle expandera österut. Från Der Spiegel, för två dagar sedan:

"Nytt fynd från 1991 stöder rysk anklagelse. Ryssland har i årtionden hävdat att Natos expansion österut bryter mot västerländska åtaganden efter murens fall. Nu har ett anmärkningsvärt dokument dykt upp "

Så här har expansionen sett ut:

Medlem

Ett väldigt udda ämne att diskutera på en sida för spel!
Men ett kort inlägg utan att vara sig säga ja eller nej till NATO för Sveriges del. NATO är en försvarsallians som även sysslar med fredsbevarande och fredsframtvingande insatser. Kärnan i själva NATO är artikel 5, där ett anfall på en medlem är att se som ett anfall mot alla medlemmar.

Att då dra in kriget i Irak som ett exempel på att man tvingas gå med i offensiva krig visar bara på bristande kunskap. NATO-medlemmen Danmark deltog i Irak-kriget, så även Rwanda och Marshallöarna som inte är NATO-medlemmar. Norge som är ett av dom grundande länderna i NATO deltog däremot inte i kriget i Irak.

Medlem

Varför gå med i Nato?? Vi är ju med i EU, Om Sverige skulle bli attackerad av tex Ryssland, Ska andra medlemsländer hjälpa det landet som blir attackerad.

Räcker redan att vi slänger ut massor med Miljarder till EU, Ska vi börja betala till Nato också antal miljarder varje år..

Medlem
Skrivet av neocon:

Det kallas självbevarelsedrift. Man vill ha en buffertzon mellan sig själva och NATO. Ryssland blev lovade att NATO inte skulle expandera österut. Från Der Spiegel, för två dagar sedan:

"Nytt fynd från 1991 stöder rysk anklagelse. Ryssland har i årtionden hävdat att Natos expansion österut bryter mot västerländska åtaganden efter murens fall. Nu har ett anmärkningsvärt dokument dykt upp "

Så här har expansionen sett ut:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/45/His...

Det är klart att Ryssland har rätt att blir irriterade över att länder nära dem går med i Nato. Men det tar inte bort de ländernas rätt till självbestämmande. Nato är en försvarsallians, buhuhu för lilla utsatta Ryssland att de inte kan annektera delar av sina grannländer lite hur de vill.

Medlem
Skrivet av Thane:

Det är klart att Ryssland har rätt att blir irriterade över att länder nära dem går med i Nato. Men det tar inte bort de ländernas rätt till självbestämmande. Nato är en försvarsallians, buhuhu för lilla utsatta Ryssland att de inte kan annektera delar av sina grannländer lite hur de vill.

Krim var Ryskt i två hundra år, har strategiskt mycket viktiga Ryska militärbaser, och 65% av befolkningen är etniska Ryssar, endast 15% Ukrainare. Man behöver inte gilla annekteringen för att förstå att Ryssland tog strategiskt rätt beslut genom att säkra Krim under Euromaidan-revolten i Ukraina. Buhuhu för lilla utsatta Ukraina. Kanske borde de ge tillbaka Krim till turkfolket Krimtatarer som hade området i 340 år, tills det blev Ryskt.

Det hela är väldigt komplext, och det är oerhört trist med den strikt ensidiga rapporteringen i Väst. I synnerhet bristen på källkritik hos den svenska journalistkåren är sorglig när det kommer till underrättelseuppgifter från USA. Lyssna på hur det lät när en Amerikansk journalist bad om bevis för påståendena om nära förestående falsk flagg-operation:

Medlem

Ut ur EU innan man börjar tala om andra dyra medlemskap. Vi har redan fått dras med och betala för allt EU-skräp, ingen idé med att även behöva dras in i något krig startat av Biden när han trippar i demensdimman.

Medlem

Jo vi bör gå med i NATO, för det första är vi inte neutrala, det var vi inte ens under ww2, de flesta länder som blev attackerade under ww2 var neutrala, kolla hur det gick för dem!
Att vara neutral funkar bara om man har en stor avskräckande militär, det har vi inte,
Att vi är med i EU spelar ingen roll, EU har inga militära förband, NATO är endast för defensiva åtgärder, att NATO expanderar beror ju mest på Rysslands aggressivitet då det är det enda de är bra på, Ryssland är ett u-land med kärnvapen som saknar kalla kriget då alla lyssnade på dem, Ryssland är bara en föredetting med en diktator som lett landet i 20år, ursäkta rörig text

Medlem
Skrivet av neocon:

Ja. Synd att vi inte fick vara med i Irak. Och Libyen. Två länder befriade och välmående tack vare NATO.

NATO är en defensiv allians. D.v.s. är inget medlemsland tvunget att delta i offensiva initiativ som de ovan.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag påstår inte att du har fel men vill bara säga att det finns 2 sidor av myntet.
Ryssar behandlas illa i en del länder, som nån sorts mindre värda icke önskade medborgare. Det ävem fast dom alltid bott i det landet.

Jag har jobbat en del i Ukraina. Befolkningen verkligen hatar ryssar (och asiater). De allra flesta är öppet rasistiska. Ukraina har varit belägrat av Ryssar i omgångar sedan urminnes tider. Därför ses Ryssar nästan enbart som förtryckare.

En rolig grej är att om du säger att du är svensk i Ukraina så får du nästan alltid alltid höra hur förträffligt bra den där Karl den 12:e var. Kanske inte samma syn som vi själva har... Men han är en stor hjälte som i alla fall försökte hålla Ryssen borta (även om han inte lyckades). Han är en hyllad matyr

Medlem
Skrivet av Nomman:

NATO är en defensiv allians. D.v.s. är inget medlemsland tvunget att delta i offensiva initiativ som de ovan.

Betyder inte att vi inte hade känt oss manade att visa framfötterna som Danmark.

Skrivet av Done:

NATO är endast för defensiva åtgärder, att NATO expanderar beror ju mest på Rysslands aggressivitet då det är det enda de är bra på

Tvärtomleken är kul.

Skrivet av maq777:

Jag har jobbat en del i Ukraina. Befolkningen verkligen hatar ryssar (och asiater). De allra flesta är öppet rasistiska.

Ukraina har stora problem med nynazism. I svensk media spred man inspirerande artiklar och videos om hur frivilliga tränar med ett visst ukrainskt förband vid namn Azov. De är högerextrema, även karakteriserade som nynazistiska, så det var ironiskt att se Aftonbladet som hatar Åkesson göra videoinslag med dem i. Se 1:30+ här: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/28wRdR/kievbon-stanislav...
Lägg märke till symbolen på soldaterna.

Azovbataljonen (Wikipedia):

"Azov Battalion...is a right-wing extremist and Neo-Nazi Ukrainian National Guard unit"

OP bad om att diskussionen om Ukraina skulle hållas någon annanstans men jag kunde jag inte hålla mig när hans efterföljande inlägg var just om Ryssland och Ukraina. Svårt att inte halka in på det när det ska diskuteras NATO-medlemskap.

Medlem
Skrivet av maq777:

Jag har jobbat en del i Ukraina. Befolkningen verkligen hatar ryssar (och asiater). De allra flesta är öppet rasistiska. Ukraina har varit belägrat av Ryssar i omgångar sedan urminnes tider. Därför ses Ryssar nästan enbart som förtryckare.

En rolig grej är att om du säger att du är svensk i Ukraina så får du nästan alltid alltid höra hur förträffligt bra den där Karl den 12:e var. Kanske inte samma syn som vi själva har... Men han är en stor hjälte som i alla fall försökte hålla Ryssen borta (även om han inte lyckades). Han är en hyllad matyr

Japp vet en som kan berätta liknande erfarenheter från estöand och lettland.
Områden där det bor ryssar lös social service med sin frånvaro. Ryssar rent av sorterades ut bland befolkningen.

Hat föder hat och våld föder våld.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av maq777:

Jag har jobbat en del i Ukraina. Befolkningen verkligen hatar ryssar (och asiater). De allra flesta är öppet rasistiska. Ukraina har varit belägrat av Ryssar i omgångar sedan urminnes tider. Därför ses Ryssar nästan enbart som förtryckare.

En rolig grej är att om du säger att du är svensk i Ukraina så får du nästan alltid alltid höra hur förträffligt bra den där Karl den 12:e var. Kanske inte samma syn som vi själva har... Men han är en stor hjälte som i alla fall försökte hålla Ryssen borta (även om han inte lyckades). Han är en hyllad matyr

Har spenderat sjukt mycket tid i Ukraina de senaste 5 åren, då min fru är född där. Har inte upplevt något agg alls mot ryssar annat än i väst (Lviv). Sen öppet rasistiska, det är ett problem i hela öst och syd-europa (vi västeruopeer kanske inte är mycket bättre själva, vi är ju oftast stängt rasistiska).

Min fru brukar dock översätta ryska nyheter, kommentarer och diskussioner från Ryssar dock, och ja, sjukt rasistisk folk som anser att Ukrainare är typ deras slavar och EU-wannabes, vi svenskar är tydligen homosexuella och fjolliga etc. Dock så har Ryssland 150mil och Ukraina runt 50mil invånare, så tror inte man ska döma folket över de man själv träffar. I det hela så står jag på Ukrainas sida i konflikten och känner inte ens för att försöka förklara mig.

Jag vet att Ukraina har sina problem med korruption, men de yngre ukrainare jag träffat ger mig hopp om att de kan få ordning på landet(nya presidenten är på rätt väg), dock om Ryssland får som de vill och sätter sin man på stolen så är det kört. Blir bara less, ingen i Ukraina vill ha det här kriget.

Medlem
Skrivet av neocon:

Ja. Synd att vi inte fick vara med i Irak. Och Libyen. Två länder befriade och välmående tack vare NATO.

Vi VAR med i Lybien, som partnerland. Jag vet det för att jag satt på HKV och tittade på en briefing från insatsen med våra JAS plan vid den tiden: https://www.forsvarsmakten.se/sv/information-och-fakta/var-hi...

Vissa länder får bort sina ledare i diverse revolutioner, sen går västvärlden in och de länderna som får stöd fuckar själva upp sina länder. Afghanistan var det senaste exemplet där de valde korruption istället för att skapa ett stabilt samhälle. Nu är de borta och Talibanerna är nu tillbaka. End of story.

Inaktiv
Skrivet av Nomman:

Ja, vi borde ha gått med i Nato sedan länge. När Rysslands ambassadör sitter och säger rakt ut att Sverige inte får gå med i Nato bör ryggmärgsreflexen vara att genast gå med.

Jag vill egentligen inte gå med i Nato, men de har inte med att göra vad vi gör och inte gör. Jag är öppen för Nato-medlemskap bara för att ge ett fuck you, vi gör vad vi vill till ryska ambassadören som borde veta sin plats.

123
Skriv svar