Vilka abonnemang betalar du för?

Medlem

Det här blir minst sagt en rannsakning av en själv, det är ju lite så med prenumerationer att man gärna har dom löpande för att det är smidigt.

Mobiltelefoni ~700kr/mån (hela familjen + mina föräldrar)
Internet 250/250Mbit 449kr/mån
Netflix Premium 179kr/mån
Spotify 119kr/mån
Apple TV+ 89kr/mån
Amazon Prime 59kr/mån
Xbox Game Pass Ultimate ~50kr/mån (förbetalt till juni 2025)
HBO Nordic 49,5kr/mån

Så 550kr för rena streamingtjänster, lägger man till telefoni och internet ca 1700kr/mån.

Medlem

HBO, Sky och Gamepass betalar jag för.
Leachar på polarens Disney, Amazon och Netflix.

Betalar för Game Pass Ultimate var tredje månad, mest för att kunna lira co-op med en polare.
Ibland blir det väl någon månad PS Plus Essentials också även om jag i nuläget har en månad av Premium-varianten bara för att testa.

Streamingtjänster för film/tv/musik bojkottas sedan 6 år tillbaka när jag sade upp Netflix.

Medlem
Skrivet av Pjotor:

I och med dagens nyhet att Sony höjer priset på PS+ började jag igen reflektera över alla prenumerationstjänster jag spenderar pengar på. Det fanns en tid för mig då tjänsterna var tillräckligt få och gav så pass mycket mervärde att de lönade sig. Man hade Netflix, Spotify, och kanske PS+ eller motsvarande. Men det känns som den gyllene eran har passerat.

Innehållet sprids ut på allt fler tjänster, samtidigt som priserna höjs och kontodelning har gått från att tolereras till att aktivt motarbetas. Varenda subscription är "bara en pizza i månaden" men det börjar bli ganska många pizzor att hålla reda på, och de har för lite fyllning. En hel del hänger kvar av ren lathet, trots att de knappt används.

Därför har jag gjort 2023 till abonnemangssaneringarnas år.

  • Jag sa upp Viaplay Sport som jag tidigare delade med farsan för att kolla F1. Möjligheten att titta i flera hushåll försvann, och priset höjdes från 34 till 45 € / månad. Detta ersattes med F1 TV som kostar en knapp hundring för hela året, dessutom är kommentatorerna bättre.

  • Jag sa upp Netflix Premium som jag delade med två andra familjemedlemmar. Efter tio år med högre priser, blockerad kontodelning och rekordlite intressant innehåll fick det räcka.

  • Jag sa upp Disney+ som jag delade med två andra familjemedlemmar när Disney meddelade planer på att begränsa kontodelningen.

  • Idag fick PS+ Premium tacka för sig.

  • En EA Play-subscription fanns också på mitt PSN-konto, så den rök samtidigt som PS+.

Kvar lämnar en ganska slimmad lista med tjänster jag upplever som prisvärda: F1 TV, Spotify, en VPN-tjänst samt iCloud och Nintendo Switch Online för molnlagring och backups.

Har du också storstädat bland dina prenumerationer? Eller är det bara fattiglappar och gnällspikar som bryr sig om pris och utbud? Vad tycker du gör en tjänst prisvärd?

Diskutera!

Hur lyckas du få f1 tv för 100 kr? Kostar 1000 kr för ett år på hemsidan?

Medlem

Viaplay samt Netflix, är höginkomsttagare i familj så får dra det lasset

Medlem
Skrivet av nicbex:

Hur lyckas du få f1 tv för 100 kr? Kostar 1000 kr för ett år på hemsidan?

Alla priser i mitt inlägg är i euro.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Spotify, HBO Max, Netflix, Viaplay Sport, Apple TV + och då och då (när det vankas cykeltävling) Discovery.

Medlem

Idag betalar jag för:
Youtube lite 69kr , sjukt bekvämt då även telefon och surfplatta blir annonsfritt utan ansträngningar
Spotify familj 189kr , ska dock gå över till YT premium för 129kr och spara in närmare 2300kr per år då jag inte längre får något utbyte av tjänster från dom som har Spotify via mig och därmed inte får något "mervärde" av summan
Google One 100GB 19kr , endast för att jag var för lat för att starta min server efter förra höstens spikar i elpriset (Norrland) och jag vill ha en backup av bilder samt smidig överföring av dokument (främst plugget) mellan enheterna
Disney+ 89kr , har tänkt säga upp men dottern kollar Frost på repeat, och nu börjat med lite nytt så har kvar den främst för hennes skull, det är billigt trots allt då vi inte har något tv abb.

Har haft Game Pass Ultimate i några år men gick ner till standard (Xbox) när dom annonserade prishöjningen och en månad senare sade jag bort det då jag ändå inte skulle spela under sommaren och har faktiskt inte saknat det just nu men kommer säkert ta det igen under kortare perioder om inte "mina spel" kommer på rea och dom köps där istället.

Har likt några andra i tråden försökt rensa bland löpande kostnader då det helt enkelt har gått över styr, flertalet tjänster, minskat utbud och ökade priser - det känns som att jag vill gå för långt åt andra hållet istället och avsluta allt..

250/100Mbit, VPN (3 eller 5 enheter) och antivirus (3 enheter) via Bahnhof för 228kr per månad samt Halebop 6GB (dubbel surf så 12GB) för 209kr per månad tillkommer men det räknar jag inte till abonnemang som streaming och dyl. (nödvändigheter som någon sade).

Medlem

För oss (jag och sambon) så är det katastrof på det där planet. Priserna drar också iväg rätt rejält då vi båda två kollar mestadels sport och well, då blir det dyrt.

Just nu har vi följande.

* Netflix - En hel del hyfsad anime och Drive to Survive är ju alltid trevligt. 179kr/månad.

* TV4Play - Allsvenskan, Superettan och CL. 399kr/månad.

* Crunchyroll - Återigen Anime. 99kr/månad.

* Viaplay - Premier League + NHL. 549kr/månaden.

* HBO Max - Hoppade på det där "livet ut erbjudandet" men används fruktansvärt sällan och det är egentligen bara lättja som gjort att jag inte sagt upp det. 49kr/månaden.

* Apple TV+ - Fick sex månader gratis via Playstation i juli men har än så länge inte kollat på något. Lär inte förnya.

* Youtube Premium - Har oerhört svårt att se hur jag skulle säga upp det här, älskar det! 119kr/månaden.

* Spotify - Känns givet någonstans, 169kr/månaden för ett duo-abonnemang.

* Amazon Prime - Amazon har de sista två åren(?) i mångt och mycket blivit vårt go to ställe när vi handlar online och Prime gör den där upplevelsen mycket trevligare. Gratis leverans till direkt utanför dörren är oerhört smidigt när man bor på landet som vi gör. 549kr/år.

* Playstation+ Extra - Brukar förnya vid Black Friday och har inga planer på att sluta göra det heller, visserligen gillar jag att äga de flesta av mina spel fysiskt men tycker att PS+ är riktigt trevligt numera och lite mindre titlar lirar jag gärna där. Minns ärligt talat inte vad jag brukar behöva ge för det.

* EA Play - Tydligen har jag köpt ett års abonnemang där, minns inte varför men får tacka för den här tråden som gjorde mig uppmärksam på det. Avslutat nu iaf 😅

* Nintendo Online - Köpte ett helt år för deras Expansion Pack men kommer inte förnya, jag använder det alldeles för lite för att det ska vara värt något ens.

Utöver detta så lägger jag också lite pengar varje månad på Patreon för saker som FZ, Virtuellt, Trash Taste osv.

När man ser det såhär så känns det galet hur mycket saker man lägger pengarna på, men har svårt att se oss ta bort någon av sporten iaf. Tidigare har man kunnat avsluta typ Tv4Play/Cmore när den Allsvenska säsongen är slut, men när de nu har CL och Arsenal är tillbaka där så kommer det ju inte ske.

Daz
Medlem

Jag har aldrig gillat abonnemang då det dränerar pengar varje månad så jag har så få som möjligt. Köper hellre fysiskt och äger saker på riktigt.

Mobilabonnemang hos Vimla - 50 kr i månaden (tror priset är det dubbla egentligen men jag har värvat flera medlemmar och då går kostnaden ner för varje värvad aktiv kund). Köpte min mobil kontant när den var på en bra rea.
Sambon har också Vimla och jag tror hennes abonnemang kostar runt 50 kronor i månaden också.
Bredband - 259 kronor i månaden. (Fiber, hastighet 100/10)
Så mobil och bredband för mig och min sambo kostar 50 + 50 + 259 = 359 kronor i månaden totalt.

Sedan har vi ett abonnemnag på en streamingtjänst i taget. Ibland kan det rulla två- tre månader hos samma leverantör. Sedan brukar vi byta. Exempelvis hade vi nog två månader hos HBO när The Last of Us gick. När serien tog slut så avslutade vi det abonnemanget. Netflix är nog det abonnemnag vi har flest månader under året. Men det blir någon månad med Disney här och där men då när vi har Disney så sägs Netflix upp.

Vet inte riktigt vad de olika streaming-abonnemnagen kostar men det blir väl runt 100+ kronor i månaden varje månad för lite streaming-underhållning. Det är sambon och mina barn som bestämmer vad vi ska ha för streaming varje månad då jag inte bryr mig om vad vi har för streamingtjänst rullandes för tillfället.

Sedan har jag inget mer då jag inte gillar abonnemnag som sagt var. Spelar på dator som är min huvudplattform och där är online gratis.

Sedan driver jag företag och har numera 5 barn (vi fick tillökning i år). Så Jobba, vara med familjen, träna, och sova tar upp det mesta av min tid. Får jag lite "egentid" över så läser jag lite, eller spelar lite, eller gör ingenting och bara tar det lugnt och vilar.

Lägger hellre pengar på saker jag tycker är vettigt. Vi reste exempelvis hela familjen till Afrika för safari i två veckor vilket var väldigt roligt men det kostar som sagt var en slant för en familj på 6 personer att göra en sådan resa (det var innan vi fått senaste tillökningen). Sedan har vi varit på många andra ställen med familjen som Australien, flera resor till USA, Japan, och många andra intressanta platser, vi jobbar även på att beta av alla länder i Europa också så vi har varit runt i många europeiska länder.

Medlem

Har åkt snålskjuts på mina väldigt generösa vänner i flertalet år med YouTube Premium och Disney+.
Så betalar inte en spänn för någon prenumerationtjänst.
Försöker bjuda dem på mat och gott sällskap så ofta det går som tack. 😀

Edit:
Ja, det ska väl va prenumerationen på bredbandet som inte går att komma ifrån då. 😆

Medlem

Spotify.
WoW.
Jag tror Dota+ ligger kvar och tickar på steam fastän jag spelar det väldigt sällan.
Leasingbil genom arbetsgivaren.
Mobiltelefonabonnemang.
Föreningsavgift för boende.
Mitt skattebetalande får väl räknas som ett väldigt kostsamt abonnemang.


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

Viaplay är ett skämt. 550 kr per månad för att se F1 och då är det ändå ganska mycket reklam i (visserligen i pauser som i försnacket, de olika kvalpassen och liknande), men ändå galet tycker jag.

Geeks Gaming
Skrivet av Gunsm0ke:

Viaplay är ett skämt. 550 kr per månad för att se F1 och då är det ändå ganska mycket reklam i (visserligen i pauser som i försnacket, de olika kvalpassen och liknande), men ändå galet tycker jag.

Varför inte köra en prenumeration genom Formula1.com ?
Avsevärt mycket billigare (om man inte är intresserad av resten som ingår hos viaplay) och man kan själv välja kameror och liknande

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Varför inte köra en prenumeration genom Formula1.com ?
Avsevärt mycket billigare (om man inte är intresserad av resten som ingår hos viaplay) och man kan själv välja kameror och liknande

För att Red Bull vinner alla lopp 😄

Skämt åtsido sa jag inte att det finns alternativ. Ville bara uttrycka min avsky för Viaplay.
Liten tröst är ju att deras aktie har kraschat i år, så deras strategi verkar inte fungera jättebra.

Medlem

* Youtube Premium Lite
* Spotify
* Crunchyroll

Dessa är några som jag inte rör, annars kör jag en månad på någon av de andra när jag väl känner att det finns något att titta på och jag är uttråkad.

Medlem

Spotify och netflix.


signatur

Allätare

Medlem

Ja vad har man...

Spotify Duo. 169/2 mån
Netflix (Använder föräldrars konto. Verkar funka att dela vida telefon men kan inte köra direkt i TV appen.)
Crunchyroll
Hbo Max 59 / mån
Ps+ Extra ca 90/mån
Switch Online 30 / mån
Disney + ca 50 / mån


signatur

Rawr

Medlem
Skrivet av Daz:

Jag har aldrig gillat abonnemang då det dränerar pengar varje månad så jag har så få som möjligt. Köper hellre fysiskt och äger saker på riktigt.

Jepp.
Värst är nog ändå fulabonnemangen som har löjligt långa uppsägningstider. Så himla sjukt att man måste fortsätta betala i 3 mån för ex. ett gymkort man inte längre har användning för, t.ex. man flyttar till ny ort/område där gymkedjan inte finns tillgänglig. Fattar inte hur de motiverar lika lång uppsägningstid som man har på lägenheten, behöver de 3 mån för att leta efter en ny gymmare som kan överta mitt medlemskap?

Uppsägningstider borde nog faktiskt förbjudas på abonnemang utan bindningstid.

Medlem

Gamepass ultimate
Nintendo online + expansion
PS Plus
Spotify
Netflix
HBO Max
Amazon Prime
Disney Plus
Telefonen

Skriv svar