Vilka abonnemang betalar du för?

Medlem
Vilka abonnemang betalar du för?

I och med dagens nyhet att Sony höjer priset på PS+ började jag igen reflektera över alla prenumerationstjänster jag spenderar pengar på. Det fanns en tid för mig då tjänsterna var tillräckligt få och gav så pass mycket mervärde att de lönade sig. Man hade Netflix, Spotify, och kanske PS+ eller motsvarande. Men det känns som den gyllene eran har passerat.

Innehållet sprids ut på allt fler tjänster, samtidigt som priserna höjs och kontodelning har gått från att tolereras till att aktivt motarbetas. Varenda subscription är "bara en pizza i månaden" men det börjar bli ganska många pizzor att hålla reda på, och de har för lite fyllning. En hel del hänger kvar av ren lathet, trots att de knappt används.

Därför har jag gjort 2023 till abonnemangssaneringarnas år.

  • Jag sa upp Viaplay Sport som jag tidigare delade med farsan för att kolla F1. Möjligheten att titta i flera hushåll försvann, och priset höjdes från 34 till 45 € / månad. Detta ersattes med F1 TV som kostar en knapp hundring för hela året, dessutom är kommentatorerna bättre.

  • Jag sa upp Netflix Premium som jag delade med två andra familjemedlemmar. Efter tio år med högre priser, blockerad kontodelning och rekordlite intressant innehåll fick det räcka.

  • Jag sa upp Disney+ som jag delade med två andra familjemedlemmar när Disney meddelade planer på att begränsa kontodelningen.

  • Idag fick PS+ Premium tacka för sig.

  • En EA Play-subscription fanns också på mitt PSN-konto, så den rök samtidigt som PS+.

Kvar lämnar en ganska slimmad lista med tjänster jag upplever som prisvärda: F1 TV, Spotify, en VPN-tjänst samt iCloud och Nintendo Switch Online för molnlagring och backups.

Har du också storstädat bland dina prenumerationer? Eller är det bara fattiglappar och gnällspikar som bryr sig om pris och utbud? Vad tycker du gör en tjänst prisvärd?

Diskutera!


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Spotify, Netflix, HBO, Cmore (TV4 har det nog blivit nu?), Viaplay, Amazon, Disney+, Sky Showtime. Sen har jag någon sorts prenumeration på Switchen, men det är mest min kära sambo som spelar på den så jag har inte superkoll.

Jag önskar att det var färre men större streamingtjänster, tror inte jag kommer göra någon upprensning i prenumerationerna, även om det kanske skulle behövas 🤷‍♂️


signatur

Good. Bad. I'm the guy with the gun

Redaktör
Ponny

Känns som jag då och då behöver ta ett grepp, speciellt vad gäller tv-abonnemangen. I nuläget har jag väldigt många aktiva prenumerationer. Borde bli mer strategisk, helt klart. Blir dock alltid lite mer komplicerat när man är flera i hushållet. Hade det bara varit jag skulle kunna vara superstrategisk.

TV4 Play sägs dock upp nu, då jag körde det enkom för friidrotts-VM. Netflix tittar jag inte mkt på, men sambon gör. Sedan är det ju dessa "smarta" billiga "livstids"-abonnemang. Alltså, är dom verkligen värt det? Som sagt: får ta ett helhetsgrepp. Igen. Känns som en sådan sak jag, som sagt, då och då får städa upp.

Vad gäller spel är jag ändå nöjd. Kör Nintendo, PS Plus och Game Pass. Känns som jag nyttjar alla.


signatur

En Bamseponny av folket

Moderator | Testpilot

Det är bara Spotify här som löper på. Som du är inne på Pjotor tycker jag de flesta tjänsterna bara blir sämre och sämre och dessutom att de kostar mer. Kan köra en månads Netflix eller Game pass ibland om det är något specifikt jag vill kolla på eller spela men annars håller jag det lätt.

Blir C more / TV4play nu till hösten och framåt för att se Hockey, synd alternativen där är så dåliga.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

* Spotify skulle jag inte klara mig utan.

* Disney+ står för underhållningen. Jag är ett stort fan av både Star Wars och Marvel så det är självskrivet.

* Netflix är on/off men så länge de har Star Trek TNG/DS9/VOY kommer jag nog fortsätta med allt annat som bonus.

* Adobe Photography. 120 kr per månad för Lightroom & Photoshop är det värt med tanke på att fotografering är mitt största intresse.

Jag ogillar tanken på Gamepass och motsv. Jag vill ha tillgång till spelen och föredrar att bara betala en gång. Det är sällan ett problem. Det främsta abonnemang jag skulle ha om jag kunde motivera det varje månad är Audible för ljudböckerna. Då man får en Credit med varje betalning och en bok ofta tar 2-3 veckor att lyssna klart är det i princip 150 kr per bok.

Gällande MMO har jag bara en i taget. Just nu betalar jag för Star Wars: The Old Republic. Ska jag köpa speltid för World of Warcraft brukar jag dock välja deras digitala Game Card så jag betalar varannan månad men just nu spelar jag inte WoW.

Medlem

Abonnemangen jag får via skattsedeln räcker.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Spotify Familj - delas med familjen
Telia All sport (Viaplay & Cmore & Discovery & HBO) - fick det för 399kr/mån i 12mån så tog det.
Gamepass Ultimate - köper knappt spel pga detta så går runt bra.
Amazon Prime - Köper en del från amazon

Medlem

Ps+ extra, köper årligen på black friday-erbjudande

Länge sneglat på gamepass för pc (men har en riktigt gammal skrutt, så det har inte blivit av)

Disney+, av och till. Köper enstaka månader för att kolla någon serie.

Sen är det netflix - som jag mer och mer ifrågasätter varför jag har.

Medlem

Netflix: 179 kronor per månad delat på tre personer.
Youtube Premium: 229 kronor per månad delat på tre personer. Bästa prenumerationen. Gör mig av med allt annat innan denna. Dessutom ingår egentligen sex personer i ett familjeabonnemang. Har bara inte hittat fler att dela med.
HBO Max: 695 kronor årligen delat på 2 personer. Kommer inte att förnya i oktober.
ViaPlay: 49,50 kronor i månaden. Kommer ej att förnya när halva priset löper ut. Men det är så trevligt att se på Lyxfällan.

Kommer nog att starta Disney+ i oktober. Mest för att min sambo vill det.

Skrivet av Davinchevo:

Sen är det netflix - som jag mer och mer ifrågasätter varför jag har.

Samma här. Har det mest för att jag kan dela på kostnaden och för att det ibland finns något kul. Till ordinarie pris finns det inte en chans att jag hade betalat.

Medlem

Spotify Premium, eftersom jag inte kan vara utan det. Måste ha musik. Sedan har jag även Netflix, då det fortfarande finns mycket som jag vill kolla på där. Sa upp HBO Max, då det inte fanns tillräckligt av intresse där, likaså Amazon Prime. Funderar dock på att lägga till Game Pass Ultimate.

Medlem

Spotify
Netflix
Hbo
Disney

Kommer nog säga upp Netflix, kostar för mycket för innehållet. Kanske säger upp Disney också men det är rätt billigt än så länge.


signatur

Burn in the light.

Medlem

Aldrig gillat abonnemang för underhållning, känns stressande på något sätt så att man måste utnyttja abonnemangstiden även när man hellre gör något annat, så jag håller dom till ett absolut minimum. Just nu så har jag inga alls och är nöjd med det.

EDIT: Såg nyss denna lilla trivia; "At least 1/7th of subscription service revenue is from people who forgot they were subscribed."

Medlem

Spotify familj(199kr) & PS+(150kr) och nu medans jag nöter av Mass Effect trilogin så har jag även EAplay(59kr) så jag slapp hosta ut 700kr+ fört

Allt värt det

EDIT: Såg att vissa nämnde mobilabonnemang också, så det kan väl tilläggas. Betalar 199kr/mån med 70gb surf. Inget att klaga på där.

Medlem

Köper bara en månad då och då när något dyker upp som verkar intressant. Cmore har gått under hockeysäsongen men tror jag skippar det i år. Ledsnat på sporten och på att betala för ett helt utbud jag inte vill se för att få en HA match eller två i veckan.
Hoppades iom flytten till tv4play att fler olika paket skulle erbjudas men såklart inte.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Inaktiv

Gamepass ultimate. Apple music family. Adobe photography.

Streaming har jag slutat betala för och kör iptv.

Medlem

Spotify Premium är det enda egentligen bortsett mer från basala grejer. (Mobil och bredband är liksom inte så aktuellt att säga upp.)

Ett par Patreon-"prenumerationer" har jag också, ungefär 75 spänn i månaden.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Mobilabonnemang och Google One.

All underhållning köper jag bara, hatar allt som har med digitalt att göra.

Medlem

Jag har inte så många vad jag vet.
Mobil - Kostar 569 kr just nu men min bindningstid går ut i januari och då kommer jag avsluta och välja något billigare.
Fiber - En av dom utgifter som jag tycker är värt priset eftersom jag spelar mycket online och streamer mycket. 329kr
Deezer - Har testat lite olika musiktjänster men gillar denna bäst. 119kr
Netflix - Funderar på att säga upp då jag inte kollar så mycket. 129kr
Amazon Prime - Prisvärt alternativ till Netflix som jag kollar på mer. 59kr
Någon välgörenhetsorganisation som heter Rescue som en kille utanför Willys tyckte att jag skulle finansiera. Har funderat på att säga upp några gånger men har känt mig som ett svin då och fortsätter istället betala. 220kr
Utökning av lagring hos Apple. 12kr
PS+ Extra - Betalar årsvis men borde bli ca 80-90kr i månaden.


signatur

PSN: OAKTHYR

Inaktiv

Har inte råd med så många tjänster.
Så här hemma är det för tillfället bara Disney+ och Nintendo Switch.

Men Switch prenumerationen går ut i slutet av september så då är det stor risk att vi kanske inte kan betala för ett år till. Så det får vi skaffa oss igen när vi har det lite bättre ställt.
Funderar också på att stänga av Disney+ pga personliga skäl.

Medlem

GamePass och Apple Music.

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Jag har inte så många vad jag vet.
Mobil - Kostar 569 kr just nu men min bindningstid går ut i januari och då kommer jag avsluta och välja något billigare.
Fiber - En av dom utgifter som jag tycker är värt priset eftersom jag spelar mycket online och streamer mycket. 329kr
Deezer - Har testat lite olika musiktjänster men gillar denna bäst. 119kr
Netflix - Funderar på att säga upp då jag inte kollar så mycket. 129kr
Amazon Prime - Prisvärt alternativ till Netflix som jag kollar på mer. 59kr
Någon välgörenhetsorganisation som heter Rescue som en kille utanför Willys tyckte att jag skulle finansiera. Har funderat på att säga upp några gånger men har känt mig som ett svin då och fortsätter istället betala. 220kr
Utökning av lagring hos Apple. 12kr
PS+ Extra - Betalar årsvis men borde bli ca 80-90kr i månaden.

Så du betalar runt 1527kr i månaden(18 324kr/året) och hade lätt kunnat sänka det till 1178kr/månad(14 136kr/året) om du valde bort Netflix som du knappt använder och "någon välgörenhetsorganisation"... 350kr du bara kastar rakt ner i toan varje månad! Akta dig för slumpmässiga välgörenhetsorganisationer, deras egna utgifter och löner tar bort väldigt mycket så släpp din känsla av att känna dig som ett svin, för det har inget med din moral, etik eller självkänsla att göra om du inte vill ge dom dina hårt förtjänta stålars!

Det är 4068kr om året du kastar på ingenting så spara dom pengarna i en hög tills det blir något ordentligt sen skäm bort dig själv med något du verkligen vill ha istället! Eller bara ha en liten nödreserv!

Många bäckar små, tänk på det!

Må bäst

Medlem

*Spotify Familjeanbonnemang
*Game Pass ultimate
*EA Play inkluderat i ovan
*PS+ Essentials
*Disney+
*HBO Max
*Netflix
*iCloud
*Audible

Många fina kronor som försvinner varje månad

Medlem

Pyntar för Gamepass ultimate och Spotify, vet inte riktigt varför jag har ultimate gamepass och efter jag testat Starfield så får vi se om det får hänga kvar öht, tycker utbudet som släpps inte riktigt passar min smak så mycket längre.

Spotify har jag haft premium sedan de lanserade här i sverige, men stör mig att de hela jävla tiden sabbar desktopinterfacet mer o mer. Hade blockerat autouppdateringar i flera år, men så fick jag "hotmail" om att äldre versioner minsann skulle sluta fungera helt o hållet så jag vart tvungen att uppdatera.

Har ingen tvstreaming service (eller TVapparat för den delen) då 99% av allt som visas ändå är skit imo. (ja, även dessa populära serier och filmer som folk gillar)

Edit: som en del andra sagt.. ja internet också såklart, men det räknar jag inte som "abonnemang", det hör till infrastruktur, ska man vara petnoga så skulle sophämtning o sånt också behöva redovisas här då det är ett sophämtningsabonnemang man har när man bor i villa. -Jag räknade bara underhållning


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Zensu:

Så du betalar runt 1527kr i månaden(18 324kr/året) och hade lätt kunnat sänka det till 1178kr/månad(14 136kr/året) om du valde bort Netflix som du knappt använder och "någon välgörenhetsorganisation"... 350kr du bara kastar rakt ner i toan varje månad! Akta dig för slumpmässiga välgörenhetsorganisationer, deras egna utgifter och löner tar bort väldigt mycket så släpp din känsla av att känna dig som ett svin, för det har inget med din moral, etik eller självkänsla att göra om du inte vill ge dom dina hårt förtjänta stålars!

Det är 4068kr om året du kastar på ingenting så spara dom pengarna i en hög tills det blir något ordentligt sen skäm bort dig själv med något du verkligen vill ha istället! Eller bara ha en liten nödreserv!

Många bäckar små, tänk på det!

Må bäst

Jag vet. Jag ska säga upp Rescue, men jag tänkte att dom kunde få betalt i 6 månader innan jag säger upp. Om pengarna faktiskt går till något bra. Föredrar egentligen att betala engångssummor till välgörenhet.
Netflix ska jag säga upp när jag har kollat klart på ett par tv-serier. Mobilabonnemanget ska jag också byta så snart jag kan. Jag har obegränsad surf nu men enligt min statistik brukar jag inte överstiga 20Gb per månad så där kan jag gå ner till 299 istället.
Sen ska jag försöka att äta mer hemma och sluta köpa godis och alkohol. Behöver gå ner några kilon och det är också ett bra sätt att spara pengar


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Hushållets utgifter består av:
HBO Max 49kr/månad
Google Drive (extra utrymme) 19kr/månad
OneDrive (extra utrymme) 18kr/månad
1st World of Warcraft-sub 150kr/månad
1st mobilabonnemang 300kr/månad
1st Nintendo Online + Expansion 42kr/månad

Totalt 582kr i månaden.

Blir tilldelade av respektives familjer:
Netflix
Spotify
Disney+
Viaplay

Många av dessa TV-subs hade jag personligen kunnat vara utan, men sambon är betydligt mer flitig än mig på att titta på TV.
Spotify Premium kan jag dock inte vara utan, hatar reklam över allt annat och kan inte leva utan musik i mitt liv. Så jag ser det som en nödvändig utgift


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Jag vet. Jag ska säga upp Rescue, men jag tänkte att dom kunde få betalt i 6 månader innan jag säger upp. Om pengarna faktiskt går till något bra. Föredrar egentligen att betala engångssummor till välgörenhet.
Netflix ska jag säga upp när jag har kollat klart på ett par tv-serier. Mobilabonnemanget ska jag också byta så snart jag kan. Jag har obegränsad surf nu men enligt min statistik brukar jag inte överstiga 20Gb per månad så där kan jag gå ner till 299 istället.
Sen ska jag försöka att äta mer hemma och sluta köpa godis och alkohol. Behöver gå ner några kilon och det är också ett bra sätt att spara pengar

Rooting for ya buddy!

Medlem
Skrivet av Zensu:

Rooting for ya buddy!

Haha Tack!


signatur

PSN: OAKTHYR

Backloggens befriare

Telefonabonnemanget


signatur

Ad hoc addendum

Moderator | Testpilot
Skrivet av keffkebab:

Telefonabonnemanget

Haha den tänkte jag inte ens på. Oops.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Jag tror jag har någon billig(?) variant av Gamepass, för sönerna hämtar hem en del spel.
Sydsvenskan.se (lokal tidning här i Skåne)
Wired men det var nog på årbasis, kanske $10?
Apple TV+
Disney +
HBO Max
SkyShowtime
Familjespotify
Mobilabb för tre telefoner.

Jag använder streamingtjänsterna rätt lite men det är tre till i familjen som är är mer frekventa användare.

Tog bort Netflix nyligen och ska kolla om jag kan ta bort Apple TV+ med. Oklart vem som tittar. Det är inte jag i alla fall.

Så lite tid som jag kan lägga på att spela så är det vettigare för mig att köpa spelen när jag vill ha dem.


signatur

Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.

Skriv svar