Virtual Reality - VR Spelnyheter, tips, mm.

Medlem
Skrivet av Doed:

Suck, bara till Meta? Förstår inte varför man ska låsa in sig på en plattform som tredjepartsutvecklare men men, det var ju synd kanske hade varit kul!

Bara till Horizon OS
Kommer nog till PC senare som många andra spel.
Det handlar om ekonomi förmodligen försäljningen till Quest ärmånga ggr större än till PC.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Upplevde precis samma när jag körde Re4.
Jag tände upp så jag hade fullt ljus där jag spelar.
PSVR2 behöver ljus, betydligt mer än Quest om du använt det.
Det är som att Re4 så syns problemet med dåligt ljus syns tydligast. Upplevde inte heller tidigare.

Har läst folk som köpt en billig IR flood light för att spela i mörker. Det kanske även hjälper med tracking.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Upplevde precis samma när jag körde Re4.
Jag tände upp så jag hade fullt ljus där jag spelar.
PSVR2 behöver ljus, betydligt mer än Quest om du använt det.
Det är som att Re4 så syns problemet med dåligt ljus syns tydligast. Upplevde inte heller tidigare.

Provade med full belysning men det blev ingen skillnad. Jag vet när jag haft för svag belysning har jag fått meddelande om att öka belysning. Noterarade att när man ska ställa in spelområde och håller huvudet stilla börjar det inställda rutmönstret flytta på sig långsamt framåt flera decimeter över golvet tills jag rör på huvudet. Då flyttas det med ett ryck tillbaks. I VR-mode i spelet är det svårt att uppfatta denna långsamma rörelse då man inte har referens av något stillastående, utan märker bara när det rycks tillbaks. När man gör häftiga rörelser blir det väldigt vingligt och det är lätt tappa balansen och falla omkull.

Medlem
Skrivet av Haningebon:

Provade med full belysning men det blev ingen skillnad. Jag vet när jag haft för svag belysning har jag fått meddelande om att öka belysning. Noterarade att när man ska ställa in spelområde och håller huvudet stilla börjar det inställda rutmönstret flytta på sig långsamt framåt flera decimeter över golvet tills jag rör på huvudet. Då flyttas det med ett ryck tillbaks. I VR-mode i spelet är det svårt att uppfatta denna långsamma rörelse då man inte har referens av något stillastående, utan märker bara när det rycks tillbaks. När man gör häftiga rörelser blir det väldigt vingligt och det är lätt tappa balansen och falla omkull.

Har du tv:n på och är vänd mot den? Det kan störa trackingen också. Finns en inställning på PS5:an som lägger en ram runt bilden för att hjälpa trackingen om tv:n är på.

Settings -> Accessories -> PlayStation VR2 -> Tracking Support

Medlem
Skrivet av Haningebon:

Provade med full belysning men det blev ingen skillnad. Jag vet när jag haft för svag belysning har jag fått meddelande om att öka belysning. Noterarade att när man ska ställa in spelområde och håller huvudet stilla börjar det inställda rutmönstret flytta på sig långsamt framåt flera decimeter över golvet tills jag rör på huvudet. Då flyttas det med ett ryck tillbaks. I VR-mode i spelet är det svårt att uppfatta denna långsamma rörelse då man inte har referens av något stillastående, utan märker bara när det rycks tillbaks. När man gör häftiga rörelser blir det väldigt vingligt och det är lätt tappa balansen och falla omkull.

Japp precis samma fenomen jag fick.
Stog helt stilla i Re4 och såg mig själv sakta sväva uppåt. Så fort jag rörde mig for jag tillbaka ner.
Får du samma effekt med rutnätet innan du börjat med Re4?
Jag misstänker att nån uppdatering innan/vid Re4 releasen"pajjat" trackingen.
Men som sagt för mig löste det genom ha väldigt mycket belysning på.
Borde testa igen det var ett tag sen jag körde psvr2 sist.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av anarfox:

Har du tv:n på och är vänd mot den? Det kan störa trackingen också. Finns en inställning på PS5:an som lägger en ram runt bilden för att hjälpa trackingen om tv:n är på.

Settings -> Accessories -> PlayStation VR2 -> Tracking Support

Nej ingen tv är på. Kollade med Resident Evil Village, Switchback VR, Tennis on court med flera och det är samma sak där att spelområdet rör sig.

Medlem

Min personliga VR update: Har haft mig en paus från VR i två veckor nu. Mest för att det känns som att jag har spelat det jag vill spela. Finns säkert något spel kvar som jag glömt. Så de har blivit flatscreen-gaming(Helldivers 2) för första gången sedan i december. Men nu börjar VR suget komma tillbaka. Längtar så till The Wanderer och Metro, PC support så man kan testa HL: Alyx. Hade hoppats att det kommit något nytt gällande Sense Controllers sen sist jag kollade, men icke.

Behöver stilla mitt VR sug snart.

BTW någon som spelat Fallout 4 i VR? Hört att det kanske inte är den bästa VR-läget, trots moddar. Blivit lite sugen nu efter TV-serien när och om det förhoppningsvis kommer att fungera med PSVR2-PC grejen.

Medlem
Skrivet av AstroCreep:

Min personliga VR update: Har haft mig en paus från VR i två veckor nu. Mest för att det känns som att jag har spelat det jag vill spela. Finns säkert något spel kvar som jag glömt. Så de har blivit flatscreen-gaming(Helldivers 2) för första gången sedan i december. Men nu börjar VR suget komma tillbaka. Längtar så till The Wanderer och Metro, PC support så man kan testa HL: Alyx. Hade hoppats att det kommit något nytt gällande Sense Controllers sen sist jag kollade, men icke.

Behöver stilla mitt VR sug snart.

BTW någon som spelat Fallout 4 i VR? Hört att det kanske inte är den bästa VR-läget, trots moddar. Blivit lite sugen nu efter TV-serien när och om det förhoppningsvis kommer att fungera med PSVR2-PC grejen.

Fallout 4 VR precis som SkyrimVR kräver moddar om det ska vara en bra upplevelse, har jag hört.
Jag har bara spelat SkyrimVR inte Fallout 4 VR.
Finns många nya videoklipp om ämnet på youtube som är nya tack vare den boost spelen fått pga serien


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Bara till Horizon OS
Kommer nog till PC senare som många andra spel.
Det handlar om ekonomi förmodligen försäljningen till Quest ärmånga ggr större än till PC.

Jo jag förstår det, Quest är populära headsets och en hel del av de spelen går ju att spela på PC men grafiken i trailern gjorde att jag utgår från att det här är en native quest titel. Men de som spelar PCVR och inte har quest headsets verkar generellt mer kräsna när det kommer till titlar, såg en diskussion för ett bra tag sen om att många har skiftat över till flat-to-VR likt UEVR-grejen mer och mer.
Sen så är det ju mycket skräp som släpps på steam också.
Jag bara tycker att även quest-användare borde vilja ha spel som är native för PC men det kanske blir mindre och mindre intressant för folk att använda sin dators kraft för VR-spel och jag själv är en minoritet där.

Medlem
Skrivet av Doed:

Jo jag förstår det, Quest är populära headsets och en hel del av de spelen går ju att spela på PC men grafiken i trailern gjorde att jag utgår från att det här är en native quest titel. Men de som spelar PCVR och inte har quest headsets verkar generellt mer kräsna när det kommer till titlar, såg en diskussion för ett bra tag sen om att många har skiftat över till flat-to-VR likt UEVR-grejen mer och mer.
Sen så är det ju mycket skräp som släpps på steam också.
Jag bara tycker att även quest-användare borde vilja ha spel som är native för PC men det kanske blir mindre och mindre intressant för folk att använda sin dators kraft för VR-spel och jag själv är en minoritet där.

Ja även fast dom populäraste PCVR headseten är Quest headsets så är det en stor övervägande majoritet som använder Quest standalone. Dom har inte ens en PCVR kapabel PC. Det är ju en av anledningarna att Quest är populörast
Ja spelet ser grafisk ut något avskalat och är det en enkom Quest 3 version som trailern visar lär det se än "värre ut" på Quest 2. Menbdet vet vi inye ännu, Kan vara att en grafisk finare Quest 3 och PCVR version kommer senare 🤞


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Contractors Showdown är släppt idag till Meta Quest.
SteamVR versionen har tyvärr blivigt försenad men släpps snart.
PSVR2 version väntas senare iår ev.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Japp precis samma fenomen jag fick.
Stog helt stilla i Re4 och såg mig själv sakta sväva uppåt. Så fort jag rörde mig for jag tillbaka ner.
Får du samma effekt med rutnätet innan du börjat med Re4?
Jag misstänker att nån uppdatering innan/vid Re4 releasen"pajjat" trackingen.
Men som sagt för mig löste det genom ha väldigt mycket belysning på.
Borde testa igen det var ett tag sen jag körde psvr2 sist.

Jag ringde Playstation-supporten och det visade sig efter flera olika försök i inställningar att det var just en uppdatering, som jag inte hade installerat, som krävdes att det skulle funka. Så nu är bilden stadig igen!

Medlem
Skrivet av Haningebon:

Jag ringde Playstation-supporten och det visade sig efter flera olika försök i inställningar att det var just en uppdatering, som jag inte hade installerat, som krävdes att det skulle funka. Så nu är bilden stadig igen!

Skönt att höra.
Ska se om jag har den uppdateringen också eller om jag redan installerat den när jag upplevde att det blev bra


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skriv svar