De senaste månaderna har en rad #Electronic Arts-titlar försvunnit från Steam, den marknadsledande plattformen för digital spelförsäljning. Så sent som i söndags blev det bekräftat att #Battlefield 3 inte kommer att säljas på Steam, vilket gjorde många medlemmar besvikna.

Ingen av parterna har velat gå in på detaljerna, EA har bara sagt att de inte kunnat gå med på kraven #Valve har ställt. Shams Jorjani, producent på svenska #Paradox Interactive, tror sig veta varför.

– EA vill kunna sälja innehåll till sina spel direkt via sitt spel - och därigenom kringå Steams cut - det är självklart mer än så - autoupdates och så vidare. Men det viktiga är att de vill sälja DLC direkt. Dock kräver Steam att alla spel som säljs via Steam också säljer DLC/Microcontent via Steam.

Att Steam förlorar stora partners tror Jorjani gynnar mindre aktörer såsom Paradox och Gamersgate.

– [Det] är toppen för små aktörer vilka är de enda som är innovativa i branschen idag. De stora aktörerna fokuserar antingen på AAA-titlar eller motionbased/casualspel vilket polariserar spelbranschen helt och de går miste om en jättemöjlighet i mittensegmentet där vi ser pärlor som: Minecraft, Magicka, Terraria, Frozen Synapse. De missar helt den här fantastiska indie/pc-renässansen som pågår mitt framför näsan på dem och som genererar massor med pengar.