Artiklar av Rocky Dennis

12
12

Minecraft: Story Mode Episode One – The Order of the Stone

Världens största spel möter världens mest upphöjda äventyrsskapare. Två ånglok som krashar in i varandra i tusen kilometer i timmen, men explosionen är inte lika stor som vi hade hoppats.

8

Kidnapped

FZ:s Rikard Olsson har blivit kidnappad och stoppad i en mörk källare. Följ med när han flyr ett hjärtlöst väsen – och jagar räv med trasig pistol.

13

Chrono Trigger

Squares episka rollspel är fyllt med ögonblick som dröjer sig kvar. Rikard Olsson återvänder till en gammal kärlek som vägrar rosta.

34

Hotline Miami 2: Wrong Number

Rikard Olsson oroade sig för effektsökeri, men finner en ganska återhållsam affär i Wrong Number.

32

Battlefield Hardline

Ring snuten, säg åt dem att sätta på blåljusen för FZ har lagt vantarna på den nya betan till det fullkomligt okontroversiella Battlefield Hardline.

33

Homefront: The Revolution

Nordkorea höll på att missa sin andra ockupation av USA när THQ konkursade. Men Homefront 2 överlevde och nästa år ska det amerikanska hemvärnet slå tillbaka. FZ har kollat på Cryteks shooter.

27

Transistor

En stum hjälte med ett överdimensionerat vapen rör sig genom färgsprakande ruiner av en stad i förfall, samtidigt som Logan Cunninghams dominerande stämma levererar exposition över ett triphoppigt soundtrack av Darren Korb. Supergiant Games verkar ha hittat sin nisch.

9

The Mighty Quest for Epic Loot

Vyn från vårt luftslott är inte så hisnande alla gånger och det är något som inte stämmer när inbrott blir blir mer slentrian än spännande.

39

Wolfenstein: The New Order

Ett spel – så många olika ansikten. Nya Wolfenstein blandar robothundar med poetiska brandtal och tung action med de svåraste frågorna. Vi har spelat, men undrar ändå om det går ihop.

14

The Stanley Parable

Ett spel som pekar ut det meningslösa i andra spel, hur meningsfullt är det? Vi har lyckats motivera oss att testa.

23

Secret of Mana

Ibland är begränsningar en skapares största tillgång. Ju fler hinder som måste övervinnas för att berätta en historia, desto mer kreativ måste utvecklaren vara. Detta har varit en direkt bidragande faktor till några av de mest ikoniska designvalen i spelhistorien, så som Silent Hills dimmiga gator och Marios rundlagda kroppshydda.

138

Brothers: A Tale of Two Sons

Filmregissörer som tar steget in i spelbranschen - hur ofta har det gjort någon gladare, egentligen? Oron för vad som ska bli av när en av Sveriges mest uppburna filmskapare byter kameran mot handkontrollen är dock helt obefogad. Allt man kan fråga sig är varför han var tvungen att vänta så länge.

55

Shadowrun Returns

Otroliga tider, ändå. Säga vad man vill om crowdfunding, om stretch-goals hit och missade deadlines dit, och hur systemet kommer att hålla i längden, men en sak är omöjlig att bortse från: Pre-Kickstarter var det i alla fall sällan vi begåvades med genuint trogna uppföljare till semi-obskyra spel från 16-bitarstiden, skapade av folk som faktiskt var med och knåpade ihop originalen. Nu är det nya tider som råder, och Shadowrun Returns är inte bara en trivsam återblick på en svunnen era, utan kanske även en framtidsvision i mer än ett avseende.

3

Cloudberry Kingdom

Nu har det gått alldeles för länge sedan jag fick chansen att spela som en gubbe med oproportionerligt stort huvud i något slags retroinspirerat indieplattformsspel. Det måste ju ha varit minst sju, åtta timmar sedan sist och nu börjar abstinensen bli för mycket.

11

Project X Zone

Vad får man om man blandar Namco, Sega, Capcom och deras brokiga karaktärsgalleri? Det är precis vad Rikard Olsson ska berätta för dig.

23

The Walking Dead: 400 Days

Fjolårets bästa och mest känslosamma spelupplevelse är tillbaka. Och lämnar – sin nya komprimerade form till trots – ingen oberörd.

5

Vi tar pulsen på SGA-vinnarna

Anrika Swedish Game Awards är avslutat och vi mäter succépotentialen hos vinnarna.

18

Mario Kart Double Dash!!

Nintendo presenterade ett nytt Mario Kart på förra veckans E3-fest i Los Angeles, vilket passas oss utmärkt eftersom vi bäddat upp med den tio år gamla klassikern Double Dash.

8

Monaco: What's Yours Is Mine

I Monaco finns det gott om välbärgade skattesmitare. Men också åtta pixliga tjuvar med det inte fullt så nobla målet att ta från de rika – och ge till sig själva.

12

Fira 1 maj med fem politiska spel

Oavsett vilken färg du röstar på får du finna dig i att vara ledig idag och vad passar då bättre än att spela. Med vår hjälp behöver du dock inte lämna det politiska spåret.

23

Surgeon Simulator 2013

Bossa Studios makabra slafssimulator låter alla med kirurgdrömmar att utvärdera sitt karriärval med skrattet i halsgropen.

9

The Showdown Effect

Magicka-skaparna Arrowhead byter fantasy mot 80-talets neon och stereotyper - tur att de behåller charmen.

54

Historien om LucasArts

Den tredje april kände vi en störning i kraften – som om miljoner röster plötsligt skrek ut i förtvivlan och sedan tystnade. Det här är berättelsen om världens mest älskade äventyrsskapare. Tack för allt, LucasArts. Vi glömmer aldrig.

75

Sniper Elite: Nazi Zombie Army

Hitler är arg – så arg att han väcker liv i en zombiearmé. Rikard Olsson är också arg – arg för att Rebellion gjort ett hjärtlöst och cyniskt skitspel.

14

Grid 2

Vi har varit hos Codemasters för att se om uppföljaren kan trumfa den fem år gamla racingpärlan men någon drar i handbromsen hela tiden.

31

Wildstar

Med expertis från World of Warcraft, Everquest och Warhammer Online hoppas Wildstar bli en klart lysande stjärna på mmo-himlen. Men FZ provspelar ett onlinerollspel som kanske vill mer än vad det faktiskt lyckas med.

23

The Cave

Idén bakom The Cave har Ron Gilbert burit på i 20 långa år. Äntligen har tanken burit frukt, men var den värd att vänta på?

21

Tomb Raider

"Multiplayern kompromissar inte visionen – det fullbordar den", påstår Eidos om Tomb Raiders flerspelarläge. FZ har svårt att dela entusiasmen.

18

World of Tanks

World of Tanks kunde ha blivit ett nytt World of Warcraft. Men Wargaming tog förnuftet till fånga och skapade istället jättelika, strategiska onlinesuccén. FZ pratar med den vitryska utvecklaren – och här är det tanken som räknas.

12