Inlägg av Liggliluff

Inlägg som Liggliluff har skrivit i forumet

1
Skrivet av vbgbasse:

Det var bättre förr då man fick disketter och senare cd-skivor på de spelen man köpte. Då kunde aldrig nåt sånt här hända.

Du kan ladda ned spelet och bränna det på en skiva. Alla spel från GOG har inget kopieringsskydd vad jag vet, så det ska inte vara några problem.

Men digitalt kan också vara bättre än fysiskt:
- ingen fysisk kopia som kan gå förlorad. Bara ladda ned igen så länge tjänsten är uppe.
- Billigare att publicera spel, så fler utvecklare kan publicera spel.

Jag tycker det är bättre nu än förr, då du har dessa alternativ.

Kuri Kuri Mix till PS2 styr du två karaktärer med vardera spak. Dock var karaktärerna begränsade till sin sida av banan och kunde inte interagera med varandra.

Skrivet av uberpwnage2.0:

Kliver upp 05.45, jäklar.

Du kan lägga dig tidigare, gå upp till 24:00, och gå och lägga dig igen

Ja, Nintendo har indirekt (eller också direkt) bekräftat att de sparade filerna bara är en backup. Därmed dessa problem om att folk kan fuska genom att backa till en tidigare sparad fil från molnet.

(korrigerade några ord, "ditt" → "sitt eget" i min förra kommentar)
Det låter som på Xbox. Den första konsol du köper ett digitalt spel på, är den konsol du och andra kan spela på online och offline. Men på övriga konsoler kräver det att du är inloggad online för att kunna spela. Detta innebär att efter du köpt ett spel på din konsol, så kan du logga in på din väns konsol och spela på den, och din vän kan logga in på din konsol och spela samma spel. Två spel på köpet av ett.

Skrivet av Puscifer:

I och med 6.0-uppdateringen som kom samtidigt som Online är nu även Game Sharing en grej. Jag kan ha mitt Switch med mitt digitala spelbibliotek, och om jag går offline kan min flickvän logga in på mitt konto via sitt egna Switch och få fri tillgång till mitt spelbibliotek så länge jag är offline. Kom bara ihåg att inaktivera Cloud Saves på Switch #2 så den inte ersätter någon sparfil för Switch #1.

Dock är detta en grej på alla plattformar som låter dig logga in på en annan enhet. Såvitt tjänsten vet så är det fortfarande du som spelar. Switch låter dig bara logga in på ett konto (eller har detta ändrats?)

På Xbox tex så kan någon logga in på ditt konto för att kunna spela dina spel, men kan vara inloggad på sitt eget konto på en andra kontroll och spela och spara sitt eget på sin egen profil.

Folk generellt verkar ignorera att Nintendos erbjudande är mycket billigare, och har därmed inte lika mycket att erbjuda.

Och glöm inte att hålla utkik på Nintendos Youtube sida:
https://www.youtube.com/user/NintendoUKofficial/videos
Ett tag innan deras konferens börjar så ska det dyka upp en video där du kan se deras direktsändning.

@Anwest skrev:
"För mig som inte hade Wii eller WiiU ser gärna att bra titlar portas till Switch, men samtidigt är jag också lite emot det då det rimligen tar resurser från nya spel att tillverkas."

Självklart går det åt resurser genom att porta över ett spel, speciellt då ny grafik ska göras. Jag hoppas ingen nekar detta. – Men det måste gå åt så mycket mindre resurser än att skapa ett nytt spel från grunden, ändå? Och då borde de kunna släppa ut fler remakes än nya spel.

Switch behöver spel för att kunna säljas bra, och eftersom så "få" hade Wii U, så finns det fortfarande folk som inte har spelat Wii U-spelen. Med spelen på Switch, så får de en ny chans att köpa spelen, vilket kanske leder till att fler konsoler säljs.

@Aieth: "Det finns inga "z nivåer", allt utspelar sig på marknivå (ingen andra våning i en byggnad). Det innebär att många saker kan behandlas tvådimensionellt, man kan helt enkelt ignorera z axeln."

Vägar kan ha kullar och backar. Bilar kan lätta från marken och vurpa. Det finns banor som korsar sig själv. – Inte lika mycket som andra spel, men det är inte som z-axeln inte finns.

Skrivet av Liggliluff:

på Xbox 360 kan du kopiera, flytta och radera enskilda filer för varje spel.

Denna funktion lät dig kunna ta uppdatering 4 för Rock Band 3 på ett USB, tillsammans med egenskapade låtar. Uppdatering 5 fixade så egenskapade låtar inte längre fungerar, så allt du gör är att raderar uppdatering 5 lokalt, sätter i USB, startar spelet och väljer att inte uppdatera. Du har nu tillgång till alla egenskapade låtar.

När du vill spela alla medföljande och nedladdade låtar för att slå rekord online, eller spela online. Ta helt enkelt ur USBn, starta spelet och välj att uppdatera.

Jag har inte använt Xbox One, men jag vet att Xbox 360 har hittills hanterat lokala filer bäst för mig.

Du har alla filer grupperade under ett spel, per lagringsmedia, precis som på Wii U. Skillnaden är att på Xbox 360 kan du kopiera*, flytta och radera enskilda filer för varje spel. Detta är sparfiler, DLC, installationen själv, global konfiguration, speluppdatering. Detta innebär att du kan flytta och säkerhetskopiera individuella filer om du behöver. (Du kan också kopiera/flytta/radera hela grupperingen i ett, om du så önskar?.

* Vissa spel kan stänga av att kunna kopiera, som Forza Motorsport. Så du inte kan kopiera pengar.

"och en förbättrad lösning för kantutjämning som får bilden att se mer 4K-lik trots att upplösningen inte inte riktigt når dit"

Var det vanligt att folk sa att 1080p med AA gjorde så det såg ut som en högre upplösning? Inte var jag kan minnas. Men när det kommer till 2160p (4K) så används alla möjliga knep för att kalla det "4K".

Kan vi inte bara sätta upp en lag om att endast om det är en gedigen upplösning (native resolution) som det får kallas som det. "upscaling" och "anti-aliasing" kommer inte få det att se ut som en högre upplösning. ...Det är det här som EU gör bäst; stoppa potentiell falsk marknadsföring.

Skrivet av Liggliluff:

Varför ska det skilja sig på film?

"Varför ska det skilja sig för spel?",
var det jag tänkte skriva.

Jag är bara besviken på PEGI.
I Sverige och Danmark har vi högsta åldersgräns på 15 år när det kommer till film. Varför ska det skilja sig på film? – PEGI 16 och 18 borde därmed räknas som 15 här. (Skandinaviskt fodral kan ha PEGI 15, såsom portugisisk PEGI skiljer sig).

Har man inte råd att köpa spelet så kanske man ska försöka spendera tid på ett deltidsjobb, istället för att spela spel.

Jag står än för att det endast ska vara okej med piratkopiering om...

• man vill testa spelet som en demo; om det är som utvecklaren lovar, eller om det ens kan köras på din dator.
– Steam har en 2-timmars "demo"-tid där man får alla pengar tillbaka. Men om 2 timmar tillräckligt/förmycket beror på typen av spel.

• publiceraren inte har släppt det i ditt land, och du därmed inte har möjlighet att köpa det.
– dock om det har blivit förbudet i ditt land; eller om det senare har släppts ut ... då är det tvivelaktigt.

Är det någon som känner igen de svenska rösterna? Låter inte han, som pratar först, som Nick Atkinson? Var ett tag sen jag hörde Nicks röst så jag kan blanda ihop det.

1