Efter Mario Kart 8: fler Wii U-spel kan komma till Switch

Robot
Efter Mario Kart 8: fler Wii U-spel kan komma till Switch
Medlem

Stoppa pressarna! Nintendo återanvänder titlar från föregående generation!

Medlem

För mig som inte hade Wii eller WiiU ser gärna att bra titlar portas till Switch, men samtidigt är jag också lite emot det då det rimligen tar resurser från nya spel att tillverkas. Mario Kart 8 Deluxe är dock en hit för barnen hemma, så det var en homerun.


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem

För spel som Mario kart tycker jag det funkar bättre med remakes. Fast hade ju varit trevligt om de kostade typ 399 istället.

någon mer än jag som upplever mer "lagg" i 4 spelarläget på switch än på wii u i mario kart? Ej spelbart enligt många... Nya konsolen känns ju mindre kratfull än vad man hade trott och hoppats på.

KoP
Medlem

Ja det verkar ju vara på tapeten denna konsolgeneration att återanvända halvnya spel ifrån föregående generation istället för att komma på något nytt. Trist utveckling med alla dessa remakes men tydligen verkar det vara lönsamt.

Medlem
Skrivet av KoP:

Ja det verkar ju vara på tapeten denna konsolgeneration att återanvända halvnya spel ifrån föregående generation istället för att komma på något nytt. Trist utveckling med alla dessa remakes men tydligen verkar det vara lönsamt.

Ja... känns som samma sak inom filmbranschen. Sällan det kommer nya "IPs".

Jag menar inte att vara negativ... jag kan tänka mig att skaffa Switch och flera remakes till den eftersom jag inte haft Nintendo sedan 80-talet.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Jag hade gärna sett att dem släpper Zelda wind waker hd och twillight princess hd på switchen. Kanske dock lite svårt att göra nytt content till båda. Men man kanske kan släppa båda till priset av 1 eller något. Oavsett så skulle dem 2 lätt bli ett köp för min del. Ägde aldrig en Wii U så skulle vara trevligt att kunna spela dem på sin switch.

Medlem

Man ska nog inte ta det Reggie säger på för stort allvar, jag tror inte att han har så bra koll längre:
Friend codes:
https://www.cnet.com/news/nintendo-switch-reggie-fils-aime-3d...

"Connecting with friends will be on a case-by-case basis, but Nintendo is hoping to create a standardized experience. "There are no friend codes within what we're doing," Fils-Aime said, referencing the company's past cumbersome system for adding contacts."

Och om att behöva köpa sina spel igen:
https://www.wired.com/2017/01/reggie-fils-aime-nintendo-inter...

"I hear from a lot of people like me who’ve spent a thousand dollars on classic games on Wii and Wii U…

Fils-Aime: That’s a lot of money.
It is a lot of money! Is there going to be a discount for us if we buy the games again on Switch?

Fils-Aime: What I would say first is, we recognize that some of our most passionate fans have spent quite a bit, whether it’s with Virtual Console on Wii or Wii U, and we recognize that consumers are rightly concerned about moving to Nintendo Switch without backward compatibility. My comment is: Stay tuned, we understand the concern, more information to come.
There’s 40-some odd days between now and launch. There are more details to come. And at that point we’ll be able to define all of those various details of that online experience."

Det ända intressanta i nyheten är att det kan komma extra material i kommande portar, att det kommer portar hade väl ingen tvivlat på.

Redaktör
Ponny

Så länge jag får mitt virtual console med Gamecube-stöd är jag öppen för allt.

I det här fallet tror jag det är en bra grej, så länge det inte kannibaliserar på nya spel. Wii U sålde trots allt i typ 50 exemplar (nä, men den sålde skitdåligt) så på det här sättet kan man ju ge dom som missade t.ex. Super Mario 3D World chansen utan att tvingas köpa en ny konsol.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Ser gärna att bayonetta 1-2 kommer till switchen och sen om något år även en 3a.

Medlem
Avstängd

Det enda jag kanske vill ha är Smash Bros. Smash Bros Switch Deluxe?

Medlem

Mja, kanske ett Smash delux även om jag fortfarande är ovillig att köpa mk8 pga att jag redan hade det till Wii U. Men ett spel som jag anser borde vara en uppenbar port är Mario Maker, med gemensam server som Wii U.

Medlem

Trevliga nyheter men tycker och hoppas att vi som redan köpt dessa möjliga spel på Wii U borde kunna få rabatter eller till och med spelet gratis till Switch men det är väl önske tänkande antar jag.

Medlem

@warmerspy: kasta in en remake/upphottning av skywards swords också för fullpris!

Medlem

Bara dom släpper nytt super mario world också

Medlem

@Anwest skrev:
"För mig som inte hade Wii eller WiiU ser gärna att bra titlar portas till Switch, men samtidigt är jag också lite emot det då det rimligen tar resurser från nya spel att tillverkas."

Självklart går det åt resurser genom att porta över ett spel, speciellt då ny grafik ska göras. Jag hoppas ingen nekar detta. – Men det måste gå åt så mycket mindre resurser än att skapa ett nytt spel från grunden, ändå? Och då borde de kunna släppa ut fler remakes än nya spel.

Switch behöver spel för att kunna säljas bra, och eftersom så "få" hade Wii U, så finns det fortfarande folk som inte har spelat Wii U-spelen. Med spelen på Switch, så får de en ny chans att köpa spelen, vilket kanske leder till att fler konsoler säljs.

Medlem
Skrivet av Liggliluff:

@Anwest skrev:
"För mig som inte hade Wii eller WiiU ser gärna att bra titlar portas till Switch, men samtidigt är jag också lite emot det då det rimligen tar resurser från nya spel att tillverkas."

Självklart går det åt resurser genom att porta över ett spel, speciellt då ny grafik ska göras. Jag hoppas ingen nekar detta. – Men det måste gå åt så mycket mindre resurser än att skapa ett nytt spel från grunden, ändå? Och då borde de kunna släppa ut fler remakes än nya spel.

Switch behöver spel för att kunna säljas bra, och eftersom så "få" hade Wii U, så finns det fortfarande folk som inte har spelat Wii U-spelen. Med spelen på Switch, så får de en ny chans att köpa spelen, vilket kanske leder till att fler konsoler säljs.

Japp, du sätter ord på precis mina tankar En portning är enklare att göra och många (exempelvis jag) missade en del bra spel från den föregående generationen som kan vara smutt att spela. Men det finns en liten magkänsla att själva fenomenet portningar är en enkel väg till snabba pengar, och tänker på alla portningar från PS3-spel till PS4 när fyran var ny. Man ville ha nya spel men fick en hel del remakes.


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

1
Skriv svar