Hämta Minecraft: Story Mode nu – snart är det försent

Robot
Hämta Minecraft: Story Mode nu – snart är det försent

Slut på både försäljning och nedladdning om några veckor.

#minecraft, #minecraft-story-mode, #telltale


Medlem

Det var bättre förr då man fick disketter och senare cd-skivor på de spelen man köpte. Då kunde aldrig nåt sånt här hända. Dessutom är många användare idag "låsta" till en plattform vilket heller aldrig skulle hända som det var förr.

Givetvis tog det längre tid å installera spel å leta upp den fysiska kopian men man kunde iaf spela med varandra utan problem då kopiorna var likvärdiga oavsett vilken butik du köpte den ifrån.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

ELF
Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Det var bättre förr då man fick disketter och senare cd-skivor på de spelen man köpte. Då kunde aldrig nåt sånt här hända. Dessutom är många användare idag "låsta" till en plattform vilket heller aldrig skulle hända som det var förr.

Givetvis tog det längre tid å installera spel å leta upp den fysiska kopian men man kunde iaf spela med varandra utan problem då kopiorna var likvärdiga oavsett vilken butik du köpte den ifrån.

GoG 4 life. Har hela biblioteket på min NAS

Hoppas förövrigt sista säsongen TWD släpps på GoG någon gång.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Kontot avslutas

Jag med flera trodde att det skulle bli samma sak på Nintendo Wii när Nintendo stängde ner Wii Shop i Januari. Men än så länge går det fortfarande att ladda ner spel där, bara att det inte går att köpa nya spel.
Men en dag kommer det nog inte gå att ladda ner något mer där heller, så om man vill vara säker på att få behålla sina spel så är väl det bästa att köpa spelen fysiskt.


signatur

ゼルダの城

Medlem

I värsta fall får en torrent fixa biffen om spelet mot förmodan skulle försvinna från burken....


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem

Varför skulle man plocka bort möjligheten att ladda ner för de som köpt det?

Det känns som att det blivit ett missförstånd någonstans.

Skrivet av Margy:

Varför skulle man plocka bort möjligheten att ladda ner för de som köpt det?

Det känns som att det blivit ett missförstånd någonstans.

Kostar pengar att ha det tillgängligt. Pengar ingen vill betala.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Det var bättre förr då man fick disketter och senare cd-skivor på de spelen man köpte. Då kunde aldrig nåt sånt här hända. Dessutom är många användare idag "låsta" till en plattform vilket heller aldrig skulle hända som det var förr.

Givetvis tog det längre tid å installera spel å leta upp den fysiska kopian men man kunde iaf spela med varandra utan problem då kopiorna var likvärdiga oavsett vilken butik du köpte den ifrån.

Ja, för vem har inte råkat ut för att en diskett eller skiva inte går att läsa 😊

Det här är helt klart digitala spelens motsvarighet till repad skiva och avmagnetiserad diskett. Men när sånt här sker pga något som du som kund inte kan påverka så ser jag inget fel i att piratkopiera spelen. Visst, rent juridiskt så är det väl fortfarande olagligt, men jag tycker inte att det är omoraliskt fel om man har köpt produkten.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Kostar pengar att ha det tillgängligt. Pengar ingen vill betala.

Vem ska stå för kraven på återbetalning från kunder som inte längre kan ladda hem spel de köpt?

Det är säkerligen betydligt enklare och billigare för de digitala butiker som sålt spelen att låta filerna ligga kvar på servrarna än att hantera arga kunder som vill ha pengar tillbaka.

Det finns ju ganska många spel där försäljningen stoppats men de finns fortfarande kvar att ladda hem för de som köpt dem.

Skrivet av Bojkott:

Ja, för vem har inte råkat ut för att en diskett eller skiva inte går att läsa 😊

Det här är helt klart digitala spelens motsvarighet till repad skiva och avmagnetiserad diskett. Men när sånt här sker pga något som du som kund inte kan påverka så ser jag inget fel i att piratkopiera spelen. Visst, rent juridiskt så är det väl fortfarande olagligt, men jag tycker inte att det är omoraliskt fel om man har köpt produkten.

Det här är problematiskt med digitala kopior. Här borde en juridisk process genomföras för att åtminstone få ett praxis-beslut.
I teorin är det konkade företaget skyldiga dig din kopia men du är grymt bortprioriterad i kön av fordringsägare.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Ja, för vem har inte råkat ut för att en diskett eller skiva inte går att läsa 😊

Det här är helt klart digitala spelens motsvarighet till repad skiva och avmagnetiserad diskett. Men när sånt här sker pga något som du som kund inte kan påverka så ser jag inget fel i att piratkopiera spelen. Visst, rent juridiskt så är det väl fortfarande olagligt, men jag tycker inte att det är omoraliskt fel om man har köpt produkten.

I min värld så var det kutym att aldrig använda originalet mer än en gång och det var när man gjorde säkerhetskopian på spelet vilket var den man använde. Originalet hamnade på hyllan för att aldrig mer användas om det inte behövdes en kopia till.

En annan sak som jag tänkte på är att mina gamla band till C64 aldrig krånglar och dom e från 80 talet. Var banden bättre på att hålla för damm, smuts osv än tex disketter?


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Det var bättre förr då man fick disketter och senare cd-skivor på de spelen man köpte. Då kunde aldrig nåt sånt här hända.

Du kan ladda ned spelet och bränna det på en skiva. Alla spel från GOG har inget kopieringsskydd vad jag vet, så det ska inte vara några problem.

Men digitalt kan också vara bättre än fysiskt:
- ingen fysisk kopia som kan gå förlorad. Bara ladda ned igen så länge tjänsten är uppe.
- Billigare att publicera spel, så fler utvecklare kan publicera spel.

Jag tycker det är bättre nu än förr, då du har dessa alternativ.

Skrivet av vbgbasse:

Det var bättre förr då man fick disketter och senare cd-skivor på de spelen man köpte. Då kunde aldrig nåt sånt här hända. Dessutom är många användare idag "låsta" till en plattform vilket heller aldrig skulle hända som det var förr.

Givetvis tog det längre tid å installera spel å leta upp den fysiska kopian men man kunde iaf spela med varandra utan problem då kopiorna var likvärdiga oavsett vilken butik du köpte den ifrån.

Det var verkligen inte bättre förr, många spel får du betala betydligen mer för för en fysisk kopia, som ifall den skulle bli repig eller gå sönder är du helt fucked. Och är man idag mer låst än förr? Med en fysisk kopia kan du bara spela spelet på den platformen medans idag kan du spela all xbox one spel på PC och många spel är multiplatform så du lan spela dom pö flera olika konsoler.

Sånna där uttalanden är bars dumma och inte sanna, skulle du gå tillbaka hade du ångrat dig väldigt fort. Ocj skulle du mot förmodan vilja spela en dåligt minecraft spel kan du bara ladda ner det, eller som det står, installera det innan dom tar bort det.

Medlem

Jag undrar om inte detta är ett missförstånd och gäller de som köpt "season pass" men sedan inte laddat hem/aktiverat alla delar?

Även med ett köpt season pass så måste man sedan köpa/aktivera delar som kommer ut senare för att de ska bindas till ens konto. Har man inte gjort detta och chansen att "köpa" har tagits bort så finns inte delen bunden till ditt konto och går inte att ladda hem.

Skrivet av vbgbasse:

En annan sak som jag tänkte på är att mina gamla band till C64 aldrig krånglar och dom e från 80 talet. Var banden bättre på att hålla för damm, smuts osv än tex disketter?

Digitalt vs analogt.

Det räcker med att några byte på en diskett blir dåliga för att det som är på potentiellt ska sluta fungera. Ljudkvaliteten är säkert betydligt sämre på dina kassetter idag än vad den var förr men det är ett mindre känsligt medium och är tillräckligt bra för att fungera.

eld
Medlem
Skrivet av Margy:

Jag undrar om inte detta är ett missförstånd och gäller de som köpt "season pass" men sedan inte laddat hem/aktiverat alla delar?

Mycket troligt, speciellt med aktiveringar av episoderna.

Många utvecklare har gått under och massor med IP'n har bytt händer under steams livstid, men kan inte komma på spel som försvunnit från nerladdning.

IOS och google play är ganska troligt dock.

Medlem

@jens.e.lundell: Ööööh what? Många AAA spel säljs för 59.99€ på Steam, vilket idag motsvarar 637,18kr.
Total War: WARHAMMER II som exempel, kostar 59.99€ på Steam och 409kr på CDON för en fysisk kopia, granted det är rea men utan rea är det fortfarande billigare, 549kr.

Har själv alltid varit frågandes varför fysiska kopior är billigare än att köpa som download...

Du kan juh alltid komma åt dem billigare som download vida G2A elelr Kinguin osv men dessa räknar jag ej in då de säljs från länder med lägre prissättning eller rent av stulna.

Skrivet av Margy:

Vem ska stå för kraven på återbetalning från kunder som inte längre kan ladda hem spel de köpt?

Det är säkerligen betydligt enklare och billigare för de digitala butiker som sålt spelen att låta filerna ligga kvar på servrarna än att hantera arga kunder som vill ha pengar tillbaka.

Det finns ju ganska många spel där försäljningen stoppats men de finns fortfarande kvar att ladda hem för de som köpt dem.

Det är den juridiska personen som äger rättigheterna till spelet. Men om denne har konkat så finns det en kö av fordringsägare som i sin tur vill ha ut pengar som den juridiske personen är skyldig. Att få sina spel kommer tyvärr att hamna väldigt långt bak i den här kön och när alla tillgångar i konkursboet är slut så finns det inget mer att hämta. Det här kan inte den digitala butiken göra något åt annat än att försöka hantera besvikna kunder.

Men i grunden borde det vara avtal som styr vad som händer med spelen. Här misstänker jag att det blir något av ett juridiskt kaos med rättigheter kring Minecrafts varumärke som får det att bli totalstopp.

Skrivet av SypherZ:

@jens.e.lundell: Ööööh what? Många AAA spel säljs för 59.99€ på Steam, vilket idag motsvarar 637,18kr.
Total War: WARHAMMER II som exempel, kostar 59.99€ på Steam och 409kr på CDON för en fysisk kopia, granted det är rea men utan rea är det fortfarande billigare, 549kr.

Har själv alltid varit frågandes varför fysiska kopior är billigare än att köpa som download...

Du kan juh alltid komma åt dem billigare som download vida G2A elelr Kinguin osv men dessa räknar jag ej in då de säljs från länder med lägre prissättning eller rent av stulna.

Varför det blir billigare i butik har att göra med att butiken köper in ett visst antal kopior till ett avtalat pris. Sedan säljer de spelet med ett pris som konkurrerar mot andra butiker. Här har butiken fria tyglar att sätta priserna.

Den digitala butiken har inte samma förmåner eftersom de inte köper in spel utan bara förmedlar spel. De måste i princip ta det pris som utvecklaren/utgivaren kräver (med visst spelrum). Följer de inte order så dras spelet snabbt bort från den digitala butiken. Det såg vi exempel på under Epics rea på sin plattform där utgivare slog bakut och drog undan sina spel från rean.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

@hannes.theorell: Ja exakt, och jag ifrågasatte bara uttalandet om "många spel får du betala betydligen mer för för en fysisk kopia".

Medlem
Skrivet av jens.e.lundell:

Sånna där uttalanden är bars dumma och inte sanna, skulle du gå tillbaka hade du ångrat dig väldigt fort. Ocj skulle du mot förmodan vilja spela en dåligt minecraft spel kan du bara ladda ner det, eller som det står, installera det innan dom tar bort det.

Jag får väl tycka vad jag vill utan att du ska behöva ta till med tråkig ton.

Vad jag menar med att man kunde spela med varann på ett bättre vis förr är pga att det finns tex exklusiva titlar på bla epic store och eftersom det finns diverse människor som vägrar skaffa nåt spel utanför steam så kan jag tyvärr inte lira ihop med dessa människor. Det problemet hade vi inte förr. Ifall du inte ville köpa spelet från en viss återförsäljare så kunde du köpa samma spel från en annan affär. Och det var ju inte så att ifall affären kursade så behövde du givetvis inte lämna tillbaka kopian eftersom du köpt den. Men om det är digitalt så är det plötsligt helt ok att varan bara försvinner.

Btw jag brukar ta upp min C64 ibland å vänta på att bandet ska ladda in spelet. Det brukar ta sisådär 10 minuter att få igång ett spel OM man inte måste justera tonhuvudet med en skruvmejsel som tar ytterligare 15 min. Att stoppa in en skiva i en dator alt en usb sticka i datorn är verkligen inget som jag blir rädd för 😁


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

1
Skriv svar