Inlägg av RykoStars

Inlägg som RykoStars har skrivit i forumet

Skrivet av whoo:

Man undrar ju nästan om dom gjort saker dåliga med mening för att sen kunna fixa dom under resans gång?

”As previously announced, gems will finally skip your inventory and count as crafting resources that you'll need to take to a Jeweler in one of the major cities to use”

T ex det där frågade jag mig så fort jag började få gems droppade.
Hur kan man ha utvecklat spelet år efter år, säkert haft testegrupoer, alfa, beta, och ändå inte förstått hur överjävla drygt det är att typ halva baggen fylls av gems? Sen nu fylldes ju den andra halvan av dom här heartsen..

Det är helt otroligt. Är det någonting Blizzard ska lastas för med Diablo IV är det att all den quality of life som byggdes upp under ett decennium för Diablo 3 är som bortblåst här. Jag förstår att man vill testa nya saker med uppföljare men det är rent ut sagt oförlåtligt att det är inte högre kvalité på en uppföljare från samma bolag vad gäller sådana saker. Jag tänker i synnerhet på multiplayern.

Det kanske är andra utvecklare, annan ledning osv men det spelar ingen roll enligt mig. Alla de barnsjukdomarna från Diablo 3 + dess expansion borde ha vart med från start i Diablo IV.

Samtidigt kan jag bara prisa spelets singleplayer-upplevelse. Kampanjen var kul, med häftig atmosfär och spelets art direction var otroligt bra.

House of Hope

10/10

Skrivet av Mannagryn:

hört att första akten är helt extremt polerad och rätt välskriven, den andra mycket sämre, och tredje akten är katastrofalt dålig och dessutom väldigt buggig. sett ett 8-10-tal skriva exakt samma sak nu på olika forum. Känns bra att man har mycket i backloggen

Exempel från Steam:

"It is definitely a flashy firecracker that slowly winds down as it goes. Big explosive start with lots of polish and care given to every nook-and-cranny of the game, noticeable decrease in quality in the middle (act 2) though it is still enjoyable, and then it really fizzles out in the end where you start to realize all the great mysteries and meaningful interactions you've had for the first 75% of the game are all wrapped up in a quick dud or not at all in some cases. This is the exact opposite of how a story-driven game should carry itself out. Content and options should be rich midway through, story should be focused and amplified (even linear if needed) near the end for a climax.
Even if I enjoyed the start, I can definitely say I have not enjoyed the finale unfortunately. A solid 7 at best in its current state."

Så det låter rätt likt deras andra spel. Jag menar Divine Divinity, helt fantastisk start, fruktansvärt slut. Tycker det samma om DoS:2 (inte spelat 1:an), väldigt polerad start, resten usch.

Tycker inte det där stämmer. Akt 2 var lika bra om inte bättre som Akt 1. Däremot är akterna inte lika, men det är bara bra enligt mig.

Skrivet av Brutulv:

Fantastiskt bra.

Var den största skeptikern när det annonserades. Spelade DOS 1 och 2 ca 10 min innan dom åkte på tippen. Helt förtrollad måste spela varje minut tillgänglig... 10/10. Skönt att slippa känna sig skinnad för en gångs skull (d4).

Ungefär samma här. Jag var inte skeptiker till BG3 i sig men kände mig inte intresserad då DOS 1 och 2 inte var något för mig alls. Så fel jag hade! Har lyckats spela igenom Diablo IV och Tears of the Kingdom denna sommar innan detta, båda var OK men det här var någonting utöver det vanliga. Tonen i det här spelet var överraskande bra. Det är också en bra avvägd blandning av handling, spänning, humor och intressant gameplay. Spelet Bioware borde ha gjort, om de nu hade vart något att räkna med i dessa dagar...

Än så länge över förväntan. Jag kände mig skeptisk till Pedro Pascal som Joel inför serien men tycker han har gjort det utmärkt.
Tycker också serien ser ut som jag minns spelet. De har fått till stämningen med bra kameraarbete. Fan vad kul att det blev kvalité utav den här adaptionen, det hade kunnat bli så dåligt. Hoppas bara inte HBO ska mjölka sönder den.

Skrivet av Nerox:

Så, någon som har hunnit se den ännu (för visst var det idag den skulle komma)?

Inför serien var jag något skeptisk till castingen men blev positivt inställd till serien med tanke på Manzin (Chernobyl var en höjdare).

Jag såg första avsntittet nyss. Det var av väldigt hög kvalité, Pascal och Ramsey övertygar verkligen och som fan av spelet är det svårt att inte titta på serien med de glasögonen, trots det får de mig att vara nöjd samtidigt som tv-serien adderar något. Skulle utan tvekan rekommendera detta, baserat på nivån som det första avsnittet var.

Skrivet av Johan Lorentzon:

Kommer bli ett helvete att casta Abby för ingen lär vilja ha rollen. Colleen Fotsch fick ju massa hat bara för att hon råkade stå modell för Abbys kropp. Tänk då vad en riktigt skådis kommer få...

Sorgligt att det ska behöva vara så. Spelet var provocerande, men på ett bra sätt. Det var en stark upplevelse.
Kan inte för mitt liv förstå att folk baserat på spelet aktivt hatar/hotar skådisar pga att upplevelsen inte blev vad de ville. Det normala vore att sucka för sig själv högt och bara gå vidare med livet...

Skrivet av Priapsi:

Grym recension! Du fick mig att ominstallera det. Testade några timmar för ett år sedan eller så och tyckte om det, men kände mig inte i rätt stämningsläge då. Förhoppningsvis faller det på plats den här gången.

Lycka till!

Bra recension. Håller med om klippet du nämner i recensionen vilket jag tror är detta: https://www.youtube.com/watch?v=0otXs1LGcp4&t=2129s Riktigt bra.

Jag älskar detta spel. Kusligt bra ljuddesign, musik, atmosfär och story. Det kan stundtals kännas lite repetetivt men överlag en mycket minnesvärd upplevelse. För mig är det ett väldigt medetativt spel.

Skrivet av Lidodido:

Insåg ju just att jag hade tankat ett demo på detta spel som jag inte hade provat. Helvete så fett det var, snacka om att man kom in i rytmen och bara gick på autopilot. Som metal-fantast och trummis med hyfsat bra taktkänsla passar det här mig helt perfekt.

Är inget jättefan av mer melidiös döds, Dark Tranquillity har väl släppt nån bättre skiva på senare tid men annars inget jättefan, inte heller av Arch Enemy, men jag måste säga att musiken just när man satt där och spelade var helt suverän. Skulle inte lyssna på det annars, men tv-spelsmusik ska ju inte vara distraherande. Det här flöt in perfekt så man fick den där pulsen och drivet, och när sången kom in och lyfte allt var det ren och skär magi.

Det var väldigt tight gameplay och jag håller med om att de verkligen har fått till "taktkänslan" med musiken möter gameplay. Föredrar också ren dödsmetal eller andra metal-varianter men här passade det in svinbra. Särskilt andra banans låt: Stygia - Two Feathers ft. Alissa White-Gluz https://www.youtube.com/watch?v=UysS2CuXu10

Skrivet av quadratis:

tycker fortfarande den här är snyggare än nåt jag sett i UE5 hitills.

https://www.youtube.com/watch?v=9fC20NWhx4s

CP2077 demot i UE5 t.ex. impade inte på mig alls. spelet är ju redan löjligt snyggt.

Det var snyggt! Death Stranding-vibes. Denna i UE5 var klart snyggare än Alien Isolation.

Den ovan ser mer realistisk ut, Alien Isolation kändes "spelig".

Skrivet av Jud1t:

Jag kan tycka att lootlådan i sammanhanget är mindre viktig. Det är mekanismerna som byggs in i spelen som är den stora boven såsom korta belöningscykler etcetera och det har mer att göra med mikrotransaktioner och FTP generellt. Visst kan man argumentera att är man vuxen så har man ett ansvar men innehåll riktat mot barn är fan svårargumenterat.

Även om lootlådor blir förbjudet och i kanske stor skala lär väl F2P med cosmetics fortfarande fungera rent ekonomiskt för företagen. Det är sjuka pengar folk lägger på det där (jag har själv bidragit ett par ggr) och så länge de sker kommer nog modellen aldrig försvinna. Sen är väl det lämpligast i multiplayerspel snarare än ett singleplayerspel. Tänker också att det mest allvarliga här blir mot barn och/eller de som är i riskzon för ett ordentligt beroende. Är man nu i riskzon för ett sådant beroende dock borde man nog aldrig ens starta ett sådant här spel, och i synnerhet inte lägga till kortet.

Detta är inte lätt... alls. Finns många bra spel. Det här är mina favoriter:

1. Super Metroid
2. The Witcher 3: Wild Hunt
3. The Legend of Zelda: Ocarina of Time
4. Bloodborne
5. Diablo 2
6. Half Life 2
7. Last of Us
8. Bioshock
9. Dark Souls
10. Mega Man 3

Spel jag lika gärna hade kunnat ha med ovan..
Warcraft 3, HoMM 3, UT99, Starcraft, Metal Gear Solid 3, Mass Effect-serien, Red Dead Redemption 2, World of Warcraft.

Skrivet av stephan900:
  • Star Wars: Jedi Knight II: Jedi Outcast

For the win. Har nött sönder det där spelet. Sjukt bra! Skulle nog vilja gå så långt och säga att det är det bästa star-wars spelet någonsin tillsammans med KOTOR.

Bra jobbat. Att ta sig ur ett beroende är inte enkelt oavsett vad det är men för din egen fysiska och psykiska hälsa var detta säkerligen rätt beslut.

Skrivet av Jaxalot:

Enligt Jason Schreiers rapporter från interna läckor här och där så har det varit flera interna konflikter under utvecklingen, där "top dogs" har behandlat utvecklarna dåligt på olika sätt, de har fått börja om x antal ggr under utvecklingen samt att flera senior utvecklare har slutat där sen witcher 3. Enligt Schreier finns där fler groteska nyheter kring det som han inte har gått ut med pga fåtal konfimationer. De exekutiva har ständigt lagt sig i utveckligen och ändrat på mycket som lett till tidsbrist för att faktiskt göra spelet klart. E.g när spelet gick "gold" så var det en stor chock för utvecklarna, även när de exekutiva sade att spelet var klart redan i januari 2020 blev det också en chock då utvecklarna sagt några månader innan att release under 2020 är orealistisk, det verkar som att många utvecklare blivit utbrända under utvecklingen i sin helhet.

CDP må se bra ut hos gamers, men för utvecklare är de katastrof. E.g har utvecklarna fått cruncha redan sedan 2019 och inte sen hösten 2020.

Finns nu även obekräftade rykten att många har slutat och kommer sluta efter cyberpunk släppet som var katastrofal utifrån utvecklarperspektiv, men det återstår att se.

Kommer nog komma mer liknande läckor här och där under 2021.

Intressant. Tråkig utveckling. Måste ha vart förjävligt att arbeta under flera exektuvia som ständigt lägger sig i saker och ting. Förstår att många slutar efter en sådan här händelseutveckling, som utvecklare vill man väl förstås att det man pysslar med ska bli bra och det kan inte ha vart kul att arbeta under dessa omständigheter.

Tyvärr är ju inte detta nytt heller, jag kanske borde ha kallat upp detta innan jag hävdade att jag inte kunde förstå hur detta kunde ske. Verkar ju ha hänt förr.

"CD Projekt Red has admitted that the crunch period for The Witcher 3: Wild Hunt was “inhumane,” and something they’re desperately trying to avoid with the upcoming Cyberpunk 2077."
https://www.gamebyte.com/cd-projekt-red-admits-crunch-period-...

Det gick sådär, tragiskt om crunch för Witcher 3 var inhumant och med Cyberpunk 2077 blev det samma visa igen.

När man påstår att det var bättre förr är det lätt att cherry-picka favoriter och bortse ifrån allt skräp som faktiskt kom paralellt med dessa, på den tiden kanske företagen inte var lika bra på att tjäna pengar men nog har det alltid kommit skitspel, oavsett år och plattform. Det är självklart att flera aktörer kan uppfattas som "girigare" nu när det finns mer pengar att tjäna (när industrin har vuxit och antalet konsumenter likaså) men i det stora hela kan jag inte påstå att det var bättre förr. Sett till utbud idag så är det ju bara för konsumenten att strunta i kassako-spelen och istället gå på smala utvecklares skapelser om en föredrar det. Utbudet har ju aldrig vart bättre än nu och mängden spelupplevelser du kan komma åt som är av kvalité idag men också där spelen är gratis är enorm.

Förstår att alla spel är "trasiga" vid flera tillfällen under utvecklingsprocessen. Men jag kan ändå inte riktigt förstå hur pass illa det har blivit i det här fallet. Var ambitionerna för höga? För få anställda per vad man försökte åstadkomma? Onekligen borde man ha gjort det PC-exklusivt initialt och sedan funderat på andra konsoler.

Bra recension dock håller jag inte med om detta:
"Likt i The Witcher 3 är NPC:erna (som inte har egna uppdrag) just slumpmässigt utplacerade NPC:er helt utan mening eller mål."

De är i mindre grad slumpmässigt utplacerade (min upplevelse av de) och även om de inte har någon egen mening så är väl dess syfte att bidra till stämning/atmosfär? Spelar själv om Witcher 3 nu och Novigrad är ack så mycket mer levande än Night City. Det är något utav en besvikelse att CDPR inte kom längre än så med Cyberpunk, då man trodde att denna bit skulle vara utvecklad ytterligare än Witcher 3's.

Jag håller med dig om att styrkan med karaktärer och välskriven/intressant är spelet och CDPRs absoluta styrka, ingen tvekan.

Skrivet av Johlor:

Bra recension, håller med om det mesta och det är en bra jämförelse med Witcher 3 som fick mig att gå tillbaka till det spelet faktiskt.

Du har helt rätt i att det finns stora likheter i hur världarna är uppbyggda, men jag upplever ändå illusionen av en levande värld är bättre i Witcher 3. Vet inte om det är lättare att komma undan med när det är mer landsbyggd och byar, än i en jätte stor Mega City? Men just Night City känns för mig som bara en stor kuliss. Ser maffig ut ända tills du börjar röra dig i staden då känns allt "dött" även om det är NPCs som går omkring, bilar kör etc. Jag ifrågasätter faktiskt varför spelet ens ska ha en öppen värld när det inte utnyttjas. Spelet skulle lika gärna kunna vara byggt runt större öppna banor som Deus Ex. Eller att de gjort som Witcher 2, där kapitlen utspelar sig i olika lite större zoner.

Jag tror spelet hade känts mer tight under dessa förutsättningar och säkerligen också innehållet mindre buggar. Berättandet är trots allt top notch i spelet och hade inte påverkats av att de skrotat "open world-grejen".

Jag har också tagit upp Witcher 3 på nytt, blev sugen på mer CDPR och det är kul att spela med Cyberpunk i bakhuvudet.

"Jag ifrågasätter faktiskt varför spelet ens ska ha en öppen värld när det inte utnyttjas"

Exakt. Detta spel hade vart ett bättre spel om det inte hade haft sin öppna värld så som det är just nu. Det känns nästan som ett välskrivet single-player fps som har klistrats in i en alpha-variant av ett open world spel. Förhoppningsvis kommer DLC:erna vara i samma kaliber som Witcher 3's dlc:er var (dvs oerhört bra) och lite mer patchande kring kustomisering/rpg-staples så kan detta bli åtminstone lika bra på den nivån.